שבוע האופנה בניו יורק ננעל אמש (רביעי) בתצוגה של תום בראון, שחזר להציג בעיר שבה הוא חי ופועל לאחר תקופה של פלרטוט עם שבוע ההוט קוטור בפריז כמעצב אורח. בראון "תפס" את מקומו של מארק ג'ייקובס, שהקדים בשבוע את שאר המעצבים והציג בנפרד תצוגה בלתי נשכחת - בחלל שנבנה כמעין בית בובות גדול ממדים, שבתוכו פסעו הלוך ושוב הדוגמניות, ובכן, כמו בובות.
שבוע האופנה לנשים (וגברים) של ניו יורק לעונת סתיו-חורף 2024-25 היה יריית פתיחה לחודש תצוגות שימשיכו אל לונדון, מילאנו ופריז. זה היה שבוע עמוס בתצוגות עם לא מעט התייחסויות על המסלול ומחוצה לו לשני ציוני דרך תרבותיים מהשבוע האחרון. האחד, הסופרבול בראשון בערב, שהמנצח הגדול בו הוא מותג האופנה Area שחגג עשור בתצוגה, שעה בלבד לפני שמכנסיים בעיצובו נלבשו על ידי טיילור סוויפט באצטדיון בלאס וגאס; השני, סדרת הטלוויזיה המדוברת "אויבות: קפוטה נגד הנשים", שייצוגים שלה נצפו בשורה הראשונה (קל כשמדובר בחוג לקוחות הכולל את נשות האפר איסט סייד) ובתצוגה של המעצב כריסטיאן קוואן. הוא הצעיד שורה של דוגמניות עם שיער מנופח, סיגריה ביד אחד וכוס שמפניה ביד השנייה, לבושות שמלות פייטים וחצאיות מקושטות נוצות.
והיו גם לא מעט מפורסמות ומפורסמים שלא החמיצו הזדמנות לשפוט בעיניהם את הקולקציות ואת הדוגמניות. ביונסה הפציעה בהופעה נדירה בתצוגה של המותג המדובר Luar יחד עם אמה טינה נואלס. היא המשיכה בקו האופנתי מהחודש האחרון כזמרת קאנטרי עתידית, חמושה במגבעת וז'קט אפור מקושט אבני חן. זה לא היה מרגעי האופנה הגדולים שלה. כמה שעות קודם היו אלה בלייק לייבלי וקייטי הולמס שנצפו בתצוגה של מייקל קורס, ולאורך השבוע הגיעו אל העיר גם סם סמית', דמי מור, דיאן קרוגר, ג'וליה פוקס, ברוקלין בקהאם וניקולה פלץ - בשלל לוקים מופרכים יותר ופחות. אלו היו רגעיו הגדולים של השבוע.
תום בראון
התצוגה התיאטרלית של תום בראון הייתה מלאת דמיון ופנטזיה, בהשראת הפואמה "העורב" מ-1845 של אדגר אלן פו (שעל התרגום היפה שלה לעברית, אגב, חתום זאב ז'בוטינסקי). בראון, שמתפקד בשנה האחרונה גם כיו״ר ה-CFDA (מועצת מעצבי האופנה של אמריקה) הוא מספר סיפורים נפלא, שביד אמן יודע לטוות בין קונספט עיצובי לחייטות מודרנית.
על רקע סאונד של קריאות עורב בשילוב הפואמה שהקריאה בטון דרמטי השחקנית קארי קון, הוצבה על המשמר במרכז החלל דוגמנית חנוטה במעיל קווילט שחור ורחב. לראשה ענפי עץ חשופים, ומתוכו של המעיל יצאה ילדה אדומת שיער ובידה עורב שחור. הייתה זו קריאת השכמה לדוגמנית אנה קליבלנד לפתוח את התצוגה במערכת לבוש על קו התפר שבין נשי לגברי, אשר כללה את הקודים העיצוביים המזוהים עם בראון. אלו זכו לטוויסט גותי לאורך כל התצוגה, כמו מעיל לבן ארוך שעליו דוגמת עורבים פרושי כנפיים שלבשה הדוגמנית קריסטן מקמנאמי, או הדפס "Nevermore" (הלקוח מתוך הפואמה) מודפס על גבם של מעילי טוויד.
קובי הלפרין
מעצב האופנה הישראלי קובי הלפרין נעל את תצוגת האופנה שלו השבוע בשירת התקווה, המשך ישיר לבחירתו לענוד "טלאי צהוב" עשוי פרחים בטקס ה-CFDA בנובמבר. "אני חסר מילים", אמר הלפרין ל-ynet. "התצוגה הזו הייתה חזרה אל הילדות שלי (הלפרין גדל בבית דתי בנתניה והתחנך בישיבה, א"י) וליום שישי בערב, שבו הכול נרגע. השמיים משתנים, חנויות נסגרות, ויש מעבר מחול לקודש. וההפסקה הזו", הוא ממשיך, "היא מה שהייתי צריך בתקופה האחרונה, להתנתק מהמדיה והיומיום, בטח כאן בניו יורק".
עם נרות שבת שהוצבו בחלל, ובגדים בצבעוניות של שחור ולבן במראה צנוע שהוצגו על המסלול על רקע מוזיקה מקורית של יוסי מזרחי, יצר הלפרין תצוגה מרגשת. "תמיד הייתי מצייר נרות שבת כילד", הוא נזכר, "והפעם השתמשנו ביכולת של הנרות לשלב בין שמחה לעצב. נרות מזכירים לנו אנשים שלא איתנו, אבל הם גם מפיצים אור, תקווה בקצה המנהרה, שאנחנו זקוקים לה היום יותר מתמיד. המוזיקה של יוסי מזרחי תיארה את ההליכה לבית הכנסת וההתכנסות הזו שכל כך דרושה לנו, וראה איזה פלא, באותו ערב שוחררו שני חטופים מעזה. זה היה סיום מרגש מאוד לערב הזה".
Area
התצוגה של Area הוציאה לכולם את העיניים, תרתי משמע. בית האופנה האמריקני שציין עשור להיווסדו, הציג את אחת התצוגות הוויראליות של השבוע. המנהל האמנותי פטרק פנצ'ק יצר מערכות לבוש מקושטות עיניים מצוירות משנות ה-20 של המאה הקודמת, שהורכבו משתי אליפסות לבנות גדולות עם אישונים קטנים שחורים. אלו נתלו על שמלות מיני בסגנון פופ ארט משנות ה-60, והופשטו מבחינה עיצובית עד למראה של פרחים גדולים או כתמי דלמטי.
זו הייתה קולקציה קונספטואלית וחכמה, שמאפשרת לחזות בתהליך חשיבה עיצובי ותרגום ההשראה, וכיצד אלו התפתחו דגם אחר דגם על המסלול.
כאמור, בתזמון יחצני מושלם, חצי שעה מתום התצוגה הופיעה טיילור סוויפט למשחק הסופרבול לבושה מכנסי ג'ינס שחורים בגזרה גבוהה משובצים אבנים של המותג עם חתך בקו הירכיים (הם כבר סולד אאוט, אך ניתן למצוא דגם דומה בגזרה רחבה שמחירו 3,600 שקל). זו אינה הפעם הראשונה שסוויפט לובשת את בגדי המותג, אך זו הפעם הראשונה שהיא עושה זאת לעיני למעלה מ-100 מיליון צופים במשחק. מעניין יהיה לראות כיצד הפרסום שהעניקה סוויפט ישפיע על התפתחותו העסקית והפרסומית של המותג, שעד כה היה מוכר בעיקר ליודעי ח"ן מתעשיית האופנה.
קרולינה הררה
עם מלחמות עקובות מדם בעזה ובאוקראינה ובחירות שצפויות לטלטל את ארצות הברית בשנה הקרובה - לפעמים כל מה שהעולם זקוק לו הוא יופי נשגב. קלאסיקות על זמניות. תצוגות האופנה של קרולינה הררה בעיצוב ווס גורדון הן לרוב מרחב בטוח לשמלות ערב יפהפיות, גזרות המשדרות חוזק והדפסי פרחים רומנטיים. "העונה הזו, מבחינתי, היא על יופי ככוח, וחוזק כיופי, ובסוג של ניפוץ הרעיון שהשניים סותרים זה את זה", אמר גורדון מאחורי הקלעים. "אני חושב שיופי הוא כוח, ורציתי שכל לוק על המסלול ירגיש עוצמתי".
יופי וכוח הם גם הנושאים שמציפה סדרת הטלוויזיה "אויבות: קפוטה נגד הנשים". קשה היה לפספס בשורה הראשונה את דמי מור בת ה-61, שמגלמת בסדרה את דמותה של אן וודוורד, אחותה של הגברת הראשונה לשעבר ג'קלין קנדי אונסיס. היא ירתה בבעלה וויליאם בשנת 1955, והתאבדה לאחר שקפוטה פרסם שהיא רצחה אותו בכוונה תחילה. כמו וודוורד, לקוחותיה הקבועות של הררה הן נשות החברה הגבוהה של האפר איסט, ועבור אלה עיצב גורדון מערכות לבוש אלגנטיות ליום ולערב.
לצד חליפות מכנסיים מחויטות בשחור, אפור ובדוגמת משבצות של שחור ולבן, ואנסמבלים שכללו חולצה לבנה מכופתרת (מהדי.אן.איי של הררה) וחצאית קומות שחורה כמו זו שלבשה סאן מזרחי - החלק הארי של הקולקציה כלל שמלות ערב צבעוניות, לרבות שמלות פרחוניות בגזרות סטרפלס, חלקן עם כיסים צידיים המאפשרים נוחות ופרקטיות, כפי שהדגימה הדוגמנית אירינה שייק.
לודוויק דה סן סרנין
המעצב הבלגי לודוויק דה סן סרנין קיים בניו יורק הופעת בכורה לאחר שבע שנים שבהן הציג בפריז. המעצב בן ה-33, בעל השפה הקווירית והבגדים החושניים, הגיע לתפוח הגדול בהזמנת קרן רוברט מייפלתורפ, שאיתה שיתף פעולה בקולקציה הנוכחית.
על המסלול הופיעו אלמנטים ויזואלים מוכרים מעבודתו של הצלם האמריקני הנודע: תצלומי פרחים על חולצות טול שקופות ללא שרוולים, שמלות שיפון צרות וקודים עיצוביים מעולמות ה-BDSM כמו חזיות ומכנסי עור הדוקים חושפי ישבן, מסכות פנים ורתמות עור שדה סן סרנין העניק להן פרשנות אסתטית חדשה. "למייפלתורפ הייתה החוצפה לחלוק את הפנטזיה שלו עם העולם ואני חושב שהוא עזר להרבה אנשים, כולל לי, להעז", הסביר דה סן סרנין ל"ווג".
בת שבע
נושא הגיוון בשבועות האופנה זכה השבוע לחיזוק ממותג האופנה בת-שבע, שליהק העונה נשים מגיל 40 ומעלה בלבד. להבדיל אלפי הבדלות, בשבוע האופנה של תל אביב גיוון ודוגמניות בוגרות הן כבר עניין שבשגרה. ובכל זאת, מאחורי הבחירה של המעצבת היהודייה ושומרת המצוות בת-שבע חי בת ה-42 מברוקלין, מסתתרת אג'נדה. בריאיון ל"ניו יורק טיימס" השבוע היא סיפרה כי "אני מגלה שהזדקנות היא עניין גדול עבורי ועבור חברותיי. זה תחום של אי נוחות באופנה".
בעוד נוכחותן של נשים מבוגרות על המסלול היא לרוב עלה תאנה עם שתיים-שלוש נשים לבנות שיער - אצל בת שבע צעדו 34 דוגמניות שחי ליהקה עצמאית ברחוב, דרך סוכנויות דוגמנות ומפה לאוזן. "שמתי לב לדבר אחד כשעצרתי נשים ברחוב והצעתי להן לדגמן", הוסיפה. "הן הגיבו בהפתעה 'אני?'. להרבה נשים יש את התחושה הזו של אי-נראות. אז כשרואים אותך זה מאוד מפתיע".
ווילי שאווריה
תצוגת האופנה של המעצב ווילי שאווריה נפתחה בסרט קצר בן 10 דקות בבימויו - Safe From Harm. המסמך האודיו-ויזואלי איגד דוגמנים ויוצרים, בהם דוגמנית הפלאס סייז פאלומה אלסר והזמר האיטלקי מחמוד (אתם זוכרים אותו מתחרות האירוויזיון ב- 2019 שנערכה בישראל). הסרט צולם במשך עשרה ימים במנזר בשכונת ריג'ווד בקווינס (שסומנה כבר כשכונת וויליאמסבורג החדשה), וחלק גדול מהדמויות שהופיעו בו צעדו על המסלול.
התצוגה שילבה בין דגמי נשים לדגמי גברים, זירת ההתמחות של שאווריה, שבנובמבר האחרון זכה בפרס מעצב הגברים של השנה מטעם ה- CFDA.
בולטת בשטח: פרווה
מגמה בולטת בשבוע האופנה של ניו יורק הייתה פרווה מלאכותית. מעצבת האופנה והאמנית האמריקנית קרלי מארק הציגה את תצוגת האופנה האחרונה שלה למותג Puppets and Puppets, ומסרה שהקושי הכלכלי והמנטלי לייצר עונה אחר עונה הכריע אותה, והיא בוחרת לפרוש מייצור בגדים (את קו התיקים של המותג היא תמשיך לעצב). אבל היו אלה מעיל הפרווה וצעיפי הפרווה המלאכותית שלה שהפכו את התצוגה לוויראלית, בעיקר בגלל המראה החייתי של הפריטים והבלבול שהם עלולים לייצר עם פרווה אמיתית.
והיא לא הייתה היחידה. מעצבים רבים, ביניהם גבריאלה הרסט, לקוואן סמית', מייקל קורס ופרבל גרונג, הציגו מעילי פרווה אקסטרווגנטים או צעיפים פרוותיים, כולם מפרווה מלאכותית. זו החזירה לדיון את הייצור המזהם של פרווה מלאכותית אל מול האכזריות של פרווה אמיתית, שעדיין נמכרת בחנויות יד שנייה ואצל לא מעט בתי יוקרה.