בשנת 2011 הקימה האופטומטריסטית מאיה ספיר את חנות ומותג המשקפיים "המשקיפה". היא שלחה דוא"ל לשלי גרוס, אז בלוגרית וכתבת האופנה של מוסף "זמנים מודרנים", שהפעילה במקביל את הבלוג הפופולרי "המלבישה". "היא כתבה לי שהיא עומדת להקים עסק עצמאי ורצתה לבדוק אם זה בסדר מבחינתי שהיא תקרא לעצמה 'המשקיפה' כי זה נשמע קצת דומה", מספרת גרוס. "תוך פחות משעה היא חזרה אליי שזה מחמיא לה", מוסיפה ספיר.
לימים הפכה גרוס ללקוחה קבועה של "המשקיפה" ובין השתיים נרקם קשר מקצועי. "בכל פעם ששלי הייתה מגיעה לבדיקה, הרגשתי בנוח להתייעץ איתה לגבי מסגרות חדשות שאני מייצרת או מותג שאני רוצה לייבא", אומרת ספיר. "סמכתי עליה מכל בחינה, אישית ומקצועית, ומבחינתי זה היה עניין של זמן עד שייוולד בינינו חיבור מקצועי, כי תמיד ידעתי שאקבל ממנה תשובה עניינית עם טעם".
החודש השיקו השתיים שיתוף פעולה עיצובי הכולל כמה דגמי משקפי ראייה ושמש, הנקראים כולם על שם דמויות מסרטיה של הבמאית האמריקנית ננסי מאיירס. עבור המשקיפה זהו שיתוף פעולה שני, לאחר שלפני עשור השיקה שיתוף פעולה עם אשת התקשורת והטלוויזיה דפנה לוסטיג. החיבור עם גרוס, שמרכיבה משקפיים מזה 40 שנה, נולד לאחר שהאחרונה עזבה אשתקד את עבודתה כעיתונאית האופנה של "לאישה", מה שמאפשר לה לייצר שיתופי פעולה מסחריים, כמו זה העתידי עם מותג האופנה צוקר.
"אני מחפשת בשיתופי פעולה משהו שיפרה אותי, כי העבודה שלי ביומיום היא לבדוק לאנשים עיניים", מסבירה ספיר. "אני בת לאב מהנדס טקסטיל ואם מורה לפסנתר, אז הלכתי ללמוד מקצוע פרקטי שאפשר להתפרנס ממנו, כדי לא להיות תלויה בגבר או במישהו אחר. אני לא בוגרת שנקר או בצלאל, אבל יש בי תשוקה גדולה מאוד לעולם העיצוב. בכלל, עבודה כאופטומטריסטית סוליסטית היא מאוד קשה, ומה שמרגש אותי זו אינטרקציה עם אנשים שמעניין אותי ליצור איתם".
תהליך העבודה על המיני-קולקציה היה בעיקר תהליך של רדוקציה. ספיר פנתה אל גרוס עם מספר צורות של מסגרות, שעליהן הרכיבו יחד צבעוניות המזוהה עם השפה האסתטית של גרוס, כפי שאפשר גם לראות בחשבון האינסטגרם הפופולרי שלה. "שתינו לא מעצבות מוצר ולא ישבנו לשרטט כל דגם", מודה גרוס, שנכנסת לזירת המשקפיים שבה גם פועל בעלה, יריב חדד. "דייקנו את הסגנון והצבעוניות ולא התרחקנו מעולמות התוכן שלי יותר מדי, שמזוהה עם דברים שנשארים ושכיף לחזור אליהם כמו ספרים, סרטים, בגדים ובתי קפה. סך הכול, אני מסתכלת על המשקפיים והם מזכירים לי את ג'וליה רוברטס בניינטיז ואת קרולין בסט-קנדי. זה לא שקיבלתי השראה מאיזה אמן מחתרתי, כן?".
איפה אנחנו תופסים אתכן עכשיו?
"אנחנו נמצאות בחנות של המשקיפה ברמת השרון", אומרת ספיר.
מה צפויים הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
גרוס: "בקולקציה ארבעה דגמים - הארי, ג'ולס, ג'יין ואריקה - הקרויים על פי דמויות מסרטים של ננסי מאיירס (הארי לדוגמה, ע"ש דמותו של ג'ק ניקולוסון בסרט "באהבה אין חוקים" מ-2003 - א"י). כל אחד מהם מגיע ב-5 צבעים שונים - ורוד פודרה, ירוק מעושן, מנומר, שחור וטופי - וניתן להפוך גם למשקפי שמש, מה שמגדיל את האפשרויות".
ספיר: "המשקפיים יוניסקס ועשויים אצטט. כל הדגמים לא מוגבלים במרשם, למעט דגם הארי שניתן להתקין לו עדשות עד מספר 8 וצילינדר 2".
מן הסתם, הקולקציה עוצבה לפני המלחמה. האם, לדעתכן, היא תואמת את המצב?
גרוס: "משקפיים זה משקפיים. מה שתואם את המצב היא אולי הדרך בה בחרנו לחשוף אותם לקהל. לא ערכנו מסיבת השקה, לדוגמה. ייתכן שאם היינו מעצבות אותה לפני שנה וחצי, היא היתה נראית אחרת".
ספיר: "אני מזהה שההתאמה למצב היא תקציבית. אם בעבר לקוחות היו קונים מסגרות ב-2,000-1,500 שקל, היום הם יעדיפו לרכוש שתי מסגרות של 'המשקיפה' שיעלו יחד כמעט אותו הדבר. אלו מוצרים באיכות טובה שמחזיקים להמון שנים".
האם נעשו התאמות מחודשות לקולקציה בעקבות המלחמה?
"לא, למרות שלא היינו עושות מסגרת בוורוד ניאון גם בעתות שלום", אומרת גרוס.
פריט מפתח בקולקציה:
גרוס: "ג'ולס הוא דגם דומיננטי שמתאים למי שאוהבים משקפיים עם נוכחות, כאלה שרואים אותם".
ספיר: "אני אוהבת את דגם 'אריקה', אבל להפתעתנו, הלקוחות התאהבו בדגם 'הארי' ועטו עליו".
מאיה, האם, לדעתך, המלחמה תשפיע על הקולקציה הבאה בעיצובך?
"זה יהיה 'לאנוס' את העיצוב כדי להכניס מוטיבים של מלחמה לקולקציה. העיצובים שלי עונים על צורך של אנשים שמרכיבים משקפיים ורוצים להיראות טוב. אולי זה יבוא לידי ביטוי בשמות של הדגמים, אבל עוד מוקדם מדי לדעת. אני מעבירה את המסרים שלי באמצעות כלים שיווקיים. מאז המחאה נגד ההפיכה המשטרית, הפסקתי לצלם משקפיים בפרסומים של המותג ובמקום זה עשינו איורים של שרת החמלה. מאז ה-7 באוקטובר הצטרפה אליה גם שרת התקומה".
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. אילו מעצבים או מותגים ישראלים אתן אוהבות במיוחד?
ספיר: "הולילנד".
גרוס: "רונן חן, שלבשתי שמלות שלו לחתונות של חברות בניינטיז וממשיך כל הזמן להתחדש ולהשתנות ולגדול".
מידות: למעט דגם אריקה, כל המשקפיים מגיעים בגודל אחיד בעל יכולת התאמה של המסגרת לפנים צרות ורחבות. לדגם אריקה אפונים המאפשרים להקטין או להגדיל את רוחב המשקפיים.
מחירים: 890-850 שקל (מאז שנת 2020 מעשר מההכנסות הן תרומה לנשים שעברו אלימות ותקיפה)
להשיג באתר ובחנות, אוסישקין 98, רמת השרון. הקולקציה תושק באירוע מכירה ב-Studio Now, בן גמליאל 2, יפו בתאריכים 30-29 במרץ, בין השעות 16:00-10:00