שבוע עמוס בתצוגות של בגדי סתיו-חורף 2023-24 הסתיים הלילה בניו יורק עם התצוגה הגדולה של המעצב מייקל קורס, אשר הניף אמירה חדה וברורה: המינימליזם חוזר. קורס, המפורסם יותר בזכות הקו המשני והפופולרי שלו (שנמכר גם בחנות המותג בישראל), העביר מסר חזק של צורה וחומר – אבות המזון של הסגנון המינימליסטי, שאותו ראינו פורץ שוב לראשונה בקולקציות הגברים שהוצגו במילאנו ובפריז בינואר השנה. הוא לא היה היחיד: המותג העולה Khaite ומעצבת האופנה טורי בורץ' היו שם קודם לאורך השבוע, מחזירים את השקט ואת ההתמקדות במה שחשוב באמת: הבגדים – קורס עם מעילי צמר ארוכים ושמלות סריג מעוררות תאווה, בורץ' עם שמלות חושפות כתפיים ופריטים אלגנטיים מסאטן שלקחו את המינימליזם למחוזות נוצצים יותר.
יותר מכל, שבוע האופנה בניו יורק היה נקודת מפגש בין עולמות, בין מעצבים ותיקים לצעירים, התנגשות בין ערכים וסגנונות. אל מול השפה החדשה-ישנה של קורס ובורץ', קשה היה שלא להתפעם מהאנרגיה המינית ורוח הנעורים שבלטו בקולקציה של אלכסנדר וונג, שחזר להציג בשבוע האופנה לאחר שנעלם ממנו בעקבות טענות על הטרדות מיניות; או הסגנון האירוני של כריסטיאן קוואן הצעיר, שאחראי לאחת הקולקציות היפות והמקוריות של השבוע.
קוואן בן ה-26 יצר מחווה לשחקנית ג'ודי גרלנד, אייקון הומואי וקאמפי, עם שמלות סאטן מקושטות נוצות ואביזר ראש שנראה כאילו נלקח בשבי מחוות יענים או מסיבוב ההופעות של קיילי מינוג. "אגדות הוליוודיות ישנות, במיוחד ג'ודי גרלנד, היו סמלים של תקווה לקהילה הגאה", אמר קוואן מאחורי הקלעים לווג. "בתקופה שבה אף אחד אחר לא הפגין הערצה פומבית לקהילה הקווירית, הנשים האלה הלכו לברים קווירים או השתמשו באנשים קווירים בצוותים שלהן; הן היו כל כך מסורות לקהילה שלהן".
בין הקאמפי למינימליסטי, שבוע האופנה של ניו יורק הותיר אותנו עם מחשבות לקראת הרעיונות החדשים שיופיעו לאורך החודש הקרוב בשבועות האופנה של לונדון, מילאנו ופריז, מבקשים לפלס סדר עולמי חדש. הנה עוד רגעים שבלטו השבוע.
חוות החיות של קולינה סטראדה
על התצוגה המדוברת של שבוע האופנה חתום המותג קולינה סטראדה של המעצבת הילרי טיימור, ששלחה את הדוגמניות אל המסלול במראה של חיות חמודות תחת הסלוגן הטבעוני "נא לא לאכול את החברים שלי". חלקן הפכו לחזירים, כמה לכלבים, הייתה גם חייזרית אחת, ואחרות ענדו זנבות ארוכים או אוזניים חמודות באמצעות טריקים של איפור גוף ופנים, אשר הפכו את הבגדים לשחקן ספסל.
התצוגה של המותג האלמוני למדי הפכה במהרה לוויראלית ברשתות החברתיות, וסימנה את קולינה סטראדה כאחד המותגים הבולטים של השבוע. אם מנקים מהקולקציה חולצות עם הדפסי חיות או חולצה עם הכיתוב Woof – הצעות הלבוש שהגישה טיימור היו יחסית סטנדרטיות, כמו שמלות טאי-דאי בגזרה קרובה לגוף, מכנסי דגמ"ח בדוגמת משבצות שנלבשו עם חולצות סאטן ומבחר סריגי אוברסייז – סגנון אמריקני הקורץ לדור ה-Z הצעיר, המעריך ערכים של קיימות וטבעונות.
מארק ג'ייקובס במחווה למעצבת ויויאן ווסטווד
בשנתיים האחרונות בוחר מעצב האופנה מארק ג'ייקובס להציג מחוץ ללוח התצוגות הרשמי של שבוע האופנה, וגם זה לא באופן קבוע – מהלך אשר מקבע את מעמדו כמעצב של מעצבים, ומבדל אותו מהמנגנון החוזר על עצמו עונה אחר עונה. ג'ייקובס, שאת הקולקציה המוצגת על המסלול מוכר בנקודת מכירה אחת בלבד – בית הכלבו ברגדורף גודמן – מקפיד להציג רק כשיש לו משהו חשוב לבשר לאומה. כלומר, לעולם האופנה. הפעם, חודש וקצת לאחר מותה של סנדקית הפאנק ויויאן ווסטווד, אחת המעצבות שהשפיעו רבות על ג'ייקובס, הוא יצר קולקציה שהייתה כולה מחווה לשפה האמנותית והעיצובית של ווסטווד: החל בגזרות הפיסוליות שהתכתבו עם ביגוד ויקטוריאני תקופתי ועד נעלי הפלטפורמה האימתניות שנהגה לעצב מדי פעם, כמו בתצוגה ההיא מ-1993 שבה הדוגמנית נעמי קמפבל התרסקה על המסלול.
לילי בי שומרת שבת על המסלול
הדוגמנית והאקטיביסטית לילי בי (בראש) עשתה היסטוריה ביום שישי האחרון, כשהייתה לדוגמנית הראשונה עם ניוון שרירים שצעדה על המסלול בכוחות עצמה (ב-2020 הייתה זו ג'יליאן מרקאדו שהופיעה על המסלול הניו יורקי בכיסא גלגלים). בווידיאו שהופץ ברשתות החברתיות נראית בי מתרוממת מכיסא הגלגלים וצועדת על המסלול בתצוגת האופנה של המותג האמריקני-אסייתי Randhawa, כשהיא נתמכת בדוגמן במערכת לבוש שחורה. אבל זו לא הסיבה היחידה שזכתה להופיע בכותרות במהלך השבוע האחרון. בי היא יהודייה אורתודוכסית שומרת שבת, והיא נדרשה לפלס את דרכה לתצוגה שנערכה שעה קלה לפני כניסת השבת. כדי לרקוד על שתי החתונות, היא מצאה פתרון הלכתי: היא עלתה על המסלול בשעה 17:00 ובמקום לחזור לדירתה בשכונת מורנינגסייד הייטס שבצפון-מערב מנהטן, נשארה ללון במלון סמוך למקום התצוגה במרכז מנהטן. בריאיון לג'רוזלם פוסט, אמרה כי מטרתה המרכזית היא לייצג כוח ויופי עבור אנשים עם מוגבלויות בדור הבא ולהוות השראה בקהילה היהודית.
הנסיך הקטן נחת אצל תום בראון
המעצב תום בראון שב העונה להציג בניו יורק (לאחר כמה עונות בפריז), מתוקף תפקידו החדש: היו"ר הנכנס של מועצת המעצבים האמריקנים (CFDA), כשהוא מחליף בתפקיד את טום פורד. הקולקציה שהציג ביום שלישי בערב עוצבה בהשראת הספר "הנסיך הקטן" של הסופר הצרפתי אנטואן דה סנט-אכזופרי. "הרעיון היה לבחון את הסיפור שמסביר כי ילדים רואים יותר ממה שמבוגרים רואים", הסביר בריאיון לווג.
בחלל שבמרכזו הוצב מטוס קטן ומעליו השתלשלו מהתקרה כוכבים וכוכבי-לכת, צעד "הנסיך הקטן" לבוש מקטורן אפור עם ארבעה פסים לבנים על זרועו השמאלית, מעל שמלה משובצת אפורה מעוטרת הדפס מוזהב. למעשה, השפה העיצובית של בראון נותרה דומיננטית לאורך כל התצוגה עם חליפות צמר לנשים ולגברים. אלו קיבלו תפנית שהתפתחה בסיוען של שמלות ערב מעניינות בעיצובו, אשר הבליטו פרופורציות גוף חדשות וטיפול מעניין בטקסטיל. כך, הנוקשות שאפיינה בעבר את העיצובים והתצוגות של בראון קיבלה העונה מראה מרוכך יותר. אולי כי גם הוא, כמו אותו טייס, הבין כי "דרכם של המבוגרים" צריכה להשתנות.
בשורה הראשונה: מפורסמים ובתו של נשיא ארצות הברית
בתזמון אירוני עם הכרזתה של ניקי היילי הרפובליקנית על ריצה לנשיאות ארצות הברית ב-2024, בשורה הראשונה בתצוגה של המעצב ברנדון מקסוול התייצבה אשלי ביידן, בתו הצעירה של נשיא ארצות הברית המכהן ג'ו ביידן, לבושה חליפת מכנסיים כחולה בגזרה נינוחה מעל חולצה לבנה עם רוכסן מרכזי. ביידן (41) היא עובדת סוציאלית, אקטיביסטית ומעצבת אופנה, בעלת המותג האתי Livelihood Collection הפועל לחיזוק שכונות וקהילות בארצות הברית. הנוכחות המפתיעה של ביידן האפילה על מפורסמות אחרות שחיממו כיסא לאורך השבוע, ביניהן לינדזי לוהן, דבי הארי, קייטי הולמס, לילי אלן ואחרות.
הטרנד: שחור ולבן
היו לא מעט טרנדים צבעוניים השבוע, אך מעל כולם בלט השילוב הקלאסי בין שחור ללבן, חיבור בין שני צבעים נצחיים שיחד מייצרים מראה אלגנטי, קלאסי ועל-זמני. דוגמאות? למכביר. משילובים נינוחים בתצוגה לציון 20 שנה למותג פרואנזה סקולר, כמו שמלה לבנה וא-סימטרית מעל מכנסיים מתרחבים בצבע שחור, ושמלת סטרפלס שחלקה העליון שחור וחלקה התחתון והנפוח לבן; דרך הדפסים אבסטרקטיים בקולקציה היפה של פרבל גורונג, שנראו כמו כתמי רורשך ענקיים; ועד להדפסי זברה, מהחיות האצילות בטבע, שבלטו על חליפות מכנסיים דרמטיות בתצוגה של כריסטיאן סיריאנו.
סאן מזרחי כובשת את המסלולים
פחות משנתיים מאז נכנסה (מחדש) אל עולם הדוגמנות, סאן מזרחי הישראלית כובשת את שבוע האופנה של ניו יורק עם רוח גבית ממגזין הרפר'ס בזאר, שסימן אותה כאחת הדוגמניות שכדאי לעקוב אחריהן העונה. תחת הכותרת "הדוגמניות שכולם ידברו עליהן בחודש האופנה", מספרת מזרחי (שהתראיינה לראשונה לערוץ האופנה של ynet אשתקד) כיצד התגלתה על ידי המעצב אופיר איבגי, ועל הרגע המשמעותי ביותר שלה על המסלולים, כשפתחה את התצוגה של בית האופנה ג'קומוס. מזרחי, החתומה בסוכנות Inch הישראלית, הופיעה לאורך השבוע בכמה מהתצוגות החשובות של ניו יורק, ביניהן רודארטה, קרולינה הררה, ג'ייסון וו ומייקל קורס, שם צעדה לצד דוגמניות אייקוניות כמו אמבר ולטה, אירינה שייק וליה קבדה. וזה רק בניו יורק, שבוע האופנה הפותח של חודש התצוגות. הישגים אלה ממצבים אותה כאחת הדוגמניות הישראליות המצליחות של התקופה, לצד שמות כמו ליתאי מרכוס ודורית רבליס.
רודארטה מציגים: גותיקה רומנטית
תחת אווירה אניגמטית ואפלה, הציגו האחיות קייט ולורה מאלווי מהמותג רודארטה את אחת התצוגות הטובות של השבוע, שנפתחה בחטיבה של שמלות דרמטיות בשחור והסתיימה בסדרה של שמלות ערב עם הדפסים פסיכדליים של פיות חלומיות שציירה אימן. עם שמלות בגזרות שרפררו למלתחה הנשית מסוף המאה ה-19 ועד תחילת שנות ה-30 של המאה ה-20, ואלמנטים המהדהדים מחווה לאמנית פרידה קאלו (כמו מערכת הלבוש שלבשה סאן מזרחי) – האחיות מאלווי בראו עולם עיצובי שלם. כוחו הוא בשילוב בין שמלות גרנדיוזיות שנראו כאילו יצאו מתוך סיפור אגדה, לצד שמלות פרקטיות שיתאימו לנשים שמחפשות בגד דרמטי ועוצמתי.
סרג'יו הדסון עם דרישת שלום משנות ה-90
מעצב האופנה סרג'יו הדסון, שהתפרסם לאחר שהלביש את מישל אובמה לטקס ההשבעה לנשיאות של ג'ו ביידן, הציג על המסלול קולקציה שהזכירה את הוויטליות של ג'יאני ורסאצ'ה בתחילת שנות ה-90. הזיכרונות צפו בזכות הסגנון הצבעוני והקליל עם חליפות ניאון שהורכבו מחצאיות קצרות ומקטורנים תואמים, ושמלות מיני צבעוניות על דוגמניות חמושות בתוספות שיער מורמות אל-על (מחווה לסיבוב ההופעות "אמביציה בלונדינית" של מדונה?).
מאחורי הקלעים סיפר המעצב כי ההשראה לקולקציה הגיעה מדמויות טלוויזיוניות מאותו עשור, ביניהן האומנת "נני", הלוא היא השחקנית פראן דרשר, והדמות של הילרי בנקס (השחקנית קארין פרסונס) מהסדרה "הנסיך המדליק מבל אייר". עוד הוסיף המעצב כי קיבל השראה מעיצוביו של קרל לגרפלד לשאנל בשנות ה-90 המוקדמות, שתערוכה על עבודתו תוצג בחודש מאי במוזיאון המטרופוליטן בעיר.
הסגנון הצבעוני והפחות מחייב של הדסון אינו חדש, אבל הוא מקבל העונה תוקף צעיר יותר, תולדה של דרישה שמגיעה מלקוחותיו. בריאיון להרפר'ס בזאר סיפר כי לקוחות רבות, בעיקר נשים שחורות צעירות, פנו אליו בדרישה לעצב חליפות נינוחות יותר. התוצאה היא מקטורנים קצרים המדגדגים את הטבור בסגנון שנות ה-80 עם כתפיים מודגשות, שמלות מיני משיפון בשכבות של צבעי ניאון חזקים עם כתפיות ספגטי, וכמה חליפות טוויד צבעוניות שנראו כמו הזמנה לחגיגה.
חיתוכים סקסיים אצל לקוואן סמית'
שם עולה נוסף בסצנת האופנה האמריקנית הוא לקוואן סמית' (34), שממשיך לשגר קולקציות סקסיות ועשירות בחיתוכים גיאומטריים של הגוף הנשי. מי שאשתקד שלח אל המסלול את הדוגמנית ואייקון האופנה ג'וליה פוקס בשמלה שחורה עם מחשוף בלתי אפשרי – בחר לשלב העונה בין חליפות אלגנטיות עם מכנסיים בגזרה נמוכה מאוד לבין בגדי גוף שבלטו מתחתיהן ונראו כאילו נלקחו מעולמות האירובי. למרות שהמעצב סיפר כי הקולקציה עוצבה בהשראת רגעים אייקוניים של אלכסיס קרינגטון מסדרת הקאלט "שושלת" משנות ה-80, התחושה הייתה של קולקציית מחווה למועדון סטודיו 54 והאופנה הסקסית של שנות ה-70, שזוכה לפרשנות מחודשת דרך עיניו של סמית'.
אלגנטיות צבעונית אצל קרולינה הררה
לפעמים, כל מה שצריך הוא יופי טהור, כפי שאמר בעבר עורך האופנה המנוח אנדרה לאון טאלי: "אני משווע ליופי, לאופנה, לבגדים יפים". במקרה הזה, תמיד אפשר לסמוך על המעצב האמריקני ווס גורדון, המנהל האמנותי של בית האופנה קרולינה הררה, שיקשט את שבוע האופנה בשמלות ערב חלומיות המציגות אלגנטיות אמריקנית במיטבה עם פרשנות צעירה ועכשווית.