על רקע המלחמה המתגברת בין רוסיה לאוקראינה, נפתח ביום שני האחרון שבוע האופנה לנשים בפריז, שצפוי להסתיים ביום שלישי בערב. בזמן שעל המסלולים ניסו המעצבים לשמור על שגרה ולהציג את אוספי הבגדים לסתיו-חורף 2022-23, מאחורי הקלעים התרחשה דרמה.
תאגידי היוקרה הגדולים ובתי האופנה הודיעו על השעיית הפעילות שלהם ברוסיה עד להודעה חדשה. LVMH, Kering, ריצ'מונט, והמותגים העצמאיים שאנל והרמס הודיעו על סגירת החנויות ברוסיה, מה שוודאי יפגע בהכנסות העתידיות של המותגים, מאחר שמוסקבה ורוסיה בכלל, הן עדיין שוק חזק של מותגי יוקרה. אלו מצטרפים לחברות כמו H&M, נייקי, אנדר ארמור ואחרים, שהודיעו על השעיית פעילותם ברוסיה – מי בשל הסנקציות שהטילו מדינות המערב, מי בעקבות הזדהות עם העם האוקראיני.
בחזרה לעיר האורות. חלקו הראשון של שבוע האופנה השיב את הזוהר לפריז, לאחר שנתיים שבהן נערכו התצוגות במתכונת חלקית. גם העונה המשיכו חלק מבתי האופנה להציג במתכונת דיגיטלית, אך אלו היו מעטים בהשוואה לתצוגות המסלול הרבות שנערכו עם לא מעט מפורסמים בשורה הראשונה. בראשם, איך לא, ריהאנה, שהצליחה לעורר סערה ברשת כשהגיעה לתצוגה של דיור כשהיא לבושה בשמלת טול שקופה שמתחתיה רק הלבשה תחתונה ובטן הריונית.
המחווה הסמלית: אוקראינה על המסלול
בתום שבוע של לחימה בלתי פוסקת בין רוסיה לאוקראינה, רעם התותחים חדר אל המסלול. בתצוגת האופנה של המותג Botter לנשים ולגברים, צעד דוגמן לבוש בחליפת מכנסיים בצבע טורקיז ועטוף בשל בגוון צהוב זרחני, שנראה כמו שמיכת הצלה לחימום הגוף. הטורקיז והצהוב הופיעו בנפרד לאורך התצוגה, אך החיבור ביניהם יצר מחווה סימבולית של הדגל האוקראיני על המסלול.
בכלל, התצוגה של המעצבים ליזי הרברו ורשמי בוטר (שרק לאחרונה הופסקה עבודתם במפתיע במותג נינה ריצ'י) הייתה אחת המעניינות והטובות שהוצגו בחלקו הראשון של השבוע. השניים יצרו קולקציה פתיינית ועשירה בניואנסים וציטוטים, אך גם מלאה בהומור, כשקבוצה של דוגמנים צעדו עם כיסאות פלסטיק צבעוניים ומכוסים בפרווה שנישאו על כתפיהם.
בישראל המראה הזה אומנם עלול לעורר אסוציאציה של חבורה בדרך להתקוטטות, אך זוג המעצבים הסביר את הבחירה האסתטית כחלק מההשראה לקולקציה: הקאריביים. "אנשים במערב מסתכלים על הכיסאות האלה כזבל, אבל בתרבות שממנה אני בא, זה כיסא שאתה הולך איתו לכנסייה", הסביר ל"ווג" בוטר, שנולד וגדל בקוראסאו, קבוצת איים בדרום הים הקאריבי.
הקאמבק של השורה ראשונה
שנתיים מאז שהקורונה שיבשה את שבועות האופנה בעולם, אפשר להסדיר נשימה: המפורסמים חזרו לחמם ישבנים בשורה הראשונה, ובראשם ריהאנה. נראה כי להיריון הראשון של הזמרת יש חיים משלו, ולתצוגת האופנה של דיור ביום שלישי שעבר בחרה ריהאנה בטוטאל-לוק שחור שהורכב משמלת טול שקופה שחשפה הלבשה תחתונה ואת הבטן הכי מפורסמת בעולם. המראה עורר הדים ברשתות החברתיות ופיצל את המגיבים לשני מחנות: בעד ונגד. כאילו שחסרות מלחמות בעולם.
עוד בשורה הראשונה: השחקנית איזבל אדג'ני עם מטפחת ראש ומראה סהרורי לצד השחקנית אניה טיילור ג'וי בדיור. ניימאר, סרינה וויליאמס במראה מפתיע ואדריאנה לימה בהיריון שלישי בתצוגה של בלמן, ורשימה ארוכה נוספת בתצוגה המחשמלת של סן לורן, שנראתה כמו שטיח אדום בפסטיבל קאן: במאי הקולנוע פדרו אלמודובר וגספר נואה, השחקניות קתרין דנב, ביאטריס דאל ורוזי דה פלמה, והופעה מפתיעה של ויקטוריה בקהאם ובנה רומיאו בן ה-19, שכבר עובר אותה בראש.
דיור מציגים: טכנו-קוטור
אלו לא היו מרגעיה הגדולים של המעצבת מריה גרציה קיורי, שתצוגת החורף בעיצובה לבית האופנה כריסטיאן דיור לא הצליחה להמריא לשיאים. ההתחלה דווקא הייתה מבטיחה. את התצוגה פתחה הדוגמנית הרוסייה סופיה סטיינברג, לבושה בגד גוף שחור שעליו הורכבה תאורת פלורסנט ירוקה שהאירה אותה בתנועה ונועדה להציג את כלי הדם בצבע זוהר, טכנולוגיה שביכולתה "לווסת את הטמפרטורה של הלובש בתנאים קיצוניים", כך על פי הודעת בית האופנה.
הבגדים נוצרו בשיתוף פעולה עם D-Air Lab, חברה איטלקית המייצרת בגדים וחומרים בטוחים ופונקציונליים לספורט ולתעשייה – שאינם אופנה. לא פלא שברוח הזמן, מיד לאחר מכן הופיעו שריוני גוף מתנפחים, שהזכירו לנו את קולקציית Kinship Journey של חוסיין שאלאיין מ-2003. במקרה הזה, כבר מדובר באופן שבו הטכנולוגיה יכולה להשפיע על עולם האופנה.
"אנחנו פחות חושבים על איך טכנולוגיה יכולה לעזור לנו לחיות טוב יותר", הסבירה המעצבת, "אנחנו רגילים לצפות לכך בדברים מאוד פרקטיים: מכונות כביסה, לא אופנה. המפגש בין אופנה לטכנולוגיה מכוון להמצאת סדרת בגדים המשלבים אופנה עם חדשנות של טקסטיל וטכנולוגיה, שכתוב של הקודים וחשיבה מחודשת על הריפוד והתפירה של הבגד באמצעות שימוש בכריות אוויר".
השכפ"צים של בלמן
שכפ"צים הופיעו לא רק בתצוגה של דיור, אלא דילגו למחרת גם לתצוגה של אוליבייה רוסטאן בבלמן. זמן קצר לפני התצוגה פרסם המעצב הצהרה בעמוד האינסטגרם שלו, ובה נמסר כי "אנחנו מודעים היטב לכך שיש דברים חשובים יותר שקורים בעולם היום. להתרכז בבגדים ובתצוגות יכול להרגיש לא נכון כאשר אנו מקשיבים בלב כבד לחדשות האחרונות. אנחנו מאוחדים למען חופש".
באופן סימבולי למדי, על המסלול של בית האופנה שהציג למעלה ממאה דגמים שנראו כמו דז'ה וו מתמשך, נראו לא מעט פרשנויות למחוכים שהזכירו שכפ"צים המגנים על הגוף. האם מדובר בפרשנות של המעצב למצב הלחימה באירופה? מן הסתם, לא, מאחר שהקולקציה הייתה בעשייה שבועות רבים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה. הקולקציה עוצבה כביקורת על ביוש ברשתות החברתיות, אך זו לא הפעם הראשונה שמעצבי אופנה משמשים כסיסמוגרף למציאות.
הקשר הוויזואלי המיידי בין הלחימה לקולקציה, הביא את רוסטאן להסביר את הנעשה על המסלול ובעיקר להתרחק מהנעשה באוקראינה. "העיצובים לא תוכננו כתגובה ישירה לפלישה המחרידה של שכנינו, ולעולם לא הייתי מעז אפילו לחשוב להשוות את הסבל שהם עוברים עכשיו עם בעיות שהיו לי ברשתות החברתיות", הסביר. "ובכל זאת, בזמן שאנו צופים בחדשות, הצוות שלי ואני זוכרים את המסר של האוסף הזה: מאוחדים בסולידריות כדי לפעול נגד שנאה, שקרים ותוקפנות".
הישראליות מדגמנות
בית האופנה Gauchere, שנוסד בשנת 2013 על ידי מעצבת האופנה מארי-כריסטין סטץ, הוא אחד החביבים עלינו מדי עונה, בזכות קולקציות שמרכיבות בהצלחה מראה אלגנטי ומתוחכם עם טוויסט אוונגרדי וצלליות אוברסייז. וכל זה עם הרבה תשוקה שמצליחה לעבור מהמסלול ועד אלינו. הופתענו העונה גם למצוא על המסלול מפגש בין-דורי של הדוגמנית הישראלית חן יאני ובת זוגה אימרה ואן אופסטל, המדגמנות בקביעות למותג, לדוגמנית הצעירה סאן מזרחי, שהתצוגה ביום חמישי בבוקר הייתה הראשונה שלה לעונה בעיר האורות.
האלגנטיות של סן לורן
הסקסיות המופגנת של אנתוני וקארלו, המנהל האמנותי של סן לורן, פינתה העונה את מקומה לטובת אלגנטיות, איפוק, זוהר ורוחו של המאסטרו איב סן לורן, ששרתה כמעט על כל דגם שנחשף על המסלול. מלבד הפרשנויות העכשוויות למקטורן הטוקסידו שיצר וקארלו עם כתפיים מודגשות, הוצגו מעילי מקסי מפרווה סינתטית, שמלות שחורות עשויות משי-סאטן שנגזרו באלכסון ויצרו צללית נשית ומחמיאה לצד שמלות צינור ארוכות שיתאימו בעיקר לבעלות גזרה גבעולית. רק בהצלחה עם עקבי הסטילטו הדקיקים, שהקשו את ההליכה אפילו על דוגמניות מקצועיות.
לא רק אמילי: סילבי על המסלול בפריז
זה לקח 58 שנים, אבל גם סילבי, הבוסית העוקצנית מסדרת הטלוויזיה "אמילי בפריז", זכתה לצעוד בשבוע האופנה של עיר האורות. השחקנית פיליפין לירוי-בוליו צעדה בתצוגת האופנה של המותג הצעיר Weinsanto, שהושק לפני כשנתיים על ידי המעצב ויקטור וויינסנטו אשר עשה את הכשרתו אצל המעצב ז'אן פול גוטייה ובמותג Y/Project.
האח של וטמו: הפרויקט החדש VTMNTS
VTMNTS הוא הפרויקט החדש של גוראן ווסאלייה, שהקים בעבר יחד עם אחיו דמנה את קולקטיב העיצוב וטמו. לאחר פרישתו של דמנה (המנהל האמנותי של בלנסיאגה כיום), לקח אחיו את המושכות. אם לשפוט לפי קולקציית הגברים והנשים שהוצגה בפריז, נראה כי הרוח הבועטת והליבידו האופנתי שליוו את וטמו לא הצליחו לדלג את המשוכה לזרוע החדשה – וזאת למרות שהתהדרו בהגדרה "המותג החדש מהמוחות שמאחורי וטמו". הדבר בא לידי ביטוי גם באוסף שהוצג: 60 מערכות לבוש, בעיקר לגברים, שנראו כמו וריאציה דומה על מפגש בין אופנת רחוב למערכות לבוש מחויטות, תוך שבירה שלהן ליצירת אנסמבלים חדשים.