לפני כארבע שנים וחצי נכנסה שיר שטרקר לתפקיד המעצבת של בית האופנה קום איל פו, מיד בתום לימודיה במחלקה לאופנה בשנקר. בזמן קצר היא נדרשה להתמודד קריאטיבית ואישית, כמו כולנו, עם מגפה עולמית, הפיכה משטרית ומלחמה. כבית אופנה בעל סדר יום פוליטי שאינו חושש להביע אידיאולוגיה סדורה, עונה אחר עונה – רוחות המלחמה בין ישראל לחמאס מצאו את דרכן אל הקולקציה, תוך התאמה לאג'נדה של קום איל פו מאז נוסד אי אז בשנות ה-80.
קולקציית אביב-קיץ 2024 עוצבה קודם ל-7 באוקטובר, והיא ביקשה להציף את המחאה האזרחית הגדולה כנגד ההפיכה המשטרית שקידמה הממשלה, כאשר בהפגנות מול הכנסת ניתן היה לראות לא אחת את בעלת המותג סיביל גולדפיינר. ההשראה לקולקציה, מספרת שטרקר, בת 31 מתל אביב, הייתה קבוצה דמיונית של נשים אקטיביסטיות שיוצאות לפעולת התנגדות. שטרקר החלה לחקור קבוצות כמו צופים וארגונים עם היררכיה שבהם יש אלמנטים דומים של מדים, סיכות, רקמות וכו'.
ואז הגיעה המלחמה. קבוצת הנשים הדמיונית פגשה את המציאות. שטרקר וגולדפיינר חידדו את המסרים שהן רוצות להעביר, והחליטו להקדיש את הקולקציה לפעילת השלום ויויאן סילבר ז"ל, שנרצחה ב-7 באוקטובר בביתה שבקיבוץ בארי. חלק מהדגמים בקולקציה זכו לסלוגן חדש עם שם הקולקציה, Club Vivian, כלשונית היוצאת מתוך זוגות מכנסיים או כהדפס על חולצות, לצד אוסף סיכות צבעוניות המעבירות מסר של העצמה ושלום.
ובכל זאת, כדאי תמיד לתהות מול מהלכים של קום איל פו: עד כמה בגדים יכולים להדהד מסר? "אנחנו מנהלות דיאלוג רציף עם הלקוחה באמצעות בגדים, ומעבירות דרכם רעיונות ומחשבות על מה שקורה בארץ ובעולם", אומרת שטרקר. "המסר מאחורי הקולקציה המוקדשת לויויאן סילבר, הוא שלמרות הקושי, חשוב לשדר אופטימיות ותקווה באמצעות בגדים".
את באמת מאמינה בזה?
"לגמרי. אנחנו כל הזמן מדברות על איך לגרום ללקוחה להתחבר לבגד ולמסרים שלו. באופן אישי, לא הכרתי את ויויאן, אבל פגשתי את בני המשפחה שלה ושמעתי סיפורים עליה. אני שמחה שלא התעלמנו מהסיפור שלה, ובחרנו בדרך קריאטיבית לטפל בו".
עד כמה סדר היום הפוליטי בישראל משפיע עלייך עיצובית?
"אני לא מעצבת בהשראת המצב הפוליטי בישראל, ההפיכה או מלחמה. אלו דברים שמשפיעים עליך באופן טבעי וגם על החלטות עסקיות. באופן טבעי, דייקנו את הקולקציה לתקופה. היום אנשים לא רוצים לקנות כל דבר".
איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?
"בסטודיו של קום איל פו, סוגרת קצוות אחרונים לקראת העונה הבאה".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
"הקולקציה נוצרה בהשראת עולם המחנאות, ויצרנו עבורה הדפסים ואיורים יחד עם המעצבת מיכל לוריא מהמותג Better In Person במראה המשלב הדפס קמופלאז' והדפסים מהטבע. לצד כל הגזרות המוכרות של קום איל פו, שמתעדכנות מדי עונה, יש בקולקציה חטיבת ג'ינס רחבה, מאחר שמדובר באחד הטרנדים הגדולים של הקיץ".
בקולקציה גם סיכות דש לבגדים עם דימויים המאפיינים את קבוצת הנשים של קום איל פו, כמו דבורה, ידיים אוחזות, סמל השלום, יונת שלום, ורד, ינג ויאנג, גלגל הצלה. מחירה של קופסה עם חמש סיכות הוא 150 שקל, אשר יועברו לתרומה לקרן ע"ש ויויאן סילבר, שהוקמה על ידי בנה, יונתן צייגן, ממשיך דרכה של אימו.
עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים?
"מאוד חשוב לנו שהקולקציה תתכתב עם טרנדים, ובכל קולקציה אני משתדלת לדייק איזה מבין הטרנדים העונתיים יתאימו ללקוחות הוותיקות שלנו, וגם למשוך קהל לקוחות חדש. מאז שנכנסתי לעבוד במותג, סיביל (גולדפיינר, בעלת המותג, א"י) נותנת לי גב בנושא".
כיצד המלחמה השפיעה על קולקציית אביב-קיץ 2024 בעיצובך?
"העבודה על הקולקציה החלה לפני המלחמה. עשינו הפסקה זמנית, וכשחזרנו לעבודה, הסתכלנו שוב על העיצובים, ההשראות, בחנו מחדש את הנושא והתאמנו אותו למצב. היה לנו חשוב מאוד להעביר תקווה ואופטימיות ללקוחות".
האם נעשו התאמות מחודשות לקולקציה בעקבות המלחמה?
"השתדלנו לקחת פחות סיכונים מאשר בעבר, ולדייק את השפה שלנו העונה. לדוגמה, בגדי הערב והפריטים המחויטים ירדו ראשונים בעריכה".
פריט מפתח בקולקציה:
"מכנסי ג'ינס בגזרה משוחררת הצבועים בספריי, שטרם הגיעו לחנויות; סט המורכב מווסט ומכנסי ברמודה בצבע אדום אש".
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. איזה מעצבים או מותגים ישראלים את אוהבת במיוחד?
"מאוד מעריכה ואוהבת את הסגנון העיצובי של הד מיינר".
מידות: "יש לנו טווח מידות רחב מאוד. חלקים עליונים, XS- XXXL; מכנסיים, 50-34".
מחירים: חולצות וגופיות, 1,490-290 שקל; מכנסיים, 1,190-890 שקל; שמלות, 1,390-990 שקל; ז'קטים, 1,990-990 שקל.