עומר אדם ויעל שלביה בקמפיין לקאטליה

עומר אדם במעיל פרווה. מאחוריו: המון ספרים. מה הקטע?

עולם האופנה מאוהב בספריות ציבוריות: חברות ומעצבים מצלמים בהן קמפיינים ואפילו עורכים בחללים שלהן תצוגות. גם בישראל זה כבר קרה - כשעומר אדם ויעל שלביה הגיעו לספרייה הלאומית כדוגמנים. מהו כוח המשיכה של המקומות האלה ולמה יש גם מי שנעלב מהמגמה: "הופכים את הספרות לאביזר"

פורסם:
ככל שאנשים קוראים פחות ספרים, הם יותר אוהבים להצטלם בספריות. ככה לפחות ניתן להסיק בחודשים האחרונים, עם פתיחתה של הספרייה הלאומית בגבעת רם, ירושלים, שהפכה למוקד עלייה לרגל עבור כל מי שרוצה תיעוד מאחד החללים הארכיטקטונים היפים בישראל. ארבעה חודשים מאז שנפתחו שעריה - שלשום (שלישי) צולם בספרייה הלאומית קמפיין אופנה ראשון. ל-ynet נודע כי בחודשים האחרונים נערך מתחת לפני השטח מירוץ של מעצבים ומותגים לצלם במקום, רק אחד הגיע ראשון לקו הסיום: מותג המשקפיים קאטליה מבית אופטיקנה, עם הפרזנטורים עומר אדם ובת זוגו, הדוגמנית יעל שלביה.
בתמונות שהופצו באינסטגרם מיום הצילום, נראה אדם יושב באחד מאולמות הספרייה חמוש מעיל פרווה מלאכותי, משקפי מסכה ושיער צבוע כחול - לא מה שהייתם מדמיינים בתוך האופי השקט והמאופק של הספרייה. "בחרנו בספרייה הלאומית לצילום הקמפיין של קאטליה, כי רצינו להביא משהו חדשני שלא נעשה קודם בארץ", אומרת ליאת נוימן, סמנכ"לית השיווק של אופטיקנה. "היו התניות מצד הספרייה על חללים שלא ניתן לצלם, בעיקר היכן שיש כתבי קודש וכתבים נדירים, אבל שאר החללים והמעטפת של אולמות הקריאה היו פתוחים בפנינו".
8 צפייה בגלריה
עומר אדם ויעל שלביה, אופטיקנה קאטליה
עומר אדם ויעל שלביה, אופטיקנה קאטליה
עומר אדם ויעל שלביה בקמפיין לקאטליה
(צילום: שי פרנקו)

8 צפייה בגלריה
עומר אדם ויעל שלביה, אופטיקנה קאטליה
עומר אדם ויעל שלביה, אופטיקנה קאטליה
(צילום: שי פרנקו)
"הספרייה היא מקום עם אדריכלות עוצמתית ועוצרת נשימה, והבנו שזה יכול לחזק את המותג בזכות אמירה עיצובית חד פעמית", היא מוסיפה. "אנחנו נמצאים בשנה מאתגרת של מלחמה, והספרייה היא מקום מאחד שמחבר לשורשיות, להיסטוריה של עם הספר, והסתכלות שלנו לעתיד של תקוה וחוזקה. אני מאמינה שהמצב במדינה דורש היום ממותגים לעצור רגע, ולהסתכל איך ממשיכים לפעול כאן ברמה המסחרית לצד הבאת ערך חברתי ומסר מאחד של להתחבר לשורשים שלנו". בצילומי הקמפיין הצטרפה לאדם ושלביה גם אירן שביט, שבן זוגה נטע אפשטיין ז"ל מצא את מותו לאחר שזינק על רימון בכפר עזה והציל את חייה.
8 צפייה בגלריה
מהאינסטגרם של עומר אדם ואור לוזון הסטייליסטית שלו
מהאינסטגרם של עומר אדם ואור לוזון הסטייליסטית שלו
עומר אדם על מדרגות הספרייה
(צילום: מתוך האינסטגרם של הסטייליסטית אור לוזון)

8 צפייה בגלריה
מהאינסטגרם של עומר אדם ואור לוזון הסטייליסטית שלו
מהאינסטגרם של עומר אדם ואור לוזון הסטייליסטית שלו
(צילום: מתוך האינסטגרם)
הקמפיין הראשון שצולם בספרייה הלאומית ייזכר כהערת שוליים בצילומי קמפיינים של חברות אופנה, אבל הוא חלק ממגמה הולכת וגוברת בחודשים האחרונים. מונבלאן, סלין, קנזו, אנה סוי, דווטה & לומבה, טורי בורץ' ואחרים, צילמו בחודשים האחרונים קמפיינים בספריות ציבוריות, אחרים קיימו תצוגות אופנה בחללים של ספריות לאומיות.
בית האופנה סלין, לדוגמה, הציג לפני ארבעה חודשים את קולקציית אביב-קיץ 2024 בחלל ההיסטורי של הספרייה הלאומית של צרפת ברחוב רישלייה בעיר, שבו גם הוצגה בחודש ינואר השנה קולקציית סתיו-חורף 2024-25 של קנזו. הספרים, עיטורי הקשתות ושולחנות הקריאה מעץ שימשו כתפאורה בלבד לאורחים כמו ריטה אורה ופארל וויליאמס שהצטלמו לצידם. מוקדם יותר החודש הייתה זו מעצבת האופנה אנה סוי שקיימה את תצוגת האופנה שלה בחלל הספרים הנדירים של החנות הניו יורקית The Strand.
8 צפייה בגלריה
קנזו פריז
קנזו פריז
הקולקציה של קנזו
(צילום: Pascal Le Segretain, GettyImages)
העניין הגובר בספריות ציבוריות הוביל אשתקד את מותג היוקרה הגרמני מונבלאן לצלם לאורך 2023 שני קמפיינים בספרייה הלאומית של לונדון. תחת הכותרת "רוח הספרייה" יצאו במותג בקמפיין בינלאומי ל"מרדף אחר השראה וידע" דרך ספרים. "ספריות הן חלונות משכנעים ומרתקים אל תוך נשמתה של עיר, מדינה, תרבות", הסביר מרקו טומסטה, המנהל האמנותי של מונבלאן. "ספריות ציבוריות הן מקומות של הארה, השראה ויצירה, שבהם מאוחסנים סיפורים ורעיונות מוערכים, המחכים להתגלות או להתגלות מחדש".
8 צפייה בגלריה
הקמפיין של מונבלאן
הקמפיין של מונבלאן
הקמפיין של מונבלאן
(צילום: באדיבות מונבלאן)

8 צפייה בגלריה
הקמפיין של מונבלאן
הקמפיין של מונבלאן
(צילום: באדיבות מונבלאן)
בישראל ישנן לא מעט ספריות בעלות עיצוב אדריכלי מרשים, כמו ספריית שוקן וספריית מכון ון ליר בירושלים. השיפוץ שעברה ספריית בית אריאלה בתל אביב הביא לפתחה לא מעט קהל חדש, וב-2021 גם צולמה בה הפקת אופנה למגזין "לאשה".
עולם האופנה היה הראשון לזהות את ההתעוררות המחודשת של ספריות ציבוריות. אל מול הפיחות במעמדן של הספריות, לרבות הניסיון שכשל בישראל לקצץ בתקציבן השנה - בשנתיים האחרונות הן זוכות לרנסנס בקרב צעירים. דו"ח שפרסם בנובמבר האחרון איגוד הספריות האמריקני (ALA), מצא שבני דור ה-Z משתמשים בספריות ציבוריות, הן באופן אישי והן בדיגיטל, בשיעורים גבוהים יותר מאשר אנשים מבוגרים.
על פי הנתונים, יותר ממחצית מ-2,075 המשיבים בסקר ביקרו בספרייה פיזית במהלך 12 החודשים האחרונים. לא כולם תולעי ספרים. על פי הדו"ח, 43 אחוזים מצעירים אלו אינם מזדהים כקוראים, אבל עדיין ביקרו בספרייה המקומית שלהם בשנה האחרונה. בעידן של בדידות וניכור דיגיטלי, חלקם מגיעים כדי לקרוא, לפגוש חברים, לצלם סרטון לטיקטוק.
"באופן מסורתי אנו חושבים על ספריות כשקטות מאוד, וחלק מהן באמת שקטות, אבל מה שראינו בצפייה בדור ה-Z בספריות, הוא שיש כמה חללים נהדרים לבני נוער, חדרים גדולים שבהם הם יכולים לעשות דברים כמו משחקים או ליצור מוזיקה משלהם", אמרה רייצ'ל נורדה, מחברת שותפה של דו"ח ALA, בראיון לגרדיאן הבריטי בחודש שעבר. "זה מקום להתבודד בו, אבל גם מקום לבנות בו קהילה".
8 צפייה בגלריה
דבוטה
דבוטה
תצוגה של Devota & Lomba
(צילום: Borja Sanchez Trillo, EPA)
ספרים הם מקור של ידע, היסטוריה, שורשיות, קנוניזציה. מאז הקורונה והמעבר המיידי אל הזום, הם גם הפכו תפאורה אינטלקטואלית עבור רבים, ביניהם גם לא מעט פוליטיקאים שעלו לשידור מביתם. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, למשל, לא הפסידה אף ריאיון כדי להשוויץ בכותרים מאחוריה. לפני כשנתיים הם גם עמדו במרכזו של טרנד טיקטוק לעיצוב הבית, עם ספרים שסודרו על המדף לפי צבעים, כפי שגם הדגימה כוכבת הילדים מיכל הקטנה בביקור בבית שערכנו אצלה. לאחרונה הן גם זוכות לחיזוק בשני סרטי הקולנוע המדוברים של התקופה - "סולטברן" ו"נשארים לחג" - שמתקיימים בפנימיות יוקרתיות לבני נוער עם ספריות מרשימות שעושות חשק לפתוח ספר.
ספק אם קוראים חדשים יגיעו בעקבות הטרנד החדש, שמשטיח ספרים לכדי אביזר עיצובי בלבד. אף אחד מהמותגים לא ברא עולם ספרותי המתכתב עם הצילומים, ליהק סופרים מפורסמים או התכתב בעיצוב הקולקציות עם יצירות מופת ספרותיות. "מצד אחד, יש לי רתיעה מזה שעולם האופנה לוקח את הספריות, הספרים, הספרות - והופך אותם לעוד אביזר של סגנון חיים, מה שאתם קוראים לייף סטייל", מסכמת את הנושא מבקרת הספרות מיה סלע, המגישה יחד עם יובל אביבי את הפודקאסט "מה שכרוך" בכאן תרבות. "משהו בתוכי רוצה לומר להם תורידו את הידיים המטונפות שלכם מהספרים. מצד שני, מה אכפת לי. זה באמת נוף יפה מאוד: הספרים, הספרות, הספריות. אז שזה יהיה הנוף. ממילא בשנה הבאה הם ימצאו נוף חדש".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button