בית האופנה משכית מציין השנה 70 מאז שנוסד ב-1954 על ידי רות דיין, אז מדריכת עולים צעירה במשרד העבודה. אבל אלו לא ימים של חגיגות, כפי שאומרת המעצבת שרון טל, שהקימה מחדש את משכית ב-2013 והפיחה בו חיים חדשים לאחר שהיה בהדממה מאז 1994. בית האופנה בעל המעמד המיתי בתרבות הישראלית, קיבל תחת ידיה פרשנות חדשה וצעירה עם קווים חדשים של פריטי לבוש מג'ינס, אופנת רחוב, ועכשיו גם קולקציית בגדי ספורט ראשונה, לא משהו שהייתם מדמיינים תחת השם משכית.
"הבחירה להיכנס לקטגוריות חדשות כמו פריטי ג'ינס וקולקציית האקטיב החדשה, נולדה מתוך הרצון שלי להתפתח כמעצבת, אורח החיים שלי ושוק האופנה בכללותו. זה כמו תינוק שגדל ומתפתח", מסבירה טל. "כשהקמנו מחדש את משכית, התחלנו עם בגדים שהתכתבו עם הרוח של משכית של פעם, אך עם השנים אפיינו את המותג מחדש. גם כשעיצבתי את שמלות הערב הכי מפוארות של משכית - פנטזתי על בגדי ספורט. אני חיה ספורט, לובשת גם המון ג'ינסים, משלבת גבוה עם נמוך. אלו דברים שהיו חסרים לי במותג והרגשתי שאני צריכה להשלים אותם במותג אחר. אז למה שלא יהיו אצלנו? הרי ככה אני מתלבשת, כך מתלבשת גם הלקוחה שלנו".
הבחירה להתמקד בבגדי ספורט מתכתבת עם אורח החיים של טל עצמה כפי שהיא מדגימה ברשתות החברתיות, אבל זוהי גם מגמה אופנתית שהתחזקה עם כניסתם לישראל של מותגי הפרמיום לולולמון ואלו יוגה. בקולקציית הקפסולה של משכית תמצאו מכנסי טייץ עם לוגו המותג וגופיות תואמות, חולצת טי בגזרת קרופ מחמיאה עשויה בד רשת בהדפס פלוק קטיפתי, וז'קט ספורטיבי בצבע אפור. טווח המחירים נע בין 490-250 שקל. "אני בתחרות מול אלו יוגה ולולומון ברמה העיצובית, אבל במחיר אנחנו נמוכים יותר", אומרת טל.
ובכל זאת, איך את מביאה את הלקוחה אלייך ולא לאלו יוגה?
"גם אני עדיין לובשת אלו יוגה בשילוב משכית. בהשוואה אליהם, אנחנו מביאים בגד ספורטיבי עם פיתוחי טקסטיל מיוחדים. לא סתם לקח שנה וחצי לפתח את הבדים".
את גולשת מקצועית. האם הקו הבא יהיה בגדי ים ובגדי גלישה?
"חכה ותראה. גלישה אני לא יודעת, אבל בגדי ים עומדים על הפרק".
משכית הוא מיתוס בדברי הימים של האופנה והתרבות המקומית, בזכות פיתוח סגנון ישראלי ועבודות יד מקומיות. כשאת פונה למחוזות צעירים וחדשניים, יש תחושה שאסור לגעת בקודש הקודשים?
"רות דיין אמרה בעצמה שמה שהיה נכון לאז, לא בטוח שמתאים להיום, ואם משכית הייתה ממשיכה באופן רציף משנות ה-90, ככל הנראה העיצוב היה מתאים את עצמו לזמן. לא נכון להישאר ברמה העיצובית מלפני 50 שנה, אבל אנחנו מקדשים את הרוח של משכית המקורית לצד פריטים משלימים. הרי הכול השתנה: המצב, העולם, בתי האופנה, הלקוחות, הגוף הנשי. זה נכון לכל בית אופנה ותיק. אני לא חושבת שכריסטיאן דיור היה מעצב חולצות טי, ועכשיו אתה רואה אותן בתצוגות של בית האופנה. כמעצבים התפקיד שלנו הוא לבדוק מה נכון להיום ולשמר את המהות, העומק והרוח של המותג".
כיצד אתם צפויים לציין 70 לבית האופנה?
"נציין את התאריך המיוחד במספר שיתופי פעולה נוספים ומוצרים חדשים. רצינו לחגוג 70 שנה בגדול - אבל קשה מאוד לחגוג בימים אלו".
איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?
"בעוד כמה שעות אני טסה לגלוש בקוסטה ריקה ומשם ממשיכה למפגש עם לקוחות בארצות הברית".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
"לצד קולקציית האקטיב, בקו הקז'ואל M by Maskit ניתן למצוא שמלות ערב קיציות, גלביות מגניבות, חליפות פשתן במספר צבעים ופיתוחי בדים שהם ייחודיים למותג, כמו כותנה רקומה בתחרה שפיתחנו בעונה שעברה והרחבנו העונה. לצד זה ישנו קו הג'ינס, שהתווסף לו העונה פריט חדש, מפתיע ומהמם: אוברול. זאת קולקציה תל אביבית לאישה עירונית עסוקה ומבלה, ולכן גם בחרנו לצלם אותה במלון דן תל אביב".
עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים?
"בקו הראשי של משכית פחות חשוב לי, אבל בקו השני והצעיר, M by Maskit, הפונה לקהל רחב, אני שומרת על התכתבות עם טרנדים. עם זאת, הם לא מכתיבים את הלך הרוח של הקולקציה. לדוגמה, עכשיו כקו המותניים במכנסי ג'ינס ירד, אני אבחר להתכתב עם זה, אבל בצורה שנכונה למותג וללקוחות".
כיצד המלחמה השפיעה על קולקציית אביב-קיץ 2024 בעיצובך?
"היא יותר השפיעה על הקולקציה הקודמת. רוב הפריטים שיוצרו לפני המלחמה היו מקו הקז'ואל כך שלא נעשו שינויים, אבל הפסקנו את ייצור שמלות הערב מאחר ואירועים רבים בוטלו. עכשיו האירועים חוזרים ואיתם גם שמלות הערב".
פריט מפתח בקולקציה:
"ז'קט בומבר שמופיע בשתי גרסאות: פייטים ובד קרושה. הוא מרים את הלוק ומתאים מאוד לסגנון החיים שלי ושל נשים רבות, שיוצאות בבוקר לעבודה ובערב ממשיכה למפגש עם חברים".
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. איזה מעצבים או מותגים ישראלים את אוהבת במיוחד?
"מותג האופנה הולילנד, איתם שיתפתי פעולה בקולקציית קפסולה מיוחדת, גוטקס, מותג הנעליים Lax שכל הנעליים שלי מהם, וסנדלים של המותג גריק סנדלס".
מידות: 4-0 (שהם XL-XS)
מחירים: חולצות, 799-249 שקל; מכנסיים, 799-549 שקל; ז'קטים, 990-790 שקל; שמלות, 1,390-990 שקל; חצאיות, 699-549 שקל. קולקציית אקטיבווייר, 490-250 שקל.