"השינוי הגדול קורה היום: זאת אני, זה הגוף שלי וזה מה יש". נורית וקים גורדון

נורית (73) וקים (45) גורדון מצטלמות יחד: "אנחנו דוגמניות או 'נשים אמיתיות'?"

לפני שמונה שנים עלתה האם לראשונה על המסלול, ומאז הפכה לדוגמנית עסוקה שדוגלת במראה טבעי. כעת היא סוגרת מעגל לצד בתה: "אנחנו קלאס וקרקס, שיק ושוק"

פורסם:
לפני שמונה שנים עלתה נורית גורדון (73) על המסלול בפעם הראשונה. היא הייתה אז בת 65, מובטלת טרייה, ירושלמית לשעבר, ושום דבר מחייה הקודמים לא הכין אותה לטבילת האש. לבושה לבן מכף רגל ועד ראש, מלבד שני סימני ההיכר שלה: ליפסטיק אדום וזוג משקפי ראייה עם מסגרת שחורה ודומיננטית – פתחה גורדון את חטיבת "הנשים האמיתיות" בתצוגה של בית האופנה קום איל פו בשבוע האופנה תל אביב, אותו מותג שעבורו הצטלמה העונה לצד בתה, השחקנית, הרקדנית והמלהקת קים גורדון (45).
היא הייתה אחת משש שעברו את משוכת הליהוק לתצוגה, לאחר שענו למייל שנשלח מבית האופנה ללקוחות הוותיקות עם הצעה לצעוד על המסלול. "הגעתי לאודישן עם כ-200 נשים מכל הגילים, הגדלים וגווני השיער", היא נזכרת. "ונבחרנו שש נשים, מאוד מגוונות. אז עוד לא היו דוגמניות פלאס סייז על המסלול".
7 צפייה בגלריה
נורית וקים גורדון לקום איל פו
נורית וקים גורדון לקום איל פו
"יש משהו נחמד בלהתלבש אותו הדבר". נורית וקים גורדון לקום איל פו
(צילום: שלו אריאל)

גם היום, שמונה שנים מאז אותה תצוגה, היא מתקשה להצביע על הרגע שהוביל אותה להשיב למייל. "קים לא הייתה אז בארץ, ולרוב היא זו שדוחפת אותי מאחור. אולי אזרתי אומץ?" היא מושכת בכתפיה, "עם המעבר לתל אביב, לא ידעתי מה אני רוצה בחיים, ופתאום קיבלתי אומץ. התחזקתי. בניתי את עצמי מחדש".
דוגמניות נכנסות לרוב לתחום מתוך רצון בפרסום, קריירה, כסף, חלום ילדות, צורך באישור למראה שלהן, הגדלת הנכסים הדיגיטליים ברשתות החברתיות – אצל גורדון זו הכרזת עצמאות. יותר מכך, בשיחה אינטימית איתה מגלים כי הדוגמנות היא הפעם הראשונה שבה היא רואה את עצמה. מבחוץ כולם ראו, אבל עם גובה שנושק ל-1.80 מ' ונוכחות כריזמטית – גורדון מעולם לא הייתה אישה עם עודף ביטחון עצמי, להפך.
"עד לפני שמונה שנים, היית מוצא אותי זקופה בגובה המדרכה", היא אומרת ומצביעה לנקודה הכי נמוכה מתחת לשולחן בבית הקפה. "תמיד אמרו לי 'את מאוד יפה, את כל כך זוהרת', אבל מאחורי התדמית הזו הייתי מבוהלת. תמיד כשהחמיאו לי לא הבנתי למה, או שהתחבאתי כשהיו מצלמים. רק לפני שלוש שנים רכשתי מראה של כל הגוף. עד אז החזקתי בבית רק מראת פנים".
הביטחון העצמי הקרין על עוד תחומים בחיים?
"קיבלתי פה", היא מחייכת, "לא דיברתי לפני כן. עד כדי כך שחזרתי לא מזמן לפגישה בקרן ירושלים שממנה פוטרתי, והסתובבתי עם ראש מורם. הזדקפתי בעוד כמה סנטימטרים".
קים: "גם לנו היה קשה לתפוס את זה שיש לה פתאום say. עד אז לא ספרנו אותה, לא מזלזול חלילה, ופתאום היא אומרת מה היא רוצה ומה היא לא רוצה. גם בעבודות המקצועיות, גם בחיים הפרטיים".

"השוני הוא מה שמחבר בינינו"

מאז שהמחסומים ירדו, גורדון היא אורחת קבע על מסלולי תצוגות האופנה בישראל, בקמפיינים של מעצבות מקומיות, וגם מופיעה בפרסומות על מסך הטלוויזיה. רק לאחרונה ראיתם אותה בפרסומת לקניוני עופר, ועכשיו היא סוגרת מעגל בקמפיין משותף לקום איל פו עם בתה קים. יחד הן גם מפעילות את עמוד האינסטגרם גורדשיאנס – שם שהומצא, כפי שקל להבין, כרמיזה למשפחה אחרת: הקרדשיאנס. הן משתפות שם צילומי אופנה שהן מפיקות בעצמן, מאפשרות הצצה פוטוגנית למשפחה.
7 צפייה בגלריה
נורית וקים גורדון
נורית וקים גורדון
"כשאני מצטלמת עם אימא, אומרים לי שאני נראית יותר יפה, כנראה השפעה של הרוך שלה"
(צילום: אור דנון)

במפגש איתן קשה שלא להצביע על ההפכים שהן מגלמות – החל במראה, דרך הטמפרמנט ועד קצב הדיבור: האחת מחושבת ואיטית, השנייה עלולה לדרוס אותך מרוב מהירות. על מערכת היחסים בין השתיים ניתן ללמוד מהסיפור הבא: "הציעו לי להיות פרזנטורית של חברת ג'ובידרם ובהתחלה אמרו לי 'רק נעשה לך מסכת פנים', ואז רצו להחתים אותי שאסכים להזרקות ומילויים", מספרת קים. "אימא שלי מדגמנת 'נשים אמיתיות' וסירבה לרונית רפאל לאחר שנבחרה להצטלם עבורה, אז שאני אזריק? כשזה יציק לי, נדבר, אולי. אם אימא שלי תסכים".
"חשוב לי לקדם מסר של מראה טבעי", מוסיפה נורית. "אני לא נלחמת נגד הזמן, אלא מקבלת את הגוף שלי כמו שהוא".
קים: "מה המסר של אישה מנותחת? שהיא נלחמת נגד הזמן? אנחנו שונות לגמרי, כפי שאתה ודאי שם לב. יש לנו תקופות קרובות יותר, קרובות פחות", היא ממשיכה.
"בעיקר קרובות", מחדדת נורית.
"בעיקר כשאת מנג'סת. מתקשרת עשר פעמים ביום, לפעמים זה התיק מתקשר, הטוסיק שלוחץ", ממשיכה קים. "לפעמים אני מדברת יותר מהר, יותר מדי, והיא איטית. אנחנו קלאס וקרקס, שיק ושוק. היא אוהבת את הרעיון שאנחנו לובשות אותם בגדים".
נורית: "זאת הסיבה שהצעתי לקום איל פו שנצטלם יחד, כי יש משהו נחמד בלהתלבש אותו הדבר".
קים: "אימא תמיד הייתה מתלבשת בסטייל, אני הולכת עם טרנינג. מבחינת אימא, יש לנו אותה מלתחה. הארון שלי הוא וינטג' נורית גורדון".
והיא גם שואלת ממך בגדים?
"היא קונה לי בגד ומבקשת אותו אחר כך בחזרה. לאימא תמיד היה סגנון משלה. אני זוכרת שכילדה ונערה, תמיד דיברו על 'אימא של קים' – גם מכיוון שהיא הייתה תופרת לעצמה בגדים וגם כי היא תמיד הייתה יכולה לזרוק על עצמה איזה שאל לפני היציאה מהבית ולהיראות מצוין. החברים שלי היו מחקים אותה, זורקים על עצמם שמיכה ואומרים 'עשיתי נורית גורדון ויצאתי'. אבל בעוד חברות שלי היו לוקחות בגדים מהארון של האימהות שלהן כשהן היו נערות, אצלי לא היה דבר כזה: היא הייתה ענקית ואני הייתי בלרינה קטנה על קצות האצבעות באקדמיה למחול. לא הייתה קורלציה. רק היום אני מבינה את הארון היפה שלה, את גודל הפאשניסטה שהיא. היא כבר השראה לנשים מבוגרות ומטופחות".
7 צפייה בגלריה
נורית וקים גורדון לקום איל פו
נורית וקים גורדון לקום איל פו
"חשוב לי לקדם מסר של מראה טבעי". נורית וקים גורדון לקום איל פו
(צילום: שלו אריאל)

בעולם האופנה יש לא מעט דורות המשך של דוגמניות – גלית גוטמן ובתה שירה גוטמן קורן, ענת בירן ונעם פרוסט, שמגיעות עם הון סימבולי, היסטוריה, נתונים טבעיים, פרסום.
"אנחנו כלום ושום דבר", מתפרצת קים. "השוני הוא מה שמחבר בינינו. תמיד כשאני מצטלמת עם אימא, אומרים לי שאני נראית יותר יפה, כנראה השפעה של הרוך שלה. אני גם פחות מעוניינת לדגמן לבד. אני פה כי אני נהנית איתה, אוהבת את האנרגיה על הסט, את החיבור בינינו".

"ידעתי שלא אעלה לבמה כגימיק"

נורית גורדון נולדה בישראל, גדלה באנגליה והתגוררה במשך שנים ארוכות עם משפחתה בירושלים, העיר שלא תמיד ידעה איך לבלוע את הצעירה שהתהלכה ברחובותיה עם חצאיות ארוכות, חולצות בלי חזייה וכפכפים. בגיל 21, היא מספרת, בזמן ביקור בניו יורק, עצר אותה בשדרה החמישית סקאוטר של סוכנות דוגמנות והציע לה לדגמן. היא גנזה את הרעיון וחזרה ארצה היישר ללימודי מדעי הטבע עם תואר שני בווירולוגיה, עבדה במעבדות מחקר, ואז עזבה והלכה ללמוד מוזיקולוגיה וקורסי אופנה במסגרת לימודי חוץ בשנקר. כיום היא מנהלת קרן אנגלית העוסקת בפילנתרופיה. קים היא הבת הבכורה ויש לה אח צעיר ממנה.
7 צפייה בגלריה
נורית וקים גורדון
נורית וקים גורדון
"יש בתצוגות בנות צעירות מאוד, יפות ומהממות, אבל הן לא מייצגות את הגיל שלנו"
(צילום: עדו לביא)

העניין בלבוש ואופנה היה מאז ומתמיד בבית. "תמיד הייתי אישה גבוהה וגדולה: 178 סנטימטרים עם כתפיים רחבות, וגם לא תמיד רזה", היא משרטטת את גבולות הגזרה שלה. "אני זוכרת שבגיל 16 אימא שלי מאוד רצתה שאהיה כמו הדוגמניות הסופר-רזות של שנות ה-60, טוויגי וג'יין שרימפטון. לא הייתי שמנה – אבל היה לי דימוי של שמנה ואימא שלי רצתה שארזה ואעשה דיאטות, או בכל אופן, כך חשבתי וזכרתי. השינוי הגדול קורה היום: זאת אני, זה הגוף שלי וזה מה יש".
הנתונים הפיזיים שלך הקשו עלייך במציאת בגדים?
נורית: "בעבר לא היו בגדי אוברסייז או בגדים לנשים בגודל שלי. השרוולים לא הגיעו עד פרק היד, אז לבשתי חליפות גברים. עסקתי קצת באופנה אחרי הלימודים בשנקר, וקצת עבדתי בזה. היום אני עושה בגדים לנכדות שלי".
קים: "מה זה 'קצת עבדתי בזה'? היא הלבישה את כל תוכניות האירוח בערוץ הראשון ועיצבה בגדים ל'בנות פסיה' (להקת דראג שהתפרסמה בשנות ה-90, א"י)".
ניסית לפתוח מותג משלך?
נורית: "ניסיתי, אבל לא היה לי חוש מסחרי. התיאוריה שלי היא שלא משנה מה אתה לומד, אתה ממלא את הכיסים שלך ביכולות. מה שאני היום זה סך כל הדברים המוזרים שעשיתי עד עכשיו".
וכיום את מרגישה שמותגי אופנה פונים לנשים בגודל ובגיל שלך?
"מי שכן, אז כן", היא עונה בדיפלומטיות. "אני קונה בקום איל פו, מאיה נגרי, ששון קדם, אלמביקה וזארה גברים. האמת שאני רוצה לחזור לשנקר ולעשות פרויקט עם נשים מבוגרות, שיבינו את הצרכים שלנו. גם בצילומים, לדוגמה, צריכים להבין שנשים בגילי לא יכולות להצטלם עם חולצה בפנים או על עקבים גבוהים".
7 צפייה בגלריה
נורית וקים גורדון לובשות גרא דוידי לקום איל פו
נורית וקים גורדון לובשות גרא דוידי לקום איל פו
"אימא תמיד הייתה מתלבשת בסטייל, אני הולכת עם טרנינג". לובשות גרא דוידי לקום איל פו
(צילום: שלו אריאל)

בשמונה השנים האחרונות גורדון סימנה את מקומה, וכיום היא חלק בלתי נפרד מתעשיית האופנה הישראלית. בשבוע האופנה האחרון, לדוגמה, היא צעדה נינוחה בתצוגות רבות, זוכה תמיד לתשואות מהקהל. "נורית היא דוגמנית בכל רמ"ח איבריה", אומר מוטי רייף. "היא לא עוד אישה מבוגרת שרוצה להגשים חלום ולהופיע על המסלול. יש לה נוכחות על הבמה והיא יודעת להחזיק בגד – היא דוגמנית".
ובכל זאת, האם לאורך השנים האחרונות שבהן הופיעה על המסלולים ובצילומים, לא הרגישה כגימיק? "רק פעם אחת", היא מצביעה ומספרת על תצוגת בגדי ים במסגרת אירועי ביוטי סיטי של סופר-פארם. "אחרי שלבשתי בגד ים, מוטי קרא לסטייליסטית גילי סיון כהן שבחרה בשבילי שמלת שיפון עדינה ושקופה של גדעון אוברזון ללבוש מעל. לא אמרתי שאני רוצה, אולי שידרתי? אבל ידעתי שלא אעלה לבמה כגימיק".
קים: "זאת הייתה מהתצוגות הראשונות שהיו בה גם נשים מלאות על הבמה ועוד בבגדי ים. צעדנו יחד והיה לי דיסוננס עם עצמי: הייתי בת 40, אני לא רזה, אני לא דוגמנית, אז מה אני? אני ב'נשים האמיתיות'? אני עם הדוגמניות המקצועיות? גם המסלול היה נראה כך: שחורה, מלאה, מבוגרת. לדעתי זה היה גימיק".
נורית: "אני דוגמנית? או שאני נחשבת 'אישה אמיתית' שצועדת על המסלול?"
יש לך נתונים, כריזמה, מראה מעניין, נוכחות. את דוגמנית.
קים: "היא בדוגמניות, אני ב'אמיתיות'. אולי בהתחלה היא הייתה על תקן דוגמנית מבוגרת, אבל היום היא אחת מכולן".
7 צפייה בגלריה
נורית וקים גורדון למעצב עידן גילוני
נורית וקים גורדון למעצב עידן גילוני
"יש לי יחסי אהבה-שנאה עם דוגמנות". נורית וקים גורדון למעצב עידן גילוני
(צילום: אורי טאוב)

עד כמה הגיל הוא מגבלה בבחירת וקבלת עבודות?
נורית: "השבוע עשיתי אודישן לדיור מוגן. לרוב אני לא חושבת שזה מתאים לי, אבל אני אצטלם אם צריך".
כי את מגיעה מעולמות של אופנה, ולהצטלם לדיור מוגן מרגיש "זקן"?
קים: "הספדה".
ויש גבולות אדומים? הלבשה תחתונה, לדוגמה?
נורית: "בשיא הקורונה עשינו יחד אודישן להלבשה תחתונה, שהסוכנות המשותפת שלנו בפריז שלחה אותנו. זה היה אודישן נהדר, אבל לא התקבלנו. מה שהטריד אותי יותר מלהצטלם באופן מעודן בחזייה, היה שהקולגות שלי בלונדון יראו אותי על מודעות בתחנת אוטובוס בחזייה. יש לי יחסי אהבה-שנאה עם דוגמנות, כי זה ההפך הגמור מהעבודה היומיומית שלי כמנהלת קרן פילנתרופית. אז לפעמים באים קולגות ואומרים לי 'ראיתי אותך בפרסומת', וזה קצת מביך אותי".
אז למרות יחסי האהבה-שנאה, מה מניע אותך? הרצון להעביר מסר לנשים בגילך?
נורית: "בתצוגות הראשונות של קום איל פו באו אליי נשים מבוגרות ואמרו לי 'סוף סוף אנחנו רואות את עצמנו'. אז נכון, הרבה פעמים יש בתצוגות בנות צעירות מאוד, יפות ומהממות, אבל הן לא מייצגות את הגיל שלנו. חשוב לי לדגמן את הגיל שלי ולהוות מודל עבור נשים אחרות".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button