"ככל שהשתלבתי יותר בעולם האופנה, זה הפך לחלק חשוב מאוד בביטוי העצמי ובזהות שלי". זאיה וייד

הדוגמנית זאיה וייד: "אני זוכה להרבה אהבה מצד אחד, אבל גם לשנאה וטרנספוביה"

היא התפרסמה בגיל 12 כשאביה, שחקן ה-NBA לשעבר דוויין וייד, סיפר כי ביקשה לשנות את המגדר שלה. עכשיו היא רוצה להשתמש במעמדה האופנתי כדי להפיץ חיוביות לכל האנשים הטרנסים בעולם

פורסם:
ביומו האחרון של שבוע האופנה בפריז חיכתה לתקשורת האופנה הפתעה: בתצוגה של בית האופנה האיטלקי מיו מיו, מהחשובות בעיר, פסעה על המסלול זאיה וייד, רק בת 15, בטבילת אש ראשונה כדוגמנית. וייד, בתו השנייה של שחקן ה-NBA לשעבר דוויין וייד, כבר הוכרזה בגילה הצעיר כאקטיביסטית לזכויות להט"ב, יקירת תעשיית האופנה החדשה והחודש גם קוטפת את השער הראשון שלה בריאיון מקיף למגזין הבריטי Dazed, חמושה בתסרוקת אפרו ומבט מלא תוכחה.
זאיה וייד על שער מגזין דייזד


בעידן שבו קולות מהימין השמרני בארצות הברית, באירופה וגם בישראל קוראים לפעול נגד ילדים ובני נוער טרנסג'נדרים – ואי אפשר להתעלם מהשער רווי השנאה שפורסם השבוע במגזין 14 ומהתמיכה של חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית בקמפיין לסילוק ילד טרנסג'נדר מבית ספר בגבעת שמואל – וייד, צעירה שחורה ופורצת דרך שבגיל 11 כבר הודיעה להוריה שהיא רוצה לשנות את המגדר שלה מילד לילדה, עומדת איתנה מול הדף הטרנספוביה והופכת למודל לחיקוי.
6 צפייה בגלריה
זאיה ודווין וויד, 2022
זאיה ודווין וויד, 2022
זאיה ודווין וייד, 2022
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)

הופעתה על המסלול של מיו מיו, לבושה בחליפת חצאית מצמר בצבע זית, הייתה פרק נוסף במערכת היחסים שלה עם המותג. באוקטובר אשתקד היא הוזמנה כאורחת לשורה הראשונה, לבושה בלהיטי הרשת של בית האופנה, הפונים לקהל הלקוחות הצעיר מדור ה-Z: חצאית פליסה באורך מיני וז'קט ג'ינס גזור בקו הפופיק. בנוסף, היא גם הפנים הצעירות של מותג תכשיטי היוקרה Tiffany & Co, שהשיק באוקטובר האחרון צמידים המיועדים לכל המגדרים מתוך רצון לקדם ערכים של איחוד והכלה. בימים אלו, כל אזרח ישראלי זקוק לאחד כזה.
זאיה וייד בקמפיין של מותג התכשיטים טיפאני אנד קו

"מערכת היחסים שלי עם אופנה התפתחה עם השנים", סיפרה החודש למגזין דייזד. "זה התחיל בתור הערצה להורים שלי. הם סופר-אופנתיים ורציתי להתלבש ולהיות אופנתית כמותם. ככל שחלף הזמן והשתלבתי יותר בעולם האופנה, זה הפך לחלק חשוב מאוד בביטוי העצמי ובזהות שלי, בין אם אני לובשת שמלה לאירועים או לובשת חליפה לצילומים".
6 צפייה בגלריה
זאיה וויד מדגמנת בתצוגת אופנה של מיו מיו, 2023
זאיה וויד מדגמנת בתצוגת אופנה של מיו מיו, 2023
זאיה וייד מדגמנת בתצוגת האופנה של מיו מיו, 2023
(צילום: Steve Wood/Shutterstock)

סיפור יציאתה מהארון של וייד בגיל 11 הפך בארבע השנים האחרונות לשדה קרב תקשורתי, פוליטי ומשפחתי תחת אור הזרקורים. בפברואר 2020 חשף אביה בריאיון לאלן דג'נרס כי זאיון, בנו בן ה-12, שיתף אותו ואת אשתו, גבריאל יוניון, כי הוא רוצה להיות אישה. "זאיון נולד בתור בן, אבל יום אחד הוא הגיע הביתה ואמר לנו 'אני חושב שאני מסוגל ללכת עם האמת שלי, ורוצה שמעכשיו תתייחסו אליי כאל אישה. אשמח אם מעכשיו תקראו לי 'זאיה'", סיפר. "אני ואשתי מתייחסים להורות שלנו ברצינות. כשאחד הילדים מגיע הביתה עם שאלה כלשהי, התפקיד שלנו בתור הורים הוא להקשיב לו ולתת לו את כל המידע שיש ברשותנו, את כל התמיכה שאנחנו מסוגלים לתת".
(דווין וייד מדבר על היציאה מהארון של בתו זאיה)

אימהּ של זאיה היא סיבון פונצ'ס, אשתו לשעבר של וייד. למרות שקיבלה את יציאתה מהארון של זאיה ותמכה בה, בנובמבר האחרון יצאה נגד בעלה לשעבר בתקשורת בטענה כי הוא מנסה לגרוף הון כלכלי ופרסומי על חשבון בתם. פונצ'ס עתרה נגד שינוי השם והמגדר של זאיה במסמכים הרשמיים, וביקשה שתעשה זאת רק כשתהפוך לבגירה. וייד, מצידו, לא נותר חייב וענה לה בפוסט ארוך באינסטגרם: "נאמר לי שאני מואשם בכך שאני כופה על בתי להיות מישהי שהיא לא ולעשות משהו נגד רצונה. אלו האשמות חמורות הפוגעות בבתי. אנחנו לא מופתעים מהמאמצים של סיבון להילחם בזהותה של זאיה ובניסיונות שלה להכפיש את שמי, אבל אני מאוכזב מכך שהיא ממשיכה למצוא דרכים שבהן הסיפור הזה עוסק בה", כתב.
6 צפייה בגלריה
זאיה וויד, דווין וויד וגבריאל יוניון, 2021
זאיה וויד, דווין וויד וגבריאל יוניון, 2021
זאיה וייד, דווין וייד וגבריאל יוניון, 2021
(צילום: Rich Fury/Getty Images for Gucci)

בהמשך הוסיף כי היא מנסה לפגוע בזאיה כדרך לפגוע בו. ובכל זאת, הוא נותר איתן מול דבריה. "אף אחד לא יכפה על אף ילד שום דבר, ודאי שלא זהות שלמה. למרות שמדובר באישה שמגדירה את עצמה 'אם נוצרייה טובה', לא ראיתי אותה מתאמצת או מקריבה משהו כדי לצאת מהבית ולקחת חלק בחיי בתה", כתב לסיכום. "לגברים יש מוניטין גרוע בתור אבות שנעדרים מחיי ילדיהם, אבל זה לא המצב פה. לא אשב בצד ואתן לה ללעוג למסירותי עבור משפחתי".
6 צפייה בגלריה
זאיה וויד באירוע של מיו מיו, 2023
זאיה וויד באירוע של מיו מיו, 2023
וייד באירוע של מיו מיו, 2023
(צילום: Victor Boyko/Getty Images for Miu Miu)

בריאיון החדש איתה אומרת וייד ג'וניור כי התמיכה המשפחתית שהיא מקבלת מאביה ומאשתו גבריאל מסייעת לה רבות בהתמודדות האישית שהיא עוברת בגיל ההתבגרות, וגם מול תגובות החברה, לרבות בריונות רשת וטרנספוביה.
"אני זוכה להרבה תשומת לב: הרבה אהבה מצד אחד, אבל גם לשנאה וטרנספוביה", הוסיפה בריאיון לדייזד. "לגדול באור הזרקורים מאפשר לי להגיע ליותר אנשים, והרשתות החברתיות מסייעות לי להפיץ חיוביות לכל האנשים הטרנסים בעולם שזקוקים לקול ולהשראה לחיות את חייהם ללא פחד. מיום ליום אני לומדת שהיופי נמצא בעצמך והכי חשוב להיות אתה ולהביע את עצמך כמו שאתה. להיות עצמי זה הדבר הכי טוב שיש".
6 צפייה בגלריה
זאיה וויד בתצוגת אופנה של גוצ'י, 2021
זאיה וויד בתצוגת אופנה של גוצ'י, 2021
בתצוגת אופנה של גוצ'י, 2021
(צילום: Rich Fury/Getty Images for Gucci)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button