נדב רוזנברג
תצוגת האופנה של המעצב נדב רוזנברג, הפועל תחת שם המותג Northern Star, פתחה את יומו השני של שבוע האופנה קורנית תל אביב וחגגה עשור לפועלו בתחום האופנה. ואיזו פתיחה זו הייתה: רוזנברג הוא מהמעצבים הבודדים בישראל שמצליחים מדי עונה לנסח את הנינוחות העירונית של תל אביב עם בגדים לא מתאמצים, מהסוג שבא לך לזרוק על הגוף ביום חמסין ולצאת איתם מהבית, תוך שילוב הדפסים מסקרן ויכולת ללהטט באלגנטיות בתוך פלטת הצבעים.
התצוגה נפתחה במערכת לבוש של אוברול כתום עם הדפס גרפי ומעליה חולצה רחבה בצבע ורוד בזוקה. אחר כך הופיעו על המסלול דוגמנים ודוגמניות באוסף פריטי לבוש צבעוניים, חלקם מתוכשטים בחרוזים צבעוניים. אולם מה שכבש אותנו יותר מכול היו האביזרים שליוו את התצוגה והוסיפו לה שכבה נוספת של צבע: משמיכות המעבר שגררו הדוגמנים והדוגמניות על המסלול (כמעין "שמיכי" שהטיס אותנו בחזרה לילדות) ועד לתיקי מימייה צבעוניים.
משכית
שורה ארוכה של דוגמניות-על ישראליות שעשו חיל בעולם בשנות ה-90, הובילה את התצוגה של בית האופנה משכית, ביניהן מיקי ממון, שירז טל, שירלי בוגנים ועמית מכטינגר, שחתמה את התצוגה עם תלתלי הפרא שלה. תחת הכותרת "חופשה בערי חוף בניינטיז", הציגה מעצבת המותג שרון טל תצוגה מפתיעה בקלילותה, שהורכבה מאנסמבל של פריטי לבוש משני הקווים של בית האופנה: הקו הראשון משכית והקו המשני והצעיר M by Maskit.
השילוב בין שני הקווים, בין הגבוה לנמוך, בין היקר לנגיש, הולחם בחוכמה: שמלות רקומות בעבודת יד לצד מכנסי ג'ינס רחבים וז'קט עור מחוספס, הדפסי פרחים והדפס השי"ן האלגנטי מלוגו המותג (שמזכיר כתר בצורתו) אל מול הלוגו של הקו המשני שהופיע על כובעים בווריאציה על צורת הבאקט עם רצועות לוגו. תהליך ההנגשה של המותג לקהל צעיר, שהחל בסתיו האחרון עם השקת קו הג'ינס, זכה בתצוגה לחיזוק משמעותי בדמות שמלות ערב עם שסעים עמוקים וחזיות עם רצועת לוגו. מספיק היה להציץ בפניה המשתאות והמתלהבות של משפיענית האופנה הצעירה עינב כהן כדי להבין את הקריצה המדויקת לקהל היעד.
Upcoming Designers
תצוגת ה-Upcoming Designers חולקה השנה לשני חלקים, ונכון לשעה זו, חלקה הראשון היה התצוגה הטובה ביותר שהוצגה עד כה בשבוע האופנה. היום (שני) הציגו אחד אחרי השני: רותם שאול, דניאל מריאש ואהרון גניש. השניים הראשונים הם בוגרי המחלקה לאופנה בשנקר, האחרון הוא בוגר המחלקה לאופנה ב-ויצו חיפה, יחד שלושתם קיימו היום את ההבטחה שנטמנה בעבודות הגמר שלהם בשנים האחרונות, והציגו קולקציות עם כתב יד מגובש ויכולות טכניות גבוהות.
את התצוגה המשולשת פתחה שאול. על רקע השיר "הכניסיני תחת כנפך" של ריטה, הוצגה קולקציה דרמטית עם בגדים בנפחים גדולים, רחוקים מהגוף, שהזכירו את הצלליות שהחלה שאול לפתח כבר בשנקר. למרות העודפות שכמעט האפילה על חלק מהדגמים, שאול איזנה זאת בצבעוניות אחידה ודגמים נינוחים יותר, כמו שמלת משי-סאטן ורודה באורך מידי ושמלת סליפ ורודה עם הדפס פרחים בשחור. הפינאלה בכיכובה של יעל רייך בשמלה לבנה ודרמטית הוכיחה את כוחה כאחת הדוגמניות המופלאות בישראל, בזכות היכולת להבין בגד וכיצד להציגו על המסלול.
הגולגולות על שמלות וחולצות של דניאל מריאש, והצלליות הצמודות והאפלות שיצר המעצב, הציגו נשיות חזקה וסקסית, מהסוג שמעצבים ישראלים לרוב חוששים לגעת בו. מריאש, בוגר תוכנית "מאיץ" של מפעל הפיס, הציג כתב יד ברור שכלל חיתוכים גיאומטריים, משחקי שקיפויות ועבודות רקמה עמלניות, כפי שניתן היה לראות על טוניקה שחורה בשילוב הדפס וגדילים שלבשה הדוגמנית סאן מזרחי.
את תצוגת הטריו חתם המעצב אהרון גניש, שפרויקט הגמר שלו ב-ויצו חיפה מ-2018, אשר עסק בהתמודדות אישית עם הטרדות מיניות בחברה החרדית, היה אחד הטובים באותו מחזור, אם לא הטוב ביותר שיצא מחדרי המחלקה הצפונית. גניש הצעיר הצליח לדלג על "תסמונת האלבום השני" והציג קולקציה שנשענת על הצלליות והשפה האסתטית שהציג לפני ארבע שנים תוך שהוא מפתח ומשכלל אותה.
הפריטים המחויטים שהציג גניש היו תפורים היטב, וכך גם הדגמים המורכבים ביותר שהציג על המסלול, בגדים עתירי פרטים קטנים כמו רקמות וסרטי תחרה. למרות האלמנטים החסידיים ששולבו במערכות הלבוש, כמו תמונת הפתיחה הלבנה עם דוגמנית האוחזת בספק כרית-ספק כיסוי לטלית, גניש המשיך משם למחוזות אוונגרדיים יותר, שמסמנים אותו, יחד עם מריאש ושאול, כאחד המעצבים המסקרנים של התקופה.
סיגל דקל
סיגל דקל חוזרת לעצב, וזו בהחלט אחת הבשורות המשמחות של העת האחרונה. לאחר שסגרה את רשת האופנה הנושאת את שמה בעקבות הקפאת הליכים ועברה לעבוד ברשת קרייזי ליין כמעצבת, היא ככל הנראה הבינה שהכי טוב לבד. מי שהייתה ממבשרות גל המעצבים הצעירים בסוף שנות ה-90, מציגה לראשונה בשבוע האופנה כשלפניה ואחריה הציג דור המעצבים הצעיר. מעניין לבחון את מקומה דווקא בקונטקסט הזה, ודקל, כך נראה, התבגרה יחד עם לקוחותיה.
התצוגה הייתה מסע בזמן לסיגל דקל של לפני עשור וחצי. המוכרת והאהובה. כתב היד המזוהה איתה עוד שם, תוך ניצול החוזקות שלה כמעצבת: היכולת לשלב הדפסים שונים בהרמוניה לצד בחירות סטיילינג מוצלחות, כמו גרביים ארוכים ומגבעות מודפסות שאבזרו את הדוגמניות.
שיתוף הפעולה שלה עם חברת קורנית דיגיטל יצר קולקציה עשירה בהדפסים. מתוכם, ההדפסים הגיאומטריים בניחוח רטרו שהוצגו על חליפות מכנסיים ארוכות וקצרות היו מהרגעים המוצלחים על המסלול, לעומת הדפסים פרחוניים שהופיעו על שמלות ללא שרוולים בגזרה רחוקה מהגוף אשר הרגישו מעט מיושנות. ועדיין, לשפה האסתטית שמביאה איתה דקל יש מעריצות רבות ואין ספק כי התצוגה השבוע היא יריית פתיחה מבטיחה לקאמבק מפואר.
ינקי ונטף
צבעים בוהקים, גופות חשופים ולי בירן אחד על המסלול, עמדו במרכז תצוגת הביכורים של המעצבים ובני הזוג ינקי ונטף. לצלילי הופעה חיה של בירן, שנוכחותו על המסלול האפילה לא אחת על הדגמים, צעדו הדוגמניות במעין מסע חיזור או שמא התעלמות ממנו, כשהן לבושות בבגדי גוף בדוגמאות וחיתוכים גיאומטריים שהעניקו להן מראה של אמזונות מהעתיד.
מאז סיימו המעצבים ינקי ונטף גוליאן את לימודיהם במחלקה לאופנה בשנקר, הם עבדו בעיצוב תלבושות לכוכבות כמו אנה זק ונועה קירל, והדבר ניכר גם בנעשה על המסלול: אלו לא בגדים לרדת איתם למכולת. השניים שמו דגש על שמלות שיתאימו לאירועי הקיץ עם חיתוכים סקסיים, מכנסי ויניל בשחור ובאדום, ושילובי צבעים נהדרים, חלקם בצביעת דגרדה, שהפכו את התצוגה הראשונה שלהם לאחת הבולטות של היום השני.
טובה'לה +
הערב השני של שבוע האופנה הביא למסלול תצוגה חגיגית של המותג טובה'לה + בעיצוב טובה ונעמה חסין, אם ובת, שני דורות של אופנה ישראלית. פחות מ-24 שעות לאחר שקיבלה פרס מפעל חיים מידיה של הגברת הראשונה מיכל הרצוג במהלך ערב הגאלה, זכו האורחים לשידור חוזר של טקס הענקת הפרס, הפעם מידיה של חברתה הטובה של המעצבת, ד"ר מרים אדלסון, מאחר שטובה'לה רצתה לחזור על האירוע לעיני חברותיה הטובות שמילאו את האולם, צוות הסטודיו הצמוד שקיבל זרי פרחים על הבמה, ושבט חסין שהריע לה מהשורה הראשונה.
התצוגה נערכה באולם מלא מקצה לקצה מיד לאחר התצוגה של זוג המעצבים הצעיר ינקי ונטף, דבר שעורר מחשבות על קו מקשר בין שתי תצוגות האופנה. על אף השוני הסגנוני המובהק – שמחת החיים, הצבעוניות המתפרצת ושילובי הצבעים שליוו את התצוגה של בני הזוג גוליאן הופיעו גם בתצוגה של חסין, שכבר 35 שנה נלחמת בדרכה על אותם ערכים עיצוביים בדיוק. למעשה, אפשר לומר שאילולא התעקשה חסין על עיצוב בגדים שמחים ומפוארים במדינה שמקדשת מינימליזם אורבני וסוג של "הצנע לכת", לא היה לדור המעצבים הצעיר מודל לחיקוי.
בתוך כך, יותר משזו הייתה חשיפה של קולקציית אביב-קיץ 2022 של בית האופנה, התצוגה של חסין הייתה תמונת ניצחון שלתוכה פיזרה אלמנטים ורגעים מעבודתה כמעצבת. דוגמאות הפרחים היו שם, גם הסמיילי המפורסם, הציורים בסגנון מתיילד המשדרים נאיביות שהולכת ונעלמת, החצאיות ששולבו עם סנדלים צבעוניים, אלמנטים דקורטיביים שקישטו את הבגדים, וסדרה של חמש חולצות טי עם הדפס הומוריסטי של דמותה של טובה'לה, שעוצבו על ידי אמנים כמו דורון מלכי, אריאל איבשיין, שיר גרוסמן ואחרים.
תיק נשיאה ורוד ומנצנץ שאחזה אחת הדוגמניות עם הכיתוב Stay Safe הזכיר לכולם כי למרות האסקפיזם על המסלול, אנחנו בישראל ושבכלל, יש מלחמה בעולם. לאורך הפינאלה של התצוגה צעדו הדוגמניות לצלילי שיר עממי אוקראיני שמדבר על המולדת ועל יופייה של המדינה, בזמן שלאורחים חולקו דגלי אוקראינה.
פורסם לראשונה: 13:35, 04.04.22