מותג הנעליים Noon, הפועל מאז 2017, משיק העונה קולקציית הלבשה ראשונה – מהלך נדיר למדי בתעשייה, כשלרוב אלו מעצבי אופנה המתרחבים לענף האביזרים והנעליים, ולא להפך. מאחורי המותג עומדות שתיים: רותם אסיאס ודנה שי, שהכירו לפני כעשור כשעבדו יחד בסטודיו של מותג האופנה "אלף אלף". שי המשיכה ללימודי עיצוב נעליים בגילדה, אסיאס, שמגיעה מתקשורת חזותית, חידדה את השפה האישית שלה בתואר השני בעיצוב בשנקר, ויחד החליטו להשיק לפני שבע שנים מותג נעליים בעבודת יד.
"המחשבה הראשונית הייתה להקים מותג נעליים בעבודת יד", אומרת אסיאס, הדוברת הדומיננטית מבין השתיים. "בהתחלה ייצרנו בתל אביב אצל יצרן שכבר אינו קיים, וממנו עברנו לייצר בשני מפעלים מקומיים שבתקופת הקורונה סגרו את שעריהם לצמיתות. לפני שנתיים העברנו את הייצור למפעל בוטיק בפורטוגל, ובמקביל גם סגרנו את הסטודיו ביפו ופתחנו חנות בשינקין, תל אביב".
המעבר לאופנה היה טבעי עבורן, הן מספרות, סוג של חזרה למקום שממנו הגיעו. "הבנו שאנחנו רוצות לתת מענה מלא ללקוחה, הוליסטית ועסקית", אומרת אסיאס, "לנעליים שלנו טווח מחירים שלא זמין לכל אחת, ורצינו לאפשר לה להיכנס לחנות ולמצוא פה מוצרים נוספים. מאחר שאנחנו מגיעות מתחום הבגדים (אסיאס גם עבדה שנים רבות עם המותג נורת'רן סטאר), המעבר היה טבעי".
הקולקציה החדשה, Hold My Hand שמה, ממשיכה את כתב היד והשפה העיצובית של הנעליים. יתרה מזאת, ניתן למצוא השקה בין המוצרים, כמו רקמות דומות המופיעות על חולצות טי ועל הנעליים. "אני חושבת שעשינו עבודה טובה בלהעביר את השפה שפיתחנו בנעליים למותג בגדים, שהפריטים מתקשרים זה עם זה ושומרים על אותו וייב רומנטי של המותג", אומרת אסיאס. "הקו שלנו קלאסי עם אדג' שאנחנו נותנות לו. אין לנו בקולקציה נעליים קונספטואליות, וגם בבגדים אנחנו מציעות קו רומנטי".
שוק הנעליים המקומי ידע עליות ובעיקר ירידות. בום המעצבים הצעירים שפרח כאן בתחילת המילניום גווע, לא מעט כתוצאה מסגירת מפעלים מקומיים ויציאה לייצור בחו"ל. הכניסה לתחום הביגוד, מציבה את המותג גם בפני תחרות אגרסיבית. "ברור שיש בלי סוף בגדים", עונה אסיאס, "אבל בסוף הלקוחה מתחברת לסיפור שלנו".
איפה אנחנו תופסים אתכן עכשיו?
"בסטודיו, מתארגנות ליריד הדרס קוד (שנערך בסוף השבוע, א"י)".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
שי: "בקו הנעליים ישנם דגמים שחוזרים מדי עונה בביטוי צבעוני אחר, כמו דגם האיקסים המפורסם שלנו, שמופיע מטקסטיל בצבע ג'ינס. בנוסף תמצאו כפכפים עשויים רשת בשילוב נוצות, שיבוצי פנינים ורקמות. בקו הבגדים יצרנו תמהיל שמתאים לאקלים המקומי, כמו חולצות טי עם הדפסים ושילובי תחרה, חצאיות קלוש עשירות בד וחליפות מכנסיים על הגבול שבין מחויט לכיף".
עד כמה חשוב לכן שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים?
אסיאס: "חשוב לנו להתכתב עם טרנדים, ואני מסתכלת על זה כ'קראש'. אני רוצה להתאהב בטרנד, בצבע, בחומר. אני רוצה לשחות בתוכו, כמובן עם הפרשנות האישית שלנו כמותג. בלי זה, משעמם".
שי: "החוכמה היא ליצור איזון ולחבר את החומר או הצבע הטרנדי לדגם קלאסי ועל-זמני".
כיצד השפיעה המלחמה על קולקציית אביב-קיץ 2024 בעיצובכן?
אסיאס: "המלחמה הייתה נוכחת מאוד, וחווינו אותה בצורה קשה כמו כולם. ובכל זאת, פתחנו כל בוקר את החנות ובכינו עם החדשות. בחרנו להמשיך ולעצב. היצירה הצילה אותנו ונתנה לנו תקווה ומקום להתנחם בו".
שי: "אתה מתכנן עבודה קדימה, שלפעמים זה נותן תקווה שיהיו ימים טובים ויפים. אבל לפעמים חלומות לא מתגשמים", היא אומרת בסרקזם.
האם נעשו התאמות מחודשות לקולקציה בעקבות המלחמה?
אסיאס: "לא נעשו התאמות, למעט בחורף, כשהמלחמה נכחה יותר. העונה לא נתנו לזה להשפיע על צמצום מוצרים או הקטנת כמויות".
פריט מפתח בקולקציה:
"כפכפי מנטה ריי עם פנינים".
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. איזה מעצבים או מותגים ישראלים אתן אוהבות במיוחד?
אסיאס: "נורת'רן סטאר, מעיין פז, פטי פואה, ובכלל, שאפו לכל מי שמצליח לפעול כאן בתקופה הזאת".
מידות: בגדים, S-L; נעליים, 42-35.
מחירים: בגדים, 590-350 שקל; נעליים, 1,150-820 שקל.