המנצחת הגדולה של אירוויזיון 2022 היא אוקראינה – אבל בזירה האופנתית זוכה אחר: כוכב הפופ מיקה, אחד משלושת מנחי הערב, שהחליף לאורך השבוע (מחצאי הגמר בשלישי ובחמישי ועד הגמר אמש) שלל מערכות לבוש בעיצוב פייר פאולו פיקולי מבית האופנה האיטלקי ולנטינו. סוג של לוקאל-פטריוטיזם שמינף את הופעתו הטלוויזיונית לעכשווית ונינוחה. מבין כל הבגדים, היו אלה חליפת מכנסיים בצבע ורוד פוקסיה המזוהה עם הקולקציה האחרונה של ולנטינו ומערכת הלבוש הפרחונית שאיתה הופיע במחרוזת שירים אשר הוכיחו כי עם כל הכבוד לשמלות הזוהרות של ורסאצ'ה שהחליפה המנחה לורה פאוזיני לאורך ערב הגמר – זה לא מה שאתה לובש, אלא איך אתה לובש.
מאז ומתמיד, האירוויזיון הוא צלחת פטרי של מערכות לבוש גרנדיוזיות, מופרכות, פרודיות ויוצאות דופן. זה לא היה המקרה אמש, כשרוב התלבושות היו גנריות, בעיקר אצל המבצעים הגברים (גרמניה, פולין, אזרבייג'ן, בלגיה ושוויץ) וגם בהופעות הקז'ואליות של נציגות הולנד, ארמניה ופורטוגל. נראה שהכיף התפוגג, ומזל שלקראת סוף הערב הצליחה להקת הרוק מונסקין – שזכתה אשתקד באירוויזיון – להוסיף את ממד הגלאם-רוק. ובכל זאת, לאורך הערב היו כמה מערכות לבוש מעניינות, חלקן עם פרשנויות חברתיות-פוליטיות, אחרות עם ציטוטים אופנתיים או סתם מחוות לדיוות פופ גדולות מהחיים.
אוקראינה
עם 631 נקודות, להקת קאלוש אורקסטרה, הזוכה הגדולה של הערב, יצרה על הבמה אנסמבל הרמוני ובלתי נשכח גם בבחירות הבגדים, שילוב בין אלמנטים של לבוש מסורתי ממחוז בוקובינה שבאוקראינה לציטוטים מעולמות ההיפ הופ. התוצאה היא מראה שעטנז עכשווי, מסקרן וחידתי. בראיונות שהעניקו חברי הלהקה הסבירו כי החלק העליון של מערכת הלבוש שלבש מנהיג ההרכב אולה פסיוק נוצר כפרשנות מודרנית לחולצה רקומה המכונה Vyshyvanka.
אוסטרליה
מערכת הלבוש הגרנדיוזית שלבש נציג אוסטרליה שלדון ריילי לאירוויזיון נראתה לנו מוכרת, שילוב בין גברי לנשי, בין ז'קט מחויט בצבע לבן לשובל נוצות ארוך, בדומה להופעתו של בילי פורטר בגלובוס הזהב 2020. וזה לא הדבר היחיד שהוא אימץ. התכשיט שכיסה את פניו לקוח גם הוא מפורטר, ודומה למראה שאומץ בעבר על ידי מדונה וליידי גאגא. למרות האילנות הגבוהים, הוא סיים רק במקום ה-15.
איטליה
אפשר היה לסמוך על הצמד מחמוד ובלנקו שידעו איך להתלבש כמו שצריך על הבמה. מבין כל המופיעים, השניים הרכיבו סגנון עם צללית עכשווית ומתח עיצובי ששמר על מראה מנוגד והרמוני. מחמוד בחר בחליפת מכנסיים שחורה של פראדה, בלנקו בחליפת כסף מנצנצת בגזרה רכה ונשפכת של ולנטינו.
נורבגיה
למקום העשירי בגמר הגיעה להקת סאבוולפר הנורבגית, שתכננה לרכוב כל הדרך למקום הראשון בעזרת גימיק: מסכות צהובות של זאבים שכיסו את פניהם. רגע שייזכר בדברי הימים של התלבושות הביזאריות באירוויזיון, אבל לא מספיק כדי להביא את התחרות לאוסלו ב-2023.
שבדיה
הזמרת השבדית קורנליה יאקובס, שסיימה במקום הרביעי, עלתה לבמה במערכת לבוש קז'ואלית שכללה מכנסיים שחורים וגופייה שעליה גדילי כסף. את התלבושת, לדבריה, רכשה ב-H&M, קמעונאית האופנה השבדית. הנה, אפשר להגיע למקום הרביעי גם בלי סוללת מעצבים מאחורייך.
סרביה
השיר הביזארי של הערב הזכיר מיצג של סרבית אחרת, האמנית החשובה מרינה אברמוביץ'. אחת מהופעותיה המפורסמות של האחרונה היא The Artist is Present מ-2010 במוזיאון ה-MOMA בניו יורק, שם ישבה על כיסא לבושה בשמלה לבנה והזמינה זרים לשבת מולה ולהתבונן בה. גם הזמרת אנה גוריץ', הפועלת תחת השם קונסטרקטה, ישבה על כיסא כשהיא שוטפת ידיים ולבושה בחליפת מכנסיים לבנה בעיטור פרח גדול ממדים וכתפיים בולטות. החליפה נראתה כפרפראזה על מדי אחות, אך מה שייזכר יותר היא להקת המגבות המלווה, שלא השאירה את ידיה רטובות.
ספרד
ביונסה, שאקירה, כריסטינה אגילרה ועוד כוכבות פופ רבות מבקשות את התלבושת שלהן בחזרה. הזמרת צ'אנל – שנקראה בילדותה על שם קוקו שאנל, דבר שוודאי לא היה משמח את המעצבת הידועה – עלתה אל הבמה בבגד גוף צמוד ונוצץ בהשראת מדי מטדור ספרדי, מספקת מראה סקסי ובלתי נשכח בחוטיני כשהישבן כולו בחוץ.
רומניה
מטדור נוסף על הבמה: נציג רומניה לאירוויזיון. אנדריי יונוץ אורסו, או בקיצור WRS, עלה לבמה לבוש במכנסי ויניל שחורים וחולצה אדומה מעוטרת דנטלים שהוסרה לקראת הסוף והשאירה אותו בגופייה מתוכשטת. זה היה מראה חזק ובימתי, אך כנראה שהוא גזל את התקציב מבגדי הופעה מושקעים לרקדנים, שנאלצו לרקוד בגוזיות שמתאימות אולי לילדות בנות 11.
ליטא
הופעתה של הזמרת מוניקה ליו אומנם לא הייתה ביזארית או יוצאת דופן, אך הבחירה בתסרוקת גיאומטרית בסגנון וידל ששון משנות ה-60 ושמלת קולר כסופה בהחלט סיפקה את אחד מהרגעים המרנינים על המסך.