מתוך עבודות הגמר של מאיה שריד (מימין) ואיה גישורי בשנקר

הגמר של שנקר: איך נראתה התצוגה של בוגרי המחלקה לאופנה?

בין תיאטרליות לפרקטיות, בין רצון לפרוץ את גבולות הגוף לחזרה אל הטבע – לאחר שנה של קורונה, 34 בוגרים סיימו את לימודיהם בתצוגה חגיגית באוהל קרקס. מה בלט על המסלול

פורסם:
הקרקס הגיע לעיר, וזו אינה רק מטאפורה. בשבוע החולף גילה עולם העיצוב מחדש את הקרקס, ביטוי לאסקפיזם, פסטיבל הפסטיבלים. שבוע העיצוב בירושלים נפתח ביום חמישי האחרון תחת התמה "קרקס הבריחה" כמעין קרקס נודד הפעיל לאורך שבוע בחלל בית הנסן בעיר; אמש הייתה זו המחלקה לאופנה בשנקר שהציגה את תצוגת הבוגרים של מחזור 2021 באוהל קרקס שאפיטו ברמת גן. זו בחירה מפתיעה שמסמנת חזרה הביתה, לרמת גן, לאחר שנים ארוכות שבהן הציגה המחלקה הרמת גנית בהאנגר 11 שבתל אביב. יותר מכל, היא מסמנת דרך חדשה שמתווה ראש המחלקה אילן בז'ה, שהקורונה סיפקה לו קבלת פנים "חגיגית" אשתקד והתמודדות עם אתגרים חדשים.
כדי לסכם במשפט אחד את תצוגת הגמר, אנו נדרשים לציטוט של מעצב האופנה דרור קונטנטו בזמן שהותו בתוכנית הריאליטי "האח הגדול": "יש קלאס ויש קרקס". במילים אחרות, לצד פרויקטים עם שפה עיצובית מעניינת בבגדים שאפשר ללבוש ישירות מהמסלול ותפיסה של הזירה האופנתית כמקום לביטוי אישי עם מחשבה גם על הפן המסחרי והפרקטי – היו מי שביקשו למתוח את גבולות הגוף, המגדר והתיאטרליות של הבגדים, יצרו נפחים חדשים לגוף האנושי, הרחיבו, מתחו והאריכו, ביקשו לצאת מתוכו לאחר שנה וחצי של התכנסות פנימה, כפי שהציג הפרויקט החותם Under Construction של לי מארי.
18 צפייה בגלריה
הפרויקט של לי מארי בתצוגת הגמר של שנקר
הפרויקט של לי מארי בתצוגת הגמר של שנקר
לצאת מהגוף. פרויקט הגמר של לי מארי
(צילום: רפי דלויה)

בניגוד לשנים קודמות, התצוגה נערכה בישיבה במעגל סביב הופעה מרהיבה של המוזיקאי יוסי מזרחי, בזמן שאשתו, המוזיקאית נינט טייב, צופה בו מהשורה הראשונה. צורת ישיבה זו אפשרה צפייה מ-360 מעלות במערכות הלבוש של 34 בוגרי המחלקה, שעסקו בנושאים של כאוס, שבטיות, חזרה אל הטבע, נוודות, מגדר נזיל ותלת ממדיות.
נושאים אלה העסיקו את הסטודנטים עוד לפני שנכנסה הקורונה לחיינו, אלא שזו, כך נראה, חידדה סוגיות אלה לאקסטרים. יותר מאשר חדשנות עיצובית, בלטה בתצוגה פרשנות על ציטוטים מתוך האופנה. מבין ל"ד הפרויקטים, רק בודדים הצליחו לספק חמש מערכות לבוש (או יותר) אשר גובשו לכדי אמירה ויזואלית חדה ושילוב בין קונספט, שפה עיצובית ושימוש נבון בטקסטיל.
18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של גל אוזן בשנקר
פרויקט הגמר של גל אוזן בשנקר
"מחשבה טורדנית" של גל אוזן
(צילום: עדו לביא)

על המסלול הוצגו עשרה פרויקטים של בגדי גברים, כמעט שליש – מספר שיא כשחושבים על שוק בגדי הגברים בישראל, שדל ממעצבים הפונים לקהל הרחב ולא מייצרים בסטודיו בגדי ערב וחתנים. גל אוזן עם הפרויקט "מחשבה טורדנית", יצר מערכות לבוש בצבעוניות יפהפייה, ורועי ברדס חזר בפרויקט "קמופלאז'" לשירותו הצבאי כתופר מוצרי הסוואה בסיירת מטכ"ל. הוא הציג, בין היתר, מעיל קמופלאז' מרהיב בגזרת אוברסייז מעל בגד גוף ורוד מסריג. פרויקט מוצלח נוסף בגזרה הגברית הוא "טיפת מזל" של דנית אבלגון, שניתחה בעיניים רגישות את הנראות של הזמר המזרחי בשנות ה-70, עם כוכבי דוכני הקסטות כמו חיים משה וזהר ארגוב, שבנראות הטווסית שלהם הקרינו על לבושו של הגבר הישראלי.
18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של רועי ברדס בשנקר
פרויקט הגמר של רועי ברדס בשנקר
"קמופלאז'" של רועי ברדס
(צילום: עדו לביא)

18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של דנית אבלגון בשנקר
פרויקט הגמר של דנית אבלגון בשנקר
"טיפת מזל" של דנית אבלגון
(צילום: עדו לביא)

צבעוניות ישראלית

את התצוגה פתחה מאיה שריד עם הפרויקט "מקלט לחולם בהקיץ", שבחן את החלל הביתי והיחסים בין הפנים לחוץ, בין האישי לציבורי. הפרויקט "נטושים" של שון רובין, שעלה מיד אחריה, חקר את הנושא של מקומות נטושים שאליהם שבו בעלי החיים והטבע, עם בדים בצבעוניות שנעה בין אבן לזית, שעברו תהליך צביעה של אקו-פרינט ואקו-דיי.
18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של מאיה שריד בשנקר
פרויקט הגמר של מאיה שריד בשנקר
"מקלט לחולם בהקיץ" של מאיה שריד
(צילום: עדו לביא)

שני הפרויקטים, כל אחד בדרכו, מציעים נקודת מבט שונה על שנת הקורונה (גם אם זו לא מוזכרת בדפי ההסבר שליוו את הבגדים). מעניין היה לראות את הקשר בצבעוניות ובחומרים הטבעיים שבחרו, כמו גם בשפה הלבישה של הבגדים – שיצרו מראה של נוודים בתוך חללי הבית: מהסלון למקרר. אצל שריד, לדוגמה, אפשר היה למצוא שילובי טקסטורות וחיבור ופירוק שיצרה במערכות הלבוש, כמו מעיל טרנץ' שנראה כשמיכה שהורכבה מיריעות בד, שמיכת פוך ביתית שהפכה למעיל, וחצאיות פליסה שהורכבו יחד בהרמוניה מוחלטת.
18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של שון רובין בשנקר
פרויקט הגמר של שון רובין בשנקר
"נטושים" של שון רובין
(צילום: עדו לביא)

עין מצוינת לשילובי צבעים הפגינה איה גישורי עם הפרויקט הקיצי והכה-ישראלי "חלק ממני", שאנו מהמרים כי יתחבב במהרה על לא מעט אושיות אינסטגרם מקומיות. לא היינו צריכים לקרוא את ההסבר של גישורי לפרויקט כדי לחוש את טעמה המריר-מתוק של הישראליות שניבטה ממנו. גישורי התמקדה בקיבוץ, שמסמל עבורה את שלב הילדות, הטמעת הערכים והחוקים של החינוך המשותף לצד המסגרת הצבאית והשירות בה, כאשר במשך שבע שנים שירתה בצבא בתפקידי ליבה.
18 צפייה בגלריה
הפרויקט של איה גישורי בתצוגת הגמר של שנקר
הפרויקט של איה גישורי בתצוגת הגמר של שנקר
"חלק ממני" של איה גישורי
(צילום: רפי דלויה)

צבעוניות מדויקת ושימוש נכון בטקסטיל ובטכניקות סריגה מרהיבות בלטו גם בשני פרויקטים מעניינים נוספים: פרויקט בגדי הגברים "גיבור" של אפק פאריזת, ו"בחזרה לשורשים" של ריבי אביבי. מלבד היד העיצובית הבטוחה של השניים, ניכר כי הם השכילו לבנות מערכות לבוש הדוקות התומכות גם בקונספט שליווה אותן.
18 צפייה בגלריה
הפרויקט של אפק פאריזת בתצוגת הגמר של שנקר
הפרויקט של אפק פאריזת בתצוגת הגמר של שנקר
"גיבור" של אפק פאריזת
(צילום: רפי דלויה)

18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של ריבי אביבי בשנקר
פרויקט הגמר של ריבי אביבי בשנקר
"בחזרה לשורשים" של ריבי אביבי
(צילום: עדו לביא)

שוברים את הגבולות

בפברואר 2004 השיק המעצב הבריטי הצעיר ג'יילס דיקון את קולקציית הביכורים שלו במסגרת שבוע האופנה בלונדון. לתצוגת הבכורה הוא רתם שתי דוגמניות-על משנות ה-90, שהיה מיודד איתן: אווה הרציגובה ונדיה אורמן. עונה לאחר מכן הוא שלף את הג'וקר: לינדה אוונג'ליסטה בקאמבק מסעיר, שפתחה את תצוגת אביב-קיץ 2005 של המעצב והפכה אותו מיד לכוכב של שבוע האופנה. נדמה כי את כוחן של דוגמניות-על הבין גם הבוגר אבירם פימה, שמתחת לברדסים שיצר הסתתרו שתיים מהדוגמניות הישראליות המצליחות בעולם בשנות ה-90: מיקי ממון ועמית מכטינגר.
18 צפייה בגלריה
מיקי ממון מדגמנת לפרויקט של אבירם פימה בתצוגת הגמר של שנקר
מיקי ממון מדגמנת לפרויקט של אבירם פימה בתצוגת הגמר של שנקר
מיקי ממון מדגמנת לפרויקט "מנוטרים" של אבירם פימה
(צילום: רפי דלויה)

18 צפייה בגלריה
תצוגה שנקר
תצוגה שנקר
עמית מכטינגר בעיצוב של אבירם פימה
(צילום: רפי דלויה)

עשייתו השאפתנית של פימה התחילה כבר בימים שבהם למד סטיילינג בבית הספר של רון קדמי. לא פלא שפרויקט הגמר שלו, "מנוטרים", מצביע על עבודת סטיילינג חזקה המאפילה על עיצוב הבגדים. לטוב ולרע, פימה יודע לייצר דימוי. הוא הציג אוסף מערכות לבוש עמוסות בציטוטים אופנתיים ומראה של שכבות, שהעין לא הפסיקה לשוטט אחריהן בסקרנות ולנסות לקלף אותן בדמיון, עד כי הן האפילו על החייטות הטובה שהפגין בשילוב צלליות חדשות בהשראת שרטוטים טכניים של מטוסים.
18 צפייה בגלריה
הפרויקט של רן גרבר בתצוגת הגמר של שנקר
הפרויקט של רן גרבר בתצוגת הגמר של שנקר
Berserk Mode של רן גרבר
(צילום: רפי דלויה)

18 צפייה בגלריה
הפרויקט של רותם יצחקי בתצוגת הגמר של שנקר
הפרויקט של רותם יצחקי בתצוגת הגמר של שנקר
"שליטה כאוטית" של רותם יצחקי
(צילום: רפי דלויה)

בעוד העודפות והכאוס של פימה נותרו ממושטרים, כמה פרויקטים – ובמרכזם שלושה לקראת תום התצוגה – הציגו ויזואליות כאוטית: Berserk Mode של רן גרבר, "שליטה כאוטית" של רותם יצחקי ו"ומה אם אלוהים היא לסבית" של שיר דני. על אף נקודות המוצא השונות של כל אחד מהפרויקטים, אפשר לזהות תמה מרכזית אחת בין שלושתם: הרצון לשחרור – מגבולות פטריארכליים, מגדריים, חברתיים ופוליטיים. הדרך לשם מלווה בזריעת כאוס ופירוק. רק לאחר מכן אפשר יהיה לחבר, לרפא, לשאוף אל השלם החדש, ומשם הדרך אל ימים אופטימיים של שינוי, הכלה וקבלה, קצרה.
18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של רותם יצחקי בשנקר
פרויקט הגמר של רותם יצחקי בשנקר
מתוך פרויקט הגמר של רותם יצחקי
(צילום: עדו לביא)

18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של שיר דני בשנקר
פרויקט הגמר של שיר דני בשנקר
"ומה אם אלוהים היא לסבית" של שיר דני
(צילום: עדי סגל)

18 צפייה בגלריה
פרויקט הגמר של שיר דני בשנקר
פרויקט הגמר של שיר דני בשנקר
מתוך פרויקט הגמר של שיר דני
(צילום: עדו לביא)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button