על שער גיליון יוני-יולי החדש של ווג אמריקה מופיעה בימים אלו הזמרת דואה ליפה כשהיא לבושה בשמלה מקולקציית סתיו-חורף 2022-23 של בית האופנה האיטלקי פראדה, שנראית כמו גופיית ריב ארוכה שמעליה שכבת בד ממשי אפרפר. בתוך עמודי המגזין היא מצולמת בגופיית ריב לבנה, מחזקת את אחת ממגמות האופנה הבולטות של החורף הבא, שבכלל מתאימה יותר לקיץ הנוכחי: גופיית סבא לבנה. מבין בתי האופנה הגדולים, היו אלה המעצבים ראף סימונס ומיוצ'ה פראדה לבית האופנה האיטלקי שסימנו את גופיית הסבא כבשורה גדולה. את תצוגת המותג שנערכה בפברואר האחרון פתחה הדוגמנית קאיה גרבר בקומבינציה שכללה גופיית ריב לבנה בגזרה מעט ארוכה וחצאית ערב המורכבת משילובי בדים – יריית פתיחה לשלל מערכות לבוש שבהן כיכבה הגופייה הלבנה.
יומיים לאחר התצוגה של פראדה הציג במילאנו המעצב מתיו בלזי את קולקציית הביכורים שלו לבית האופנה בוטגה ונטה, שנפתחה בדוגמנית לבושה גופייה לבנה ומכנסי ג'ינס, הצהרה שבמובן מסוים הייתה פתיחת דף חדש לבית האופנה לאחר הדחתו של המנהל האמנותי הקודם דניאל לי. גופיית הריב הלבנה הופיעה עוד מספר פעמים לאורך התצוגה וזכתה לנוכחות גם בשבוע האופנה בפריז שנערך מיד לאחר מכן – שם עלתה על המסלולים של בתי האופנה קלואה, לואווה, אוף ווייט, סאקאי ואחרים. כולם הציגו לחורף הבא גופיית ריב לבנה, אולי פריט הלבוש הכי בסיסי במלתחה. נקודת אתחול.
כיצד הפכה הגופייה שנמכרת בבסטות בעשרה שקלים, או לכל היותר ברשתות הלבשה תחתונה בכמה עשרות שקלים, לפריט מעצבים? אל תטעו, זהו לא סיפור על רצון להנגיש מחירים וסגנון לקהל רחב. למרות שפריטי קולקציות הסתיו הבא טרם נכנסו לחנויות ומחירם עדיין לא נחשף, אל תצפו לתג מחיר של פחות מכמה מאות יורו או דולר לגופייה. ועדיין, יש להניח שהבגד יקסום למי שמחפשת פריט נצחי ופשוט שזול משמעותית יותר מכל פריט אחר של בתי היוקרה ויוסיף ערך ממותג ומעודכן למכנסי ג'ינס פשוטים.
בתוך כך, את הקאמבק הזה אפשר וכדאי למסגר במעגל של טרנדים בעולם האופנה. דוגמניות וכוכבות צעירות כמו ניב סולטן, דר זוזובסקי, קנדל ג'נר, שחר חיון, אנה זק ואחרות פרסמו לאחרונה תמונות שלהן בגופיות סבא בשלל שילובים: ממכנסי ג'ינס נצחיים ועד ז'קט אלגנטי מעל. לצד המראה הנינוח שאותו הן מבקשות לשדר, גופיית סבא לבנה הייתה אחד מפריטי הבייסיק בתחילת שנות האלפיים, הפכה אז למדים של כל אישה ישראלית ברחוב וכיכבה גם בפרסומת המשותפת של מדונה ומיסי אליוט לגאפ משנת 2003. עכשיו חוזרים ילדי דור ה-Z אל התקופה ההיא והטרנדים הטובים והרעים מהשנים הראשונות של המילניום, ומחזירים אותם – בין אם דרך השפעות שצומחות מהרחוב או מוזרמות מגבוה על ידי בתי האופנה.