שבוע האופנה של מילאנו השיב את בירת האופנה האיטלקית לחוד החנית. רק לפני כשנתיים הייתה מילאנו למוקד ההתפרצות הגדול של הקורונה באירופה, וכעת העיר חוזרת להוביל את התעשייה. זה קרה בזכות שילוב של יצירתיות, מנהלים אמנותיים חדשים שהזרימו אנרגיה צעירה ובועטת, שיתופי פעולה מפתיעים ולא מעט פריטי לבוש נחשקים שבלטו בתצוגות האופנה. הבחירות לפרלמנט שנערכו במקביל ועליית הימין הקיצוני באיטליה לא הקרינו על הרוח המשוחררת שנראתה על המסלולים, אבל מי יודע, אולי את תגובת הנגד נגלה בעונה הבאה. אלו כל האירועים שהחזירו את המותג "מייד אין איטלי" לקדמת הבמה.
חגיגות ה-70: מונקלר
מותג היוקרה מונקלר מצא דרך מקורית לחגוג 70. רחבת הענק של הדומו במרכז העיר, למרגלות הקתדרלה הגותית, נסגרה, ובמרכזה הוצג מעין מיצג אופנתי לעיני 18 אלף צופים, כולל סלבריטאים כמו אן האת'וויי, פארל וויליאמס ואחרים. 1,952 דוגמניות, רקדנים ומוזיקאים לבושים בלבן יצרו ספקטקל בימתי מרהיב, שילוב בין בגדים, מוזיקה ומחול.
תאומים זהים על המסלול: גוצ'י
בחודש מאי הגיעו מעצב האופנה אלסנדרו מיקלה, המנהל האמנותי של גוצ'י, יחד עם חברו, השחקן ג'ארד לטו, לערב הגאלה במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק כשהם לבושים בחליפות תואמות ושיער ארוך, במה שנראה כמו מחווה לתאומות מהסרט "הניצוץ" של סטנלי קובריק. ארבעה חודשים לאחר מכן, אימץ מיקלה את המראה הזה לתצוגת אביב-קיץ 2023 של גוצ'י שנערכה תחת התמה Welcome to Twinsburg. על המסלול הופיעו 68 זוגות של תאומים זהים – וכאן צריך לומר שאפו למלהקות ויולה די סנטה ומריאנה ריצי על עבודת האיתור והליהוק המדויקת – קונספט שמכניס את התצוגה הזו לספר ההיסטוריה כאחת הייחודיות שנעשו אי פעם. בהודעה לעיתונות סיפר מיקלה שהוא בן לאם שהיא תאומה זהה. "אני הבן של שתי אימהות", הסביר, "אימא ארלדה ואימא ג'וליאנה. הן חולקות סולידריות גנטית, אבל, מעל לכל, הן חולקות אינטימיות שלא נגישה לאחרים".
על רקע קולה הסדוק של מריאן פיית'פול מקריאה את הפואמה opposite/different, יצרו בגוצ'י מעין שתי תצוגות נפרדות/זהות עם מסך שהוצב בלב המסלול. בכל אחד מהצדדים צעד אחד התאומים, בלי שבצד השני ידעו על כך שיש צד נוסף זהה. לקראת תום התצוגה התרומם המסך והתאומים החלו לצעוד יחד אוחזים ידיים לקול תשואות הקהל הנדהם. הליהוק המפתיע יצר אוסף רבגוני של דמויות, לצד שיח על דמיון ושוני בין תאומים ובכלל. הבגדים, שחקן משני ביצירת המופת הבימתית של מיקלה וגוצ'י, המשיכו את השפה של המעצב שנכנס לתפקיד המנהל האמנותי בבית האופנה בשנת 2015: רטרו רומנטי עם משחקי מגדר לצד כמה להיטי רשתות חברתיות עתידיים כמו תיק הדובי הכסוף ודמויות של הגרמלינס, הבובות המפלצתיות מסרט הקאלט של ג'ו דנטה מ-1984, שהופיעו כתיקים וכהדפס על שמלות. מצד שני, עם תצוגה כזו, למי אכפת מהבגדים.
הישראלית שכבשה את מילאנו: סאן מזרחי
שבוע האופנה במילאנו היה ללא ספק ה-שבוע של הדוגמנית הישראלית סאן מזרחי, שהופיעה בתצוגות החשובות, מפלסת את דרכה על המסלול כאחת הדוגמניות המדוברות של התקופה. לאחר שבניו יורק הופיעה בתצוגות של מייקל קורס וטומי הילפיגר, את השבוע במילאנו היא פתחה בתצוגה המדוברת של פנדי, מותג היוקרה שעבורו הצטלמה השנה לקמפיין קו האביזרים, לבושה שמלת משי סאטן בצבע כחול-אפור ומעיל צמר עם חגורת סאטן רחבה. המראה הזה גם זכה להופיע על דף בגודל A3 במהדורה המודפסת של יומון האופנה WWD.
משם המשיכה לתצוגות של מקס מרה, דיסקוורד, בלומרין (שגם לו הצטלמה לקמפיין), בוטגה ונטה, MSGM והתצוגה המדוברת של מיסוני. מי שרק לפני כשנה פרצה כדוגמנית וחוותה אתגרים שעליהם דיברה בריאיון ראשון לערוץ האופנה של Ynet, מוכיחה שהיא יכולה להחליף מראות כמו זיקית וממשיכה לכבוש פסגות בעולם האופנה. כשהאבא אווירון, פלא שהיא נוסקת גבוה?
ההפתעה: פריס הילטון בוורסאצ'ה
אפשר לסמוך על דונטלה ורסאצ'ה שתדע להפתיע עם פינאלה שתטיס אותה לכותרות העיתונים. הפעם הייתה זו פריס הילטון שחתמה את התצוגה, לבושה שמלת פאייטים בצבע ורוד-סגול עם מחשוף רבידה והינומה ורודה. הילטון התפרסמה לציבור הרחב בדיוק לפני 20 שנה עם עליית סדרת הריאליטי-טראש "החיים הפשוטים", שבה כיכבה לצד חברתה ניקול ריצ'י, שתי ילדות מפונקות שנשלחו לחווה בארקנסו.
הופעתה של הילטון חתמה את חטיבת שמלות הערב במראה רומנטי-גותי ששיגרה ורסאצ'ה למסלול, עם שמלות תחרה רומנטיות, ביריות תואמות והינומות צבעוניות שלבשו דוגמניות-על כמו בלה חדיד וסופיה סטיינברג הרוסייה. לפרקים זה נראה כמו מחווה למדונה בקליפ "כמו בתולה". סופה של התצוגה היה אנטיתזה לחלקה הראשון, שנפתח עם הדוגמנית ג'יג'י חדיד בכיסוי ראש שחור ושמלה צמודה – יריית פתיחה לאוסף שמלות שחורות הדוקות לגוף עם חיתוכים גיאומטריים.
הטרנד: הפופיק בחוץ
הכינו את הפופיק. תצוגות האופנה בשתי העונות האחרונות מציגות חזרה של מכנסיים בגזרה נמוכה, כשאליהם הצטרפו בעונה שעברה חולצות הבטן – אותו סיוט שנשים רבות סוחבות מלפני 20 שנה. המראה הזה יוצר אשליה של טורסו ארוך, וחושף לראווה את המותניים והטבור. בהנחה שהמגמה הזו לא תישאר כקוריוז תצוגות ותעבור לרחוב, בקיץ הבא צפוי הפופיק לככב במלוא תפארתו, לעיתים גם בשילוב פירסינג מנצנץ, כפי שהדגימו בבית האופנה אטרו. והמגמה הזו לא מכוונת לצעירות בלבד. הנה, אפילו בבית האופנה האלגנטי והבוגר מקס מרה הציגו מערכות לבוש של חצאיות מקסי וגופיות בטן קטנטנות שחשפו את הטבור.
מלכת הלבבות המתנפחים: מוסקינו
מעצב נוסף שלא בוחל בטריקים ושטיקים על המסלול הוא ג'רמי סקוט, המנהל האמנותי של בית האופנה מוסקינו בשמונה השנים האחרונות. הפעם בחר סקוט לעסוק בנושא האינפלציה הגלובלית המקרינה על כולנו. והוא עושה זאת פשוטו כמשמעו. אינפלציה (מהמילה Inflate, התנפחות) משמעותה עליית מדד המחירים לצרכן. בריאיון לאתר ווג הסביר סקוט: "כולם מדברים על אינפלציה. העלות של הכול עולה: דיור, אוכל, חיים. אז תרגמתי את האינפלציה לקולקציה".
סקוט יצר אוסף של פריטי לבוש שבהם שילב אביזרים מתנפחים, כמו לב אדום קטן ונפוח שנתלה על שמלת מיני שחורה שפתחה את התצוגה, ועד לסדרת מראות עם דוגמניות שתלו על עצמן מתנפחים ילדותיים וצבעוניים. "לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו טובעים", המשיך סקוט, "אבל לא משנה מה קורה, אנחנו צריכים לשמור מקום לשמחה, לא כך? ככל שהמצב אפל יותר, אני צריך להיות בוהק יותר".
שיא גינס: דיזל
כפי שדיווחנו בשבוע שעבר ישירות ממילאנו, על אחת התצוגות הגדולות של שבוע האופנה – שהתקיימה באולם כדורסל בפאתי העיר לעיני 5,000 איש – חתומים מותג הדנים דיזל והמנהל האמנותי גלן מרטנז. התצוגה גם שברה שיא גינס למתנפח הגדול ביותר שנוצר אי פעם והוצב במרכז האולם. לסיקור המלא לחצו כאן.
על המסלול: הדוגמניות של שנות ה-90
שנות ה-90 אינן רק מגמה אופנתית ששולטת על הקולבים ברשתות האופנה. שבוע האופנה של מילאנו אירח על המסלול כמה מהדוגמניות הבולטות של העשור ההוא (ששרדו לספר, כמו שאומרים). קרלה ברוני ונעמי קמפבל הפתיעו בתצוגת האופנה המינימליסטית של טוד'ס, בעוד קמפבל גם פתחה את התצוגה של המותג בוס. את הטריו המוצלח מהעשור ההוא חתמה קייט מוס במראה גראנג' נינוח בתצוגה היפה והעשירה בטקסטיל של מתיו בלאזי לבוטגה ונטה. מוס צעדה לבושה מכנסי ג'ינס רחבים, גופיה לבנה וחולצה משובצת, במה שנראה כמו מחווה "נקייה" לילדי הגראנג' של שנות ה-90.
שיתוף הפעולה: דולצ'ה & גבאנה x קים קרדשיאן
זה היה רק עניין של זמן עד שקים קרדשיאן תוסיף לרזומה שלה עיצוב קולקציית יוקרה. מי שהייתה ועודנה מוזה למעצבי אופנה (ע"ע החיבוק שהיא מקבלת ממעצבים כמו ריקרדו טישי ודמנה מבלנסיאגה), ובעלת מותג בגדי הגוף, המחטבים וההלבשה התחתונה "סקימס" – חברה ביום שבת לצמד האיטלקי דולצ'ה & גבאנה לשיתוף פעולה ראשון, לאחר שבין הצדדים נרקמו יחסים קרובים בחתונה של קורטני קרדשיאן וטרוויס בארקר.
הקונספט הפעם: אוצרות. במסיבת עיתונאים הסבירה קרדשיאן כי השניים הופתעו כשהביאה איתה לחתונה שנערכה באיטליה פריטי וינטג' של המותג, כולל כמה שלא הופיעו בארכיון של בית האופנה. הקולקציה שהוצגה היא פרי עמל של שני הצדדים בנבירה בארכיון המותג. קרדשיאן בחרה פריטי לבוש שאהבה מקולקציות בעיצובם של צמד המעצבים בשנים 2007-1987, והם העניקו לבגדים תרגום מחודש. חלק גדול מהפריטים הם מתחילת שנות האלפיים, כאלה שיקרצו, כמובן, לדור ה-Z שמחפש פריטים בסגנון זה.
התצוגה החלה בהקרנת סרט שחור-לבן בשם "צ'או, קים", מחווה לכוכבות הגדולות של איטליה ובראשן סופיה לורן וג'ינה לולובריג'ידה, שבו רואים את קרדשיאן אוכלת פסטה. אם הצלחתם להגיע עד כאן ולא לגלגל עיניים, התצוגה החלה על רקע תמונתה של האחות הכי מפורסמת במשפחת קרדשיאן, עם מצעד דוגמניות לבושות בעיצובי אופנת רחוב סקסית, לא משהו שלא ראינו בעבר אצל הצמד השנוי במחלוקת. בלטו על המסלול: מכנסי ג'ינס בגזרה נמוכה מלווים בקרעים, שמלות צרות בהדפסים מנומרים ושמלות המתכתבות עם חדר המיטות. בשורה מרעישה זו לא, יותר יחסי ציבור המשרתים את שני הצדדים בחתונה הלא קתולית הזאת, על אף הצלבים הרבים שהופיעו על המסלול.
מאטי בובאן
קים קרדשיאן אינה היחידה שזכתה לחיבוק מדומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה. לאחרונה מעודדים ומארחים השניים מעצבים צעירים ומבטיחים בפלטפורמה החזקה שלהם, ולאחר שבעבר אירחו את סוהי פארק והאריס ריד – העונה זכה לכבוד המעצב הבריטי הבועט והעולה מאטי בובאן, מי שנחשב לילד הרע של עולם האופנה. השניים הצמידו לבובאן את צוות המתפרה שלהם, סייעו כלכלית בייצור ובמשאבים הנדרשים, והעניקו לו גישה חופשית לארכיון של בית האופנה. התוצאה היא קולקציה מרהיבה, צבעונית ופסיכדלית, עם נוכחות בולטת של טרנד הגליץ'-קור – אותם הדפסים שנראים כמו עיוותים על מסך המחשב של עידן האינטרנט המוקדם.
הכוכבים החדשים של מילאנו
חילופי דורות באופנה הם עניין שבשגרה, משחק כיסאות שהתרגלנו אליו מאז שהמאסטרים הגדולים, אלו שהקימו את בתי האופנה (ע"ע ולנטינו, סן לורן וכדומה) כבר לא מעצבים בעצמם. מצד אחד, בעידן שבו הקהל צמא לחדש ולצעיר, טבעי שמדי ארבע שנים יבקשו תאגידי האופנה להחליף את המנהלים האמנותיים מתוך רצון לעורר עניין; מצד שני, לטוב ולרע, קשה להציג דרך וחזון בקדנציה קצרה כל כך, כפי שניתן לראות אצל מעצבים ותיקים ועצמאיים הפועלים לאורך שנים ארוכות.
שבוע האופנה של מילאנו התהדר בלא מעט שמות חדשים שהזרימו דם חדש ואנרגיה למסלולים. ואלה שמות: מקסימיליאן דיוויס בסלבטורה פרגאמו, מרקו דה וינסנזו באטרו, פיליפו גרציולי במיסוני, רואיג'י ויהסניו (מהמותג רוד) שנחת במותג המנומנם באלי, ואנדראה אינקונטרי בחברת האופנה בנטון. חמישה מעצבים מבטיחים שכל אחד מהם עשה שינויים קלים בסגנון של המותגים הוותיקים שאליהם נכנסו.
גרציולי, ויהסניו ודה וינסנזו, למשל, הטעינו את מיסוני, באלי ואטרו (בהתאמה) בשפה סקסית וצעירה, עם חיתוכים גיאומטריים וצלליות צרות. השינוי הגדול ביותר הוא כמובן זה שיצר ויהסניו במותג היוקרה השוויצרי באלי, המפורסם בשל התיקים והנעליים שלו. הבגדים במותג היו עד כה שמרניים ומעונבים, וכניסתו של ויהנסיו מבטיחה שפה ארוטית וקריצה לקהל לקוחות צעיר. מקסימיליאן דיוויס בפרגאמו שמר על הקו האלגנטי של בית האופנה, אך הטעין אותו בשפה צעירה ולא מעט תיקים נחשקים.
אינקונטרי הציג בבנטון קולקציה צבעונית, עשירה בהדפסים ודוגמאות מחויכות, כאלה שוודאי יהפכו ללהיט בקרב קהל צעיר. התצוגה של המותג נערכה ביום שבו ננעלה במילאנו התערוכה של הצלם הנודע אוליביירו טוסקני, מי שהיה אחראי בשנות ה-80 וה-90 לקמפיינים השערורייתיים של המותג. בנטון כבר מזמן אינו מותג בועט ברמה הפרסומית, וגם לא מבחינה אופנתית. את השינויים שהכניס אינקונטרי כבר ניתן לראות בחלון הראווה של חנות הדגל של המותג, הסמוכה לכיכר הדומו, אבל ביקור בחנות זורק אתכם אחורה בזמן. יש לקוות כי השינויים שהכניס יקרו בקרוב מאוד.