בגדים ללא מגדר. נבחרת ליבריה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה

סוף שבוע של אופנה אולימפית: הבגדים שמעוררים סערה בעולם

המדים שעיצב ראלף לורן לארצות הברית הכעיסו את הרשת, נבחרת ליבריה כבר יכולה לזכות במדליית זהב על התלבושת, ובענף הכדוריד נלחמים על מכנסונים מול תחתונים

פורסם:
בשבוע שעבר יצאה נבחרת הנשים של נורבגיה בכדוריד חופים לקרב. שחקניות הנבחרת, שתגיע גם למשחקים האולימפיים בטוקיו, החליטו לעלות למשחק מול נבחרת גרמניה ב-20 ביולי כשהן לבושות בחזיית ביקיני ובמכנסונים אדומים, במקום תחתוני הביקיני הזעירים הנדרשים משחקניות נשים. התאחדות הכדוריד האירופית לא ראתה בעין יפה את ההצהרה האופנתית הזו, וקנסה ב-150 אירו כל שחקנית. בסך הכול, נקנסה הנבחרת ב-1,500 יורו (5,775 שקל). בעוד שחקני כדוריד גברים רשאים ללבוש גופיות ומכנסיים קצרים – שחקניות נדרשות ללבוש חולצות ותחתוני ביקיני. יש שיראו בכך אפליה.

הקבוצה הנורבגית הודיעה כי תשלם את הקנס, אך עם זאת, הן דורשות להוביל לשינוי קוד הלבוש של שחקניות כדוריד חופים במשחקים האולימפיים. מאידך, השחקנית הפראלימפית אוליביה ברין, שמתחרה בקפיצה לרוחק, יצאה נגד מי שביקרו אותה על התחתונים הקצרים שלה באליפות אנגליה. בריאיון לסקיי ניוז בשבוע שעבר, אמרה ברין כי פקידה בכירה אמרה לה שהתחתונים חשופים מדי ושתשקול להתחרות במכנסיים קצרים.
"נותרתי ללא מילים", סיפרה. "אמרתי לה: 'את מתבדחת?' והיא ענתה 'לא, אני חושבת שכדאי שתשקלי לקנות זוג מכנסיים קצרים'. פקידים לא צריכים להגיד לנו מה אנחנו יכולים ולא יכולים ללבוש. אני מתחרה כבר תשע שנים באותם תחתונים ומעולם לא נתקלתי בהערה כזאת. זה גרם לי להטיל ספק ולתהות האם גבר היה זוכה לביקורת דומה". ברין מקווה שתוכל להמשיך ללבוש את התחתונים כאשר תתמודד באולימפיאדת הנכים בטוקיו.
7 צפייה בגלריה
אוליביה ברין בתחרות אתלטיקה בבריטניה
אוליביה ברין בתחרות אתלטיקה בבריטניה
רוצה להמשיך ללבוש את התחתונים. אוליביה ברין באליפות אנגליה
(צילום: Getty Images)

חשיפת הגוף במשחקים האולימפיים הפכה לאחד הנושאים המדוברים בימים האחרונים. מלבד נבחרת הכדוריד הנורבגית – גם נבחרת התעמלות הנשים של גרמניה הודיעה כי תופיע בטוקיו בבגדי גוף באורך מלא, מתוך רצון לנטרל התייחסות מינית והחפצה של המראה שלהן. ביום חמישי שיתפה באינסטגרם המתעמלת הגרמנייה שרה ווס סדרת תמונות עם חברות הנבחרת האולימפית אליזבת סייט, קים בוי ופאולין שייפר – כולן לבושות בבגדי גוף בצבעי ורוד עז ושחור, שהגיעו עד לקרסוליים.

על פי ה-BBC, הפדרציה הגרמנית לספורט פרסמה הודעה והסבירה כי ההחלטה שלא ללבוש בגדי גוף קצרים וחושפניים כבדרך כלל, הייתה בחירה של הספורטאיות מתוך נקיטת עמדה נגד החפצה מינית, וכי בגדי גוף באורך מלא עוזרים למתעמלות להרגיש בנוח יותר – הן במהלך האימונים והן בתחרויות.

זה לא רק עניין של חשיפת רגליים. בתחילת יולי אסרה התאחדות השחייה הבינלאומית (הידועה גם בשם FINA) על שימוש בכובעי ים של המותג Soul Cap, שיוצר כובעי שחייה גדולים יותר המתאימים בעיקר לנשים שחורות ומגנים על השיער הטבעי. הכובע החדש מייצר מראה מאורך יותר של גולגולת הראש, בניגוד לכובעי השחייה ההדוקים שאנו מכירים מתחרויות בעבר. החשש של FINA היה כי הכובעים יאפשרו יתרון יחסי בתחרות. "FINA בוחנת בימים אלה את מוצרי סול קאפ ומוצרים דומים, ומבינה את חשיבות ההכללה והייצוג", נמסר בהצהרה של ההתאחדות.

בפוסט בעמוד האינסטגרם של המותג, הסבירו שני המייסדים, החברים הטובים מייקל צ'פמן וטוקס אחמד-סאלוואודן, על הסיבות שהובילו להקמתו. "שנינו גדלנו בלי ללמוד לשחות", כתבו, "לא חשבנו שזה ספורט בשבילנו. זה לא היה פופולרי בקרב החברים שלנו ולא עודדו שחייה בבית הספר או במשפחות שלנו. בשנת 2017 החלטנו סוף-סוף לקחת שיעורי שחייה למבוגרים, ובמהלך אותם שיעורים פגשנו אישה שחורה עם שיער אפרו שנאבקה בכובע השחייה הקטן שלה. הרגע הזה נשאר איתנו ולאחר שדיברנו עם האימהות, האחיות והחברים שלנו, הבנו את המחסור בכובעי ים המתאימים לשחיינים עם שיער אפרו, צמות, ראסטות או כל סוג שיער רב-נפח".
שני המקרים מבקשים לשנות את הגישה ההיסטורית לקוד הלבוש במשחקים האולימפיים, אך הם לא עוסקים רק בבגדי ספורט: אלה מאבקים להכלה, לתיקון עוולות מגדריים וגזעיים, ייצור סביבה תומכת וניסוח מחדש של חוקים והגבלות. לא פלא כי אפילו בגדי המשלחות של המדינות למשחקים האולימפיים, מעוררים עניין ועיסוק גם מחוץ למדורי הספורט.

טקס הפתיחה שהתקיים ביום שישי האחרון, הציף את הרשתות החברתיות בהתייחסויות לבגדי המשלחת האמריקנית בעיצוב ראלף לורן, עם קריאות להתפטרותו של המעצב שלא הצליח ליצור אימפקט ויזואלי. ביקורת נמתחה גם על המשלחת האוסטרלית לאולימפיאדה ונותנת החסות שלה אסיקס, ששמה נקשר לגידולי הכותנה בשינג'יאנג, מחוז שבו הממשלה הסינית הכניסה מוסלמים אויגורים ובני מיעוטים אחרים לעבודה בכפייה. מאסיקס נמסר כי "מדי המשלחת האולימפית של אוסטרליה אינם מכילים כותנה שמקורה בשינג'יאנג".

כוכב ערב הפתיחה היה ללא ספק האתלט פיטה טאופטופואה מטונגה שבאוקיינוס השקט, שנכנס לאצטדיון בטוקיו עם דגל המדינה, לבוש בגדים מסורתיים כשגופו משוח בשמן. הרשת לא נותרה אדישה להופעתו של טאופטופואה, שמצידו זרם עם הממים והבדיחות, והעלה חלק מהן בעמוד האינסטגרם שלו. לדוגמה, הבדיחה כי על גופו יש מספיק שמן כדי לטגן תרנגול הודו. על צווארו ענד לוחם הטאקוונדו הנודע שרשרת פנינים שהוקדשה לכל מי שהלכו לעולמם בשנה האחרונה.
"זו הייתה שנה קשה לכל העולם, שנה מלאה במחלות ועצב. אני מכבד את אלו שאיבדנו ושיהיו תמיד איתנו", כתב טאופטופואה בחשבון האינסטגרם שלו, והקדיש את ההופעה להוריו: "לאמי רוזמרי, שהתמודדה עם אתגר אחרי אתגר וממשיכה להילחם ולעורר בנו חיוך; ולאבי, שהפנינה השחורה הזו הייתה המתנה האחרונה שנתן לי לפני מותו".
7 צפייה בגלריה
נבחרת טונגה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
נבחרת טונגה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
אימץ את הבדיחות על בחירת התלבושת שלו. פיטה טאופטופואה מטונגה
(צילום: Getty Images)

את תשומת הלב הגדולה קיבלו משלחות ממדינות אפריקה: קניה, עם לבוש מסורתי וצבעוני; קמרון, עם גלימות רקומות בצבעוניות מרהיבה; וליבריה – המדינה ממערב אפריקה שזכתה לבולטות הגדולה ביותר בזכות בגדים שעוצבו על ידי המעצב הליברי-אמריקני טלפר קלמנס, שבשנתיים האחרונות זוכה לתהילה עם המותג Telfar שהוכתר כקולו של דור. תיקי היד של המותג, שנקראים בציניות "בירקין בושוויק" (ע"ש תיק הבירקין של הרמס ושכונת ההיפסטרים בניו יורק), מחזקים את המוטו של המותג שהוקם בשנת 2004: "לא בשבילך, לכולם". לאחרונה גם השיק שיתוף פעולה נרחב עם חברת קונברס.
7 צפייה בגלריה
נבחרת קמרון בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
נבחרת קמרון בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
גלימות רקומות בצבעוניות מרהיבה. נבחרת קמרון
(צילום: Getty Images)

7 צפייה בגלריה
נבחרת ליבריה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
נבחרת ליבריה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
נבחרת ליבריה בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
(צילום: Getty Images)

הבגדים שיצר למשלחת האולימפית של ליבריה מותאמים לשני המינים ונטולי מגדר בדומה לבגדים שיוצר המעצב למותג העצמאי שלו, כמו גלימה ארוכה בגזרת טוניקת כדורסל העשויה משי ורשת עם כתף שמוטה שמהצד נראית כמו שמלת ערב. במקרה אחר יצר גופייה עם שרוול א-סימטרי אחד, היוצר מראה מעט "נשי" עבור השחקנים הגברים. בסך הכול, יצר קלמנס כ-70 פריטי לבוש. בריאיון ל"ניו יורק טיימס" בסוף השבוע, הסביר כי בעבודתו חיפש את המשמעות של לאום ומה זה להיות אדם ליברי. בפרס התלבושת המצטיינת, ליבריה כבר חוזרת עם מדליית זהב הביתה.
שתי נשים נוספות שהשלימו את האופנה באירוע היו הגברת הראשונה של ארצות הברית ג'יל ביידן בשמלה בדוגמת נקודות של המעצב האמריקני ברנדון מקסוול והזמרת היפנית מיסיה בשמלה צבעונית של טומו קויזומי.
7 צפייה בגלריה
ג'יל ביידן בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
ג'יל ביידן בטקס הפתיחה של האולימפיאדה
ג'יל ביידן בשמלה של ברנדון מקסוול
(צילום: Getty Images)

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button