נטע וולפה, קולקציית "מגילה"

חלון ראווה | נטע וולפה: "המקורות היהודיים הפכו לנחלתם של דתיים בלבד"

טיולים רגליים מחוץ לביתה במושב ברק שבחבל תענך בעמק יזרעאל, הביאו את מעצבת התכשיטים ליצור קולקציה בהשראת נשים מהתנ"ך וסיפוריהן. "צורת החיים שלהן הייתה די דומה לצורת החיים שלי: העבודות, תפיסת הטבע, הקשר הזוגי"

פורסם:
לפני קצת יותר מ-40 שנה, כשעוד הייתה חניכה בתנועת השומר הצעיר ברחובות, השתתפה נטע וולפה – אז נערה צעירה וכיום מעצבת תכשיטים עם ותק של למעלה מ-30 שנה – במפגשים שארגנה תנועת "גשר" (שהוקמה ב-1969) במטרה לפייס בין דתיים לחילוניים.
"אני זוכרת שמצאתי את עצמי עם בחור שהדריך איתי, לצד שתי נערות, אחת מהן חרדית, לומדים יחד פעם בשבוע את 'מסילת ישרים' (ספר העוסק במוסר ותיקון מידות, א"י). כאישה יהודייה וחילונית, פגשתי בחו"ל קהילות יהודיות – חרדים עובדים, קונסרבטיבים, רפורמים – וב-JCC (ג'ואיש קומיוניטי סנטר) היו גם ילדים לא-יהודים, אסייתים מקוריאה. כאן המקורות היהודיים הפכו לנחלתם של דתיים בלבד".
9 צפייה בגלריה
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
"כאישה יהודייה וחילונית, פגשתי בחו"ל קהילות יהודיות – חרדים עובדים, קונסרבטיבים, רפורמים"
(צילום: אלון שסטל)

קולקציית "מגילה" החדשה בעיצובה, שהושקה השבוע, נוצרה בהשראת נשים מהתנ"ך: דבורה הנביאה, יעל אשת חבר הקיני, מרים הנביאה, בנות צלפחד ואחרות. נשים פורצות דרך, כל אחת בתחומה, שניתן לראות את פועלן גם בקריאה פמיניסטית, ע"ע פרשת הירושה של בנות צלפחד. את הרעיון קיבלה וולפה (59) בטיוליה הרגליים מחוץ לביתה במושב ברק שבחבל תענך בעמק יזרעאל, כאשר חלק משמות היישובים סביבה הם בהשראת שירת דבורה הנביאה. השיחה עם וולפה נעה בין עבר להווה, ובין הסיפור המקראי לפרשנות העכשווית שלו.
"הספר הראשון שהתוודעתי אליו היה 'האוהל האדום' (שפרסמה ב-1997 אניטה דיאמנט, א"י), שמדבר על מעשה שכם ודינה וסיפור האונס שהיא עוברת. אני חושבת שמדלגים על הפרקים האלה בבית הספר", אומרת וולפה ומציינת ספרים נוספים כמו "המלכה משומרון" של רבקה חגג ו"אשת לפידות" של חוה עציוני-הלוי.
9 צפייה בגלריה
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
"התכשיטים שלי הם לא תנכיים. בתקופה ההיא הם היו עשויים עור, חבלים ואבנים גולמיות"
(צילום: אלון שסטל)

"באופן אישי, אני מרגישה שהנשים מתקופת התנ"ך יותר קרובות אליי מאשר נשים יהודיות מתקופת ימי הביניים", אומרת וולפה. "צורת החיים שלהן הייתה די דומה לצורת החיים שלי: העבודות, תפיסת הטבע, הקשר הזוגי. מהרבה בחינות, החיים שלהן בארץ ישראל יותר דומים לחיים שלנו מאשר החיים שלהן בגולה".
בצילומי הקולקציה החדשה מייצרת וולפה דימויים רומנטיים המרפררים לתקופת התנ"ך, ויוצרת עולם ויזואלי שלם. עם זאת, התכשיטים הם פרשנות עכשווית שלה ולא מנסים להתחקות אחר סגנון עתיק. "התכשיטים שלי הם לא תכשיטים תנכיים", היא מציינת. "התכשיטים בתקופה ההיא היו עשויים הרבה עור, חבלים ואבנים גולמיות שלא עברו ליטוש. הדבר היחיד שאימצתי מהתקופה ההיא היו טבעות חותם לגברים. מה לעשות, המלכים היו בעיקר גברים".
9 צפייה בגלריה
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
"חשבנו שאנחנו יכולים לגור בכל מקום בעולם, והנה, מתברר שלא"
(צילום: אלון שסטל)

איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו? "ממיינת אבנים בסטודיו".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה? וולפה משיקה קולקציה פעם בשנה. בקולקציה החדשה תמצאו טבעות חותם, שרשרות ותליונים, וטבעות חתונה ואירוסין. "ברגע שאתה מתייחס לתנ"ך, אתה חייב להתייחס לחתונות, לאירוסין, אישה שהתכשיטים שלה הם הרכוש היחיד שיש לה, נחמה לזה שמחתנים אותה בגיל 18 עם מישהו שלא בטוח שהיא רוצה להתחתן איתו", אומרת המעצבת.
בין עיצוביה אפשר למצוא גם רפליקה לחותם "למעדנה בת מלך" (שמופיע על מטבע חצי שקל). "זה רמז נוסף לאישה", מוסיפה וולפה. "יש לי תחושה שלנשים היה יותר מקום ממה שאנחנו יודעים באמת בתקופת התנ"ך. אולי אני אופטימיסטית חסרת תקנה".
9 צפייה בגלריה
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
"בתנ"ך, התכשיטים הם הרכוש היחיד שיש לאישה, נחמה לזה שמחתנים אותה בגיל 18"
(צילום: אלון שסטל)

עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים? "כשעשיתי בעבר תערוכות תכשיטים בינלאומיות, נושא הטרנדיות עלה לא פעם. ייצרתי שתי קולקציות בשנה, פגשתי קניינים בחו"ל ועיצבתי לפי טרנדים וחגים כמו כריסמס. עם השנים הבנתי שאני צריכה להקשיב לעצמי. התכשיטים שאני מעצבת זה לא אופנה – אלו תכשיטים יותר אישיים, כמו קעקועים על גוף".
כיצד המלחמה השפיעה על קולקציית סתיו-חורף 2024-25 בעיצובך? "אנחנו כולנו תחת טראומה עדיין, ואני מאמינה שנבין את מה שקרה לנו ב-7 באוקטובר רק בעוד שנים רבות. האירוע הזה דחף אותי, ואני חושבת שבאיזשהו מקום את כולנו, לבחון מחדש את היחסים שלנו עם היהדות והתנ"ך. חשבנו שאנחנו יכולים לגור בכל מקום בעולם, והנה, מתברר שלא".
9 צפייה בגלריה
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
נטע וולפה, קולקציית "מגילה"
"הדימוי של משהו שמתכלה וקם מהאפר של עצמו, מאוד יפה בעיניי"
(צילום: אלון שסטל)

פריט מפתח בקולקציה: "תכשיט בשתי גרסאות שיצרתי בהשראת עוף החול – דמות שמופיעה ביהדות וגם במיתולוגיות רבות. חז"ל אמרו שבגן עדן, עוף החול היה היחיד שלא אכל מעץ הדעת, בניגוד לאדם וחווה ויתר החיות, וה'פרס' שהוא קיבל מאלוהים היה חיי נצח. על התכשיט בגרסה הגדולה יותר מופיעה האות S כמו ראשי התיבות על גיבורי-על. לתכשיט קוראים שָׂרַי ע"ש שרה אמנו, שהייתה דמות מאוד מעניינת בתנ"ך. אני חושבת שיש קשר בין האופן שבו נשים חיו בתקופת התנ"ך לבין עוף החול, מאחר שהן נדרשו להמציא את עצמן מחדש כל הזמן. לקום מההריסות, ילדים שמתו, מלחמות, מצב כלכלי קשה – מאחר שהיו תלויות כלכלית באב ואחר כך בבעל. הדימוי של משהו שמתכלה וקם מהאפר של עצמו, מאוד יפה בעיניי".
כולם קוראים עכשיו לתמוך באופנה מקומית. איזה מעצבים או מותגים ישראלים את מעריכה במיוחד? "המותג פיסטאש של שי פרץ בדיזנגוף. רכשתי ממנו בגדים מכובדים לאירועים ובאופן אישי אני מאוד אוהבת אותו".
מידות: ניתן להתאים כל תכשיט לפי מידה, מאחר שהם נעשים בהזמנה אישית.
מחירים: 12,000-1,000 שקל.
להשיג באתר ובסטודיו נטע וולפה, גדרה 1, תל אביב.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button