שרלוט גינסבורג
סליחה, במי מדובר? שרלוט גינסבורג, נצר לאצולה המודרנית של עולם הזוהר הצרפתי כבתם של סרז' גינסבורג וג'יין בירקין, חוגגת 50. כשההורים שלך הם אחד הזוגות הכי מוכרים של התרבות הצרפתית – כאלה שהשמות שלהם מקפיצים לזיכרון את דואט הגניחות האולטימטיבי של הסיקסטיז, את התיק היוקרתי והמבוקש של הרמס שנקרא על שם אמך, ואת הכריזמה חסרת המעצורים של אביך – כנראה שאת מחויבת לתואר איט גירל נצחית. ואכן, נסיכת הבוהמה הפריזאית היא תפוח שנפל קרוב מאוד לעצים שהולידו אותו.
את התפקיד הראשון שלה בקולנוע היא עשתה בגיל 13 כבתה של מלכת הקולנוע הצרפתי קתרין דנב, ומאז היא מגיחה באופן קבוע לתפקידים שנבחרים בקפידה ומסמנים אותה, לאורך כמעט 40 שנות קריירה, כשחקנית איכותית בעל מקדם מגניבות גבוה. באותו גיל פעוט היא גם ביצעה את הופעת הבכורה שלה כזמרת, בדואט עם אביה, וגם בתחום המוזיקה היא שומרת על נוכחות פופולרית דומה ובעלת תו תקן איכותי בפופ הצרפתי.
היא נשואה לשחקן והבמאי הצרפתי איוואן אטאל, שנולד בישראל, ואף סיפרה שהיא אוהבת את המזנון של אייל שני. יש לה שלושה ילדים, מיתולוגיה מפוארת וחיבה אינסופית מצד הקהל הצרפתי, שיודע להעריך את סמלי התרבות שלו.
למה אייקון? גינסבורג, כיאה לבתה של ג'יין בירקין, היא לא רק שחקנית וזמרת, אלא מתפקדת גם כסמל אופנתי צרפתי של תקופתה. השם שלה מגיע יחד עם מחויבות לנראות אופנתית מסוימת, שאי אפשר להתעלם ממנה גם אם קשה להגדיר את הקסם שלה. היא מוקפדת אך קצת זרוקה, עם העדפה מובחנת לבגדים בניחוח גברי המשולב בסגנון נערי ולא מתחכם.
כבר שלושה עשורים שהיא משמשת כמודל לחיקוי סגנוני עבור דור שלם של נשים פריזאיות, אבל מעידה על עצמה כי העניין שלה באופנה מזערי. יש לה מקום של כבוד בשבוע האופנה של פריז, אך היא מעדיפה בילוי משפחתי בג'ינס וסוודר על פני צעידה בשמלות זוהרות על שטיחים אדומים. הבגדים של גינסבורג נראים תמיד כמו המשך של האישיות שלה, ונלבשים על ידה בקלילות ונינוחות טבעית - בין אם מדובר בשמלת מיני, ז'קט גברי ללא חולצה מתחת או טי שירט ישנה.
באורח מפליא כמעט, מאז שנות ה-20 לחייה ועד היום המראה שלה בקושי השתנה. בלי מאמץ להסתיר את התבגרותה, נשמרת בה נעריות דקיקה ותווי פנים ייחודיים עם לסת לא סימטרית ואף מעט עקום, שרק מוסיפים לה קסם חינני בכל גיל.
גינסבורג מייצגת את האלגנטיות הנקייה והטבעית. עם פוני כהה נצחי, שפתיים לא מאופרות, סיגריה, מכנסי ג'ינס, מגפיים ומעיל עור – היא מציגה שילוב מדויק של אמא ואבא עם החן הכמעט אדיש, או אולי הביישני, שהיא מביאה מעצמה. כפי שהגדירה את המראה שלה בעבר עורכת האופנה הצרפתייה מארי נואל דימיי: "בנות רוצות להיראות כמוה, כי היא לא פצצת המין שתגנוב להן את החבר".
למה לא? יש משהו כובש בפשטות הנונשלנטית של גינסבורג, אבל לפעמים אי אפשר שלא לתהות אם זו פרסונה שמשרתת תדמית שיווקית, מלאכותית כמו תדמיות אחרות שמתחזקות כוכבות רודפות זוהר. כשהיא אומרת בריאיון שמביך אותה לדבר על בחירות אופנתיות כי "לאנשים יש בעיות אמיתיות", זה מקסים וראוי להערכה אבל בו בזמן גם נשמע צדקני ולא לגמרי אמין כשמדובר במישהי שבתי האופנה הפריזאיים פתוחים בפניה.
ובכל זאת: גינסבורג היא אייקון אופנה אולטימטיבי פשוט כי לא אכפת לה. היא חסרת מאמץ, כמעט אדישה, ו"היא נראית כמו כל אחת" – או לפחות כמו שבעולם האופנה חושבים שכל אחת יכולה להיראות. המראה של "התגלגלתי מהמיטה, לבשתי את הבגד הראשון שמצאתי ואיכשהו זה נראה מעולה", הוא הטריק הכי מרשים בספר. במקרה של גינסבורג, נדמה שלא מדובר בטריק. היא הדבר האמיתי.
מה זה אייקון אחד בשבוע?
עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.
בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.