באפריל 1993 פרסם מגזין ווג בארצות הברית שער נוסף שביקש להפגין את נוכחותה של חבורת הטופ-מודלס מאותו עשור, לבושות מכנסונים לבנים וסריגים בדוגמת פסים. בתצלום שעליו חתום הצלם המנוח הרב ריטס, מככבות הלנה כריסטנסן, קלאודיה שיפר, נעמי קמפבל, כריסטי טרלינגטון וסטפני סימור. גם היום, רובן עוד צועדות על מסלולי התצוגות מדי פעם, מצטלמות לקמפיינים כשהן נישאות על גבי אדי ההצלחה מלפני שלושה עשורים.
התצלום הזה ועוד כ-200 תצלומים נוספים, רובם מארכיונה של שיפר, מופיעים בספרה החדש Captivate! Fashion Photography From The 90s (הוצאת Prestel Publishing, מחיר: 49.99 ליש"ט), הלוכד את רוח הזמן של העשור שנמצא בימים אלו בקאמבק סוער: ממגמות כמו מראה ההרואין שיק, דרך שובו של צילום האופנה הסמי-תיעודי ועד הכוכבות של העשור הנצחי ההוא.
הספר הוא המשך לתערוכה באותו השם שאצרה שיפר וננעלה בחודש שעבר במוזיאון Kunstpalast שבדיסלדורף, העיר שבה התגלתה כנערה בת 17 בדיסקוטק על ידי מייקל לבטון, מנכ"ל סוכנות הדוגמנות מטרופוליטן. "היינו כוח ויזואלי וכלכלי, וכקבוצה תמיד היינו חזקות ומשפיעות יותר מאשר כדוגמניות בודדות", הסבירה שיפר את כוחן של הסופר-מודלס כתופעה בריאיון לווג בחודש שעבר עם יציאת הספר. "אותו כוח אומץ על ידי בתי אופנה כמו ג'יאני ורסאצ'ה, שאנל, דולצ'ה & גבאנה, דיור, ועל ידי צלמים רבים שהצטיינו בצילומים קבוצתיים, ביניהם ריצ'רד אבדון, מישל קומטה, פיטר לינדברג וסטיבן מייזל. זה דורש קצת מיומנות! האם עדיף להצטלם לבד או כחלק מקבוצה? כל אחד מהמצבים תובעני בדרכו, אבל תמיד מרגיש נהדר יותר להיות חלק מקבוצה".
בניגוד לספרים אחרים שפרסמו בשנים האחרונות דוגמניות כמו סינדי קרופורד, הספר החדש אינו פולחן אישיות סביב שיפר. הוא מאגד עבודות של צלמים רבים (יורגן טלר, אלן פון אנוורת', פטריק דמרשלייה) ונותן במה לדוגמניות שפניהן עיטרו באותם ימים כל קמפיין, שער והפקת אופנה. רשימה חלקית: קייט מוס, נדיה אורמן, לינדה אוונג'ליסטה ושאר חברותיה של שיפר למועדון העשרת אלפים דולר ליום צילום. אחרת הן לא היו יוצאות מהמיטה.
יותר משזהו ספר על אופנה, Captivate! הוא זיכרון מתוק לעידן האנלוגי, שבו צילומי אופנה נעשו בפילם עם מרווח טעויות מצומצם. לא בכדי, דור ה-Z שנולד בתום אותו עשור מוצא נחמה בסרטי צלולואיד מפעם.
"בשנות ה-90, המגזינים היו התנ"ך של האופנה, כאשר כל שער ועמוד נותחו בשקיקה. התקציבים היו הרבה יותר גדולים, והצילום במקום מסוים יכול היה להימשך לאורך שבוע. כל כך הרבה חוויות נצברו בטיולים האלה", הוסיפה שיפר בריאיון לאתר Barron’s. "הפריחה באותו עשור נולדה מתיאבון עולמי לאופנה וממגוון המדיות שהיו: מערוץ MTV ועד למגזינים ותיקים כמו ווג והרפר'ס בזאר לצד מגזינים חדשניים כמו The Face, Self Service, i-D ו-V Magazine. שנות ה-90 פינו מקום ללידתה של דוגמנית העל – אבל גם פתאום המעצבים, הסטייליסטים והצלמים הפכו לכוכבי-על".
היה זה גם העשור שבו אופנה הפכה לחלק אינטגרלי מתערוכות במוזיאונים, ועבודות של צלמים כמו יורגן טלר וקורין דיי טשטשו את הגבולות שבין אמנות לאופנה. "שנות ה-90 היו פרשת המים באופנה: מסעות פרסום הפכו לחלק מוערך בתרבות החזותית, וצילום אופנה הפך לצורת אמנות חדשה ודמוקרטית יותר", הסבירה שיפר בריאיון להרפר'ס בזאר. "למשל, קייט מוס בצילומים של מריו סורנטי לקלווין קליין עם המנהל האמנותי פביאן ברון – הקמפיינים האלה יצרו סגנון (שיפר מתכוונת לקמפיינים שנחשבו למבשרי סגנון ההרואין שיק, א"י). מעל לכול – זאת הייתה תקופה של חדשנות וניסויים, כשכל כך הרבה יוצרים צעירים וכישרוניים שיתפו פעולה יחד ובנו סגנון חדש. האופנה עברה מהפרפקציוניזם הגבוה והזוהר של שנות ה-80 למצב רוח משוחרר של שנות ה-90. גבוה שולב עם נמוך, אופנת רחוב עם הוט קוטור, ז'קטים של שאנל עם מכנסי ליווי'ס ישנים, שמלות צמודות לגוף של אזדין אלאיה עם סניקרס. האופנה דגלה בביטוי עצמי אישי".
שיפר (51) הייתה ונותרה אחת הדוגמניות הפופולריות של המאה ה-20. היא נחשבה למוזה של המעצב הגרמני קרל לגרפלד, המנהל האמנותי של שאנל לשעבר, כיסתה למעלה מאלף שערי מגזינים בינלאומיים, הצטלמה לקמפיינים בסכומים של שבע ספרות, הקימה עסקים משותפים (רשת בתי הקפה פאשן קפה) וניהלה לאורך השנים רומנים מתוקשרים, כולל זה עם הקוסם דיוויד קופרפילד. כיום היא מתגוררת בשכונת נוטינג היל בלונדון עם בעלה, מפיק הסרטים הבריטי מתיו ווהן, ושלושת ילדיהם.
התצלומים בספר, לפני ומאחורי הקלעים, מאשרים את מה שחשבנו בזמן אמת: שיפר וחברותיה לעולם הדוגמנות היו הכוכבות הגדולות של התקופה, מפורסמות לא פחות מהשחקניות בהוליווד. "הופעתי אצל דיוויד לטרמן, ג'יי לנו, אופרה ווינפרי, משכתי קהל בהופעות וטיילתי בעולם", סיפרה לווג. "זה היה מטורף, כמו להיות כוכבת רוק. בשבועות האופנה, לדוגמה, לא יכולת להגיע למכונית שלך, אלא אם כן פינו עבורך שביל למעבר. אנשים היו חותכים חורים באוהלי התצוגות וניסו לצלם אותנו. עם זאת, למרות התהילה, הייתה תחושה של פרטיות – זה היה העידן הטרום-דיגיטלי ומחוץ לתחום המקצועי, מעט אנשים נשאו מצלמות".
"לעומת היום, למקצוע היו פרמטרים מוגדרים", אמרה להרפר'ס בזאר ביחס לשינויים במקצוע הדוגמנות לאורך השנים. "הצלחתך כדוגמנית לא הייתה קשורה לפופולריות שלך במדיה החברתית. אבל מעניין היום לראות את הנסיקה של משפיעניות ברשת. יש היום כל כך הרבה כישרונות מגוונים עם אינדיבידואליות וסגנון אישי. בעיניי, זה כל כך בריא לראות מגוון כזה בעולם האופנה. בכלל, דוגמניות גם יכולות כעת לומר את דעתן בתחומים כמו אקטיביזם, קיימות, עיצוב אופנה, טכנולוגיה, רווחה ומשחק, ויכולות ליהנות מקריירה מגוונת".
_______________________________________________________________________
קרדיטים לתמונות, לפי סדר הופעתן בכתבה
- Michel Comte - Kristy Hume, Nadja Auermann, Nadège du Bospertus, Claudia Schiffer, Carla Bruni, Christy Turlington, Shalom Harlow, Brandi Quinones, 1994. Image Credit: MICHEL COMTE ESTATE/AIM AG.
- Juergen Teller - ‘Young Pink Kate’, London, 1998. Image © Juergen Teller, All Rights Reserved.
- Juergen Teller - Linda Evangelista, Central Park, New York, 1993 for Interview. Image © Juergen Teller, All Rights Reserved.
- Herb Ritts - Helena Christensen, Claudia Schiffer, Stephanie Seymour, Christy Turlington, Naomi Campbell, Hollywood, 1993 for Vogue US. Image © Herb Ritts Foundation, courtesy Camera Work.
- Bruce Weber - ‘Seventh on Sale’: Claudia Schiffer and Cindy Crawford, New York, 1992 for Revlon © Bruce Weber.
- Ellen von Unwerth - Kate Moss, Paris, 1995 for Vogue US. Image © Ellen von Unwerth.
- Patrick Demarchelier - Christy Turlington, 1999 for Harper’s Bazaar. Image © Patrick Demarchelier.
- Hans Feurer - Beverly Peele, Lanzarote, 1991 for ELLE France. Image © Camera Work AG.
- Ellen von Unwerth - Claudia Schiffer, Viareggio, Italy, 1989 for Guess Jeans. Image © Ellen von Unwerth.