בחינה של הגדרת המושג "צבע" דרך דיסציפלינות עיצוב שונות, ביניהן טקסטיל ואופנה. עיצובים של דוד וקסלר בתערוכה "צבע"

בין היסטוריה לחדשנות: המדריך המלא לקיץ של תערוכות אופנה ישראליות

לאחר שהפכו לסיפורי הצלחה בעולם, הפריחה העכשווית של תערוכות האופנה בארץ מייצרת הזדמנות לקחת הפסקה מהמציאות הקשה בתוך חלל של יופי, צבע, חן ומזגן. ממוזיאונים, דרך גלריות ועד קניון, מבגדים ועד תכשיטים – שבע המלצות

פורסם:
לצד תערוכות הגמר של האקדמיות המובילות לעיצוב שמתקיימות בימים אלה – קיץ 2024 מאגד כמה תערוכות אופנה מסקרנות במוזיאונים ובגלריות לעיצוב, המציגות מגוון התייחסויות לנושאים עכשוויים: החל בהיסטוריה של אופנה ועיצוב מקומי בתערוכות "משכית 70/30/10" ו"זיכרון גנטי", ועד תערוכות יחיד למעצבים דוד וקסלר וצורי גואטה (אופנה וטקסטיל, בהתאמה).
בשנים האחרונות הפכו תערוכות האופנה להצלחות ענק במוזיאונים בינלאומיים עם מאות אלפי מבקרים, וגם בישראל יש פריחה של המגמה בשנים האחרונות. במהלך השנה צפויה להיפתח גם תערוכת היחיד "פועלת אופנה" למעצבת האופנה דורין פרנקפורט במוזיאון אשדוד לאמנות, שתתווסף לתערוכת טקסטיל במוזיאון הרצליה לאמנות שצפויה להיפתח בחודש ספטמבר. אלו יצטרפו לארסנל התערוכות המוצגות בימים אלה, הזדמנות לתבל את המציאות המכוערת שבחוץ במעט יופי, צבע וחן.
16 צפייה בגלריה
התערוכה "לפני שתיעלם" של דוד וקסלר בגלריה רוזן בשנקר
התערוכה "לפני שתיעלם" של דוד וקסלר בגלריה רוזן בשנקר
התפוצצות של צבע, כישרון וסיזיפיות מלאת רבדים. התערוכה "לפני שתיעלם" של דוד וקסלר
(צילום: אחיקם בן יוסף)

דוד וקסלר בגלריה רוזן לעיצוב, שנקר

מעצב האופנה הצעיר דוד וקסלר הוא מהפוריים הפועלים כיום בישראל. לצד פריטי לבוש מחודשים בעיצובו, רק בחצי השנה האחרונה ספרנו שלוש תצוגות יחיד שלו, השתתפות בתערוכה הקבוצתית "צבע" ותערוכת יחיד ראשונה.
"לפני שתיעלם" (אוצרות: גלית גאון, תום כהן; נעילה: 5 בספטמבר 2024) היא מפגש מרהיב בין קראפט לטכנולוגיה, ומציגה התפוצצות של צבע, כישרון וסיזיפיות מלאת עומק ורבדים, שהפכו למזוהות עם כתב היד הקרנבלי של וקסלר. לצד פריטי לבוש שפורקו וחוברו מחדש לאנסמבלים עיצוביים חדשים, מציג וקסלר על קירות הגלריה רישומים וציורים על חפיסות טבק לצד איקונות הומו-ארוטיות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית.
16 צפייה בגלריה
התערוכה "לפני שתיעלם" של דוד וקסלר בגלריה רוזן בשנקר
התערוכה "לפני שתיעלם" של דוד וקסלר בגלריה רוזן בשנקר
רישומים על חפיסות טבק לצד איקונות הומו-ארוטיות שנוצרו דרך בינה מלאכותית. "לפני שתיעלם"
(צילום: אחיקם בן יוסף)

"הדימויים שחוללו יחד דוד והבינה המלאכותית הם ביטויים של תרבות עכשווית המהדהדת פרקים בתולדות האמנות והעיצוב והתרבות", כותבות האוצרות. "היצירות מאתגרות את המחשבה על היסטוריה אמיתית ומזויפת דרך מפגשים בלתי אפשריים: מלאכים בדמות הבארוק משובשים כצילומי אופנה עדכניים, עטופים מסגרות אר-נובו של אפרים משה ליליין ושזורים במפות אזוריות, קומיקס ודינוזאורים, מיתולוגיה ויתושים, דארק אייטיז ותחריטי התנ"ך, רשימת משימות בין תקרות מפוארות של מקדש אפשרי. כל אלו שלובים זה בזה, ממלאים את קירות הגלריה ועוטפים את הגוף הלובש, מתעקשים על היטמעות מלאה בין יופי וכיעור, בין הגבוה והנמוך, בין המרחב לגוף ובין האמנות לחיים עצמם". מומלץ.
גלריה רוזן לעיצוב, שנקר. ביאליק 137, רמת גן. שעות פתיחה: ב' 17:00-10:00; ג' 21:00-17:00; ה' 21:00-10:00. הכניסה חופשית.
16 צפייה בגלריה
התערוכה "משכית 70/30/10"
התערוכה "משכית 70/30/10"
פריטים אייקוניים מהרפרטואר העיצובי של משכית. התערוכה "משכית 70/30/10"
(צילום: דנה קופל)

עבר והווה במשכית, מוזיאון ארץ ישראל

התערוכה "משכית 70/30/10" (אוצר: שחר אטואן, נעילה: 14 בדצמבר 2024) היא מסע בזמן בסיפור של משכית, שהוקמה בשנת 1954 כחברה ממשלתית וכיום היא חברת אופנה פרטית בניהולם של שרון וניר טל. התערוכה מותחת קו מחבר בין עיצובי המותג המקוריים לשפה העכשווית של טל, תוך הצגת פריטים אייקוניים מהרפרטואר העיצובי של משכית בשבעה פרקים המחולקים לתמות עיצוביות, ולא לפי סדר כרונולוגי.
צפו: התערוכה "משכית 70/30/10"
(צילום והפקה: רן סלוין, עבור תערוכת משכית 70•30•10, מוז"א)

התערוכה מלווה בשימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה שבאמצעותה מדריכה וירטואלית תלווה את המבקרים ותחלוק איתם את הסיפורים מאחורי הפריטים. כדאי לראות.
מוזיאון ארץ ישראל. חיים לבנון 2, תל אביב. שעות פתיחה: ב', ד' 16:00-10:00; ג', ה' 20:00-10:00; ו' 14:00-10:00; שבת 18:00-10:00. כניסה: 52-26 שקל. ילדים עד גיל 18 – חינם.
16 צפייה בגלריה
צורי גואטה בתערוכה "שירת האלמוגים" במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
צורי גואטה בתערוכה "שירת האלמוגים" במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
מהיוצרים המסקרנים הפועלים בעולם העיצוב. צורי גואטה בתערוכה "שירת האלמוגים"
(צילום: שי בן אפרים)

צורי גואטה במוזיאון הטבע

האמן ומעצב התכשיטים צורי גואטה הוא מהיוצרים המסקרנים הפועלים בענף העיצוב הבינלאומי, בזכות שימוש בחומרים חדשניים ושפה פוטוריסטית הכוללת טקסטיל ופולימרים, המייצרים טשטוש בין הטבעי למלאכותי. בעבר שיתף פעולה עם בתי אופנה מובילים כמו שאנל, דיור, מוגלר ובלנסיאגה וגם עם מותג האביזרים הישראלי דניאלה להבי.
התערוכה "שירת האלמוגים" (אוצרות: ד"ר נגה סוקולובר, לימור מרגוליס) מציגה את המיצב הפיסולי "יקום מגביל" שיצר גואטה במיוחד לתערוכה, והיא מוצגת לצד פריטי אוסף מדעיים, תצלומים ומידע שנאסף בעשרות שנות מחקר מדעי על שוניות אלמוגים. במוזיאון מציינים כי תהליך העבודה של גואטה על המיצב נמשך כשנתיים וחצי, וכלל מפגשים עם מדענים ואוצרי האוספים במוזיאון הטבע. המיצב מורכב מאלפי חלקים קטנים, פיסולי טקסטיל שנוצרו בעבודת יד.
16 צפייה בגלריה
העבודה "יקום מקביל" של צורי גואטה בתערוכה "שירת האלמוגים" במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
העבודה "יקום מקביל" של צורי גואטה בתערוכה "שירת האלמוגים" במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
העבודה "יקום מקביל" של צורי גואטה בתערוכה "שירת האלמוגים"
(צילום: ליהי ברגר)

"הים היה מגרש המשחקים שלנו, וכילד שגדל בגבעת אולגה הוא הטביע בי סקרנות למרקמים חדשים", סיפר גואטה. "הבחירה באלמוג כמקור השראה היא בחירה לא מודעת, לא ברור לי אם אני בחרתי בו או שהוא בחר בי. הבחירה להציג בישראל היא מן סגירת מעגל – תערוכה שהיא רטרוספקטיבה לטבע. זהו רצף תמונות של כל מה שאני קיבלתי מהטבע בנקודת הזמן שלי – 'האלמוג הנדיב'. בתקופה הנוכחית, התערוכה מספקת צלילה מתחת למים בזמן שהגלים מערבלים בנו".
חשוב לומר, זוהי לא תערוכה גדולה ולא תערוכת אופנה או עיצוב פר-אקסלנס, אלא יצור כלאיים על קו התפר שבין מדע, טבע ועיצוב. כך שמי שמחפשים למצוא בה את תכשיטיו של גואטה עלולים להתאכזב, אבל הם ימצאו אותם למכירה בחנות המוזיאון. בתוך כך, "שירת האלמוגים" חשובה באבולוציה של תערוכות עיצוב מקומיות, בזכות מיסוס הגבולות שהיא מייצרת בקשר שבין טבעי למלאכותי ובין עולם המים לעולם העיצוב.
"שירת האלמוגים", מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. קלאוזנר 12, תל אביב. שעות פתיחה: א'-ה', שבת 19:00-10:00; ו' 15:00-10:00. כניסה: 52-30 שקל. ילדים עד גיל 5 – חינם.
16 צפייה בגלריה
התערוכה "זיכרון גנטי" של משה בן דוד וצדוק בן דוד בבית ראובן
התערוכה "זיכרון גנטי" של משה בן דוד וצדוק בן דוד בבית ראובן
מפגש בין אומן לאמן בצומת דרכים אישית ומקצועית. "זיכרון גנטי" של משה וצדוק בן דוד
(צילום: יעל שמידט)

משה וצדוק בן דוד במוזיאון בית ראובן

התערוכה "זיכרון גנטי" (אוצרת: פרופ' יעל גילעת; נעילה: 19 בספטמבר) במוזיאון בית ראובן בתל אביב, מפגישה בין הצורף הנודע משה בן דוד לבנו, האמן הבינלאומי צדוק בן דוד. כפי שכתבנו כאן בהרחבה, זוהי אינה רק תערוכה של אב ובנו, אלא גם מפגש בין אומן לאמן בצומת דרכים אישית ומקצועית.
(מתוך התערוכה "זיכרון גנטי" של משה וצדוק בן דוד)

על פני שתי קומות המוזיאון נפרסים דימויים, תכשיטים ואובייקטים של השניים, כשבקומת הכניסה מוצגות זו לצד זו עבודות פיסול, הדפס ומיצב וידאו של צדוק בן דוד, לצד עבודות צורפות של משה בן דוד הכוללות תכשיטים, אובייקטים וכלי יודאיקה, ביניהם עיצוביו למשכית. בקומה השנייה מוצג סרטון וידאו לצד דימויים נוספים.
"זיכרון גנטי", מוזיאון בית ראובן. ביאליק 14, תל אביב. שעות פתיחה: ב', ד', ה' 15:00-10:00; ג' 20:00-10:00; ו' 15:00-10:00; שבת 14:00-11:00. כניסה: 30-15 שקל. ילדים עד גיל 18 – חינם.
16 צפייה בגלריה
התערוכה "Brace Yourself – מחוכים במרוצת הזמן" של המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר, בעזריאלי שרונה
התערוכה "Brace Yourself – מחוכים במרוצת הזמן" של המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר, בעזריאלי שרונה
התערוכה "Brace Yourself: מחוכים במרוצת הזמן" של המחלקה לאופנה בשנקר
(צילום: אחיקם בן יוסף)

מחוכים בעזריאלי שרונה

בקומה השנייה של עזריאלי שרונה מסתתרת תערוכה קטנה ומטריפה: "Brace Yourself: מחוכים במרוצת הזמן" (אוצרים: עידית ברק, אורי פישרמן ואילן בז'ה; נעילה: 31 באוגוסט) של המחלקה לאופנה בשנקר. פריט הלבוש השנוי במחלוקת זוכה בשנים האחרונות לעדנה כחלק משיח על העצמה נשית וניכוס מחדש של המחוכים.
צפו: התערוכה "Brace Yourself: מחוכים במרוצת הזמן"
(צילום: איתי יעקב)

בתערוכה מוצגים תוצרי הפרויקט "ההיסטוריה של הלבוש", 17 מחוכים שנתפרו על ידי סטודנטים בשיטות מלאכת יד שהיו נהוגות מהמאות ה-16 עד ה-19, לצד עבודות שנוצרו בבינה מלאכותית. מומלץ למי שנמצא באזור עזריאלי שרונה הקיץ ורוצה לשלב בלו"ז קצת קולטורה.
"Brace Yourself: מחוכים במרוצת הזמן", קניון עזריאלי שרונה. שעות פתיחה: א'-ה' 18:00-10:00; ו' 14:00-10:00; שבת סגור. הכניסה חופשית.
16 צפייה בגלריה
מטפחות משי מודפסות של מיכל לוריא בתערוכה "צבע" במוזיאון העיצוב חולון
מטפחות משי מודפסות של מיכל לוריא בתערוכה "צבע" במוזיאון העיצוב חולון
מטפחות משי מודפסות של מיכל לוריא בתערוכה "צבע" במוזיאון העיצוב חולון
(הדמיה: תמר איגר)

"צבע" במוזיאון העיצוב חולון

בחודש שעבר נפתחה במוזיאון העיצוב חולון התערוכה "צבע" (אוצרים: ליאורה רוזין, יובל סער; נעילה: 31 בדצמבר), שבוחנת את הגדרת המושג "צבע" דרך עבודות מדיסציפלינות עיצוב שונות, ביניהן טקסטיל ואופנה. בין העבודות הבולטות אפשר להזכיר את מעצבת האופנה והאמנית שחר אבנט עם המיצב "יש את זה בצבעוני?" שמורכב מקיר הבנוי משני לוחות פרספקס שביניהם שתי שמלות טול צבעוניות; "בחלום, הייתי רק ערמת בגדים" של דוד וקסלר, שיצר פסלי טקסטיל אנושיים מהררי בגדים בהרמוניה צבעונית; פריטי לבוש בעיצוב אתא; ומטפחות משי מודפסות של מיכל לוריא מהמותג Better In Person.
צפו: עבודת הווידאו "אנחנו בצבע" של נורית קוניאק וטל בלטוך
(קרדיט: נורית קוניאק וטל בלטוך)

אל תחמיצו את עבודת הווידאו "אנחנו בצבע" של נורית קוניאק וטל בלטוך, שמורכבת מפסיפס ויזואלי מרהיב של רגעי צבע בתרבות הישראלית וטומנת בתוכה כמה רגעי אופנה אייקוניים: מחולצת תנועה כחולה ועד פנינה רוזנבלום.
מוזיאון העיצוב חולון. גולדה מאיר 16, חולון. שעות פתיחה: ב' 16:00-10:00; ג' 20:00-10:00; ד', ה' ושבת 18:00-10:00; ו' 14:00-10:00. כניסה: 45-25 שקל. מומלץ להזמין כרטיסים מראש.
16 צפייה בגלריה
צילומים של מירי דוידוביץ ב"קיר אמנית" בסטודיו NoW
צילומים של מירי דוידוביץ ב"קיר אמנית" בסטודיו NoW
"געגועים לישראליות שאולי כבר לא קיימת". צילום של מירי דוידוביץ מסדרת "כרם בן שמן"
(צילום: מירי דוידוביץ)

מירי דוידוביץ בסטודיו NoW

לא בדיוק "תערוכה", ובכל זאת. צלמת האופנה מירי דוידוביץ מתארחת עד ה-20 בספטמבר במסגרת "קיר אמנית" בחלל היפה של הסטודיו וחנות הקרמיקה NoW ביפו. סדרת העבודות הפיוטית "כרם בן שמן" מציגה יופי ישראלי כפי שהוא משתקף מהדמויות והנופים שתיעדה. "צעירים טרום צבא, פנים שחומות וצעירות, שדה שלף צהוב, צריף נוסח בן גוריון, בגדי אתא, כלי עבודה, חום של סוף יום קיץ, עצי דקל גבוהים", נותנת בהם דוידוביץ סימנים ומסכמת במשפט אחד את רוח התצלומים כ"געגועים לישראליות שאולי כבר לא קיימת".
סטודיו NoW. בן גמליאל 2, יפו. שעות פתיחה: א'-ה' 18:00-11:00; ו' 14:00-10:00. הכניסה חופשית.
16 צפייה בגלריה
צילומים של מירי דוידוביץ ב"קיר אמנית" בסטודיו NoW
צילומים של מירי דוידוביץ ב"קיר אמנית" בסטודיו NoW
צילום מסדרת העבודות הפיוטית "כרם בן שמן" של מירי דוידוביץ ב"קיר אמנית" בסטודיו NoW
(צילום: מירי דוידוביץ)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button