טקס פרסי גלובוס הזהב שהתקיים בשבוע השני של חודש ינואר, הזניק את אחת המגמות הנצפות של התקופה: שמלות וינטג' שבחרו הכוכבות על פני שמלות חדשות מקולקציות החורף או האביב הבא. בשנים האחרונות אנו עדים לכוכבות כמו קייט בלנשט, קארדי בי, בלה חדיד, גווינת' פאלטרו ואחרות שבוחרות לרענן את אירועי השטיח האדום עם שמלות וינטג' חד פעמיות, אך בחודש החולף אנו עדים למגמה מתגברת. לא מעט כוכבות צעירות כמו קיילי ג'נר, אל פנינג, דואה ליפה ואוליביה רודריגו דפדפו אחורה בדברי הימים של האופנה, ושלפו מהארכיון שמלות ערב ותכשיטים שיצרו מראה ייחודי המשדר על-זמניות ונצחיות, אולי כפי שהן היו רוצות להיזכר.
"אירועי שטיח אדום הם זירה תחרותית בהיבטים רבים, בטח כשזה מגיע לאופנה", מסבירה מומחית הווינטג' אורנה שאול, שלאחרונה פתחה את בוטיק Verde בתל אביב והפעילה בעבר עם שותפה את אתר קניות הווינטג׳ הפופולארי Volver. "יש לחץ רב על הכוכבות להפתיע בטקסים האלה, ובתחושה שלי הבחירה בשמלת וינטג' מצביעה על מספר גורמים: הבגד עצמו אוצר בתוכו היסטוריה וחיים קודמים, חד פעמיות ומודעות סביבתית שמסמלת את הכוכבות כדמויות ערכיות, לצד געגוע לעולם שלא יחזור. יתרה מזאת, שמלת וינטג' היא בחירה שמעניקה לך סוג של שלווה ושקט, כי היא כבר קיבלה 'אישור'. הנצחיות של הבגד מוכיחה את עצמה".
פריטי וינטג' זוכים לתו תקן כשמלאו להם לפחות 20 שנה. במילים אחרות, פריט יכול להיחשב וינטג' אם נוצר בשנת 2004 ואחורה. אלו אינם חייבים להיות פריטים של מותגי-על או מעצבים, אלא גם בגדים שנשמרו היטב. תחת ההגדרה של "יד-שניה" חוסים פריטי לבוש ואביזרים שנוצרו ב-20 השנים האחרונות, ובגדי "רטרו" הם בגדים חדשים בסגנון עתיק, כמו קולקציה חדשה של זארה בהשראת שנות ה-70. הגדרות אלו חשובות לשיח המבלבל, מאחר שהן קשורות לתמחר של פריטי וינטג' מקוריים. לא כל מה שישן שווה בהכרח הרבה כסף, אבל שמלות ערב של מעצבים שנשתמרו, בהחלט יכולות להאמיר לסכומים גבוהים.
בטקס גלובוס הזהב בחרה השחקנית אל פנינג בשמלת סטרפלס רומנטית בצבע שנהב בהיר עם פפיון במרכז החזה, שעוצבה על ידי פייר בלמן בשנת 1960. קיילי ג'נר הפתיעה בטקס בשמלת תחרה שחורה מ-1992 בעיצוב היפנית האנה מורי, וקארי מוליגן, שהייתה מועמדת לפרס על תפקידה בסרט "המאסטרו", אמנם לא חזרה עם פסלון הביתה, אבל נראתה כמו כוכבת הוליוודיות מפעם. היא עשתה זאת בזכות שמלת סטרפלס שחורה עם חזייה משובצת קריסטלים בעיצובה של אלזה סקיאפרלי מ-1949.
הזמרת דואה ליפה בחרה בתכשיט משובץ יהלומים ואבני חן של טיפאני & קו משנת 1962, והזמרת והשחקנית אנדרה דיי בחרה בשמלת קוקטייל שחורה וא-סימטרית של הלבנוני ג'ורג' שאקרה משנת 2004.
המגמה המשיכה גם בטקס האמי שבוע לאחר מכן. השחקנית קלייר דיינס הפתיעה בשמלה ורודה עם רצועות גב משובצות אבנים מקולקציית אביב-קיץ 1990 של בלמן (אז בעיצובו של הרווה פייר), שנבחרה עבורה על ידי הסטייליסטית פטרה פלנרי.
ליזי קפלן התייצבה בשמלת וינטג' שחורה ודרמטית של יוז'י יאממוטו מ-1999 ולברן קוקס נסעה אחורה בזמן 35 שנה אחורה, לבושה שמלה מטאלית מקולקציית אביב-קיץ 1989 של מנפרד טיירי מוגלר. קוקס הסבירה בעמוד האינסטגרם שלה כי השמלה (מהארכיון הפרטי שלה) היא מקולקציית Les Atlantes (מצרפתית: האטלנטיים) ונקראה על ידי המעצב בשם קיפודי ים. בטקס הגוברנור שנערך גם הוא בינואר, בחרה אוליביה רודריגו בשמלת וינטג' שחורה של איב סן לורן מ-1997.
"אי אפשר לקחת את הגלאם ואת ההבנה המעמיקה במבנה הגוף של נשים, שהמאסטרים הגדולים ידעו להחמיא לו עם עיצובים נשיים, לא מתחכמים מדי ומהבדים הטובים ביותר", מוסיפה הסטייליסטית ואוצרת הוינטג' מיקי ממון מבוטיק Timeless Vintage. לדבריה, מלבד הפן האקולוגי בלבישה נוספת של שמלות במקום ייצור שמלות חדשות, "הבחירה בשמלות וינטג' כיום היא געגוע למקום נוסטלגי ובטוח. הרי כבר יצרו את השמלות העל-זמניות האלה, אז למה לא ללבוש אותן שוב? בטח עכשיו, כשאתה מסתכל בקולקציות החדשות והכול נראה אותו הדבר, אז למה בעצם לא לחזור למקור שעשה את זה בצורה הטובה ביותר?".