בסוף השיחה עם מעצבת התכשיטים מורן בר מהמותג Morano (שילוב של שמה הפרטי ושם משפחתה מנישואיה עד 2018, מורנו), היא תוהה: "רוצה לשאול מה החלום שלי?"
אז שאלתי. התשובה די מפתיעה למי שהקימה את המותג לפני כשש שנים בלבד, פרק זמן קצר יחסית שבו מעצבים ובעלי מותגים עוד פועלים לניסוח קווי המתאר של העסק. "אני חולמת שקבוצה גדולה או חברה יקנו את המותג", היא אומרת. "אני מאוד רוצה למכור את העסק ולהישאר בתפקיד המעצבת. עד המלחמה עוד היו לי עובדים רבים – עכשיו אני די לבד. וזה קשה, אני לא אשקר".
בעשור האחרון חצתה בר את הקווים מאשת יחסי ציבור בתחום האופנה למעצבת העומדת בקדמת הבמה. גל גדות, שירי מימון, מאיה ורטהיימר, נועה תשבי ואחרות כבר אימצו את המותג והפכו אותו לפופולרי בקרב לא מעט נשים. לקראת צילומי הקמפיין האחרון עוד התלבטה אם לשכור את שירותיה של מפורסמת כזו או אחרת שתשמש כפנים של "מורנו", אך לבסוף בחרה להציב מול המצלמה את הכוח הנשי של משפחתה: אמה ושלוש אחיותיה. "זה היה היום הכי מרגש בעולם", היא מספרת על חוויית הצילומים בסטודיו. "בעקבות אירועי השנה האחרונה, שהיו קשים מנשוא, ידעתי שאני רוצה להביע משפחתיות".
בצילומיו הנקיים של טל עבודי, מצולמות בנות המשפחה הגרעינית בחיבורים וקונסטלציות שונות. "כולן נשים עוצמתיות", מפרגנת בר, שממוקמת שנייה מבין ארבע הבנות. כולן, לדבריה, בקשר הדוק ומפרגן, לרבות האם שהשפיעה וממשיכה להשפיע עליה אסתטית. "התכשיטים שאני מעצבת הם על-זמניים ותמיד האמנתי ששווה להשקיע בזהב, כי הוא עובר מאם לבת, מדור לדור, לרוב באירוע משפחתי חשוב כמו לידה או חתונה – ומשפחה היא מעל הכול. היא מסמלת עבורי ערך, זה לא טרנד".
בר (42) הגיעה לתחום כאוטודידקטית – מה שמאפשר לה, לדבריה, יתרונות כמו בידול וייחודיות, ומנגד, יוצר גם חסרונות כמו אי-יכולת לתרגם באופן מיידי את רעיונותיה העיצוביים. "לא תמיד אני מוצאת אנשי מקצוע שיוציאו את החלומות שלי לפועל", היא מסבירה.
את הבידול הסגנוני היא תרגמה בהצלחה גם לשפה עיצובית שמלווה אותה מתחילת הדרך עם צורות גיאומטריות של מלבן, עיגול, לב, כוכב וטיפה, שמגיעות בזהב ורוד, לבן וצהוב, תוך יכולת לייצר שינויים והתאמות עבור כל לקוחה לפי דרישה, ובכך לאפשר לה תכשיט אישי וייחודי. כל התכשיטים מיוצרים בישראל.
איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?
"ברכב".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
"בעקבות אירועי השנה האחרונה, המועקה הגדולה והלב השבור, יצרתי קולקציית לבבות עם תליונים, עגילים וצמיד טניס. יש כמה סוגי לבבות: לב ישר, לב נטוי ולב סדוק. אחד בחר בחיים, אחד הוא לב שבור".
עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים?
"אני מעדיפה אותנטיות ועיצוב לא מתפשר. אני לא טרנדית בשום צורה", היא אומרת.
האם זה לא קורה באופן טבעי, כמו הצטרפותה לטרנד מגן הדוד שפרח בשנה האחרונה מאז ה-7 באוקטובר? "אי אפשר לקרוא למגן דוד טרנד", אומרת בר, "מגן דוד זאת השגחה עליונה. לפני שלוש שנים עיצבתי מגן דוד קטן ומינימליסטי, והראשונה שענדה אותו הייתה גל גדות בפרסומת להוט. לאחר האסון הגדול שעברנו השנה, לקוחות מהארץ ומחו"ל התחילו להזמין מגיני דוד. אני מאמינה שהם מעניקים השגחה ומשמעות, ומגן דוד הולך איתנו עד סוף חיינו".
כיצד המלחמה השפיעה על קולקציית סתיו-חורף 2024-25 בעיצובך?
"למזלי היא לא השפיעה, אבל אני רואה תנועה שונה אצל הלקוחות לעומת העבר. קונים מה שצריך, גם העשירות. אנשים חושבים פעמיים לפני שהם מוציאים כסף".
פריט מפתח בקולקציה:
"הפריטים מקולקציית 'קמעות מזל' וקו הבייסיק המינימליסטי שמורכב ממשולש, ריבוע ועיגול".
כולם קוראים עכשיו לתמוך באופנה מקומית. איזה מעצבים או מותגים ישראלים את מעריכה במיוחד?
"אני מאוד מעריכה את ויוי בלאיש ואת דודו בר אור, הלוואי עליי לעשות חצי מהדרך שלה. אוהבת מאוד גם את העשייה של מעצבת שמלות הכלה ליהי הוד".
מחירים: 25,000-1,000 שקל. "זה זהב, לא ג'ינס מזארה", אומרת המעצבת.