רנה זלווגר
סליחה, במי מדובר? השחקנית האמריקנית רנה זלווגר אומנם לנצח תהיה זו שאמרה לטום קרוז את המשפט "You had me at Hello" בסרט "ג'רי מגווייר", אבל מאז השתנו אצלה לא מעט דברים. בספירת מלאי לרגל יום הולדתה ה-53 החודש, אפשר למצוא פרצוף חדש-ישן, סדרת טלוויזיה מדוברת, שני פרסי אוסקר על המדף, ברידג'ט ג'ונס אחת שהפכה לבבואה של כל הרווקות בעולם שמחפשות אהבה, וקאמבק אופנתי על השער לגיליון אפריל החדש של "הרפר'ס בזאר".
הפריצה הגדולה שלה התרחשה, כאמור, בסרט "ג'רי מגווייר", שמיקם אותה על הציר הצר והצפוף של כוכבות רומנטיות שהשתרע בין מריסה טומיי למג ראיין. אחר כך היא חזרה לשוליים עד הפריצה הבאה עם "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" – הסרט שקיבע את התדמית הזלווגרית מכאן והלאה: חמודה, נואשת, נוירוטית במידה ומאמינה גדולה באהבה. המשקל שלה, לעומת זאת, השתנה לפי הדמויות ששיחקה. על הטריק הזה היא חזרה שוב בסרט המשך גרוע למדי ובסרט שלישי גרוע עוד יותר, כי גם נשים שאריאל הורוביץ כותב עליהן שיר ("רנה") צריכות להתפרנס.
ב-2020 היא קיבלה פרס אוסקר (שני) על תפקידה כג'ודי גרלנד, ובדרך לשם הפכה את הפנים שלה לשדה של ניסיונות קוסמטיים שגרמו לה להיראות כמו מישהי אחרת. כזו שקצת דומה לבת הזוג של טום קרוז מהסרט שצילמה 20 שנה קודם לכן, וקצת לחייזר.
למה אייקון? מבחינה אופנתית, זלווגר מתלבשת היטב – על השטיחים האדומים ומחוץ להם. יש בה אלגנטיות טבעית והבנה של מה נכון לה. היא בוחרת פעמים רבות בשמלות צמודות וארוכות, ויש לה חיבה למחשופים בגזרת סטרפלס, לצבעוניות אחידה ולתסרוקות אסופות. אפשר לדבר בגנות הבחירות הקוסמטיות שלה (ולצאת צודקים, וצדקנים), אבל בכל הקשור לסטייל – היא אחת המצטיינות.
במשבצת המאוכלסת לעייפה בהוליווד של "הבחורה הטובה", זלווגר הצליחה למצוא לעצמה ייחוד. היא מביאה איתה תמימות ילדותית, כמעט מנותקת, גומות חן, עיניים פעורות, שפתיים משורבבות ודיבור מתפנק. לא מאיימת, כזו שמתבקש לאהוב. אך נדמה שמאחורי החזות הכמעט תינוקית הזו, היא מצליחה להסתיר עולם פנימי עמוק יותר, כאילו גם היא וגם אנחנו יודעים שמדובר במשחק. משחק שבו, בסופו של דבר, היא מנצחת.
היא ידועה כטוטלית ומתמסרת לתפקידיה, עולה ויורדת במשקל כאקורדיון אנושי בהתאם לדרישות התפקיד, אבל, מותר להודות, אין בה איכויות אמיתיות של כוכבת. למעשה, מניירות המשחק שלה בהחלט יכולות לעצבן – עד כדי כך שהיו מי שטענו כי היא שינתה את פניה פשוט כי לכולם נמאס מהן. זו רק דוגמה אחת ליחס הלא מפרגן שמלווה אותה פעמים רבות. השערורייה האחרונה שרשומה על שמה התרחשה סביב חליפת שומן שבה הולבשה לסדרת הטלוויזיה החדשה "העניין לגבי פאם", שעוררה ברשת תגובות מרושעות כאילו הייתה זלווגר עצמה הרוצחת שאותה היא משחקת שם.
למה לא? אי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר, או יותר נכון, מהפיל שבין האוזניים ומעל הצוואר. איך שלא מסתכלים על זה – והו, מסתכלים על זה – זלווגר קנתה לעצמה פרצוף חדש. מצד אחד, אין הרבה ברירות לכוכבות הוליוודיות שעברו את גיל 45 וגילו פתאום כי מישהו החליט שיש להן תאריך תפוגה. מצד שני, היא עשתה והכחישה (שזו תמיד הטקטיקה הלא נכונה), וכך הפכה את הפנים שלה לשיחת היום. מזל שיש את מלאני גריפית, מדונה ומג ראיין, שיחלקו איתה את מטחי האש.
ובכל זאת: מאז האוסקר על "ג'ודי – מעבר לקשת" ב-2020, נדמה שזלווגר התגברה על השיימינג שעסק בפניה, ויתרה על ההשתבללות הכפויה מחוץ להוליווד, וכנראה גם על המזרקים והמילויים (או לפחות קיצצה בשימוש בהם). היא נראית כעת זוהרת ומלאת סטייל, ובעיקר – נינוחה.
מה זה אייקון אחד בשבוע?
עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.
בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.