היום (ראשון), בשעות אחר הצהריים, יעלו בני משפחה וחברים של הסטייליסט המנוח גל אפל לקברו לציון שנה לפטירתו ממחלת הסרטן. אפל, בן 46 במותו, היה מבכירי הסטייליסטים בישראל. את פרידתו מהעולם עשה בפוסט שפורסם לאחר מותו ברשתות החברתיות. "אני הייתי גל אפל ואני רוצה שיזכרו אותי – אובחנתי בינואר 2020 עם גידול בראש, הספירה לאחור החלה ואם אתם קוראים את הדברים שלי, זה אומר שאיפשהו הספירה הסתיימה", פתח אפל את דברי הפרידה שלו, שבסיומם ביקש: "הכוח החזק ביקום הוא החיים. תחיו ותזכרו – יום טוב, הוא יום שלא קרה בו שום דבר רע! תזכרו את זה בכל דקה ביום ותהיו טובים".
כדי להנציח את אפל, בחרו בבית הספר לצילום של רון קדמי – שבו ניהל את מגמת הסטיילינג במשך שנים רבות – ליצור פרויקט צילומי לזכרו. 11 סטודנטים בקורס לצילום חברו לשני בוגרים מהמחזור הראשון של המחלקה לסטיילינג, הסטייליסטים אייל חג'בי ואלינה פייס, ביצירת מיני הפקת אופנה בהשראתו. על האיפור הופקד המאפר הוותיק ערן פאל. אחד התצלומים המרגשים שייך דווקא לקדמי עצמו, שבחר לצלם את בנו היחיד של אפל, אוליבר בן החמש.
"הפרויקט הזה נועד כדי להמשיך את המורשת של גל גם אחרי מותו", אומר קדמי, "הוא נותן לעשייה שלו קיום כאן ועכשיו". במהלך הקורס נדרש כל תלמיד לעשות עבודת מחקר על אפל. התוצאות מגוונות: חלק בחרו לבחון את השפה הוויזואלית שלו כסטייליסט, אחרים את סגנון הלבוש האישי שלו, והיו גם מי שבחרו להתחקות אחר נקודות בחייו הפרטיים, כמו מחלת הסרטן שאיתה התמודד או בנות הזוג שלו. יחד נוצר פסיפס של דימויים, אשר מרכיבים את זכרו של האיש על כל גווניו: מהמקצועי, דרך האישי ועד החברי.
אחד הצילומים החזקים שייך לסטודנט גל בומנדיל, שיצר אותו תחת הפסוק "כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" מספר "בראשית". בומנדיל יצר צילום בשחור-לבן של דוגמן בחליפה שחורה עם שרשראות מתכת, שפניו מביטות אל השמיים ובידיו חול הזורם בין אצבעותיו. "זה צילום מאוד חזק, מלא רגש ועוצמה, שחנק אותי", מודה קדמי, "ישבתי בביקורות בכיתה, ואני רואה מול עיניי את גל. הסטייל, ההעמדה, הכול. ירדו לי דמעות".
כדי לאחד את השפה הסגנונית של הפרויקט, עבודת הסטיילינג המשותפת הופקדה בידי חג'בי ופייס, בני טיפוחיו של אפל. "גל היה עבורי מנטור, השראה אחת גדולה", מספר חג'בי, שכיום מלביש לא מעט מפורסמות בישראל, ובהן טהוניה, נטלי דדון, עדי הימלבלוי ואחרות. "מלבד סגנון הלבוש האישי שלו, שלא היה מעולם חלק מהעדר, מה שייחד אותו זו ההתמודדות עם מחלת הסרטן בצורה מאוד אופטימית".
"הוא לא רק היה מורה עבורי", מוסיפה פייס, "הוא היה מנטור שבחר להעצים אותנו. הוא היה המורה הטוב ביותר לחיים, תמיד אמר לנו לראות את האור בחושך. הציטוט הקבוע שלו היה: 'תמיד יש מחר'".
בין עבודות התלמידים היו כאלה שביקשו לעסוק, לדוגמה, בסרטן, ויצרו אינטרפרטציה ויזואלית עם חליפה גברית בצבע ורוד המזוהה עם המאבק בסרטן השד. צד נוסף שבולט בעבודות הוא תרגום לסגנונו האישי של אפל, כמו חליפת מכנסיים מחויטת עם גרביים וכפכפי אדידס. "זה אחד הלוקים שמזוהים עם גל – שילוב של ספורט ואלגנט", מסביר חג'בי.
בעבודת הסטיילינג נדרשו חג'בי ופייס למתן את הסגנון הוויזואלי שלהם, כדי לתת מקום לרוחו של אפל. "ויתרתי על עצמי ועל השפה שלי, כדי שיראו יותר את גל", מודה חג'בי.
"יצרנו לוקים בהשראת השפה שלו כסטייליסט, שהייתה פשוטה מאוד: מראה יוניסקס נינוח ולא מתאמץ", מוסיפה פייס. "עולם האופנה לרוב מצטייר כזוהר ורחוק מהמציאות, אבל גל ידע לקחת כל נושא, גם נושאים קשים, ולעשות מהם אמירה אופנתית וחברתית מלאה בסטייל". לדבריה, כשיצאה לאיסוף פריטים להפקה, ניהלה בראשה דיאלוג עם אפל. "כאילו שיצאתי לסיבוב קניות עם גל", היא אומרת, "התאמתי את הפריטים למה שהוא היה רוצה".
שנה למותו, אפשר להסתכל בפרספקטיבה על תרומתו של אפל לענף האופנה הישראלי. הוא היה מחלוצי הסטייליסטים שהתמחו באופנת גברים, ופעילותו עם אמנים ומוזיקאים, כמו גם הלבשה לתוכניות טלוויזיה בפריים טיים, הובילה לשינוי במלתחה הגברית.
"גל הכניס את אופנת הגברים לתודעה, בזמן שהגבר הישראלי הממוצע לבש כאן ג'ינס וחולצת טי", אומר קדמי לסיכום. "הוא לימד גברים שאפשר ומותר להתלבש, ובאופן אישי הוא עשה זאת בצורה ורסטילית: חליפת שלושה חלקים מצד אחד, גרבי אדידס עד הברכיים ומכנסיים רחבים מצד שני. תרומה נוספת שלו היא החדרת הקעקועים למיינסטרים. אז הידיים המקועקעות שלו והגורמטים נראו חדשניים, היום זהו מראה שכיח ברחוב".
הפקה וקריאייטיב: יעל רוזנר | סטיילינג: אייל חג'בי ואלינה פייס | איפור ושיער: ערן פאל | צלם מנחה: שי קדם | דוגמנים: ליאור סלינס ודיוויד מוסינדי ליולי מודלס, בר בן שימול ורועי פאוור לדיויד מודלס, אריאלה צין, סתיו סטרשקו, יהב סבן, עידו הלפרין ונועם דובינצ'יק לסוכנות אלינור שחר | ריטושי תמונה: לימור צל גוזלן