כשגבריאל קוקו שאנל אמרה פעם כי "הדברים הטובים ביותר בעולם הם בכלל בחינם", היא בוודאי לא חזתה שיום אחד יוצגו בשמיה לקהל הרחב בתערוכת רטרוספקטיבה חינמית ועם זאת מעוררת חושים. אחרי הכול, מדובר באישה שהמציאה, פחות או יותר, את עולם המותרות שבו סלקטיביות הייתה מאז ומתמיד שם המשחק.
אלא שאחרי ההכרה העולמית שלה זוכה עולם האופנה בשנים האחרונות מצד המוזיאונים הנחשבים ביותר, הפותחים תכופות תערוכות אופנה המוצגות כאמנות לכל דבר וזוכות לפופולריות גבוהה במיוחד, היה זה רק טבעי שגם עולם הבישום יבוא לתבוע את ליטרת היוקרה וההכרה האמנותית המגיעה לו. בישום עילי, ועל כך יעיד כל יוצר בושם בעל שם, הוא אף פעם לא דבר של מה בכך. תמיד נדרשת וירטואוזיות יוצאת דופן, המקבילה מאוד לעולם המוזיקה. בשניהם היצירה מורכבת מתווים – תווי הריח מול תווי המוזיקה. בשניהם אף פעם אי אפשר לחזות את ההצלחה מראש, אף פעם אין נוסחה אחת מנצחת ואף פעם אי אפשר לאחוז במופשט הבלתי נתפס. ככה זה באמנות.
היה זה תומאס דו פרה דה סן מור, המנהל האמנותי העולמי של חטיבת הבישום, היופי, תכשיטי היוקרה והשעונים, שלפני שנה הגה בראשו את הרעיון להציג בפריז תערוכת בשמים שהעולם טרם ראה כמותה. "לה גרנד נומרו דה שאנל", כך בחר לקרוא לה. בצרפתית יש לשם הזה משמעות כפולה. מצד אחד, המשמעות המילולית היא "המספר הגדול של שאנל", כי מספרים תמיד היו משמעותיים וגורליים עבור מדמואזל קוקו שאנל, שבית האופנה שלה היה הראשון בעולם שהשיק בושם על שמו (שאנל 5 ב-1921). מדמואזל שאנל גם הייתה הראשונה להעניק לאורך השנים מספרים לבשמיה השונים, שאף פעם לא היו מקריים. חמש היה מספר המזל שלה, 19 – יום הולדתה, 31 – כתובת החנות הראשונה והמיתולוגית שלה, הקיימת עד היום, ברו דה קמבון בפריז. מצד שני, "נומרו" בצרפתית הוא לא רק מספר. הוא מבטא גם משמעות נוספת, שפירושה אטרקציה או פעלול מרשים במיוחד, כמו בקרקס.
גם מועד פתיחת התערוכה, בתקופת חג המולד, אינו מקרי. תומאס דו פרה דה סן מור רצה יותר מכול לקשור את התערוכה, שכולה חגיגת מורשת עולם הבישום העשיר של שאנל, לרוח החגיגית המאפיינת את עונת החגים בפריז עם כמויות השיק המתלוות לה.
העבודה על התערוכה נמשכה שנה שלמה, תוך שמירה על חשאיות מוחלטת. לערב הפתיחה החגיגית המוקדמת של "לה גרנד נומרו דה שאנל", יומיים לפני הפתיחה הרשמית, התייצבו כמה מהכוכבות המפורסמות בעולם, שכיכבו בעבר בקמפיינים של בשמי שאנל: קרול בוקה, קירה נייטלי ומריון קוטיאר, אם לציין רק כמה.
"רציתי שהמבקרים יוכלו לחוות בעצמם את התפקיד שבושם יכול לשחק בחיינו", אומר תומאס דו פרה דה סן מור בריאיון מיוחד לרגל פתיחת התערוכה, "ביכולתו של בושם לחשוף את הייחודיות האישית של כל אדם ולהשפיע על תפיסת היופי שלו. בושם הוא הרבה יותר משם, בקבוק או ניחוח. זה כל מה שנקלט במוח מהרגע ששואפים אותו וחשים את כל עולם הרגשות והזיכרונות שהוא מעורר בנו. רבים מתייחסים לבושם כאל אביזר אופנה או כנגיעה אחרונה, אבל בושם הוא הרבה יותר מזה. לבושם יש השפעה אמיתית על הרגשות, הביטחון העצמי, הלך הרוח והתשוקות. וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים שהמבקרים יחוו בתערוכה".
אז מה יש בתערוכת "לה גרנד נומרו דה שאנל" המייחד אותה כל כך? מופעי מוזיקה עם נגנים בכניסה, מופעי פנטומימה בחלל המרכזי העגול של התערוכה, עם יציאות לחמישה חללים גדולים המקיפים אותו, מיצגי וידיאו, משחקים ומה לא. זו תערוכה מונומנטלית ומעוררת חושים, שמצליחה באמת לייצר חוויה בלתי נשכחת. היא מוצגת כעת ב-Grand Palais Ephemere בפריז ופתוחה לקהל הרחב עד ה-9 בינואר (כניסה חינם, בהרשמה מראש באתר התערוכה).
החלל הראשון והגדול במיוחד מוקדש לשאנל 5, השומר עד היום על בכורתו ומעמדו כבושם האייקוני ביותר של בית האופנה בכל הזמנים וגם כבושם הנודע ביותר בעולם. סיפור יצירתו כבר הפך לאגדה, בזכות היותו הבושם הראשון שחיבר לנצח בין עולם הבישום לעולם האופנה. עד אז, אף בית אופנה לא התהדר בבושם משלו. הוא ידוע גם בשל היותו הבושם האלדהידי הראשון בעולם, שמעל 40 אחוז ממרכיביו יוצרו במעבדה, מה שהפך את ניחוחו לשונה כל כך מהבשמים שהעולם הכיר עד אז. כל השאר היסטוריה, המוצגת היטב בתערוכה, כולל הדגמה חיה של תהליך יצירת כל בקבוק בעבודת יד ופוסטרים מקמפיינים של שאנל 5 עם הכוכבות הכי חמות בכל תקופה: אלי מקגרו, קרול בוקה, ניקול קידמן, ג'יזל בונדשן ועוד רבות אחרות.
החלל השני מוקדש לבושם צ'אנס וסובב כולו סביב המזל ותפקידו הגורלי בחייה של מדמואזל שאנל, כמו גם בחייו של כל אדם. יש בו מופע ריקוד על במה מרכזית, שולחנות קזינו למשחקי מזל, חלל אחורי הקלעים לצילומים ולתלבושות, ועוד הפתעות. "הבושם צ'אנס מבטא את מה שאנחנו מאמינים בו בשאנל", מסביר תומאס דו פרה דה סן מור, "נכון, אושר תמיד כרוך בטיפת מזל, אבל כדי להיות בעל מזל נדרשת גם עבודה קשה".
החלל השלישי מתמקד בבושם הגברים בלו, והחלל הרביעי בקולקציית בשמי הבוטיק הנמכרת בלעדית בחנויות של המותג ברחבי העולם ונקראת "לאז אקסקלוסיב דה שאנל". פה הלכו רחוק ומיקמו ספות מיוחדות לשכיבה ולהתאמה אישית של הניחוח ההולם ביותר את אישיותך האינדיבידואלית, בעזרת שאלון מיוחד וכמה אמצעי אבחון נוספים באדיבות "מטפלות" הבישום והאישיות של שאנל. התערוכה נחתמת בחלל המרהיב של הבושם שאנל מדמואזל.
"תמיד האמינו כי משהו נפלא עומד לקרות", אמרה פעם המעצבת. אם מזדמנים לפריז לחגיגות הסילבסטר ורוצים לחוות בשמים בכל החושים, אפשר לשקול לבקר ב"גרנד נומרו דה שאנל". מי יודע, אולי משהו נפלא יקרה גם לכם.
- הכותבת הייתה אורחת שאנל בתערוכה בפריז