Kesh Limited
הבוקר השלישי של שבוע האופנה נפתח בתצוגה של המותג התל אביבי הצעיר Kesh Limited, שהוקם בשנת 2018 על ידי המעצבת קשת שפירו ויוצר בגדים במידות XS-4XL. עם הצהרת הכוונות "אנחנו לוקחים עניינים לא-רציניים-במיוחד מאוד ברצינות", הפך מסלול התצוגה לכביש עירוני באווירה פוסט-אפוקליפטית עם מכונית נטושה, תמרורים ועגלות סופרמרקט ריקות שביניהם צעדו הדוגמנים והדוגמניות. הסטיילינג נע בין כפכפים שטוחים למגפי עקב גבוהים שהסתיימו באורך הירכיים, לצד משקפי שמש ותכשיטי שפתיים דומיננטיים. הבגדים הבהירים ברובם יצרו ניגוד לרקע האפלולי והציגו מראות נינוחים – חלקם עם הדפסים של לוגו המותג, גולגולות ודוגמת הסוואה צבאית – כאשר גם הבגדים השחורים והכסופים שהופיעו לקראת סיום התצוגה שמרו על סגנון לא מתאמץ שוודאי יתחבב על קהל צעיר ואורבני.
דוד וקסלר
צבא של לוחמות ולוחמים אורבניים כבש את המסלול בתצוגה של המעצב דוד וקסלר, שמציג לראשונה במסגרת שבוע האופנה. וקסלר, בוגר המחלקה לאופנה בשנקר ותואר שני מסנטרל סנט מרטינס בלונדון, ממשיך לחקור בקולקציה הנוכחית סוגיות של מיליטריזם, גבריות וקיימות, דרך בגדים שהתכתבו עם השראות משנות ה-90 בואכה דור ה-Y2K. מספיק להציץ במסכות אב"כ שנצבעו בגווני פסטל ושימשו כתיקי נשיאה, כדי להבין את הקריצה שלו למעגל החיים הנוכחי פה בין שגרה למלחמה.
הקולקציה של וקסלר עוצבה בהשראת חלוק רפואי שקיבל מחבר טוב, ואותו פיתח בשפה העיצובית שלו למקום של שבר והחלמה, ניגודיות שהקרינה על אופי הבגדים לאורך כל התצוגה. הבגדים במראה מפורק נוצרו מפריטים ישנים שעברו תהליך upcycle, חלקם ממדים צבאיים. וקסלר הרכיב מהם תחביר חדש, שהציב שאלות ביקורתיות ברמה העיצובית, המקומית והפוליטית.
עידן לרוס
מעצב האופנה עידן לרוס הציג אחר הצהריים קולקציה של שמלות כלה לבנות, בכיכובן של דוגמניות עבר והווה שפרחים אדומים נשזרו בשערן, כמו ליתאי מרכוס, סיגל שחמון, סאן מזרחי, יעל רייך ושירלי בוגנים. את התצוגה חתמה השחקנית והזמרת אליאנה תדהר, כשבעלה לי בירן עודד אותה מהשורה הראשונה.
ההחלטה ליצור אוסף שמלות כלה צעיר ובועט עם משחקי נפחים מעניינים היא בחירה מסחרית נבונה בתצוגה לקראת פתיחת עונת החתונות. רק היה מצער שהגימורים של חלק גדול מהשמלות לקו בחסר, וכך גם גיהוץ המכפלות של הדגמים.
Upcoming Designers
החלק השני של תצוגת ה-Upcoming Designers אירח הערב את המעצבים גולן פרידמן ואדי גברילידיס מהמותג House of Jaffa, אבירם פימה ודיקלה לבסקי למותג IÇIÀLÀBAS והמעצבת ג'ניפר קים. למעשה, הבחירה להציג את שלושתם תחת מטרייה אחת היא מעט מוזרה, מאחר שכל אחד מהמותגים והמעצבים נמצא בשלב שונה בקריירה שלו. פרידמן מגיע עם ניסיון ורזומה ארוך בעקבות המותג הקודם שלו, Fyodor Golan, שפעל בלונדון עם לקוחות מפורסמות כמו מדונה וריהאנה; קים כבר עובדת כמה שנים, שבמהלכן הספיקה להלביש כוכבות מקומיות כמו נועה קירל ונרקיס; ואילו הצמד פימה את לבסקי הוא שעטנז בין-דורי: הוא בוגר שנקר טרי, היא מעצבת טקסטיל ותיקה. עם זאת, שלוש התצוגות השונות הציגו שפה עיצובית מובדלת של כל אחד מהמותגים.
House of Jaffa
ראשונים לעלות על המסלול היו הדוגמנים הים-תיכוניים של House of Jaffa, שהציגו גבריות מתפרצת וסקסית בבגדים מודפסים שנוצרו בהדפסה דיגיטלית בשיתוף חברת קורנית. אפילו היה שם הדפס של צבר שקרץ לזכרי האלפא המחוספסים. הגזרות הנינוחות שיצרו מעצבי המותג גולן פרידמן ואדי גברילידיס ודאי יקסמו לגברברים רבים שמעדיפים את הקיץ שלהם עם חולצות פתוחות כפתורים ומכנסיים בגזרה נמוכה.
ג'ניפר קים
המעצבת העולה ג'ניפר קים הלכה על בטוח והמשיכה לחקור בעיצוביה את המתח שבין הגוף לבגד באמצעות אוסף של פריטים העשויים ויניל, שיפון וקטיפה על טהרת השחור והקאמל, שהציגו סקסיות חזקה. לדוגמה, שמלת סטרפלס צמודה או מערכת לבוש דרמטית שכללה מכנסיים שחורים בגזרה ישרה עם חזייה מקטיפה ובלקלבה (מעין מסכת פנים) על הראש. על אף הגזרות המוצלחות שיצרה קים, פלטת הצבעים של האוסף מעט החלישה אותו. ייתכן כי היצמדות לשחור בלבד או שילוב צבעים נוספים (ולא אותו צבע גוף מעט חיוור), היו מקפיצים גבוה יותר את התצוגה, שננעלה בהופעה בלתי נשכחת של תאלין אבו חנא בשמלת כלה לבנה.
IÇIÀLÀBAS
פרויקט הגמר של המעצב אבירם פימה בשנקר מחודש יולי האחרון זכה לביקורות טובות בזכות החיבור המוצלח למעצבת הטקסטיל דיקלה לבסקי ולמנהל האמנותי יונתן פרימרמן, וגם לא מעט בזכות המוזות שליוו את התצוגה: דוגמניות העל משנות ה-90 עמית מכטינגר ומיקי ממון. אליהן הצטרפה הערב גם יעל רייך עם בנה אמיל בן ה-15.
התצוגה הערב הייתה המשך ישיר לפרויקט הגמר, וגם בה בלטה עבודת סטיילינג מהודקת, אולם במקום לפתח שפה אישית ומקורית כמותג, נראה כי הקולקציה כרעה תחת עומס של השראות מבתי אופנה ומותגים, ובראשם וטמו ובלנסיאגה, שבעצמם הפכו לז'אנר אופנתי בזכות כובעי הלוגו, חולצות האוברסייז המודפסות, בגדי הגוף הצמודים והמודפסים לכל אורכם, ומכנסי הג'ינס הרחבים.
מקולקציית ביכורים בשבוע האופנה ציפינו ליותר. נכון, השפה העיצובית הסופר-טרנדית הזו אולי מביאה לא מעט לקוחות ומחיאות כפיים מדור ה-Z הצעיר – אך לאורך זמן, לא כדאי לפימה ולבסקי להתרחק מסגנון ייחודי משלהם לטובת רצון להיות חלק מגל אופנתי. כישרון יש לשניים, עכשיו רק צריך לתעל אותו למקום הנכון.
שי שלום
מעצב האופנה הוותיק שי שלום חתם את היום השלישי של שבוע האופנה בתצוגה אלגנטית בהשתתפות דוגמניות העבר שרון פרקש, דגנית כהן חרל"פ וגלית אהרוני. את התצוגה סגרה רות עמית בת ה-81, קונסולית הכבוד של פרגוואי, בעוד בשורה הראשונה ישבה שרת הפנים איילת שקד בחולצה של המעצב.
אם בקולקציות של המעצבים הצעירים שהציגו לפניו בלטו מחשבות על העתיד חסר הוודאות, שלום בחר לחזור אל קרמיקה ישראלית משנות ה-50 וה-60 כמקור השראה שהתבטא גם בהדפסים דיגיטליים. לצד חליפות מחויטות ושמלות נשפכות, הוצגו על המסלול חולצות עמוקות מחשוף, בגדי גוף ומכנסונים קצרצרים. כמו תמיד אצל שלום, הצבעוניות הדומיננטית שיחקה תפקיד מרכזי בתצוגה עם שחור ולבן לצד ירוק וצהוב.
פורסם לראשונה: 13:43, 05.04.22