כך פתחה מיכאלה ברקו את הדלת לדוגמניות הישראליות
סתיו 1988 ייזכר כאחד משיאיה של הדוגמנית הישראלית-בינלאומית מיכאלה ברקו בתעשיית האופנה. היו עוד רבים, כמו הקמפיין לרבלון, סרט הקולנוע "דרקולה" מ-1992 ורזומה ארוך של תצוגות אופנה ושערי מגזינים – אבל בשלושה חודשים עוקבים בשנת 1988 כבשה ברקו את שערי המגזינים החשובים בעולם, חודש אחר חודש ובמקביל. מעטות הדוגמניות בעולם שזכו לנוכחות כזו.
על גיליון ספטמבר באותה שנה, החשוב ביותר מבין תריסר החודשים בעולם האופנה, היא כיכבה על שער מגזין ווג פריז בצילום של פטריק דמרשלייה. חודש לאחר מכן הופיעה על שער Elle הבריטי ובמקביל גם במגזין ווג איטליה, בשער אמנותי בשחור-לבן שעליו חתום צלם-העל סטיבן מייזל, שצילם אותה לשער נוסף חודש לאחר מכן, גם הוא לווג איטליה. באותו חודש הופיע השער המפורסם ביותר שלה לווג אמריקה, שצילם פיטר לינדברג, לבושה מכנסי ג'ינס שהביאה מהבית וז'קט קטיפה מתוכשט מקו ההוט קוטור של כריסטיאן לקרואה.
היה זה השער הראשון בעריכתה של אנה ווינטור לווג האמריקני (תפקיד שבו היא מחזיקה מאז), שביטא אופי חדשני ופוסט-מודרני לאופנה ולצילום. ברקו הייתה שם, במקום הנכון ובזמן הנכון. רצף השערים הזה ביטא את מקומה החשוב באותה תקופה כדוגמנית. מאז, כך נדמה, הצלחתה של ברקו, שהייתה לדוגמנית הישראלית המפורסמת והמצליחה ביותר בעולם, הפכה לפסגת כיבוש נחשקת ומודל לחיקוי עבור דוגמניות ישראליות אחרות, בין אם התגלו על ידי סקאוטר בקניון או בטיקטוק.
ברקו התגלתה בגיל 13 על ידי הצלם מנחם עוז, ושנה לאחר מכן כבר נסעה לעבוד לבדה בפריז. מפץ ההצלחה הבינלאומי שלה פתח דלת לדוגמניות ישראליות רבות שכבשו את עולם האופנה בשנות ה-90 והלאה. רשימה חלקית: עמית מכטינגר, שירז טל, מיקי ממון, מור קציר, בר רפאלי, סופיה מצ'טנר, שון לוי ואחרות. כל עשור והכוכבת שלו. "כשהתחלתי לדגמן, התאמתי לתקופה. יכול להיות שאם הייתי מתחילה כמה שנים קודם או אחר כך, זה היה עובד אחרת", אומרת ברקו כעת בשיחה עם ynet.
"גם קודם היו דוגמניות ישראליות שעבדו בחו"ל (דליה לביא בשנות ה-60, חני פרי בשנות ה-70, א"י), כך שאני לא יכולה לומר שהייתי הראשונה שהצליחה", היא מוסיפה. "אבל אני חושבת שברגע שאתה שומע על דוגמנית ישראלית שהצליחה בעולם, מגיעות נוספות שמנסות לתת לזה צ'אנס. אני תמיד משווה את זה ללימודים בחו"ל: אם אתה שומע על אוניברסיטה חדשה שנפתחת, נצרב לך בתודעה שיש מוסד לימודים נוסף".
מודל היופי בסוף שנות ה-80, עם דוגמניות שהציגו מראה ויטאלי ועוצמתי, התאים בול לנתונים של ברקו: 182 סנטימטרים עם פנים אקספרסיביות שכוללות עיני תכלת וחיוך גדול. האם התקופה האנלוגית סייעה לפרסומה כדוגמנית מישראל, או שאולי לדוגמניות בעידן הרשתות החברתיות קל יותר להתפרסם? "אני מניחה שלרשתות החברתיות יש משקל", היא מסבירה. "זה לא שהיו פחות דוגמניות, רק שפחות ידעת עליהן. אני זוכרת שהייתי נוסעת לאודישנים בפריז ובניו יורק ורואה כל כך הרבה בנות יפות, שלא האמנתי שיבחרו בי מתוך כולן. אז פשוט קמתי ועזבתי".
לדבריה, על אף שהייתה הדוגמנית הישראלית הבולטת ביותר דאז, אף פעם לא הרגישה כשגרירה של המדינה. מצד שני, מעולם לא התביישה במקום שממנו היא באה. "קיבלתי הרבה אהבה ותמיכה מתעשיית האופנה, בעיקר האמריקנית, שהיא תעשייה יהודית מאוד: צלמים, מעצבים, בעלי מגזינים. מעולם לא הייתה לי בעיה לומר שאני מישראל, להפך, תמיד היה פירגון. אני זוכרת שכשהגעתי לארצות הברית, חיפשתי רואה חשבון מקומי והמליצו לי שאולי כדאי לבחור רואה חשבון יהודי, כי הייתי מאוד צעירה ואולי פחדו מאנטישמיות. אמרו לי: 'לכי תמצאי רואה חשבון שהוא לא יהודי בארצות הברית'", היא צוחקת.
בסוף שנות ה-90 כבר עשתה את דרכה החוצה מדוגמנות לטובת חיי משפחה, לימודים אקדמיים ועבודה כמטפלת בדרמה-תרפיה. מדי פעם היא עוד מבליחה בקמפיינים מקומיים, אבל בניגוד לבנות דורה בחו"ל, ע"ע סטפני סימור או נעמי קמפבל, היא בוחרת את עבודותיה בפינצטה.
"תלוי איזה קמפיין יציעו לי", היא אומרת. "תמיד אמרתי: מאוד אהבתי לדגמן. נהניתי מכל רגע. אני לא מאלה שאמרו 'הייתי קולב', להפך. אבל זה מתאים לגיל מסוים. בינינו, כמה נעמי קמפבל כבר יש? בודדות. היא גם הגיעה מרקע אחר ונהייתה אימא רק לאחרונה בגיל 50, אז יכול להיות שצורת המחשבה שלנו שונה".
ב-2017 הקימה עם בעלה רון צוקרמן את "טריביו – פלטפורמה לניהול מתנדבים", המחברת בין התנדבות לחברות, משרדים ממשלתיים, מלכ"רים, מוסדות אקדמיים ועוד. "זה הבייבי שלנו וכל המהות היא הירתמות למען הקהילה בכל הרבדים", היא אומרת. במקביל, היא גם מתנדבת במגן דוד אדום על בסיס קבוע. "אני מאמינה שהתנדבות זה הדבר הכי אגואיסטי, ואסביר למה: אי אפשר לכמת את הסיפוק שאתה מקבל בהתנדבות. זה ה'היי' הכי טוב, הפסיכולוג הכי טוב. זה עובד על כל כך הרבה חושים. זו לא הדעה הרווחת, אבל אני באמת מאמינה בזה".
עד כמה הביאה לשם ידע מעבודתה כדוגמנית? "כשהתחלנו את טריביו והיה צריך לייצר פגישות עם אנשים, אתה לא תמיד שומע את מה שאתה רוצה. אני חושבת שבגלל שכדוגמנית את לא תמיד מקבלת כל עבודה, את לומדת לא לקחת 'לא' כתשובה. לא מצליח במקום אחד, יצליח במקום אחר. כל דוגמנית יודעת שלא תמיד פותחים לך דלת בהתחלה ואומרים לך תודה שבאת. בסך הכול, להיות דוגמנית זאת התנסות כיפית, כי את נחשפת לתרבויות מכל העולם ומכירה אנשים רבים – אבל זה גם מקצוע שאת מבלה בו הרבה לבד עם עצמך. זה יכול להיות קשה, אבל זה מלמד אותך על עצמאות וכושר הסתגלות. את לומדת שלא משנה מה, יהיה בסדר".
המעצב הישראלי שהכי הצליח בעולם: אלבר אלבז
ישראלים אוהבים ישראלים שהצליחו בעולם. את אלבר אלבז הם אהבו גם בזכות הכישרון, הרגליים שנשארו תמיד מחוברות אל הקרקע והבית בחולון, ובגלל שהזכיר לכל אחד כי לא משנה עם איזה קלפים הגעת לעולם, חלומות נועדו להגשמה. לא בכדי, התערוכה "אלבר אלבז: מפעל החלומות" שוברת שיאי מוזיאונים בישראל והוארכה לטובת המבקרים שפוקדים אותה. אלבז, שנפטר בטרם עת באפריל 2021 שבועות ספורים לפני יום הולדתו ה-60, היה מעצב האופנה הישראלי המצליח ביותר בעולם. מעצב של מעצבים שמצאו בעשייתו השראה, פילוסוף של בגדים, מסוג המעצבים שגורמים לנו לשכוח כמה קלת דעת אופנה יכולה להיות.
לאורך השנים שכלל את כתב ידו וסגנונו האישי מקולקציה לקולקציה, תוך שהוא מנסח מחדש את המלתחה של האישה המודרנית: תחילה בבית האופנה האמריקני של ג'פרי בין, בהמשך אצל איב סן לורן בפריז ובבית האופנה לנוון שהביא אותו לפסגות בעולם האופנה. חודשים ספורים לפני מותו, השיק את בית האופנה העצמאי AZ Factory שמאז ממשיך לפעול תחת קולקציות קפסולה עם מעצבים בינלאומיים.
בחייו הפרטיים היה אלבר אלבז מעצב, בן זוג, איש משפחה, דוד אוהב ואדם נפלא – אך עבור הקהל הרחב הוא נותר כסוג של מיתוס, חלום של מעצבים צעירים מישראל שרצו להידמות לו ולכבוש את אותן פסגות בעולם האופנה, כאלה שרק בודדים בישראל הצליחו לפרוץ. ביניהם: תמרה יובל ג'ונס (שפעלה בבית האופנה של רוברטו קוואלי), ויקטור (ויוי) בלאיש (שהיה המנהל האמנותי בקוואלי, ג'יאנפרנקו פרה ואף פתח מותג עצמאי) ואבשלום גור (שהחייה לתקופה קצרה את בית האופנה של אוסי קלארק).
המעצב שהלביש הכי הרבה כוכבות בעולם: אלון ליבנה
ביונסה, ליידי גאגא, קים קרדשיאן, קיילי ג'נר, נעמי קמפבל, פריס הילטון ועוד רשימה ארוכה של כוכבות בינלאומיות לבשו בעשור החולף את בגדיו של מעצב האופנה אלון ליבנה. חלקן יותר מפעם אחת, ע"ע ביונסה וגאגא. אליהן מצטרפות לא מעט כוכבות ישראליות, שלבשו או התחתנו בשמלה של ליבנה – מהמעצבים המובילים הפועלים בישראל, סמל סטטוס. במשך תקופה קצרה גם פעל על קו תל אביב-ניו יורק, אך כיום עיקר פועלו הוא בישראל עם קו שמלות כלה מצליח לצד שמלות ערב וקולקציית ready to wear שהציג בחודש שעבר בשבוע האופנה בתל אביב.
הרומן הארוך של ליבנה עם הכוכבות הגדולות הוא פרי פיתוח קשרי עבודה צמודים מול הסטייליסטים של המפורסמות והבעת אמון מצידן של מי ששערי כל בית אופנה בעולם פתוחים עבורן. לצד המנוף היחצני עבור לקוחות מקומיות שבוחרות בשמלת כלה בעיצובו של ליבנה, הוא זכה בעקבות כך בפרסום חובק עולם, מהלך שקיבע את מעמדו כמעצב מצליח, בינלאומי ומעודכן בשדות שמשיקים לאופנה כמו מוזיקה, קולנוע ותרבות פופולרית.
מותג האופנה הישראלי הכי ידוע בעולם בכל הזמנים: גוטקס
אמרתם אופנה ישראלית – אמרתם גוטקס. הרבה לפני שאלבר אלבז כבש את פריז ואלון ליבנה הלביש את ביונסה, המפורסמות הבינלאומיות עמדו בתור עונה אחר עונה בשביל פריט לבוש אחד: בגד ים של גוטקס. המותג גוטקס הוקם בשנת 1956 על ידי בני הזוג לאה וארמין גוטליב, שעלו ארצה מהונגריה בשנת 1949. תחילה הקימו השניים עסק למעילי גשם, אך בישראל הלבנטינית הבינו מהר מאוד כי השמש הקופחת חזקה יותר. גוטליב החלה לתפור בגדי ים בביתה, ובמהרה הפך המפעל הביתי לאימפריה בינלאומית.
לאורך שנים הציג גוטקס בשבוע האופנה בניו יורק ונחשב כחביב על ידועניות כמו אנג'לינה ג'ולי, מדונה והנסיכה דיאנה. לאחר שנמכר המותג לקבוצת אפריקה ישראל בשנת 1997, מאז 2009 הוא נמצא בבעלות אנשי העסקים ג'ואי שוובל וחנן אליטוב, בעלי חברת "גוטקס מותגים" המייבאת לישראל גם את מותגי קבוצת אינדיטקס (זארה, מסימו דוטי ואחרים). למרות השם שהולך לפניו, גוטקס איבד את הזוהר הבינלאומי שלו ומחברה שהובילה את תחום בגדי הים בישראל, נותר על המדף כמותג אחד מיני רבים.
המותג הכי ותיק שפועל בישראל: אתא
המדרכות האפורות של העיר תל אביב נשטפות בשנים האחרונות בצעירים מסוגננים המבקשים לאמץ מחדש אופנה מקומית ונונשלנטית. מותג האופנה אתא, שהוקם מחדש בשנת 2016 על ידי איש העסקים שחר סגל והמעצבת יעל שנברגר, הוא מיתוס וסמל לאופנה ישראלית-חלוצית: מכנסי עבודה כחולים, שמלת סרפן, חולצת שבת לבנה וכובע טמבל. בשבע השנים האחרונות זוכה אתא לרנסנס, בעיקר דרך צעירים אופנתיים בתל אביב שפניהם מקשטות גם את מודעות הפרסומת של המותג.
אתא נוסד בשנת 1934 כמפעל טקסטיל והלבשה על ידי אריך מולר, צעיר אוסטרי ממשפחת תעשייני טקסטיל, שעם עלייתו לישראל החליט לבנות מפעל טקסטיל על אדמות כפר עטה הסמוך לחיפה. השם אתא הוא שיבוש של שם הכפר מערבית לעברית, ולימים העניק לו חתן פרס נובל לספרות ש"י עגנון את ראשי התיבות "אריגי תוצרת ארצנו". הוא נחשב לוותיק המותגים הפעילים בישראל, לצד שמות כמו משכית, פוקס וקסטרו.
החברה המקורית אומנם פשטה רגל ב-1985 עד שכאמור הוקמה מחדש, אך לאורך כל השנים המשיכה השפה העיצובית הפונקציונלית של אתא לשמש השראה למעצבים ישראלים רבים, כמו אילנה אפרתי, מאיה בש ואחרים. המראה הדהוי, השימוש בכותנה ובבדים טבעיים, והצבעוניות המונוכרומטית, הפכו לדי.אן.איי של האופנה המקומית. כיום 90 אחוז מהייצור של אתא הוא מקומי, למעט קו פריטי הג'ינס המיוצר בטורקיה.
הדוגמנית הישראלית הכי מצליחה בעולם ב-2023: סאן מזרחי
בתוך פחות משנתיים, ועם קריירה שהחלה בגיל יחסית מאוחר לענף – סאן מזרחי (24) היא הדוגמנית הישראלית המצליחה ביותר כרגע בתחום האופנה, ולא רק הישראלי. למעשה, בחו"ל גילו אותה קודם, והיא נחשבת לאחת מהדוגמניות הבולטות בעולם עם כתבות מפרגנות בהרפר'ס בזאר, קמפיינים לבתי האופנה בוטגה ונטה ופנדי, תצוגות אופנה לשאנל, ורסאצ'ה, הרמס, דיור, ג'קומוס, מייקל קורס ורבים אחרים, שהמראה האקזוטי והלא-מקוטלג שלה מסעיר את דמיונם.
מזרחי היא בתם של כדורגלן העבר אלון מזרחי ומעצבת בגדי הים ורד מזרחי, והתגלתה, אפשר לומר מחדש (לאחר ניסיון שלא המריא בצעירותה), על ידי המעצב אופיר איבגי, מרצה במחלקה לאופנה בשנקר, שם למדה. הוא הזמין אותה להצטלם עבורו, והשאר היסטוריה.
מזרחי הוחתמה בסוכנות הבוטיק Inch שהקים ניר חצרוני, שמנהל את הקריירה שלה בחוכמה, תוך שהוא ממצב אותה גבוה מאוד. העבודה המרכזית ביותר שלו היא לשמר את ההצלחה שלה, מאחר שהשיא עוד לפניה. מזרחי היא אולי לא הדוגמנית הכי מפורסמת היום בישראל – אבל היא ללא ספק העובדת מכולן ברחבי העולם, לצד שמות כמו דורית רבליס ושון לוי, וזה מבלי לצבור דקה אחת של ריאליטי טלוויזיוני או הופעות על בסיס יומיומי במדורי הרכילות.
- השמות הכי נפוצים, המשפחות הכי גדולות ועוד הכי בחדשות
- האיש שהלך את שביל ישראל 18 פעמים ועוד הכי בחופש
- העיר הכי זולה, הארמון הכי מהאגדות ועוד הכי בנדל"ן
- הישראלית הכי מתגרשת ומתחתנת - הכי ביחסים
- הפרופסור הכי צעיר, האם הכי נדיבה ועוד הכי בבריאות
- הספר הכי מתורגם, המוזיקאי שניגן ב-19 הרכבים ועוד הכי בתרבות
- הכדורסלנית שכדררה עד גיל 80, השיא הכי עתיק ועוד הכי בספורט
- הרהיט הפופולרי, האדריכלית המשפיעה ועוד הכי בעיצוב / אדריכלות
- האינפלציה הכי מטורפת, הפרויקט הכי ממושך ועוד הכי בכלכלה
- בית הכנסת הכי גדול, התנ"ך הזעיר ביותר ועוד הכי ביהדות
- האתר הכי ותיק, הישראלי הכי בכיר ועוד הכי בדיגיטל
- החתונה הכי נוצצת, הפרידה הכי שוברת ועוד הכי ברכילות
- המפלס הגבוה, הנחל הארוך, הטורף הכי גדול ועוד הכי בסביבה
- הפיזיותרפיסט שפרסם הכי הרבה ספרי בישול - הכי באוכל