בעשור החולף הפכו תערוכות האופנה במוזיאונים לפופולריות בקרב הקהל הרחב, חושפות בפניו את הקרביים של תעשיית האופנה ואת תהליכי היצירה המורכבים. חדרי המוזיאון העבירו את המבקרים בתוך מסע של זמן מלא בתשוקה, בגדים מעוררי חשק, פריטים נאים על נשים מפורסמות וסיפורם האישי של מי שבדמותם הפכו את המאה ה-20 ליפה יותר. איב סן לורן, כריסטיאן דיור, אלבר אלבז, אלכסנדר מקווין, כריסטובל בלנסיאגה ואחרים – מי בחייו ומי לאחר מותו – זכו לרטרוספקטיבות מקיפות, שהביאו אל המוזיאונים מאות אלפי מבקרים פעם אחר פעם.
לאחרונה התרחבה המגמה גם אל מסכי הטלוויזיה. ענקיות הסטרימינג גילו את עולם האופנה מחדש ויצרו סדרות המגוללות את סיפורם של מעצבי-על אייקוניים כמו דיור, בלנסיאגה, הלסטון וסן לורן, לצד סדרות דוקו-אופנה המבקשות לחשוף את מאחורי הקלעים של דוגמניות-על וקובעי טעם. אלו מצטרפות לכמה סרטים תיעודיים שיצאו גם הם השנה, ובראשם הסרט הנהדר "דיאן פון פירסטנברג: אישה חזקה", שניתן לראות בדיסני+, המוביל בכמות הסדרות וסרטי האופנה, עלילתיים ותיעודיים כאחד.
יום כיפור הוא הזדמנות לחשבון נפש אישי ולאומי בשנה מורכבת וכואבת, אבל הוא גם מאפשר להשלים פערים מול מסכי הטלוויזיה של ערוצי הסטרימינג שימשיכו לפעול כרגיל. לצד סרטים עלילתיים ותיעודיים המרפררים לעולם האופנה כמו "פשוט נהדרת: הסרט", "אישה יפה", "גברת האריס נוסעת לפריז" ו"השטן לובשת פראדה" – תוכלו לצפות ביבול הסדרות הרב שראה אור השנה. מלבד חמש הסדרות העלילתיות והתיעודיות החדשות, הוספנו לרשימה שתי סדרות ותיקות, ויחד הן מרכיבות רשימת צפייה עשירה בידע, היסטוריה, דוגמניות יפות, תככים וריבים מקפיאי דם, והמון המון בגדים יפים.
המגזין ווג: שנות ה-90
תיעודי, דיסני+
שנה לאחר סדרת הדוקו "סופר-מודלס", שניתחה את תופעת הסופר-מודלס משנות ה-90 דרך עיניהן של נעמי קמפבל, סינדי קרופורד, לינדה אוונג'ליסטה וכריסטי טרלינגטון – "המגזין ווג: שנות ה-90" חוזרת לאותו עשור מזווית אחרת. הסדרה התיעודית בת שישה פרקים מבקשת להציג את השינויים שחלו בעולם ההוצאה לאור של מגזיני האופנה דרך הנעשה במשרדי ווג. או במילים אחרות, דרך הפריזמה של עורכי ווג ובראשם אנה ווינטור – עורכת מגזין ווג אמריקה מאז 1988, ועורכת התוכן הגלובלית של קבוצת קונדה נאסט (המו"ל של מגזין ווג) בארבע השנים האחרונות.
גם כשהסדרה בוחנת תופעות אופנתיות כמו התחזקותו של ההיפ הופ באותו עשור (הפרק המוצלח מכולם), ההרואין שיק, עלייתם של מעצבים אמריקנים כמו דונה קארן, ראלף לורן וטומי הילפיגר; וסיפורן של דוגמניות כמו קמפבל, אוונג'ליסטה וקייט מוס – היא עושה זאת תוך האדרת העורכים, הצלמים ואנשי הקריאייטיב שעבדו במגזין. למרות שאין בסדרה חדש עבור אנשים שחיים ונושמים אופנה, היא מספקת תמונת רוחב ועומק על אופנת שנות ה-90, לפחות על חלקה. שווה צפייה.
The New Look
עלילתי, אפל TV
סדרת הדרמה The New Look, "המראה החדש", עוקבת אחר חייו ופועלו של המעצב כריסטיאן דיור לאורך מלחמת העולם השנייה. שם הסדרה נובע מהביטוי שקבעה עורכת הרפר'ס בזאר האמריקני כרמל סנואו, בבואה לתאר את קולקציית הביכורים של דיור ב-1947, שנתיים לאחר תום מלחמת העולם השנייה.
עשרת פרקי הסדרה מציגים את מאחורי הקלעים של תעשיית ההוט קוטור והאליטה הפריזאית תחת הכיבוש הנאצי בפריז (1944-1940), וכיצד טיפס מעלה מיסייה דיור (שמגלם באיפוק השחקן האוסטרלי-יהודי בן מנדלסון) מחייט מוביל באטלייה של המעצב לוסיאן ללונג עד לפתיחת הסטודיו הנושא את שמו בשדרות מונטאן מספר 30 בפריז, מוקף בכוכבי האופנה של התקופה: כריסטובל בלנסיאגה, פייר בלמן, פייר קרדן והמלכה הגולה של פריז – גבריאל (קוקו) שאנל.
בתוך כך, הסיפור החזק והבולט ביותר בסדרה הוא זה של קתרין דיור, אחותו הצעירה של המעצב ולוחמת המחתרת הצרפתית, שנתפסה על ידי הנאצים, נשלחה למחנה העבודה ראוונסבריק בגרמניה ושוחררה בתום המלחמה.
כריסטובל בלנסיאגה
עלילתי, דיסני+
הדרמה ההיסטורית "כריסטובל בלנסיאגה" היא מסדרות האופנה הטובות ביותר של השנה, ובכלל. לאורך שישה פרקים שירתקו למסך גם את מי שאינם חובבי אופנה, מתגלה סיפורו האישי והמקצועי של מעצב ההוט קוטור הבאסקי, שזכה להכרה וכבוד ממתחריו בסצנת המעצבים בפריז של שנות ה-40 ועד עצם היום הזה.
הסדרה מדלגת בהצלחה מעל יחס רכילותי ושטחי לאופנה, תוך שהיא בוחנת לא רק את אישיותו האניגמטית והמופנמת של המייסד (שמגלם השחקן אלברטו סן חואן), אלא גם מציגה את יחסיו המורכבים עם שותפו ובן זוגו האריסטוקרטי לדציו ד'אטנוויל, ויחסיו החורקים עם בני אדם בכלל.
יותר מהכול, זו סדרה על אהבה לבגדים בתפירה עילית. לא אופנה מתחלפת, כי אם סגנון נצחי וחזון עיצובי, ערכים שבליבו של ההוט קוטור – עולם הולך ונעלם בעידן של אופנה מהירה. לא בכדי, הסדרה מתחילה ומסתיימת במוות. לא רק של שני האופנאים המובילים של המאה ה-20 – שאנל ובלנסיאגה – כי אם מותו של עידן. אל תחמיצו.
להיות קרל לגרפלד
עלילתי, דיסני+
סדרת אופנה נוספת של דיסני+ חוזרת אל שנות ה-70 ואל התחרות הסמויה-גלויה בין שני ענקי האופנה של העשור בפריז: קרל לגרפלד VS איב סן לורן. ששת פרקי הסדרה הצבעונית והקצבית מנסים – לא תמיד בהצלחה – לשרטט את דיוקנו הכישרוני של קרל לגרפלד, וקשייו לקבל הכרה ראויה על עבודתו בבתי האופנה קלואה ופנדי.
היא מסתיימת בתחילת שנות ה-80, כשהמעצב הגרמני מקבל את תפקיד המנהל האמנותי של בית האופנה שאנל, תפקיד שאותו מילא עד למותו בפברואר 2019. יותר משזו סדרה על אופנה – זו סדרה על אנשים, תככים, אהבות, בגידות, כסף והכרה, כששמלות הערב היוקרתיות והבגדים היפים משמשים כתפאורה הולמת. אפשר לוותר.
סופר-מודלס
תיעודי, אפל TV
ארבעת פרקי הסדרה "סופר-מודלס", שעלתה אשתקד באפל TV, מגוללים את סיפורן של דוגמניות העל של שנות ה-90, תקופה שבה על מסלולי התצוגות ובקמפיינים היוקרתיים כיכבו, בין היתר, לינדה אוונג'ליסטה, סינדי קרופורד, נעמי קמפבל וכריסטי טרלינגטון.
תופעת הסופר-מודלס בשנות ה-90 נולדה בעקבות שער אייקוני מינואר 1990 של ווג בריטניה שצילם פיטר לינדברג. בתצלום ההוא בשחור-לבן כיכבו נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה, סינדי קרופורד, כריסטי טרלינגטון וטטיאנה פטיץ המנוחה. אחריו שכר ג'יאני ורסאצ'ה את שירותיהן יחד לקמפיין עבור בית האופנה שלו, והן לוהקו לקליפ המיתולוגי Freedom של ג'ורג' מייקל.
הסדרה עוצרת בכל התחנות החשובות בחייהן המקצועיים והאישיים של הארבע, במה שייזכר כאחת מנקודות התפנית החשובות ביחס לדוגמניות. שווה צפייה.
אמילי בפריז
עלילתי, נטפליקס
"אמילי בפריז" אומנם אינה סדרה על מעצבי אופנה או תעשיית האופנה, אבל הפכה לאחת הסדרות המדוברות בזכות התלבושות האקסטרווגנטיות של הדמויות, עליהן אחראית הסטייליסטית האייקונית פטרישיה פילד. האחרונה הייתה אחראית גם להפיכתה של "סקס והעיר הגדולה" מעוד סדרת בנות לתצוגת אופנה אינסופית ששינתה את האופן שבו אנו צורכים אופנה בטלוויזיה. אגב, "סקס והעיר הגדולה" זוכה בשנתיים האחרונות לעדנה בזכות דור צופים צעיר, ויום הכיפורים הוא הזדמנות לחזור ולצפות בשש עונותיה.
הלסטון
עלילתי, נטפליקס
הסדרה שהחלה הכול. סדרת הדרמה "הלסטון" על חייו של מעצב האופנה האמריקני רוי הלסטון, הייתה מהראשונות ליצור קו עלילתי על חייהם של מעצבי אופנה מפורסמים. הסדרה, שעלתה בנטפליקס ב-2021 וזמינה לצפייה, פורסת על פני חמישה פרקים את סיפור עלייתו ונפילתו של הלסטון, ממעצבי האופנה החשובים שפעלו בארצות הברית בשנות ה-70 וה-80.
הסדרה עוברת דרך נקודות בחייו של הלסטון, אך מספקת גם כמה תובנות על אירועים חשובים בהיסטוריה של עולם האופנה, כמו "הקרב על ורסאי", תצוגת האופנה הנודעת שנערכה בארמון ורסאי בצרפת בנובמבר 1973 – אירוע מכונן ששינה את יחסי הכוחות בין מעצבי האופנה האמריקנים לבין הצרפתים. שווה צפייה.