צלם האופנה והפרסום מולה עשת הלך הבוקר (רביעי) לעולמו. עשת, בן 90 במותו, היה מצלמי האופנה הבולטים בישראל משנות ה-60 ועד שנות ה-90 של המאה הקודמת. כולן היו בנותיו: תמי בן עמי, קארין דנסקי, חני פרי, חלי גולדנברג, רונית יודקביץ, אביבה בנאי, ציפי רפאלי, רונית ויגלר, פנינה רוזנבלום ורבות אחרות אשר עמדו מול המצלמה שלו, כאשר יחד ניסחו אינספור דימויים בלתי נשכחים שנצרבו בזיכרון האופנה המקומי. הלווייתו תתקיים היום (רביעי) בשעה 15:00 בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.
"בצער עמוק אנו מודיעים על פטירתו של מולה עשת, מחלוצי צלמי האופנה והפרסום בישראל, שהלך לעולמו היום בגיל 90. מולה עשת היה מהבולטים והמשפיעים בענף הצילום בארץ, עם קריירה רבת שנים שהותירה חותם על תחום האופנה, הפרסום והתרבות הישראלית", מסרה המשפחה. "עשת, שנולד ב-2 ביולי 1934, החל את דרכו כצלם בשנות ה-60 ועבודותיו הפכו לנכס צאן ברזל בעולם האופנה הישראלי. בני משפחתו, חבריו ומוקיריו בארץ ובעולם יזכרו אותו כאיש משפחה וכחבר אהוב".
עשת נולד וגדל בתל אביב, ועסק בצילום מגיל צעיר. בתחילת שנות ה-60 החליט לקחת חלק בסצנת צילום האופנה הישראלית, שדה בתולי וראשוני שדימוייו נוסדו על ברכי צלמי התקופה: סמי בן גד ז"ל, פיטר הרצוג ז"ל, בן לם ומולה עשת עצמו. בניגוד לקולגות שלו באותן שנים, סגנון הצילום של עשת שמר על קווים נקיים ומסחריים, עם קומפוזיציות והעמדות פשוטות לכאורה, שהעניקו בולטות לדוגמנית ולבגד.
בפברואר 1986 הקים עשת יחד עם שותפים נוספים את "מולה סנטר" – מרכז לצילומי אופנה, לימודי דוגמנות, איפור ועוד, שבשיאו החזיק שמונה מרכזים ברחבי הארץ עם 450 עובדים, בניהולם של צביקה עשת, בנם של מולה ודליה. מרכזי מולה סנטר היו יוזמה חדשנית באותם ימים, שאיגדה תחת קורת גג אחת את כל תחומי האופנה והסטיילינג. בשנת 1997 היא קרסה ופשטה רגל.
תמי בן עמי ז"ל הופיעה עם היביסקוס ענק על ראשה בקטלוג של גוטקס, שרונה מארש האלוהית נשכבה מולו בבגד ים על שפת בריכה צבעונית, ציפי לוין-רפאלי צולמה במראה קשוח ומעונב א-לה גרסון, חני פרי הישירה מבט למצלמה באחת מתמונותיה היפות ביותר שהופיעה בקטלוג של דורין פרנקפורט, והדוגמנית המועדפת על עשת בכל הזמנים, חלי גולדנברג, הסיטה את כל גופה לאחור על רקע מכונית, בצילום שלימים יהפוך לאחד המזוהים שלה ושלו.
בהיכל התהילה של צילום האופנה הישראלי, ייזכר מולה עשת כאחד מאדריכליו הבולטים, וכמי שעיצב את סצנת האופנה הישראלית בקווים מסוגננים וצבעוניים לפי חזונו ועולמו האסתטי. "מולה היה הצלם הראשון שצילם אותי כדוגמנית", סיפרה לנו בעבר קארין דנסקי, שצילום האופנה הראשון שלה מאמצע שנות ה-60 היה קשור בהיכרותה את בעלה לשעבר ז"ל, שלמה דנסקי, בן למשפחת מפעל הטקסטיל תלוה מודל. "הוזמנתי לדגמן בתצוגה שלהם יחד עם מימי מרגוליס וסימונה שוורץ, ובסיום התצוגה מולה צילם אותי בבגדי החברה. הייתי אז נערה צעירה שרק ניגנה בפסנתר, וכך הפכתי לדוגמנית".
לאורך השנים היה אחראי עשת על פיתוחן של קריירות נוספות של דוגמניות מפורסמות, ובראשן רונית יודקביץ וחלי גולדנברג. "אני מאוד מאוד עצובה", אומרת הבוקר חלי גולדנברג ל-ynet. "היו לי אלפי שעות דליה ומולה. התחלתי להצטלם בגיל 16 וחצי עם בן לם ואחרי זה עם מולה עשת. הייתי ילדה קטנה. לא היו דוגמניות בגילי אז. הוא ודליה היו מכינים לי סנדוויץ' בצילומים, כשהילדים שלו הסתובבו בבית. האנרגיה של מולה הייתה מדהימה, וכל מה שהוא רצה זה שאני אלך ואקפוץ. כמות התמונות שיש לי בתנועה מול המצלמה שלו היא מטורפת, וכמות העבודה שעשינו ביום עבודה לא דמתה לאף צלם ואף דוגמנית. הוא חלק משמעותי מחיי".
רונית יודקביץ הוסיפה הבוקר: "אני זוכרת את הרגע הראשון עם מולה כשהייתי בת 14 והגעתי לסטודיו עם אמא שלי, והוא ודליה קיבלו ואירחו אותי. זה היה הבית השני שלי. אוטובוס 66 מפתח תקווה לסטודיו בצפון דיזנגוף. הרגשתי ממש כמו בת נוספת שלו. ואני חושבת שזה היה בסיס טוב ליציבות שהייתה לי בתעשייה. הייתי כמעט כל יום שם, שערים, הפקות אופנה, קמפיינים. הוא פתח לי את הדלתות בצורה הכי מקצועית שיש. היה לי המזל שהוא הפך לחלק מחיי".
"מולה היה צלם הבית של ראש אינדיאני בשנות השיא, בשנות ה-70 וה-80", אומר הבוקר ניסים מזרחי, שייסד את מותג האופנה הישראלי. "מולה, אשתו דליה ואני היינו צוות על הסט, וביחד פרצנו דרך של 'משוגעים' בעולם האופנה הישראלי, במובן הטוב של המילה. העזנו, בעטנו, עשינו דברים חדשים ושונים. למדתי ממולה המון על צילום וקומפוזיציה, מהבחינה הזו הוא היה המנטור שלי! את השיגעונות והתשוקה ליצור העברנו בגנים לילדים שלנו, שהתרוצצו על הסט באופן קבוע. לצביקי עשת, הבן של מולה, ולקרן מזרחי, הבת שלי וממשיכת דרכי.
"מולה היה גאון בתחומו, הגדול ביותר בעיניי של כל הזמנים, שעשה יש מאין. את התמונות המיתולוגית ביותר שלנו מאותה תקופה צילם מולה. מעבר לכישרון ולתעוזה, הוא היה איש סודי ברמות מקצועיות רבות וחבר אמת לכל החיים. התמונות היפות והזיכרונות והחוויות המשותפות שלנו הן מזכרת לעולמים מהעשייה והמסע המשותף שלנו בעולם האופנה בישראל".