בשבוע הבא יצטלבו חג המולד ונר ראשון של חנוכה באותו היום, מה שמאפשר חגיגה כפולה לאלה שאוהבים לאכול סופגניות לאורם של עץ הכריסמס והחנוכייה. את החיבור האופנתי בין השניים ניתן לראות באוסף נרחב של סוודרים המוקדשים לשני החגים יחד, כחלק מתופעת Ugly Christmas Sweaters. "הסוודרים המכוערים" המשלבים את חנוכה וחג המולד מופיעים, בין היתר, בדגם הנמכר באליאקספרס ב-36 שקל, שעליו מצוירת דמות של בובת שלג המחזיקה בידיה חנוכייה (לא כשרה אגב, המורכבת משבעה קנים ושמש, בניגוד לחנוכייה המורכבת משמונה קנים ושמש – ככל הנראה בלבול בין מנורה לחנוכייה), שמסביבה מתנות חג המולד.
הקסם של Ugly Christmas Sweaters טמון בשני אלמנטים מרכזיים: רגש נוסטלגי שהם מעוררים, והזדמנות לחגוג קאמפיות גם עבור אלה שאופנה אינה חלק אינטגרלי מחיי היומיום שלהם. דפוסים גיאומטריים, צבעים כמו אדום וירוק עז, וסמלים חגיגיים כמו איילים, פתיתי שלג וסנטה קלאוס, מעוררים תחושת חמימות שמחזירה את הלובש לעידן פשוט ותמים יותר. מנגד, בשנים האחרונות הפכו הסוודרים האלה לאובייקט קאמפי, מה שהפך אותם ממבוכה אופנתית בהרמת כוסית במשרד ללהיט תרבותי – הצהרה אופנתית שמחבקת את הבלתי צפוי והגרוטסקי. אחת הסיבות לכך היא שהסוודרים בנויים על מודל של הגזמה מכוונת, שמצליחה להיות "מכוערת" בצורה חיננית.
העונה אפשר לראות אלמנט זה בולט בחלק מהדוגמאות הנמכרות באתרים כמו אמזון, etsy ורשתות אמריקניות כמו וולמארט וטארגט, המציעות מגוון סוודרים מכוערים לנוצרים וליהודים. לדוגמה, סוודר עם הכיתוב Fesival Of Lights (ככל הנראה שיבוש של "פסטיבל") במה שמחקה כתב עברי, ולצידו דימויים של מגן דוד, חנוכייה וסביבונים, הנמכר באמזון; סוודר ירוק במראה תלת-ממדי שעליו תלויים קישוטי חג המולד, אשר אותו אפשר לרכוש ברשת טארגט, שמוכרת גם סוודר שמדמה מראה של קרדיגן צהוב ועליו סמלי חנוכה. חלק מהדגמים נוצרו בעזרת כניסתה של הבינה המלאכותית לתחום העיצוב, ואם תהיו זריזים מספיק, תוכלו להזמין אחד שיגיע אליכם עוד בשבוע הבא.
סוודרים עם דוגמאות חג המולד החלו להופיע בשנות ה-50, כשבתחילה כונו אלה "סוודרי ג'ינגל בל", אך הפופולריות שלהם בשוק האופנה הייתה נמוכה. סוודרים מעוטרים דוגמאות של פתיתי שלג ואיילים לא נחשבו מגניבים, אבל הם שידרו שמחה והופצו במסיבות משרדיות ובחג המולד. רק מאוחר יותר, במהלך שנות ה-80, הם הגיעו למיינסטרים בזכות תרבות הפופ וקומדיות לחג שהוקרנו בבתי הקולנוע ובטלוויזיה, עם דמויות כמו קלארק גריסוולד בסרט "חופשת חג המולד של נשיונל למפון".
תהילתם של הסוודרים דעכה לאורך שנות ה-90, עד להופעתם המחודשת בסרט "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" משנת 2001, במפגש החגיגי בין הגיבורה למארק דארסי (קולין פירת'), כשהוא לבוש סריג גולף ירוק שבמרכזו דוגמה של אייל ענק עם אף אדום שמעלה חיוך על פני הצופים. מאז נחשב הסרט לאחד ממנועי הצמיחה של המגמה בשני העשורים האחרונים.
"קשה לומר מה גרם לשינוי בפרספקטיבה, אבל אני חושב שברגע שמישהו לבש את הבגד בצורה הומוריסטית, אנשים התחילו לראות את הצד הקומי של זה, ולחשוב 'הדבר הזה בחלק האחורי של הארון יכול להיות כיף, במקום משהו נורא שאף אחד לא רוצה'", הסביר בריאיון ל-CNN הסופר בריאן מילר, שהקים את אתר המכירה Ugly Christmas Sweater ובשנת 2011 פרסם את הספר Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On (הוצאת Harry N. Abrams). באתר נמכרים מגוון רחב של סוודרים, לרבות דוגמאות בעיצוב תלת-ממדי, כמו סריג עם ראש אייל קדמי הנמכר כיום ב-55 דולר במקום 79 דולר.
את התחזקותה של המגמה בשנים האחרונות ניתן לזקוף גם לחברת מיקרוסופט, שמאז 2018 משיקה לקראת חג המולד סוודר ייחודי ו"מכוער" במהדורה מוגבלת. השנה יצרו בחברה סוודר בעיצוב אחד ממשחקי המחשב האייקוניים משנות ה-90: סוליטייר או בשמו הרשמי, Microsoft Solitaire. המשחק פותח ב-1988 והושק שנתיים לאחר מכן במסגרת Windows 3.0.
בחברה מסבירים כי "הסוודר מדגיש את הרגע המוכר והאהוב של אפקט מפל הקלפים בסיום המשחק, והופך אותו לפריט ייחודי לאספנים". על עיצוב המשחק הופקדה סוזאן קר, שהגיעה למיקרוסופט מאפל. כמדי שנה, ההכנסות ממכירתו ייתרמו. מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח תתרום את ההכנסות מהסוודר לטובת עמותת "חמניות", שמלווה ילדים שאיבדו את הוריהם במלחמה.