את הפנים שלהן אתם ודאי מכירים, מציצות משלטי פרסומת, מתצוגות אופנה ברחבי העולם ומשערי מגזינים. בשנים האחרונות, הן הפכו מנערות אנונימיות לדוגמניות מצליחות שאהובות על מותגים בינלאומיים ומדלגות מקמפיין יוקרתי אחד לשני. לרגל השנה החדשה, פגשנו את סופיה מצ'טנר ודורית רבליס (מסוכנות R&R) להפקת אופנה חגיגית והיכרות אינטימית עם הצדדים היפים והפחות יפים של עולם הדוגמנות.
מי אתן?
"דורית מרים רבליס, בת 19, נולדתי וגדלתי באשדוד".
"סופיה מצ'טנר – שם משפחה מסובך, אני יודעת, אבל זה מה שיש", מחייכת. "בארץ אני אוהבת שקוראים לי סופי. בדצמבר הקרוב אהיה בת 21, איך הזמן טס. נולדתי בישראל וכל הילדות שלי גדלתי בחולון".
איפה אתן גרות היום?
רבליס: "עדיין באשדוד, עם ההורים המדהימים שלי".
מצ'טנר: "בשלוש וחצי השנים האחרונות אני גרה עם בן הזוג שלי ביהוד, אבל עכשיו עוברת לניו יורק לתקופה לא ידועה. תאחלו לי בהצלחה".
באיזה גיל התחלתן לדגמן, ואיך זה קרה?
מצ'טנר: "התחלתי לדגמן בגיל 14. החלטתי ללכת על זה בגלל שהיו כל כך הרבה אנשים ששאלו אותי למה אני לא דוגמנית, אז אמרתי – למה לא בעצם? מקסימום ארוויח מזה. בפעם הראשונה שטסתי לחו"ל, לפריז, התמזל מזלי ופגשתי את ראף סימונס, שהיה המעצב של דיור והחליט להחתים אותי לחוזה של שנה ולהפוך אותי לבת טיפוחיו. משם הכול היסטוריה".
רבליס: "לקראת גיל 14, אמא חשבה שכדאי לי לנסות לדגמן. הלכתי לרוברט בן שושן ורותם גור, והם כנראה חשבו ככה גם. מאז אני מדגמנת".
ספרו קצת על קמפיינים ותצוגות שהשתתפתן בהם, ומה עוד מצופה בעתיד?
מצ'טנר: "בשבע השנים שלי בתחום הזה, הספקתי לעשות המון קמפיינים שאני גאה בהם, כמו דיור, מארק ג'ייקובס, רד ולנטינו, טומי הילפיגר, ראלף לורן, אורבן אאוטפיטרס, מסימו דוטי, H&M, זארה, טופשופ, פול אנד בר, ועוד תצוגות של שאנל, ולנטינו, אלי סאאב, לקוסט, סטלה מקרטני, H&M, מיו מיו, מוגלר, אלכסנדר מקווין ועוד. וכמובן להיות על שערים של מגזינים כמו 'ווג' ו-Elle. אמשיך לעבוד קשה בשביל שיבואו בעתיד עוד דברים גדולים ומטורפים".
רבליס: "עשיתי קמפיינים לקלווין קליין, פולו ראלף לורן, טום פורד, זארה, טופשופ, H&M, מסימו דוטי ועוד מלא. עשיתי לאחרונה קמפיין מדהים, שכרגע עוד אסור לי לדבר עליו. עוד הישג ענק מבחינתי הוא שער של 'ווג' שהצטלמתי אליו. אפשר לספור על יד אחת את הדוגמניות הישראליות שהופיעו על 'ווג', ולמזלי אני אחת מהן. זאת גאווה עבורי לייצג את המדינה שלי. השאיפה שלי בעתיד היא להמשיך לקטוף עוד קמפיינים ושערים בינלאומיים, כמו שעשיתי עד היום ואפילו יותר. בנוסף, התחלתי את צעדיי בתחום המשחק. בקרוב תראו אותי גם שם".
מה היה רגע השיא בקריירות הדוגמנות שלכן עד כה?
מצ'טנר: "אני חושבת שהיו לי המון רגעי שיא בקריירה, כמו לפתוח תצוגה של דיור, שזה לא מובן מאליו, ולהוביל קמפיין לבושם של מארק ג'ייקובס לצד קאיה גרבר, שהיא הבת של סינדי קרופורד. רגע נוסף שאני מאוד אוהבת היה להשתתף בתצוגה של שאנל לפני שהמעצב האייקוני קרל לגרפלד הלך לעולמו. זה היה יום מאוד מרגש, כי גם אמא שלי הייתה בו איתי".
רבליס: "רגע השיא שלי בדוגמנות היה בתצוגה של המותג Off White בפריז בשנת 2017. האמת ש-2017 הייתה השנה שבה פרצתי ואחת המוצלחות שלי מבחינת עשייה בינלאומית. בתהליך הקבלה לתצוגה קצת התפספסתי, ודווקא בסוף האודישן כשבאתי לצאת משם, האדם שניהל את מהלך האודישנים רץ אחריי ואמר 'דורית, אנחנו רוצים לראות אותך שוב". יומיים לאחר מכן, הייתי ברביעייה הפותחת של התצוגה לצד בלה חדיד וקאיה גרבר. התרגשתי מאוד מהמעמד וזו הייתה עבורי חוויה בלתי נשכחת".
ומה היה הרגע הכי קשה בקריירות הדוגמנות שלכן עד כה?
רבליס: "בשנים שהייתי תלמידה, הורגש הקושי במיוחד. הייתי תלמידה מצטיינת והיה לי קשה מאוד לתמרן בין הטיסות והקמפיינים לבין הלימודים. בשלב מסוים בכיתה י"א, בין כל הבגרויות והטיסות שניסיתי לשלב, הגעתי לאמא שלי עם דמעות ואמרתי לה שאני נקרעת בין שני העולמות ואני כבר לא מסוגלת לטוס יותר ולהמשיך לרצות את הסוכנים ואת המורים בבית הספר במקביל. אני אדם שמנסה להצטיין בהכול, ולא מוותר בקלות. לכן זאת הייתה תקופה לא קלה עבורי".
מצ'טנר: "הרגעים הקשים באמת בדוגמנות זה לשמוע את המילה 'לא'. זה מבאס וזה מערער קצת את הביטחון העצמי, אבל לומדים לקבל את זה ולהתגבר על זה עם הניסיון".
איזה חלום אתן עוד רוצות להגשים בתחום הדוגמנות?
רבליס: "פרצתי בגיל די צעיר והגעתי מהר לחשיפה בינלאומית, כך שכבר הגעתי ליעדים גבוהים בתחום. תמיד היה לי חלום לעשות קמפיין לבושם, שזה נחשב לקמפיין נחשק בעולם".
מצ'טנר: "יש לי עוד כל כך הרבה חלומות שאני רוצה להגשים בתחום הדוגמנות, כמו קמפיין לשיער, שזה מטורף, ולפתוח עוד מלא תצוגות שעדיין לא יצא לי, כמו לואי ויטון, ולהמשיך להופיע על שלטים של מותגי-על".
איזה קווים אדומים יש לכן בדוגמנות?
רבליס: "כיוון שאני עדיין צעירה והתחלתי בגיל מוקדם, אז היו הרבה קווים אדומים. היום אני כבר יותר שלמה עם הנשיות שלי ולא אפסול על הסף קמפיין גדול ואיכותי להלבשה תחתונה, אבל לא מעבר לזה".
מצ'טנר: "דבר אחד למדתי בתעשייה הזאת, זה המשפט Never Say Never. אני לא יודעת באמת מה הקווים האדומים שלי. אם פעם הייתי אומרת שאני בחיים לא אצטלם בעירום, היום זה לא כזה מרתיע אותי. כמובן שאם זה יקרה, זה יהיה בגבול הטעם הטוב. אני חושבת שלא ארצה להיות עם בן אדם זר שאני לא מכירה לבד, ושתקרה בטעות סיטואציה שאני לא יודעת איך להתמודד איתה".
יש הבדל בין דוגמנות בארץ לדוגמנות בחו"ל?
רבליס: "בוודאי. אין ספק שבחו"ל יש סטנדרטים מאוד גבוהים לצילומים ולתצוגות. עם זאת, אני מאוד אוהבת את ההפקות בארץ. אלו אנשים שמלווים אותי מגיל צעיר, אני אוהבת את ההווי הישראלי, ואיך אפשר בלי האוכל?!"
מצ'טנר: "כמובן שיש הבדלים בין הדוגמנות בארץ לדוגמנות בחו"ל. זה לא אותו דבר בכלל. אפשר להתחיל מהתקציב על יום צילום, הכסף בחו"ל הרבה יותר גדול באופן משמעותי. כמות אנשי ההפקה שיש על הסט בישראל היא מאוד מצומצמת, ובחו"ל יש לפחות 50 אנשים איתך. גם החשיפה בישראל בכל זאת מאוד קטנה, ובחו"ל החשיפה הרבה יותר גדולה".
האם, לדעתכן, האינסטגרם עוזר לדוגמניות מקצועיות, או שהוא יוצר בלבול בין דוגמנית מקצועית לבין כל מי שמצלמת את עצמה ומעלה לרשת?
רבליס: "זאת שאלה טובה, והתשובה היא גם וגם. יש מקרים שזה עוזר, ויש מקרים שמישהי יכולה לקבל קמפיין בעיקר כי יש לה עוקבים ולא כי היא דוגמנית מקצועית, וזה גם בסדר. בארץ זה יותר בולט מאשר בחו"ל. לדוגמה, במותג מנגו העולמי בוחרים לקחת אותי לקמפיין ולהעלות אותי לאינסטגרם שלהם, כי אני דוגמנית מקצועית ולא כי בהכרח יש לי אינסטגרם חזק. בישראל יש יותר משמעות לעוקבים".
מצ'טנר: "האינסטגרם, באופן חד משמעי, עוזר וחושף את הדוגמניות לאנשים וללקוחות חדשים. זה בעצם תעודת הזהות שלנו. לפי האינסטגרם, הם יכולים לדעת מה הסגנון לבוש שלי וכדומה, אבל צריך לדעת להבדיל בין דוגמניות שמתעסקות רק באינסטגרם לבין דוגמניות שהן טופ מודלס".
האם דוגמנות זה מקצוע זוהר או בעיקר עבודה קשה?
רבליס: "הגיע הזמן שידעו: כולם וגם אנשים סביבי חושבים שהטיסות שלי זו חופשה, צריכים להבין שאלו טיסות עבודה לכל דבר. ברור שאני נהנית מהעבודה שלי ואני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, אבל זו עבודה קשה. קמים בשעות לא שעות, עומדים כל היום על הרגליים, מחליפים עשרות בגדים ביום ולא בהכרח בתנאים הנוחים ביותר. לאחר יום צילום, אני מוצאת את עצמי לא פעם קורסת ישר למיטה. אז אם אתם שואלים אותי אם העבודה שלי זוהרת או קשה? אז כן, היא זוהרת, אבל מצריכה מאמץ רב, פיזי ומנטלי".
מצ'טנר: "דוגמנות היא שילוב גם של הזוהר וגם עבודה קשה. בזכות העבודה הקשה, את מקבלת את כל הפינוקים ואת כל החשיפה, הזוהר, האירועים והמתנות. אבל בלי לעבוד קשה, זה לא קורה".
מה הבגד הכי אהוב עליכן בארון, וכמה הוא עלה?
רבליס: "זה מצחיק לחשוב שאין לי אף תמונה דווקא עם הבגד שאני הכי אוהבת. קניתי לאחרונה שמלה אדומה שעלתה לי לא יותר מ-200 שקל בחנות ברחוב דיזנגוף בתל אביב. שמלה פשוטה עם גב פתוח, קצרה וקלילה לקיץ – בול הטעם שלי".
מצ'טנר: "הבגד האהוב עליי, שאני הכי חורשת עליו ושיש לי אותו בכל הצבעים, זה בגד גוף של זארה. הוא נורא מחמיא לגוף ובכלל, להכול. לא נראה לי שהוא עולה יותר מ-40 שקל".
איזה בגד לא תלבשו לעולם?
רבליס: "מחוך".
מצ'טנר: "גם כאן, אני אף פעם לא פוסלת מראש. האופנה תמיד משתנה. אם פעם לא הייתי לובשת מכנסי פדלפון, היום יש לי כמה זוגות בארון. אני חושבת שזה תלוי במה שאני מרגישה באותו הרגע – אם אני מרגישה בבגד נוח או לא".
מי המעצבים האהובים עליכן בחו"ל?
מצ'טנר: "המעצבים האהובים עליי בחו"ל הם המנהלים האמנותיים של איב סן לורן, של דיור ושל שאנל. אלה בגדים שאתה מסתכל עליהם והם יצירת אמנות בעיניי".
רבליס: "מיוצ'ה פראדה. יצא לי גם לעבוד איתה כשנבחרתי להשתתף בתצוגה של מיו מיו".
ומי המעצבים האהובים עליכן בארץ?
רבליס: "אלון ליבנה".
מצ'טנר: "אלון ליבנה. אני חושבת שהוא עושה לנו המון-המון כבוד בחו"ל".
כמה כסף אתן מוציאות בחודש על בגדים, איפור וטיפוח?
רבליס: "אני לא אדם שמגביל את עצמו. אם משהו מוצא חן בעיניי או חשוב לי לטיפוח שלי, אני אפנק את עצמי".
מצ'טנר: "זה נורא תלוי בתקופה. לפעמים יש לי חשק להיכנס לזארה ולקנות את כל החנות, ולפעמים יש חודש שלא חסר לי שום דבר ואני לא מבזבזת כלום".
עד כמה אתן משקיעות במראה שלכן?
מצ'טנר: "אני תמיד דואגת להיראות טוב, זוהרת, מטופחת, עם ריח טוב, אבל אני גם מתלבשת נורא בייסיק וכמעט לא מתאפרת. אוהבת את המראה הנקי".
רבליס: "אני דואגת להשקיע בעניין הטיפוח. אני חושבת שזה מאוד חשוב, וזה גם נותן לי הרגשה טובה עם עצמי".
מה אתן מאחלות לעצמכן לשנה החדשה?
רבליס: "אני מאחלת קודם כל לכולנו להיות בריאים ומאושרים, שנחזור להיות קרובים אחד לשני. אני מאחלת שאצליח לפתח את העבודה שלי כדוגמנית ושאמצא גם זמן לעצמי, לנפש שלי, להמשיך להתפתח בכל תחום שיעניין אותי, ובעיקר להמשיך לראות את הטוב. שתהיה שנה טובה".
מצ'טנר: "אני מאחלת לעצמי שנה של התחלות חדשות וטובות. שנה של אתגרים וריגושים, מלאה בפרנסה ובשפע, ושתהיה נטולת קורונה!"
בגדים (לפי סדר התמונות בכתבה): שמלות סליפ, אפרת שנהר; סופיה עם עגילים, סולטנה; דורית עם עגילים, נוריתמי | דורית בז'קט שחור, פקטורי 54; מחוך, בוטיק NUNII; מכנסיים, זארה; נעליים, NOON; סופיה בשמלה שחורה, Mother of all; נעליים, זארה; עגילים, סולטנה | סופיה בחליפה לבנה, COS; דורית בשמלה לבנה, עידן לרוס; שתיהן עם עגילים, סולטנה | סופיה בחצאית שחורה, Mother of all; מחוך לבן, בוטיק NUNII; דורית בחליפה שחורה, עידן לרוס; נעליים, NOON; שתיהן עם עגילים, סולטנה | חולצות א-סימטריות, אלה לוי | טבעות בכל התמונות, נוריתמי