"אני חייבת לעבוד הכי קשה כדי להגיע לאותה רמה של מישהי לבנה". נעמי קמפבל

מלכת המסלולים והשערוריות: כך הפכה נעמי קמפבל לסופר-מודל חסרת מעצורים

היא נולדה לאם חד-הורית בת 17 והחליטה להיות אם חד-הורית בעצמה לאחר גיל 50, שברה שיאי דוגמנות כאישה שחורה ומצליחה אבל גם בעלת תדמית של דיווה בעייתית, הסתבכה בפלילים אך מעולם לא יצאה מהאופנה – תערוכה חדשה חוגגת את פועלה 

פורסם:
הדוגמנית נעמי קמפבל אספה לאורך ארבעה עשורים של קריירה מתוקשרת לא מעט הישגים מקצועיים. השבוע, בגיל 54, היא חתומה על היסטוריה נוספת: הדוגמנית הראשונה שזוכה לתערוכה מקיפה על פועלה. התערוכה Naomi: In Fashion במוזיאון ויקטוריה & אלברט בלונדון (אוצרת: סונט סטנפיל, נעילה: 6 באפריל 2025) היא מסע לאורך חייה האישיים והמקצועיים של הסופר-מודל השחורה, שניסחה בדמותה את עולם האופנה מסוף שנות ה-80 ועד היום. בגדי המעצבים, המאבקים החברתיים וההליכה הנחשית על המסלול, ממתינים בין חללי הגלריה המחולקת לשתי קומות ושישה מקבצים שונים המשרטטים דיוקן של הילדה מדרום לונדון שהפכה לדוגמנית המשפיעה ביותר בעולם.
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל בהכנות לתערוכה במוזיאון ויקטוריה אנד אלברט
נעמי קמפבל בהכנות לתערוכה במוזיאון ויקטוריה אנד אלברט
נעמי קמפבל בהכנות לתערוכה במוזיאון ויקטוריה אנד אלברט
(צילום: Marco Bahler)

"תערוכות רבות נערכו על מעצבי אופנה וצלמים, אבל לעיתים קרובות הדוגמנית נשארת מחוץ לסיפור", הסבירה סטנפיל את הרעיון מאחורי הקדשת תערוכה לקמפבל. "זה היה ברור מאליו לבחור בנעמי ולהתבונן בקריירה שלה. לאורך השנים היא השתמשה בפלטפורמה שלה כדי להדגיש את העבודה והיצירתיות של אחרים בתעשייה, לצד קידום הדרישה לשכר וכיסוי תקשורתי שווה לדוגמניות לא-לבנות. הקריירה יוצאת הדופן של קמפבל מצטלבת עם מיטב האופנה הגבוהה. היא מוכרת ברחבי העולם כדוגמנית-על, פעילה חברתית ופילנתרופית, מה שהופך אותה לאחת הדמויות הפוריות והמשפיעות ביותר בתרבות העכשווית".
17 צפייה בגלריה
פריטי לבוש של נעמי קמפבל בתערוכה, באדיבות קרן אזדין אלאייה, ורסאצ'ה, ארכיון מוגלר, אוף ווייט
פריטי לבוש של נעמי קמפבל בתערוכה, באדיבות קרן אזדין אלאייה, ורסאצ'ה, ארכיון מוגלר, אוף ווייט
בתערוכה, באדיבות קרן אזדין אלאייה, ורסאצ'ה, ארכיון מוגלר, אוף ווייט
(צילום: Victoria and Albert Museum)

המבקרים בתערוכה יפגשו כמאה עיצובים של אלכסנדר מקווין, אזדין אלאייה (אותו מכנה קמפבל "פאפא", מאחר שטיפח אותה בפריז), ברברי, שאנל, דולצ'ה & גבאנה, ורסאצ'ה, ז'אן פול גוטייה, ג'ון גליאנו, טיירי מוגלר, קרל לגרפלד ואחרים. עם כולם עבדה קמפבל בצמוד. בין היתר, מוצגים בתערוכה מחוך דרמטי של מוגלר מ-1989, האנסמבל שלבשה קמפבל בתצוגה האחרונה של שרה ברטון לאלכסנדר מקווין, תלבושת ורודה בעיצוב ולנטינו שנלבשה ב-2019 לגאלה של המטרופוליטן, ואביזר האופנה המזוהה ביותר עם קמפבל: זוג נעלי פלטפורמה גבוהות בצבע כחול של ויויאן ווסטווד, שבהן התרסקה הדוגמנית על המסלול ב-1993.
(נעמי קמפבל מתרסקת על המסלול של ויויאן ווסטווד)

את התערוכה מלוות תמונות של קמפבל שיצרו לאורך השנים הצלמים ניק נייט, סטיבן מייזל, פיטר לינדברג ואחרים. היא מחזקת גם את האג'נדה החברתית שמובילה הדוגמנית מאז החלה לעבוד, בקריאה לשוויון של דוגמניות שחורות. ובכל זאת, הביקורות סביב התערוכה פושרות וטוענות כי אינה חושפת את אישיותה האמיתית. "התערוכה לא מספרת לנו דבר חדש על איך באמת נראית האישה שמתחת לשמלות המעוטרות קריסטלים", כתבו בטלגרף הבריטי. "עבור מישהי כל כך פומבית, היא ממשיכה להישאר לא מוכרת באופן מוזר". דברים דומים נכתבו גם בטיימס הבריטי, שם צוין כי "התערוכה מתחמקת בנימוס מהרגעים האפלים שלה", כמו ההתמכרות לקוקאין ופרשת יהלומי הדמים שעליהן נרחיב בהמשך.
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל בפתיחת התערוכה "נעמי: באופנה" במוזיאון ויקטוריה & אלברט
נעמי קמפבל בפתיחת התערוכה "נעמי: באופנה" במוזיאון ויקטוריה & אלברט
נעמי קמפבל לובשת בוס בפתיחת התערוכה
(צילום: Jeff Spicer/Getty Images)

עוד מוקדם לדעת אם התערוכה תצטרף לרשימת ה"רבי מכר" של תערוכות האופנה, אך קרוב לוודאי שהאמון שנתן המוזיאון בקמפבל יוביל לגל תערוכות לדוגמניות בינלאומיות נוספות. ולא חסר כאלה. קמפבל עצמה, לבושה שמלה לבנה של בוס – מותג האופנה הגרמני לו היא משמשת כפרזנטורית, החלטה מוזרה למי שנחשבת לפנים של האופנה הבריטית – התייצבה לפתיחה בשבוע שעבר חמושה בחברים קרובים כמו הזמרת גרייס ג'ונס ועורך האופנה אדוארד אנינפול. נכון להיום, היא אינה מתכננת לפרוש מהמקצוע, אבל כפי שאמרה בריאיון לטיימס הבריטי, "ביום שאני ארצה להפסיק עם דוגמנות, אני פשוט אפסיק עם זה".

1. הילדות

סיפורה של נעמי קמפבל מתחיל בשכונת המהגרים סטריטהאם בדרום לונדון, ליד שכונת בריקסטון הקרנבלית. היא בת יחידה לוולרי, רקדנית ממוצא ג'מייקני שילדה אותה בגיל 17. את אביה, ממוצא חצי סיני, שנטש את אימה בחודש הרביעי להיריון, מעולם לא פגשה והיא גם מסרבת לדבר עליו.
"אמא שלי היא ההשראה הכי גדולה עבורי", אמרה קמפבל בביקורה בישראל ב-2016. "היא אם חד-הורית שהקריבה עבורי המון, עבדה קשה כדי שאוכל ללכת לבית ספר פרטי וגידלה אותי. אם אני רוצה להיות היום אם חד-הורית, אני יכולה – כי ככה חונכתי. האם הקשבתי לה? לפעמים. אבל הרבה פעמים בקריירה שלי, היו החלטות שרציתי להחליט בעצמי. למזלי, תמיד הקפתי את עצמי באנשים טובים. אני שמחה שיש מאחוריי אנשים שמעניקים לי תמיכה ומראים לי את הדרך".
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל בניו אורלינס, מתוך התערוכה
נעמי קמפבל בניו אורלינס, מתוך התערוכה
נעמי קמפבל הנערה בניו אורלינס, מתוך התערוכה
(צילום: באדיבות Victoria & Albert Museum)

הילדה האמביציוזית העשירה את עצמה בלימודי תיאטרון וריקוד, הופיעה בקליפים של בוב מארלי ולהקת קאלצ'ר קלאב של בוי ג'ורג', ובגיל 15, בזמן שהסתובבה בין חנויות בשכונת קובנט גרדן, התגלתה על ידי צייד כישרונות שהציע לה לדגמן. מהר מאוד מצאה את עצמה נוסעת לצילומים בניו אורלינס למגזין Elle, ומשם נפתח הסכר לקריירה הבינלאומית שלא נעצרה מאז.

2. ההישגים המקצועיים

סופר-מודל, מוזה, אקטיביסטית לקידום דוגמניות לא-לבנות. יהיה קשה לסכם את אלפי שערי המגזינים, תצוגות האופנה, הקמפיינים בכיכובה, אירועי הגאלה ותוכניות הטלוויזיה בהשתתפותה של קמפבל מאז שנות ה-80 ועד היום.
בדברי הימים של ענף האופנה, לקמפבל הישגים מקצועיים אשר הקרינו גם על מיליוני נשים שחורות בעולם; חולייה בשרשרת של מאבקים לייצוג ונראות של דוגמניות לא-לבנות בתעשייה של דוגמניות בהירות עור ועיניים.
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל, מתוך התערוכה במוזיאון ויקטוריה & אלברט
נעמי קמפבל, מתוך התערוכה במוזיאון ויקטוריה & אלברט
נעמי קמפבל, מתוך התערוכה במוזיאון ויקטוריה & אלברט
(צילום: (c) Steven Meisel)

ב-1988, כשהיא בת 18 בלבד, קמפבל הייתה הדוגמנית השחורה הראשונה שהופיעה על שער מגזין ווג פריז (כיום ווג צרפת). בספטמבר בשנה שלאחר מכן, הייתה לדוגמנית השחורה הראשונה על שער גיליון ספטמבר היוקרתי של ווג ארצות הברית – הגביע הקדוש של כל דוגמנית.
בינואר 1990 הופיעה לצד לינדה אוונג'ליסטה, סינדי קרופורד, כריסטי טרלינגטון וטטיאנה פטיץ על שער מגזין ווג בריטניה שהגדיר את תופעת הסופר-מודלס של העשור, וב-1991 כיכבה על שער מגזין TIME תחת הכותרת Super Models כנציגת דוגמניות התקופה.
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל מדגמנת בתצוגת אופנה של טומי הילפיגר, 2002
נעמי קמפבל מדגמנת בתצוגת אופנה של טומי הילפיגר, 2002
מדגמנת בתצוגת אופנה של טומי הילפיגר, 2002
(צילום: AP Photo/Richard Drew)

"הייתי הדוגמנית הבריטית השחורה הראשונה שהופיעה על שער ווג בריטניה (היו דוגמניות שחורות לפניה על שער המגזין, אך הן לא היו בריטיות, א"י), והדוגמנית השחורה הראשונה על שער הווג הצרפתי", סיפרה בזמן ביקורה במרכז פרס לשלום בשנת 2016.
"חונכתי תמיד להציב לעצמי אתגרים חדשים, ולא לוותר בשום שלב. כשהתחלתי לדגמן בגיל 16, המעצבים היו קרובים יותר לדוגמניות והיו בינינו יחסים חבריים יותר מאשר שיש עכשיו", הוסיפה. "כשאיב סן לורן שמע שבווג הצרפתי לא מוכנים להציב על השער דוגמנית שחורה, הוא אמר לי: 'אל תדאגי, את תקבלי שער'. הייתי בהלם שעד אז לא הופיעה דוגמנית שחורה על השער, ומיסייה לורן סידר לי את השער הראשון שלי בווג הצרפתי (באוגוסט 1988, א"י)".
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל עם ולנטינו, טומי הילפיגר, ג'יאני ורסאצ'ה וג'ורג'יו ארמאני
נעמי קמפבל עם ולנטינו, טומי הילפיגר, ג'יאני ורסאצ'ה וג'ורג'יו ארמאני
עם מעצבי אופנה
(צילומים: AP/Domenico Stinellis, Frank Franklin II, Luca Bruno, Matt Sayles)

3. השערוריות

"נעמי קמפבל" הפך לשם נרדף לשערוריות שחצו את מדורי האופנה אל מדורי הפלילים. לאורך השנים היא הואשמה ביריקה על שוטר בריטי בשדה התעופה הית'רו, הכתה את הנהג הצמוד שלה, זרקה טלפון סלולרי על עובדת הבית שלה אנה סקולבינו, ואפילו השליכה נעליים, שרטה והכתה את עוזרותיה האישיות. כולן גם הגישו נגדה תלונות במשטרה, ולאחר משפט ראווה מפורסם היא נשלחה פעמיים בקריירה שלה לעבודות שירות עבור הקהילה.
בתערוכה לא חסכו מבט אירוני על השערוריות, ובחרו להציג את השמלה הכסופה של דולצ'ה & גבאנה שאיתה יצאה לבושה מעבודות השירות שלה ב-2007. "זה חלק מהחיים שלי. הייתי מודעת מאוד למה שאני עושה וסיימתי את שבוע השירות לקהילה שלי", אמרה לאחרונה לגרדיאן הבריטי.
בזמנו הסבירה בהרחבה על ההחלטה שנתפסה אז כמנותקת. "החלטתי לצאת עם הראש למעלה", סיפרה למגזין W. "רציתי לצאת בסטייל, אז כשסיימתי עם עבודות השירות, לבשתי את שמלת הדמי-קוטור הכסופה של דולצ'ה וגבאנה. אופנה זה מה שאני עושה 21 שנה".
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל יוצאת מעבודות שירות בשמלה של דולצ'ה אנד גבאנה, 2007
נעמי קמפבל יוצאת מעבודות שירות בשמלה של דולצ'ה אנד גבאנה, 2007
יוצאת מעבודות שירות בשמלה של דולצ'ה אנד גבאנה, 2007
(צילום: AP Photo/Jason DeCrow)

שערורייה נוספת ובעלת השפעה גדולה יותר שבה מעורבת קמפבל היא פרשת "יהלומי הדמים". את הפרשה חשפה השחקנית מיה פארו, שטענה כי שמעה על היהלומים מקמפבל, לאחר שהדוגמנית פגשה בארוחת ערב בדרום אפריקה בשנת 1997 את נשיא ליבריה לשעבר צ'רלס טיילור, שהואשם בפשעי מלחמה ובסחר ב"יהלומי דמים" כדי לרכוש נשק למורדים. קמפבל, מצדה, טענה בבית המשפט כי קיבלה מטיילור שקית עם "שלוש אבנים מלוכלכות".
לפני כ-20 שנה היא גם הודתה שהייתה מכורה לסמים כמו קוקאין. הסיפור נחשף לאחר שקמפבל תבעה את הצהובון "דיילי מירור" על כך שטען כי היא מכורה לסמים, אך בבית המשפט הודתה כי היא משתמשת באופן קבוע בסמים ממריצים. בריאיון שערך איתה מאוחר יותר המראיין הוותיק מייקל פרקינסון, סיפרה קמפבל כי החלה להשתמש בסמים בגיל 24. "אף אחד לא הכריח אותי לעשות את זה, עשיתי את זה כי רציתי. אני לא מאשימה אף אחד מלבד עצמי", אמרה. "מאז אני הולכת לפגישות גמילה בכל מדינה שאליה אני מגיעה".
גם עם התקשורת הישראלית היו לקמפבל לא מעט התנגשויות כשהצטלמה ב-2006 לקמפיין עבור חברת המשקפיים אירוקה, שעל פי פרסומים שילמה לה 300 אלף דולר ליום צילום אחד באורך תריסר שעות. ב"ידיעות אחרונות" פרסמו כי איחרה לסט בשלוש שעות, וב"וואלה" דיווחו מהסט כי "הדוגמנית לא אכזבה והתנהגה כמו ביץ' מתנשאת המקיימת יחסי סאדו-מאזו עם הסובבים אותה".

4. המאבקים החברתיים

מאז היותה נערה צעירה ועד היום, פועלת קמפבל לשיפור השוויון והגיוון של דוגמניות שחורות ולא-לבנות בתעשיית האופנה. בשנת 1989 היא הצטרפה לקואליציית הדוגמניות השחורות, ובשנת 2007 הובילה יחד עם חברה הקרוב, הסטייליסט ועורך ווג בריטניה היוצא אדוארד אנינפול, את "השער השחור" – אסופת צילומים בכיכובן של דוגמניות שחורות שפורסמו על שער ווג איטליה ב-2007.
"הנשיא האמריקני אומנם שחור, אבל בתעשייה הזו אני עדיין יוצאת מן הכלל", אמרה ב-2009 בריאיון למגזין גלאמור. "אני חייבת לעבוד הכי קשה כדי להגיע לאותה רמה של מישהי לבנה. אז יש לנו את ברק אובמה, אבל הטיפשוֹת שמובילות את הקמפיינים הן תמיד בלונדיניות", קבעה קמפבל.
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל מדגמנת בשבוע האופנה בניו יורק, 2004
נעמי קמפבל מדגמנת בשבוע האופנה בניו יורק, 2004
מדגמנת בשבוע האופנה בניו יורק, 2004
(צילום: AP Photo/Joe Kohen)

קמפבל לא נלחמה רק עבור עצמה, אלא גם עבור אחרות. לצד דוגמניות כמו אימאן בואי ובוורלי ג'ונסון, שהייתה הדוגמנית השחורה הראשונה על שער ווג, היא ניצלה את הבמה שקיבלה כדי לדבר באופן לא מתנצל על הגזענות בענף הדוגמנות. פעם, כשרצו להחליף אותה בקמפיין עם טיירה בנקס, היא לא הסכימה לוותר על מקומה. לא כי שנאה את בנקס, אלא כי יש מקום ליותר מדוגמנית שחורה אחת.
"לאנשי העסקים השולטים בעולם האופנה יש אחריות רבה על הכתפיים, שאסור להם להתעלם ממנה", הוסיפה בריאיון בשנת 2015. "בשנת 2014 הייתה על המסלול נוכחות של 6.8 אחוז בלבד של דוגמניות שחורות ו-7.9 אחוז של דוגמניות אסייתיות. הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך ש-85.3 אחוז מהמטופפות על מסלולי התצוגות בשבועות האופנה הגדולים של ניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז היו לבנות. דוגמניות שחורות הן לא טרנד או מגמה. לא עבדתי 28 שנים כדי שאהיה חלק מטרנד עונתי חולף".
17 צפייה בגלריה
נעמי קמפבל על המסלול, 1998
נעמי קמפבל על המסלול, 1998
קמפבל על המסלול, 1998
(צילום: AP Photo/Mario Cassetta)

עם זאת, בימים אלו היא מוטרדת מכך שנושא הגיוון נשחק ודוגמניות שחורות ממשיכות להיות מודרות מעולם האופנה. השנה אמרה כי היא "מודאגת שאנחנו מחליקים אחורה בכל הקשור לגיוון, אבל אמשיך להחזיק באותה עמדה עד נשימתי האחרונה".

5. ההורות

במרץ 2022 הופיעה קמפבל על שער הווג הבריטי במערכת לבוש מינימליסטית בשחור ופאת אפרו שחורה, אוחזת בידיה את בתה הבכורה. בשלוש השנים האחרונות הביאה קמפבל לעולם בן נוסף – שניהם באמצעות פונדקאות, שנולדו כשהייתה בת 51 ו-53. "התינוקות שלי הם הכול עבורי. זה גרם לי לחשוש מהעתיד", אמרה החודש לטיימס הבריטי. "אני מקווה לעולם טוב יותר עבור ילדיי. אין דבר שחשוב לי יותר מהם. אנחנו חייבים להסתמך על הדור הצעיר שישנה את העולם. אני סומכת על ילדיי יותר מאשר עלינו, שיעשו את הדבר הנכון".
17 צפייה בגלריה
התערוכה "נעמי" במוזיאון ויקטוריה & אלברט
התערוכה "נעמי" במוזיאון ויקטוריה & אלברט
"התינוקות שלי הם הכול עבורי". מתוך התערוכה "נעמי: באופנה" במוזיאון ויקטוריה & אלברט
(צילום: AFP)

למרות שיצאה בעבר עם מוזיקאים, שחקנים ומיליארדרים, היא מספרת כי מעולם לא חיפשה אב לילדיה. "אני אם חד-הורית שנולדה לאם חד-הורית. שמעתי הרבה נשים צעירות שאומרות כי יקר מדי לגדל ילדים, ואמרתי להן, 'אתן תשנו את דעתכן, אתן תרצו להיות אימהות'. אני מבינה שזה קשה מבחינה כלכלית, אבל לאמא שלי לא היה דבר והיא הצליחה. זה שווה את זה, זה מדהים. אני מקווה לעולם טוב יותר עבור הילדים שלי. הם בעדיפות שלי ב-110 אחוז. אני חייבת להיות שם בשבילם ביום הראשון שלהם בבית הספר".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button