בהנחה שתעשיית האופנה היא אכן סיסמוגרף מהימן למציאות העתידית, הרי שאנו צפויים לשוב אל חיינו כבר בקיץ הבא. מספיק היה להציץ בתצוגות ההוט קוטור שנערכו בשבוע שעבר לאורך ארבעה ימים מלאים, רובן מול קהל מצומצם (בניגוד לשנים קודמות, שבהן רשימת האורחים הייתה ארוכה ועמוסת וונאביז). בבית האופנה סקיאפרלי, לדוגמה, אירחו העונה רק 65 מוזמנים, ביניהם הזוג המדובר של הרגע, קניה ווסט וג'וליה פוקס. השינוי הזה נובע, מן הסתם, מהגבלות ההתקהלות של הקורונה, אך גם מהצורך להחזיר את האקסקלוסיביות לאופנה העילית.
עם קולקציות שביטאו איפוק ושמרנות מחד, לצד התפרצות של צבע וסקסיות מאידך – המסרים הסותרים מושכים לשני כיוונים של מגמות האופנה העילית לאביב-קיץ 2022. אצל זוהיר מוראד, ולנטינו, סקיאפרלי ואלכסנדר ווטייה אפשר היה להרגיש את ריח הסקס באוויר, עם מעט בד והרבה עור חשוף; בעוד אצל בתי יוקרה ותיקים כמו דיור ושאנל אופיינו הקולקציות בטון מאופק, קלאסי ושמרני, שבא לידי ביטוי בצלליות נקיות וגזרות שיקרצו ללקוחות העשירות של המותגים. כאלו שיכולות לשלם 50 אלף יורו לשמלה.
גם האיפור והשיער זכו לתשומת לב מיוחדת העונה. אצל פנדי הופיעו הדוגמניות בשיער נקי ומבריק, בעוד על פניהן שובצו קריסטלים קטנים שהעניקו לגופן את האווירה העתידנית שליוותה את כל התצוגה שחתמה את שבוע האופנה. בתצוגות של דיור ושאנל הציגו שפה מנוגדת בקו האיפור. אם בדיור הלכו על איפור עיניים בהיר שהוסיף ממד חייזרי לדוגמניות והאיר את הפנים, בשאנל ניסו ליצור סגנון מעושן ואפלולי, שלפרקים היה נראה כמו פנס בעין – מראה שגרם לנו להתכווץ בכיסא לאור העלייה במקרי האלימות נגד נשים בארץ ובעולם. אם מתעלמים מזה, אפשר ליהנות עוד קצת מהבגדים והרגעים הגדולים של שבוע ההוט קוטור בפריז. הנה כמה מהם.
סוס על המסלול: שאנל
תצוגת האופנה של שאנל נערכה השבוע בצל השמועות כי בקרוב יחלו במותג למכור את תיקי היוקרה עם רשימת המתנה ללקוחות. בדיוק כמו בהרמס, המותג האקסקלוסיבי ששאנל כנראה רוצים ללכת בעקבותיו. רק לאחרונה דיווחנו כאן על עליית מחירי התיקים של שאנל בכ-60 אחוז בשנה האחרונה, עם תג מחיר המקרב אותם, ובכן, להרמס. את המהלך הזה אפשר היה לראות גם בתמונת הפתיחה של תצוגת ההוט קוטור, כששגרירת שאנל שרלוט קסיראגי, הנכדה של גרייס קלי ממונקו, דהרה על המסלול כשהיא רכובה על סוס – הסמל המזוהה ביותר עם הרמס, יצרנית אוכפים ותיקה עם לוגו של מרכבה המובלת על ידי סוס.
מה שהיה נראה כגימיק מטופש בתצוגה המאופקת בעיצובה של וירג'יני ויאר, הוביל לביקורת נגד שאנל מארגונים למען בעלי חיים ומאנשים ברשתות החברתיות. "סוסים הם יצורים אינטליגנטיים, מורכבים ונבהלים בקלות – לא אביזר אופנה לרכוב עליו במסלול תצוגה בין אורות מהבהבים ומוזיקה רועשת", אמרה מנהלת PETA בבריטניה אליסה אלן בהצהרה לאתר Insider. "הגימיק האבסורדי וחסר המחשבה הזה, היה יכול להסתיים באסון".
לשחרר את הפטמה: הטרנד החשוף
מפגן חשיפת הגוף שהתפרץ בשנה האחרונה עם שמלות שקופות ומחשופים עמוקים, המשיך גם בקולקציות האופנה העילית, שנחשבות, לרוב, לזירה אלגנטית יותר וחושפנית פחות. אצל סקיאפרלי, ולנטינו והמעצבת היוונייה סליה קריתריוטי, הוצגו על המסלול דגמים חושפי פטמות המחזקים את המהלך של התנועה הפמיניסטית Free The Nipple, המבקשת לייצר נורמליזציה של חשיפת הפטמה הנשית ברשתות החברתיות. באופן מעט אירוני, דווקא בית האופנה כריסטיאן דיור, המנפנף באג'נדה פמיניסטית, שלח את הדוגמניות למסלול בשמלות שקופות עם חזיות זעירות מתחתיהן.
על המסלול של ולנטינו: קריסטן מקמנאמי
הדוגמנית קריסטן מקמנאמי בת ה-57 נמצאת בשנה האחרונה בקאמבק מתוקשר לעולם האופנה. לאחר שבספטמבר האחרון הפציעה בתצוגה המשותפת של ורסאצ'ה x פנדי, השבוע הופיעה בתצוגה של ולנטינו לבושה בשמלת מיני שחורה.
התצוגה של ולנטינו ביקשה לייצר ליהוק מגוון של דוגמניות בגילים, צבעי עור ופרופורציות גוף שונות: דקיקות, בעלות מבנה ממוצע או מלא. "רציתי לשבור את הכללים של ההוט קוטור וליהקתי 10 דוגמניות עם גוף בפרופורציות שונות", הסביר מעצב המותג פייר פאולו פיקולי.
"הרעיון של הוט קוטור היה תמיד להתאים גזרות לגוף הלקוחה, אבל הבגדים האלה בדרך כלל הוצגו על ידי דוגמניות גבוהות, רזות וצעירות", המשיך, "בהרבה תצוגות מסלול יש 50 דוגמניות רזות ולפעמים אחת גדולה יותר. אבל זה לא מייצר אצלך אמון כצופה. רציתי לשנות את זה".
הכי צמוד שאפשר: בגד גוף
אחד הפריטים שבלטו לאורך השבוע כמעט בכל תצוגה הוא בגד גוף שלם וצמוד, עור שני רקום בעבודת יד. על רקע שטיח עצום שנארג על ידי בית הספר צ'אנקיה בהודו, הציגה מריה גרציה קיורי, המנהלת האמנותית של דיור, את אחד האוספים האלגנטיים והחזקים בעיצובה. בגד הגוף הרקום שהופיע בתמונת הפתיחה המשיך במספר דגמים דומים, שהציגו לראווה את יכולותיו הגבוהות של הסטודיו לעיצוב.
שפה סקסית ומשוחררת הציג המעצב פיטר מולייר בקולקציה השנייה שלו לבית האופנה אלאיה, מהסוג שוודאי נראה בקרוב על השטיחים האדומים. למרות שבית האופנה אינו נחשב למותג הוט קוטור, הוא פותח זו העונה השנייה את לוח התצוגות, ניצחון למייסד שמעולם לא נכלל בפדרציה להוט קוטור אך נחשב לאחד הקוטוריירים החשובים של פריז.
בגדי גוף רקומים הופיעו גם בתצוגה של אלכסיס מאביל, ששיגר אל המסלול דוגמנית בבגד גוף בצבע גוף עם רקמה בזהב מתחת לגלימה דרמטית שחורה, ובגד גוף שחור רקום עם צווארון ויקטוריאני. המעצב רונלד ון דר קמפ יצר בגד גוף מודפס בסגנון פופ-ארט, ובבית האופנה הצרפתי On Aura Tout Vu הציגו על המסלול מבחר בגדי גוף מודפסים שלבשו שלוש רקדניות שפיזזו על הבמה עם כוריאוגרפיה שאומצה משנות ה-80.
בהשראת דרקולה: ויקטור & רולף
אפשר לסמוך על הצמד ההולנדי ויקטור & רולף שיהיו חתומים על אחת התצוגות המוזרות של השבוע, עם כתפיים מוגבהות שהעלימו את צווארן של הדוגמניות. ההשראה, סיפרו השניים, הייתה סרט האימה הגרמני "נוספרטו, סימפוניית אימה" משנת 1922, שעלילתו מבוססת על הרומן "דרקולה" של הסופר ברם סטוקר. "לאשתך יש צוואר יפה", אומר בסרט הערפד, הצמא למצוץ את הדם.
"דרקולה הוא סמל כל כך חזק לפחד משינוי בחברה", הסביר המעצב רולף סנוארן בריאיון לווג, "וזה גרם לנו לחשוב על קו כתפיים שפיתחנו לפני כמעט 30 שנה, בקולקציה הראשונה שלנו ב-1993. מבעד לפרספקטיבה של היום", הוסיף, "זה קצת הפוך – תחושה של לצאת שוב לעולם, אבל בזהירות".
זהירות מכתמים: החליפה הלבנה
תצוגת האופנה של דיור הציגה צלליות אלגנטיות וקווים נקיים, מעין נקודת אתחול של האופנה לאחר שנתיים של מגפה עולמית. עודפות הייתה ממנה והלאה. בקולקציה בלטה חליפת מכנסיים לבנה, שהורכבה מז'קט מחויט עם כפתור אחד ומכנסיים בגזרה גבוהה. פרשנות נינוחה יותר הציג המעצב אלכסנדר ווטייה, כשבתצוגה שלו צעדה דוגמנית בחליפת שלושה חלקים. בדומה לדיור, גם כאן ויתרו על החולצה מתחת.
לעונה אחת בלבד: גלן מרטנז x ז'אן פול גוטייה
עם פרישתו של ז'אן פול גוטייה מעיצוב אופנה לפני מספר שנים, הודיע המעצב שימשיך להציג קולקציות הוט קוטור אשר יעוצבו על ידי מעצבים שהוא מעריך. אחד השמות הבולטים שפורסמו היה גלן מרטנז מהמותג Y/Project, שיצר קולקציה המתכתבת עם כתב היד של גוטייה והאלמנטים המזוהים איתו: פסי המלחים, הגזרות הפיסוליות והמיניות המעורפלת.
את שמלת המלחים של גוטייה לקח מרטנז לסגנון שלו, כשהוא מייצר חיתוך גיאומטרי באזור המפשעה – כפי שאפשר היה לראות גם בקולקציה שהציג בשבוע שעבר בתצוגות הגברים, שם חשף מספר דגמים נוספים.
"עיצבתי הוט קוטור לגוטייה רק לעונה אחת, אז זה לא שאני צריך לדמיין עתיד חדש לגמרי לבית האופנה", הסביר בריאיון לווג. "זו החגיגה של גוטייה, ובחרתי להישאר קרוב לאישה שז'אן פול יצר בעבר – יופי של אלת דיווה טהורה, ירכיים בולטות, כל הדרמה הזו שהוא אהב. בניתי את הקולקציה כמחשבות שלי על רגעי גוטייה האייקוניים, תוך שאני ממציא אותם מחדש בדרכי שלי".
המראה המלכותי: גלימה
את טרנד בגדי הגוף, כפי שהדגים המעצב אלכסיס מאביל, רצוי ללבוש עם גלימות מפוארות מעליהם, או לפחות עם עליוניות הכוללות ברדס גדול המכסה את הראש. מלבד מאביל, עיצובים דומים ליוו את התצוגה של סטפן רולאן ושל בית האופנה סקיאפרלי. הגדיל לעשות האמן, האקטיביסט והדראג קווין ריצ'י שזאם, שהגיע לתצוגה של סקיאפרלי לבוש בז'קט עור שחור עם ברדס גדול ממדים כשהוא מלווה בחבריו הטובים, קניה ווסט ובת זוגו ג'וליה פוקס.