אם מישהו היה זקוק להוכחה כי פסטיבל הסרטים בוונציה הפך השנה למפגן כוח אופנתי, טקס הנעילה אמש (שבת) חיזק תחושה זו. פרס אריה הזהב הוענק לבמאי הספרדי פדרו אלמודובר – שסרטיו הססגוניים הם מופת של אסתטיקה, סגנון ועיצוב מרהיב – על סרטו הראשון דובר האנגלית, "החדר הסמוך". כוכבות הסרט טילדה סווינטון וג'וליאן מור אומנם נעדרו אתמול מהטקס, אולם כשתי מתלבשות מקצועניות על שטיחים אדומים, עוד ודאי נראה לא מעט מהן בשבועות הקרובים בהקרנות נוספות ברחבי אירופה.
על אף חשיבותו כפסטיבל בינלאומי, השטיח האדום בוונציה נחלש בשנים האחרונות לטובת זוהרו של פסטיבל הקולנוע בקאן עמוס הכוכבות. מקבץ הסרטים המצוין שהגיע העונה לעיר התעלות האיטלקית ורשימת כוכבות מפוארת, לרבות יו"ר חבר השופטים איזבל הופר, שטפו את ונציה באוסף בלתי נשכח של שמלות ערב, שכמותן לא ראינו בפסטיבל כבר תקופה ארוכה: ליידי גאגא במראה דרמטי ואפל, ניקול קידמן במחוך פיסולי, וגם כמה ישראליות מפורסמות, שכמו תמיד, הלכו על בטוח והצטיידו בשמלת כלה לבנה. הנה כל מה שפספסתם בשבוע האחרון.
ליידי גאגא לובשת כריסטיאן דיור הוט קוטור ופיליפ טרייסי
לאחר היעדרות ארוכה מהשטיח האדום, ליידי גאגא חוזרת כמנצחת. לפרמיירה של סרט הקולנוע "ג'וקר: טירוף בשניים", שבו היא מגלמת את דמותה של הארלי קווין, הגיעה גאגא לבושה בשמלת ערב דרמטית ומלאת ווליום מקו ההוט קוטור של כריסטיאן דיור ותכשיט ראש בעיצוב פיליפ טרייסי, מקולקציית סתיו-חורף 2001-02 של המעצב. הסרט, אגב, ינחת בישראל ב-3 באוקטובר.
בראד פיט לובש לואי ויטון
בראד פיט הגיע לוונציה ברביעייה, יחד עם בת זוגו, מעצבת התכשיטים אינס דה רמון, ושותפו לסרט הקולנוע Wolfs, השחקן ג'ורג' קלוני, ואשתו, עורכת הדין לזכויות אדם אמל קלוני. מלבד התמונות המשותפות והלחשושים על הניסיונות להימלט מעיניה של אשתו לשעבר, אנג'לינה ג'ולי – כולם דיברו על מכנסי הפעמון של פיט מבית לואי ויטון. הבחירה המפתיעה סימנה אותו כמתלבש מעניין ופורץ דרך, אולם ייתכן שאם היינו עולים על רכבת במנהרת הזמן לשנות ה-70, הופעתו הייתה נתפסת כבנאלית.
אנג'לינה ג'ולי לובשת תמרה ראלף קוטור
פייר, זו לא השמלה להוציא לאקס את העיניים. אנג'לינה ג'ולי הגיעה לוונציה לקדם את סרטה החדש "מריה" על חייה של זמרת האופרה הנודעת מריה קאלאס, לבושה שמלת שיפון בצבע אבן של תמרה ראלף עם שאל עשוי פרווה מלאכותית שנראה עליה כמו שועל רטוב.
אווה הרציגובה לובשת אטרו
דוגמנית העל לשעבר אווה הרציגובה הפתיעה את האורחים בבגד גוף מודפס שנראה כמו קעקועים, ומעליו בגד גוף שחור ומתוכשט בעיצוב מרקו די וינצ'נזו לבית האופנה האיטלקי אטרו. לא מסוג ההופעות שהייתם מצפים לראות ממנה, ובכלל על השטיח האדום, אולם אפקט ההפתעה והטוטאל-לוק המחשמל יצרו שילוב שעוד ידובר בו רבות.
ניקול קידמן לובשת סקיאפרלי
השחקנית ניקול קידמן בשיאה. לפרמיירת הסרט Babygirl – עליו גם זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר – בחרה קידמן במערכת לבוש של סקיאפרלי, שנעלה את תצוגת ההוט קוטור של בית האופנה ביולי האחרון: מחוך מפוסל עשוי אורגנזה בשילוב פאייטים שחורים ורקמה משובצת קריסטלים, עם חצאית קטיפה שחורה וארוכה. קידמן נאלצה להיעדר מטקס הנעילה אמש בעקבות מותה הפתאומי של אמה בסוף השבוע.
איריס לאו לובשת ברברי
שיער הפלטינה הקצר והמראה הנערי של איריס לאו איזנו את שמלת הקטיפה הסקסית בעיצוב דניאל לי לברברי.
טילדה סווינטון לובשת אלאיה
השחקנית טילדה סווינטון, שהגיעה לוונציה עם סרטו החדש של פדרו אלמודובר, הפתיעה במראה צנוע ואלגנטי, לבושה שמלה א-סימטרית של בית האופנה אלאיה.
סטלה מקסוול לובשת איריס ון הרפן
"השמלה העירומה" של הדוגמנית סטלה מקסוול היא מופת של חשיבה עיצובית, תחת ידיה של המעצבת ההולנדית איריס ון הרפן. השמלה עשויה בד טול בצבע גוף ועליו גבישי קריסטל שנראים כמו שברי זכוכית.
אמה קורין לובשת מיו מיו
ג'וליאן מור לובשת בוטגה ונטה
השחקנית ג'וליאן מור הלכה על בטוח, והצליח לה. מור הגיעה לפרמיירת הסרט "החדר הסמוך" של פדרו אלמודובר לבושה שמלת פאייטים מוזהבת בעיצוב מתיו בלייזי לבוטגה ונטה והצליחה להאפיל גם על מתלבשת מקצועית וייחודית כמו טילדה סווינטון, שהעלתה אבק במערכת לבוש של שאנל.
קייט בלאנשט לובשת לואי ויטון
דרמטית, אלגנטית וסוערת בו-זמנית. קייט בלאנשט בשמלת ערב שחורה עשויה קטיפה של לואי ויטון. בכלל, כדאי לומר מילה טובה על בית האופנה, שלאחר דשדוש מתמשך וארוך על השטיח האדום, מציג לאחרונה מראות נחשקים.
סופי ויילד לובשת לואווה
כנראה שלזה התכוון מאיר אריאל כששר "הרבה טקס בישבן" בשירו "טרמינל לומינלט". השחקנית סופי ויילד בשמלה בלונית ומלאת דרמה בעיצוב ג'ונתן אנדרסון ללואווה. כיסוי העיניים השקוף הוסיף עניין להופעתה.
אמל קלוני לובשת אטלייה ורסאצ'ה
מערכת היחסים ארוכת השנים בין עורכת הדין אמל קלוני לבית האופנה ורסאצ'ה, פעלה לטובתה גם הפעם. חרף הגזרה הבנאלית של שמלת התחרה, קלוני הפתיעה בבחירת גוון החמאה הטרנדי והתוצאה הסופית מרהיבה.
איזבל הופר לובשת בלנסיאגה
השחקנית איזבל הופר, יו"ר חבר השופטים של פסטיבל ונציה, הגיעה עם מלתחה שלמה של בית האופנה בלנסיאגה (וגם קצת ארמאני בשביל הקלאסיקה). ברוב המקרים זה עבד לה, לפעמים היא נראתה כמו תלמידת אולפנה בשבת ארגון של בני עקיבא. כך או כך, מבין כל הופעותיה, הבחירה בשמלת מקסי בדוגמה מנומרת עם צעיף ארוך הייתה הטובה מכולן.
סיינה מילר לובשת קלואה
מה שטוב לקמלה האריס, טוב כנראה גם לסיינה מילר. השחקנית הבריטית הגיעה אמש (שבת) לטקס הנעילה של הפסטיבל במראה גראנג'-קוטור צעיר ובועט, לבושה שמלת תחרה שקופה ולבנה של בית האופנה קלואה ומגפיים גבוהים שהוסיפו את מידת החספוס הנדרשת.
הישראליות: מורן אטיאס, בר רפאלי, רותם סלע
על רקע העצב ההולך וגדל עם רציחתם של שישה חטופים וההפגנות הסוערות בארץ – שלוש כוכבות ישראליות הגיעו לוונציה מלוות במזוודות עמוסות בגדי מעצבים וצוות ביוטי צמוד. רותם סלע הגיעה לקדם את סרטו של ארז תדמור, "סודה", בכיכובה; מורן אטיאס התייצבה לקבלת פרס Diva e Donna, המוענק על ידי מגזין בעל אותו השם לדמויות בולטות מעולם הבידור; ובר רפאלי הגיעה בסוף השבוע האחרון לאירוע Nuovo IMAIE Award.
רפאלי הציגה בחירה מצוינת בשמלת מקסי סקסית ושקופה בצבע זהב של סן לורן, בעוד סלע הלכה על מראה קלאסי וצחור. היא בחרה, בין היתר, בשמלת מיני לבנה בעיצוב יעל מניה, ונראתה נהדר לאורך כל ביקורה בעיר התעלות, הודות לסטיילינג מדויק של שירן מניה, אחותה של יעל.
אצל אטיאס הבגדים פחות עבדו, עניין מפתיע כשזה מגיע מכיוונה של מי שנחשבת לבת בית בפסטיבל ובאיטליה בכלל. הכוכבת הישראלית נעזרה בשירותיה של הסטייליסטית ג'סיקה פסטר, המלווה אותה כבר עשור, אולם אין כמעט קו מחבר בין שלל הופעותיה, שנראו כמו אוסף רעיונות של איך צריך להתלבש לפסטיבל הסרטים – פעם במחווה משונמכת לסופיה לורן, או במראה "איטלקי" לבושה שמלה בדוגמת מטפחת ותיק של בלמן, או שמלת ערב שחורה של נעים קאן.
מבין שלל הופעותיה, דווקא הבחירה בעיצוב ישראלי הוציאה ממנה את המיטב. לקבלת הפרס ברביעי בערב היא בחרה בשמלה לבנה של ינקי & נטף ותכשיט של קרן וולף, שרפרר לסמל המאבק להחזרת החטופים משבי חמאס.