שבוע האופנה לגברים בפריז נחתם בתצוגה זוהרת של בית האופנה סלין, ששב להציג בעיר האורות לאחר הפסקה של כמה עונות. מעצב האופנה הדי סלימאן יצר קולקציה שהמשיכה את כתב היד שלו – זה שנדד מדיור הום לסן לורן ועכשיו בסלין – עם צלליות צרות, דוגמנים הצועדים כשידיהם עמוק בתוך כיסים קדמיים, חולצות מעוטרות פאייטים או עשויות מבדי לורקס, ואווירה כללית של אופנה אנדרוגינית.
תצוגות הגברים בפריז המשיכו כמה מהמגמות הבולטות שהיו בשבוע האופנה לגברים במילאנו, תוך שהן חוקרות צלליות חדשות לגברים ובוחנות מחדש החפצה של הגוף הגברי העירום. רגע לפני שתצוגות ההוט קוטור ישטפו בשבוע הבא את פריז בכוכבות ובבגדים זוהרים, סימנו את הרגעים הטובים יותר ופחות של שבוע האופנה לגברים.
הטרנד: תחתונים מבצבצים
צניחת קו המותן של מכנסי הגברים והנשים בעונה החולפת, החזירה באופן טבעי את אחת המגמות הסקסיות של סוף שנות ה-90 בואכה האלפיים – רצועות גומי ממותגות של תחתוני הגברים שמבצבצות מעל קו המפשעה, כפי שהדגימו בתצוגות של ז'יבנשי, תום בראון ואחרים. זה עלול להיראות מעורר רחמים על גברים מגיל 40 ומעלה, אולי אפילו צעירים יותר, אבל הסגנון הנונשלנטי והרצון להבליט את המיניות החוצה ימשיכו איתנו גם בקיץ הבא.
הישראלים בפריז: מהשורה הראשונה ועד המסלול
מעצב בגדי הגברים הישראלי הד מיינר ציין השבוע חמש שנים להשתתפותו בשבוע האופנה לגברים בפריז. נוכחותו הקבועה עונה אחר עונה סייעה לקבע את מעמדו בעיר האורות, כמו גם לסמן אותו כאחד המעצבים הישראלים הבולטים הפועלים כיום בעולם. תצוגת האופנה שלו לאביב-קיץ 2023 המשיכה בחידוד כתב ידו של בוגר המחלקה לאופנה בבצלאל, עם צלליות של ז'קטים מחויטים בגזרות רחוקות מהגוף וחולצות כותנה חושפות גב. בתוך כך, ניתן היה לראות צדדים רכים יותר בעבודתו, כמו מערכות הלבוש הלבנות ומעוטרות התחרה שפתחו את התצוגה ונראו כמו סדינים צחורים שהתנופפו על המסלול.
עוד בפריז: הדוגמנית סאן מזרחי הפציעה על המסלול בתצוגות האופנה של Y/Project ושל המותג למייר (בעיצוב כריסטוף למייר), שהציגו קולקציות מעורבות לנשים ולגברים; בעוד בשורה הראשונה של דיור הופיע לא אחר מאשר במאי הקולנוע הישראלי נדב לפיד ("מילים נרדפות", "הברך"), שלאחרונה עבר לחיות בעיר. יחד עם בת זוגו, השחקנית נעמה פרייס, ניכר כי השניים התברגו לא רק בתעשיית הקולנוע המקומית, אלא גם מחוזרים על ידי בתי היוקרה של פריז: הוא על ידי דיור, היא על ידי שאנל.
התצוגה הצבעונית: קרייג גרין
בין פירוק להרכבה, בין הממשי לעילאי – אפשר לסמוך על מעצב האופנה הבריטי קרייג גרין שיהיה חתום על אחת הקולקציות האמנותיות של שבוע האופנה לגברים. עטופים בשמיכות צבעוניות או לבושים קונסטרוקציות מורכבות – שהפכו לסימן ההיכר של המעצב – צעדו הדוגמנים באחת הקולקציות הוויטאליות של גרין, כתוצאה משימוש בפלטת צבעים רחבה: מגווני ורוד סלמון וירוק מרווה, ועד אדום וצהוב חזקים. לזכותו של גרין יש לומר כי למרות המראה המסובך של הבגדים, כשמודדים אותם מגלים שהם תפורים לעילא, קלים ללבישה ומחמיאים למבנה הגוף.
דור ההמשך: לורדס ליאון מדגמנת
היה זה שבוע עמוס מאוד לשושלת צ'יקוני-ליאון-ריצ'י. בזמן שהאם מדונה הופיעה יחד עם בנה, דיוויד בנדה, בשבוע הגאווה בניו יורק, בפריז היו אלה שני ילדיה הגדולים שרשמו נוכחות. לורדס ליאון, בתה הבכורה של מדונה, צעדה עבור המעצבת העולה מארין סר כשהיא לבושה בגד גוף שחור בעיטור דוגמת הסהרונים המזוהה עם המעצבת, ותכשיטי זהב דומיננטיים המזכירים את סגנון הבלינג של שנות ה-90. מהשורה הראשונה עודד אותה אחיה הצעיר רוקו ריצ'י, בנה של מדונה מנישואיה הקצרים לבמאי הקולנוע גאי ריצ'י.
משחררים את הפטמה: גלן מרטנז ודריס ון נוטן
גברים בחולצות פתוחות שהופיעו במילאנו, המשיכו לאוורר את שערות החזה גם בפריז. לא מעט בתי אופנה שיגרו דוגמנים בחולצות פתוחות או עם ז'קטים בלי כלום מתחת, אבל מה שמשך את תשומת לבנו במיוחד היה המראה המרומז שחשף פטמה בתצוגות של גלן מרטנז מהמותג Y/Project והמעצב הבלגי דריס ון נוטן. הבחירה המחוצפת להבליט פטמה יכולה להתקשר גם למאבק המתמשך של תנועת Free The Nipple ליצירת לגיטימציה ושוויון בין חשיפת הגוף הנשי לזה הגברי.
דוגמניות מכל הדורות: המסלול של AMI
מותג האופנה הפריזאי AMI של המעצב אלכסנדר מתיוסי, שהחל את דרכו לפני כעשור כמותג לבגדי גברים, פוזל בעונות האחרונות גם אל המלתחה הנשית. לאחר שהקיץ שיתף פעולה עם ענקית הספורט פומה לקולקציה מינימליסטית עם צבעוניות חזקה, אפשר לזהות אלמנטים ספורטיביים גם בקו הגברים של קולקציית אביב-קיץ 2023.
קו הנשים, לעומת זאת, מציע שפה מאופקת יותר – יש שיאמרו "משרדית" – עם פריטי לבוש ליום ולערב שהופיעו על דוגמניות מכל הזמנים שלוהקו לתצוגה. ביניהן: קריסטן מקמנאמי המיתולוגית, קארה דלווין בהופעת אורח, ליה קבדה וקארן אלסון ששלטו על המסלולים בתחילת שנות האלפיים, ודוגמנית הפלאס סייז השחורה פרשס לי.
הפתעה נוסטלגית המתינה למוזמנים כשהתצוגה, שנערכה בשכונת מונמארטר בעיר, נפתחה על ידי השחקנית אודרי טוטו – אמלי המקורית מפריז. הסרט "אמלי" משנת 2001 צולם בשכונת האמנים המפורסמת שלמרגלות בזיליקת הסקרה קר (הלב הקדוש), ששמה תואם גם את לוגו הלב הנודע של המותג.
אפוקליפסה עכשיו: מים ואש אצל ז'יבנשי וריק אוונס
מים ואש, שניים מארבעת היסודות, כיכבו בתצוגות האופנה של ז'יבנשי וריק אוונס. מעצב האופנה מתיו וויליאמס, המנהל האמנותי של ז'יבנשי, שלח את הדוגמנים על מסלול רטוב שטיפות ממנו עפו לכל עבר, כאילו היו ישו שמהלך על המים. רק במזל אף אחד לא החליק ושבר את הראש. בשורות גדולות לא היו בקולקציה של וויליאמס, שהמשיך לחזק את אופנת הרחוב במותג עם מכנסי ג'ינס קרועים (מהטרנדים הבולטים שראינו בשבוע האופנה לגברים במילאנו), נעלי סניקרס צבעוניות, חליפות טרנינג עם קפוצ'ון ולוגו שמרוח באגרסיביות, מסכות פנים וז'קטים מחויטים בגזרת אוברסייז.
צלליות מורכבות וחזון אפוקליפטי הציג גם המעצב האמריקני ריק אוונס. "אני תמיד מנסה להרגיע את עצמי שכל מה שקורה בעולם כרגע – לא משנה אם זה עימות או משבר – קרה בעבר. איכשהו הטוב תמיד גבר על הרוע, כי אחרת לא היינו כאן עכשיו", אמר לווג. אוונס הציג גזרות מכנסיים רחבות בצבעוניות מגוונת וחולצות שכאילו נתלו מעל הכתפיים, לצד ז'קטים במראה אוברסייז שהציגו שפה מרוככת יותר.
את התצוגה חתמו שלושה כדורי אש שהועלו אל השמיים באמצעות מנופים, ואז הופלו אל תוך המזרקה ברחבת חלל האמנות של פאלה דה טוקיו. "כדורי האש הם סמל לשמשות בוערות, כשהן מתפתלות על פני השמיים ומתרסקות על הקרקע", התפייט אוונס, "עשיתי את זה שוב ושוב כי זה קורה שוב ושוב".
מחווה אחרונה בהחלט: לואי ויטון נפרדים (סופית) מווירג'יל אבלו
בית האופנה לואי ויטון נפרד סופית מחזונו של המעצב המנוח וירג'יל אבלו, מי שהיה המנהל האמנותי של קו הגברים והלך לעולמו בנובמבר אשתקד. מאז הוצגו שלוש קולקציות שעוצבו בידי צוות הסטודיו (ללואי ויטון ולמותג Off/White) ויש להניח כי בקרוב נזכה להכרזה על מנהל אמנותי חדש לבית האופנה. השמועות מדברות על מינויה של המעצבת גרייס וולס בונר, שייסדה את המותג שלה ב-2014 ושלוש שנים לאחר מכן זכתה בפרס המעצבת המבטיחה בתחרות של תאגיד היוקרה LVMH. בונר הציגה החודש את קולקציית אביב-קיץ 2023 בעיצובה ביריד האופנה פיטי אומו בפירנצה בנוכחות קברניטי קבוצת LVMH, מה שעורר את גל השמועות הנוכחי.
בחזרה לוויטון. התצוגה נוצרה בהשראת מגרש משחקים – אותו חזון של אבלו, שגלש ללא מחסומים בין אופנה לעיצוב גרפי ובין בגדים לאובייקטים, תוך שהוא מוצא השראה בקולנוע, באמנות, באנימציה ובמוזיקה. על אף הרגש הרב שהיה גלום בעבודתו של אבלו, התוצאה הפעם נראתה כמו פסטה מחוממת של חזונו העיצובי עם אוסף של שטיקים שנס לחם, כמו חליפת מכנסיים שחורה בשיבוץ אווירוני נייר לבנים, תיקי המותג בסריגה נאיבית וצבעונית, וכובעי נייר שנראו כמו כומתות על הראש. היו גם מעילים עשויים חבלים ועור בעיטור רקמות פרחים גדולות בסגנון אימפרסיוניסטי ותחושה כללית של גודש ועושר עיצובי.
Y/Project מציגים: אצבע משולשת
כמעט אפשר היה לפספס את עגילי המתכת של המותג Y/Project, עם אצבע משולשת שהזדקרה מתוך התנוך מעלה. הימור שלנו: מדובר בלהיט הגדול של הקיץ הבא.
השורה הראשונה: מוזיקאים ושחקניות
שורה ארוכה של מפורסמים ומפורסמות עשו את דרכם לשתי התצוגות הגדולות של השבוע: דיור ולואי ויטון. עם נוכחות מוגברת של מוזיקה שחורה בשורה הראשונה של ויטון, היה זה המוזיקאי קנדריק לאמאר שלא רק חימם את הספסל חמוש בזר קוצים לראשו, אלא גם שר בהופעה חיה בזמן שדוגמנים צעדו ברקע. בין אלה שדילגו בין שתי התצוגות הגדולות אפשר היה לראות את נעמי קמפבל וג'סטין טימברלייק עם אשתו ג'סיקה בייל, בעוד דיוויד בקהאם והבן קרוז בקהאם נכחו בתצוגה של דיור בלבד. מי שחיפש אבק כוכבות פריזאי מצא אותו בתצוגה היפה של המותג AMI, עם נוכחות של מוזיקאים כמו אלסנדרו מחמוד האיטלקי, שייצג השנה את מדינתו באירוויזיון, והנשים הראשונות בעבר ובהווה של הקולנוע, הדוגמנות והפוליטיקה הצרפתית: קתרין דנב, איזבל אדג'ני וקרלה ברוני.