הרשתות החברתיות ואתרי האופנה נשטפים מדי כמה חודשים בפרסומים על "סבתא אופנתית" חדשה – לרוב נשים בעשור השמיני או התשיעי לחייהן, שלא מוותרות על סגנון אישי ומלתחה צבעונית בגיל השלישי. אייקון האופנה איריס אפפל, שהלכה לעולמה מוקדם יותר השנה בגיל 102, הייתה מהנציגות הבולטות של התופעה, שמתרחבת ומבססת לה מקום בעולם האופנה.
בשולי הדברים, ניתן לציין את בחירתם של מותגי יוקרה ללהק לקמפיינים של עונת סתיו-חורף הנוכחית ועונת אביב-קיץ הבאה, פיגורות מפורסמות כמו הזמרת דבי הארי והשחקנית שרלוט רמפלינג. לצד דוגמניות שצעדו על מסלולי התצוגות השנה, נראה כי בתעשיית האופנה מבקשים לחזק את נושא הגיוון המתפייד עם פנייה אל קהל לקוחות בוגר על פני דור ה-Z הצעיר.
הסנסציה הנוכחית היא מרגרט צ'ולה מזמביה, באמצע שנות ה-80 לחייה, כוכבת עמוד האינסטגרם Legendary Glamma, שאותו מפעילה נכדתה, הסטייליסטית דיאנה קאומבה החיה ופועלת בניו יורק. נוכחותה של צ'ולה מחזקת שתי מגמות רוחב אופנתיות. הראשונה, כאמור, היא הרחבת הגיוון של נשים בוגרות ויחסן לאופנה, כל שכן נשים שחורות, אפריקאיות, שלרוב מודרות משיח האופנה המערבי.
השני הוא חיזוקה בעקיפין של תת-התרבות לה סאפ (La Sape), קיצור של הביטוי הצרפתי Société des Ambianceurs et des Personnes Élégantes – תת-תרבות אפריקאית שמקורה בערים קינשאסה שבקונגו הדמוקרטית וברזוויל שברפובליקת קונגו, אשר התפתחה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. חברים בה גברים ונשים המתלבשים בהשראת "דנדיזם" מתקופת הקולוניאליזם ביבשת האפריקאית. גם אם צ'ולה אינה מכריזה על עצמה באופן רשמי כחלק מהתופעה, סגנון הלבוש שבו היא מצטלמת מדגים זאת באופן חד-משמעי.
את חשבון האינסטגרם הקימה קאומבה בשנה שעברה, בעת שהגיעה לציון יום השנה השני למותו של אביה בכפר שבו גדל, כ-15 קילומטר מהבירה לוסקה. מה שהחל כביקור מולדת התגלגל לאוסף צילומים שהפיקה בספונטניות עם בגדים שהביאה איתה מניו יורק, אשר מצאו חן בעיני סבתה ששמחה ליצור הפקת אופנה בשיתוף הנכדה. "אני מרגישה חיה בבגדים האלה, כפי שמעולם לא הרגשתי בעבר", אמרה צ'ולה בריאיון ל-BBC החודש. "בבגדים האלה אני מרגישה שאני יכולה לכבוש את העולם!"
העניין הבינלאומי הגובר בצ'ולה הוא בזכות הסטיילינג הצבעוני והעשיר בפרטים, שילוב בין ישן לחדש, מסורתי למודרני, אפריקאי למערבי. קאומבה מערבלת כאן אינספור סגנונות והשראות היוצרות מראה ייחודי וקרנבלי, שמקבל תוקף ובולטות על רקע כפרי החושף צינורות שתייה וטבע מדברי.
באחת התמונות, לדוגמה, מצולמת צ'ולה בשמלת מקסי כחולה עם הדפס אפריקאי, מרכיבה משקפי שמש מרובעים בסגנון וינטג' משנות ה-70 וחובשת כובע קש רחב ממדים, מהסוג שפרסם לפני כמה שנים את בית האופנה הצרפתי ג'קומוס. בתצלום אחר, אחד המפורסמים שלה, היא יושבת כשלצידה עז מקושטת בענק פנינים, כשהיא עצמה לובשת ז'קט וינטג' בסגנון תקופתי, מרכיבה משקפי שמש בצבע טורקיז ועל ראשה כתר זהב מקושט אבני חן.
בראיונות שהעניקה הנכדה קאומבה, שבעצמה מופיעה בחלק מהתמונות בסגנון זהה לצ'ולה, היא מקווה שעמוד האינסטגרם ידגיש עבור העוקבים כי לאנשים בגיל השלישי יש הרבה מה להציע. עוד היא מוסיפה כי היא רואה בעשייה הזו שימור של נוכחותה של סבתה עבור הדורות הבאים. "חשוב שתאהבו את סבא וסבתא שלכם עד הסוף, כי אנחנו נהיה בדיוק כמותם יום אחד", אמרה בריאיון ל-BBC.
גם צ'ולה עצמה רואה בצילומים האלה מסר לאנושות. "אני מקווה שהתמונות יתנו לאנשים השראה לחיות את חייהם מבלי לחשוש שיישפטו על ידי החברה", אמרה מי שנאלצה לעזוב את בית הספר בגיל 12 וחותנה עם גבר מבוגר ממנה בשל בעיות כלכליות במשפחה. "בכלל, אני מאמינה שחשוב לסלוח לעצמך על טעויות עבר. לעולם לא תוכל לשנות את העבר שלך – אבל תמיד תוכל לשנות את העתיד. היום אני יודעת שאני קמה בבוקר בידיעה שאנשים רבים ברחבי העולם אוהבים לראות אותי".