להיות מעצב אופנה בישראל זה לחיות ולפעול על רכבת הרים כלכלית וביטחונית. לונה פארק של הפתעות והחלטות שמאלצות את אנשי הענף לחשב מסלול מחדש על בסיס שנתי. עכשיו תכפילו זאת פי כמה כשאתם מעצבי נעליים בישראל - ענף שהוקם לחיים מחדש לפני כשני עשורים על ידי מותגים כמו Couple Of ודניאלה להבי, שהוביל לגל מעצבים צעירים שחלקם לא שרדו. בהשוואה לאופנה או לתחום האביזרים והתכשיטים - ייצור הנעליים בישראל הפסיק להתקיים, כאשר גם היצרנים הקטנים שהובילו את הענף בשנים האחרונות, צמצמו פעילות בזמן הקורונה. כך, בעוד מעצבי אופנה יכולים למצוא מתפרות פעילות ברחבי הארץ שמשוועות לעבודה, כדי ליצור נעליים - תהליך ארוך לכשעצמו - נדרש להרחיק החוצה מכאן.
בעשור החולף בנתה מעצבת הנעליים שני לקס את המותג הנושא את שם משפחתה, כאחד ממותגי הנעליים האופנתיים בארץ שמיוצר בישראל ובטורקיה. השפה המחוספסת עם נגיעות של קלאסיקה עיצובית ושכבה דקה מעל של רוקנ'רול, קנו לו חיבה אצל לקוחות תל אביביות, אבל לא רק, כשהיא בכלל חיה בקיבוץ דליה שברמות מנשה. "השוק בישראל קטן בהשוואה לעולם, ויש פה פחות יכולות כלכליות", אומרת לקס, "אני פוגשת בתערוכות בעולם מעצבים מכל מיני מקומות בעולם, והקושי שלהם לא מאוד שונה משלי. יש קושי לכולם כשאתה מעצב צעיר ולא גדול. והתמחור שלהם גבוה מאוד ביחס למה שאתה מקבל ממעצב ישראלי. ביחס לזה, הקהל בישראל מאוד מפרגן ונאמן".
שני לקס, איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?
"בסטודיו שלי בתל אביב. מאז שסגרתי את החנות במהלך הקורונה, עברנו לעבוד ולמכור בסטודיו".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
"בקולקציה עשרה דגמים שעוצבו בהשראת חיות כנף כמו בז, ינשוף ונשר ובשילוב וייבים של נעליים מחוספסות משנות ה-90. לדוגמה, דגם Eagle Penny - נעלי לאופר (אימום המזכיר מוקסינים) עם חיתוך של כנפיים על רצועת הרוחב במרכז הנעליים. הצבעוניות חורפית עם נוכחות של חום, שחור וקרם לצד נגיעות של אדמומיות".
מן הסתם, הקולקציה עוצבה לפני המלחמה. האם, לדעתך, היא תואמת את המצב?
"הנעליים מאוד שימושיות. אין כאן עקבים גבוהים, לדוגמה", היא מסבירה, מה שמאפשר, כמה אירוני, לחשוב עליהם כאפשרות נוחה לריצה למרחב מוגן. "יש בקולקציה גם מגפיים מדגם Dove - מגפיים במראה צבאי שעשויות מעבודת טלאים של יריעות עור שמזכירות קמופלאז'".
האם נעשו התאמות מחודשות לקולקציה בעקבות המלחמה?
"הקולקציה צומצמה בחמישה דגמים. תכננתי להוציא שלושה דרופים, אבל הסתפקתי בשניים. בכלל, בחודש הראשון למלחמה המכירות הצטמצמו, והייתה תחושה לא נעימה גם לתקשר את הקולקציה החוצה. עכשיו מעצבים חזרו לפעול, ועושים זאת במשנה זהירות".
פריט מפתח בקולקציה:
"כפכפי עץ מדגם Aruju שעיצבתי בעונה שעברה, והעונה קיבלו מראה סגור שמקושר גם למגפי קאובויז. זה דגם שמחזיר אותי לקיבוץ ולעולמות התוכן שמהם אני מגיעה. בתקופתי כל הקיבוצניקים היו הולכים עם כפכפי רודיאו מעץ".
האם, לדעתך, המלחמה תשפיע על הקולקציה הבאה בעיצובך?
"אני מאמינה שלפחות בתחום הנעליים, שמגיב בצורה מאוחרת יותר מבגדים או תכשיטים - שם כבר עכשיו אתה רואה עיצובים של בגדים וסריגים עם לבבות או תכשיטים בצורת מגן דוד - נראה בעונה הבאה פחות צבעים ויותר זהירות. אבל אנחנו עדיין בעיצומה של המערכה, ואני מאמינה שאם יחזירו את החטופים זה ישנה את כל המשוואה. אמן במהרה היום!".
כולם קוראים עכשיו לקנות כחול-לבן. איזה מעצבים או מותגים ישראלים את אוהבת במיוחד?
"אני לובשת רק עיצוב ישראלי, בין היתר תכשיטים של המותג רובי סטאר ובגדים של המותג Tres".
מידות: 42-36
מחירים: 1,290-890 שקל. על הקולקציה כולה הנחה של עד 30 אחוז.
להשיג: בתאום מראש בסטודיו המותג (טלפון: 03-9397176), באתר ובחנויות בית האופנה משכית ובוטיק 5 (לינקולן 5, תל אביב).