ערב הגאלה של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק נערך אמש עם פתיחת תערוכת האופנה "קרל לגרפלד: קו של יופי" (Karl Lagerfeld: A Line of Beauty), שאצר אנדרו בולטון. התערוכה, שתוצג לזמן קצר בלבד (נעילה: 16 ביולי), היא מהבודדות שהוקדשו למעצבי אופנה ולא לתמות רוחב הבוחנות תופעה או סגנון אופנתי, ע"ע התערוכות שהוקדשו לפאנק או לאופנה אמריקנית. בין המעצבים שזכו לכבוד הזה בעבר היו איב סן לורן, ריי קאווקובו מהמותג היפני קום דה גרסון ואלכסנדר מקווין, שהתערוכה שנשאה את שמו – מהמצליחות ביותר במוזיאון – נאצרה בזריזות לאחר מותו הטרגי.
התערוכה הנוכחית, שתיפתח לציבור מיום שישי הקרוב, מוקדשת לאחד היוצרים הבולטים של המאה ה-20, שהלך לעולמו בשנת 2019 בגיל 85 והותיר אחריו מורשת אופנתית ענפה שכללה אינספור קולקציות לשלושת המותגים שעבורם עיצב: שאנל, פנדי והמותג הנושא את שמו; לצד כוכבות ומוזות, תפאורות תיאטרליות בחללי התצוגות, כמו סופרמרקט ושדה תעופה ממותגים של שאנל, סרטים קצרים שביים, ספרים שכתב וערך, צילומי קמפיין שהפיק בעצמו, ושורה ארוכה של התבטאויות שנויות במחלוקת שהיו חלק אינטגרלי מאישיותו האקסצנטרית.
הפה הגדול של לגרפלד לא בחל בקורבנותיו. פעם היו אלה נשים במידות גדולות, פעם מפורסמת תורנית. "אף אחד לא רוצה לראות נשים עגלגלות", אמר בביטחון בריאיון, לאחר שבשנת 2001 השיל הוא עצמו ממשקלו 42 קילוגרמים בתוך כשנה, בתירוץ שרצה להיכנס לחליפות הצרות שעיצב הדי סלימאן לדיור. על הזמרת אדל העיר שהיא "קצת שמנה מדי" והשחקנית מריל סטריפ, שהסתכסכה עם לגרפלד כשבחרה לא ללבוש שמלה בעיצובו לטקס האוסקר, זכתה לתגובה ה"כללית" בריאיון לניו יורק טיימס ב-2015: "אני שונא אנשים מכוערים. הם מאוד מדכאים". אלו ואחרים קובצו לפני עשור לספר ציטוטים שסיכם את תפיסת עולמו: "הגוף אמור להיות מושלם. אם הוא לא, קנו מידות קטנות ואכלו פחות אוכל".
150 מערכות הלבוש המוצגות בתערוכה ילוו בסקיצות של המעצב הגרמני כדי להציג את אופן העבודה שלו מאמצע שנות ה-50 כאסיסטנט בבית האופנה בלמן ועד למותו כ"אפיפיור" של תעשיית האופנה העולמית. המסגרת התיאורטית של התערוכה נוצרה בהשראת ספרו של ויליאם הוגארת, The Analysis of Beauty, שבו שטח תיאוריה בדבר היופי: הקו המסולסל דמוי האות S מייצג את היופי, בעוד שקו ישר הוא קו המוות. לגרפלד קיבל השראה הן מהקו הישר והן מהקו הנחשי במידה שווה.
כמו כן, במקום רטרוספקטיבה קלאסית, התערוכה מבקשת להציג נושאים רעיוניים ותמתיים מתוך יצירתו, כמו ניגודיות בין השראות היסטוריות ודקורטיביות אל מול הקווים המודרניים והמינימליסטיים. שני הקווים המנוגדים ביצירתו של לגרפלד מובילים את הצופה למסע בין המותגים שלהם עיצב, המתח בין הנשי לגברי שבלט בעבודתו, הניגוד בין אמנות למכונה. אחד הפרקים המעניינים בתערוכה הוא סדרה של ראיונות שהעניק לגרפלד לבמאי סרטי האופנה הצרפתי לואיק פריז'אן, שתיעד את הקולקציות של המעצב מ-1997 עד 2019.
התערוכה עוצבה על ידי אדריכל-העל היפני זוכה פרס פריצקר טדאו אנדו, שפגש את לגרפלד לראשונה ב-1996 כאשר המעצב המנוח הזמין אותו ליצור סטודיו לעיצוב בביאריץ, צרפת. למרות שהפרויקט מעולם לא יצא לפועל, הייתה לו השפעה מתמשכת על אנדו, שבשיתוף עם מחלקת העיצוב של המוזיאון, הפיק קונספט שמדגים את ההצטלבות של הקווים הישרים והמעוגלים, ומשמש כביטוי פיזי של הדינמיות היצירתית של לגרפלד.
עם זאת, התמות האלו כמעט לא באו לידי ביטוי באופן שבו הכוכבות התייצבו הלילה על מדרגות המוזיאון, בעיצובים שנוצרו על ידי מיטב בתי האופנה. רובן הגדול בחר לפרשן את סגנון לבושו האישי של לגרפלד: מניפה, צווארון לבן מוגבה, עניבת פרפר שחורה וטוקסידו שחור. אחרות אימצו סתם בגדים מהקולקציה של בית האופנה שאיתו הגיעו, בעוד דוג'ה קאט והשחקן ג'ארד לטו יצרו מחוות תיאטרליות לחתולתו של לגרפלד, שופט, שעם מותו ירשה מיליונים ותנאי מחיה טובים יותר משל רוב העולם. הנה המראות הטובים והרעים של הלילה.
המתלבשים הטובים והטובות
פלורנס פיו לובשת ולנטינו
פלורנס פיו היא הכוכבת הגדולה של הרגע, עם קמפיין חדש של ולנטינו והופעות מנצחות על השטיח האדום. עכשיו היא מוסיפה להם את הופעתה בגאלה של המטרופוליטן, לבושה שמלת משי-טאפט לבנה עם קשירת פרפר שחורה וקישוט ראש מרשים שגם הוסיף לה לא מעט סנטימטרים.
ריהאנה לובשת ולנטינו
אפשר לסמוך על ריהאנה שתפתיע במראה תיאטרלי ומעט שונה. ז'קט פרחי הענק הלבנים שכיסה את ראשה והסתיר את הבטן ההריונית, בשילוב משקפי השמש מעוטרי הריסים הגדולים, יצרו את ממד הדרמה המעט קרקסי על השטיח האדום.
דוג'ה קאט לובשת אוסקר דה לה רנטה
מתוקף שמה, הזמרת דוג'ה קאט בשמלת "אשת חתול" אלגנטית, ככל הנראה כמחווה לחתולת המיליונים שופט של לגרפלד.
ג'יזל בונדשן לובשת שאנל
מעיל הנוצות הדרמטי של שאנל והאופן שבו נשאה אותו ושיחקה איתו, יצרו את אחד המראות החביבים של הערב. לא בשורה גדולה, אבל מרשים בהחלט.
דואה ליפה לובשת שאנל וינטג'
לא מעט כוכבות בחרו בשמלות וינטג' בעיצובו של לגרפלד, החלטה נכונה שאי אפשר לטעות בה. הזמרת דואה ליפה, אחת ממארחות הערב, הגיעה בשמלת וינטג' מקולקציית ההוט קוטור של שאנל לסתיו 1992, שאותה לבשה על המסלול לא אחרת מאשר קלאודיה שיפר.
ניקול קידמן לובשת שאנל וינטג'
עוד בווינטג': ניקול קידמן בחרה בשמלת נוצות בגוון ורוד בהיר שלבשה בעבר לפרסומת הבושם של שאנל בשנת 2004, שאותה ביים בז לורמן.
קרלה ברוני לובשת קרל לגרפלד וינטג'
גם המוזיקאית והדוגמנית קרלה ברוני הלכה על קו נוסטלגי. היא חפרה בפריטים מתוך ארכיון המותג העצמאי של לגרפלד, ושבה ממנו עם שמלה שחורה, צעיף שיפון לבן ומניפה תואמת.
פנלופה קרוז לובשת שאנל
בית האופנה שאנל, מנותני החסות הראשיים לתערוכה (יחד עם פנדי), הלביש לא מעט כוכבות. פנלופה קרוז, שאירחה את הטקס יחד עם דואה ליפה, בחרה בשמלת שיפון מתוכשטת עם כיסוי ראש שנראה כמו סארי אלגנטי.
ג'ניפר לופז לובשת ראלף לורן
אפשר לומר בוודאות שג'ניפר לופז התאמצה הפעם להתאים את עצמה לתמה. זה לא היה אחד מרגעיה הגדולים על השטיח האדום, אבל היא נראתה מצוין, סקסית במידה, עם שילוב צבעים שהחמיא לה.
קארדי בי לובשת CHENPENG
הפסקנו לספור כמה תלבושות החליפה הלילה המוזיקאית קארדי בי. על המראה הבולט ביותר חתום המעצב הסיני צ'ן פנג, שחי ופועל בלונדון, אשר יצר עבורה מראה מתנפח ומשעשע, עשיר במוטיבים מתוך האסתטיקה של לגרפלד כמו עניבה שחורה ושושנים שחורות.
סופיה קופולה וקירסטן סטיוארט לובשות שאנל
אלגנטי, לא מתאמץ, מלא הומור עצמי. במאית הקולנוע סופיה קופולה והשחקנית קירסטן סטיוארט במערכות לבוש חביבות, המדגישות את האסתטיקה של לגרפלד.
אן הת'אוויי לובשת ורסאצ'ה
אחד המראות הטובים של הערב. דונטלה ורסאצ'ה לקחה את בד הטוויד המזוהה עם שאנל ויצרה ממנו שמלת ערב סקסית המקושטת בסיכות ביטחון – המזוהות עם בית האופנה שהיא עומדת בראשו. התוצאה מגובשת, סקסית ומעניקה כבוד ללגרפלד ולעשייתו.
ליל נאס X
למי אכפת מהתמה כשאפשר פשוט להתחפש. המוזיקאי ליל נאס X עשה זאת באיפור גוף כסוף ותחתונים תואמים, כשאת כל גופו קישטו אבני חן של סברובסקי.
קנדל ג'נר לובשת מארק ג'ייקובס
אם קרל לגרפלד היה דוגמנית צעירה, כך ודאי היה חולם להיראות. קנדל ג'נר לקחה את הופעתו האייקונית של המעצב והעניקה לו חיים של טופ-מודל.
ג'נה אורטגה לובשת תום בראון
השחקנית הצעירה ג'נה אורטגה בבגד יפה של תום בראון, שכמו אחרים, יצר תרגום חופשי לאלמנטים הבולטים במלתחה האישית של לגרפלד.
ג'יג'י חדיד לובשת ז'יבנשי
שרשרת הפנינים, הטוטאל-לוק השחור – ג'יג'י חדיד הלכה על תרגום חופשי מאוד לסגנון המאפיין את לגרפלד. התוצאה לא תיזכר בהיסטוריה של הגאלה, אבל היא גם לא מאכזבת.
ג'רמי פופ לובש בלמן
השחקן ג'רמי פופ העדיף תרגום מילולי של התמה, ופשוט התייצב על המדרגות בגלימת ענק סרוגה בדמותו של לגרפלד, שאותה עיצב אוליבייה רוסטאן.
ויולה דיוויס לובשת ולנטינו
סוף-סוף כוכבת שלא פוחדת מצבע. ויולה דיוויס בשמלת נוצות יפהפייה של ולנטינו, שבהחלט מתקשרת לעומקה של התמה העוסקת בשאלות של יופי.
ג'אנל מונה לובשת תום בראון
ג'אנל מונה בחרה בבגד מודולרי בעיצוב תום בראון, שהתפרק לבגד סקסי יותר מתחתיו. יחד עם הדגימו את הניגודיות שהייתה בעבודתו של לגרפלד.
ג'ארד לטו
ללא יד ימינו מגוצ'י (המעצב אלסנדרו מיקלה, שעזב את תפקידו בנובמבר אשתקד), המשיך השחקן ג'ארד לטו להציג מראות בלתי נשכחים על השטיח האדום. הוא עשה זאת בתחפושת של החתולה שופט, כשמתחתיה לבש תלבושת שחורה שהייתה מרגשת פחות מציפורני החתול.
המתלבשות הרעות
קים קרדשיאן לובשת סקיאפרלי
היו הרבה כוונות טובות בשמלת הפנינים הדרמטית בעיצובו של דניאל רוזברי מסקיאפרלי שלבשה קים קרדשיאן. אבל איכשהו, שום דבר לא עבד שם: לא הפרופורציות, לא החומריות וגם לא האיפור והשיער הנוקשים מדי.
קייט ולילה מוס לובשות פנדי
צריך הרבה כישרון כדי להפוך את קייט מוס, ה-אימא של הדוגמניות ואייקון האופנה הגדול של דורנו, לפיגורה חסרת סטייל. שמלת הקומבינזון באווירת חדר המיטות הייתה יפה, אבל נראתה משונמכת מדי על השטיח האדום בגאלה של המטרופוליטן. במקרה של לילה מוס המצב טוב יותר, אך היא נראתה כורעת תחת שמלת הנוצות, ובעיקר מבוגרת מדי לגילה הצעיר.
נעמי קמפבל לובשת שאנל
השמלה כשלעצמה יפה מאוד ומושקעת בעבודות יד, אך היא לא החמיאה לגזרתה של נעמי קמפבל.
קיילי ג'נר לובשת היידר אקרמן לז'אן פול גוטייה
מישהי פה לא קיבלה את התזכיר. קיילי ג'נר בשמלה אדומה של גוטייה, שנראתה כמו עוד שמלת מסיבות ופחות מתאימה לאירוע.
ניקולה פלץ בקהאם לובשת ולנטינו
כמו אצל קים קרדשיאן, גם לניקולה פלץ בקהאם היו כוונות טובות, אבל משהו בטוטאל-לוק פשוט לא התרומם. שימו לב לבחירה המעט הזויה שלה ושל ברוקלין בקהאם להגיע בתכשיטים זהים. מילא בגדים, אבל תכשיטים זה "ביג נו נו".