בחודש שעבר הציג דניאל רוזברי – המנהל האמנותי של בית האופנה סקיאפרלי, החביב על מפורסמות כמו ביונסה, ג'וליה פוקס וקארדי בי – קולקציית הוט קוטור במחווה למעצב האופנה כריסטיאן לקרואה, שבעצמו מונה ב-2013 למנהל האמנותי של סקיאפרלי, תפקיד שבו החזיק עונה אחת בלבד עד שהוחלף על ידי המעצב הצעיר מרקו זניני. רוזברי, שנכנס לתפקידו בסקיאפרלי בשנת 2019, סיפר בריאיון לאתר ווג כי מוקדם יותר השנה ניהל שיחה אישית עם לקרואה, "שהייתה מעוררת השראה".
"דיברנו על צבע, דיברנו על נפח. דיברנו על ארל (עיר הולדתו של לקרואה, שאליה הגיע ואן גוך כדי לצייר חמניות, א"י), ועבורו זה אומר שוורים שחורים, סוסים לבנים וקרני שמש זהובות, שפשוט המשיכו לצלצל באוזן שלי", שיתף רוזברי. "עבורו זו כנראה הייתה שיחה חולפת, אבל עבורי זה הרגיש כאילו מישהו הצמיד אותי קצת לקיר, ורציתי לעשות קולקציה שתחזיר אותי לסוג האופנה שהתאהבתי בה. אותה תקופה של אופנה שמרגישה, בדיעבד, מאוד נאיבית במובן מסוים".
רוזברי חזר לקולקציית הביכורים של לקרואה מ-1987, שהיום עלולה להיראות מוגזמת מדי, עשירה ברקמות וכובעי טוראדור, מחוכים הדוקים, חצאיות בלוניות והרבה נפח שכבש את המסלול. אלו התכתבו עם השפה העיצובית שהטביע לקרואה לאורך שנות ה-90, עם שילובים לא צפויים של חומרים וצבעים, בדי טאפט ומשי יוקרתיים, קישוטי בארוק תיאטרליים, לא מעט אירוניה, והתייחסות להיסטוריה ולפולקלור שזכו למגע יד אלגנטי ומתוחכם. לאורך השנים זכו עיצוביו לממד מיתי והוצגו בתערוכות רבות, כולל תערוכת היחיד "דיאלוגים" (אוצר: איב סאבורן) שהוקדשה למעצב בשנת 2006 בתחנת הכוח רידינג בתל אביב.
13 שנה מאז שפשט רגל ב-2009 עם קווי הלבוש של בית האופנה שייסד ב-1987, זוכה כריסטיאן לקרואה למחוות ולנוכחות מחודשת. אולי אלו חגיגות ה-35 שנה לבית האופנה (שממשיך לפעול עם קו אביזרי אופנה וטקסטיל לבית), ייתכן כי זו התעוררות מחודשת של דור צעיר המתרפק על עיצוביו התוססים והצבעוניים של המעצב בן ה-71. באינסטגרם הקדישו לו כמה עמודים המפרסמים קולקציות עבר שלו, ובטיקטוק תוכלו למצוא מאות סרטוני וידיאו מתצוגות האופנה של המעצב.
רוחו של לקרואה מופיעה כיום בקולקציות של מעצבי אופנה שמוצאים בו השראה מחודשת; על השטיח האדום עם כוכבות כמו השחקנית קירסטן דאנסט שלבשה לטקס האוסקר שמלת וינטג' אדומה בעיצובו, והדוגמנית אדוט אקץ' שהגיעה לגאלה של המטרופוליטן שלושה חודשים לאחר מכן בשמלת משי ירוקה; אצל ריהאנה שהכריזה על הריונה בחורף האחרון כשהיא עוטה שרשרת בעיצובו; ובסיבוב ההופעות הנוכחי של ליידי גאגא, שלובשת בווידיאו ארט המוקרן על המסכים (שנוצר על ידי צלם האופנה הבריטי האגדי ניק נייט) שתי שמלות כלה בעיצובו: האחת מקולקציית ההוט קוטור של המעצב לסתיו-חורף 2007-08, השנייה מקולקציית ההוט קוטור האחרונה בעיצובו ב-2009.
"בלי קוטור לא ייתכנו חיים. כלום", אמר לקרואה בריאיון לניו יורק טיימס בתצוגת האופנה האחרונה שלו. "אני זוכר שהייתי נער מתבגר בשנת 1969 והנשיא שלנו, מר פומפידו, אמר במסיבת עיתונאים 'צרפת של הקממבר איננה!' והוא טעה. כמובן שאנחנו טובים גם במחשבים ודברים כאלה, אבל גבינה וקוטור יקודשו במדינה הזאת לעד. באיטליה יש להם דרך נהדרת ליצור אופנה, אבל זו אופנה תעשייתית מהודרת. זו לא עבודת יד, זה לא קוקטי. כל מה שקשור לקוטור משתייך לפריז".
המותג שהיה בבעלות תאגיד LVMH נקלע לחובות שהוערכו בכ-18 מיליון יורו, מה שגרם ליו"ר החברה ברנאר ארנו לחפש קונים. אלא שהמוניטין של לקרואה (שבתקופתו בתאגיד עיצב גם לבית האופנה פוצ'י) לא היה בשמיים, והמותג נותר על המדף במשך תקופה ארוכה. הוא פנה לאפיקי עיצוב אחרים, כמו עיצוב פנים, אביזרים לבית, ובמקביל גם עיצב במשך תקופה לחברת האופנה הספרדית דזיגואל. תצוגות ההוט קוטור הגרנדיוזיות שלו נותרו כזיכרון רחוק.
עם זאת, לקרואה – בדומה למעצבי אופנה כמו ז'אן פול גוטייה, גבריאל (קוקו) שאנל, מיוצ'ה פראדה וג'יאני ורסאצ'ה – הצליח לדלג מעל גבולות עולם האופנה ולהפוך לאייקון תרבות, מעצב של מעצבים, מטבע לשון. לפני כשלושה חודשים התארח בפסטיבל הסופרים בירושלים הסופר השוויצרי כריסטיאן קראכט, שבין היתר דיבר על ספר הביכורים האוטוביוגרפי שלו, "ארץ פרומה", שיצא לאור ב-1995 ותורגם ב-2009 לעברית (הוצאת אחוזת בית). העיסוק בתרבות הפופ, אופנה ומותגים פוגש את הקורא כבר בעמוד הראשון של הספר, שזכה להצלחה בינלאומית. "עכשיו היא מדברת על גוטייה ושכבר אין לו את זה יותר, מבחינת העיצוב, ושהיא חושבת שכריסטיאן לקרואה הרבה יותר טוב, בגלל שהוא משתמש בצבעים כאלה שזה ממש לא ייאמן, או איזה משהו דומה לזה. אני לא מקשיב לה כל כך", מספר גיבור הספר, צעיר גרמני עלום שם.
את מקומו בהיכל התהילה של עולם האופנה חייב לקרואה גם לתוכנית הקאמפ הטלוויזיונית "פשוט נהדרת", ששודרה בשנות ה-90. "איטס לקרואה, סוויטי", הייתה נוהגת לומר אדינה מונסון, אשת יחסי הציבור האקסצנטרית מהקומדיה הבריטית של ה-BBC. מונסון, יחד עם חברתה, עורכת האופנה במיל' פטסי סטון, סייעו להפוך את לקרואה לדמות אקסצנטרית, צבעונית, גדולה מהחיים, ומינפו את עיצוביו כחלק מתרבות הפופ הפוסט-מודרנית של שנות ה-90 על המתח שבין יקר וזול, גבוה ונמוך, אופנת רחוב לצד הוט קוטור. את הלך הרוח הזה הדגימה היטב הדוגמנית הישראלית מיכאלה ברקו, שבנובמבר 1988 לבשה לשער מגזין ווג המפורסם בכיכובה, ז'קט קטיפה מתוכשט בעיצובו של לקרואה ומכנסי ג'ינס פשוטים שהביאה איתה מהבית.