ערב הגאלה של מוזיאון המטרופוליטן, שנערך הלילה (שני) בניו יורק, ביקש לייצר אינקובטור של מציאות חלופית וניתוק של מספר שעות מאתרי החדשות. בזמן שבישראל עקבו לאורך הלילה בדריכות אחר כניסת צה"ל לרפיח, ההפגנות של משפחות החטופים והכמיהה להסכם בין ישראל לחמאס – ברחובות ניו יורק ניסו מפגינים פרו-פלסטינים בשילוב חסידים של נטורי-קרתא להפריע לקיומו של הערב. על רקע ההפגנות הסוערות בקמפוסים ובאוניברסיטאות בארצות הברית, יצאו סטודנטים מהאנטר קולג' בניו יורק לעבר מוזיאון המטרופוליטן, כשהם עטופים בכאפיות ונושאים דגלי פלסטין לצד שלטים לשחרור פלסטין (הפעם גם עם קריאות לשחרור סודאן וקונגו) וקריאה לא להיכנס למבצע ברפיח. המפגינים נחסמו על ידי המשטרה.
מאות מטרים משם, עולם כמנהגו. ערב הגאלה השנתי של המכון לתלבושות ע"ש אנה ווינטור במוזיאון גייס מיליוני דולרים עם פתיחת התערוכה Sleeping Beauties: Reawakening Fashion (אוצר: אנדרו בולטון, נעילה: 2 בספטמבר). שם התערוכה, "יפהפיות נרדמות: אופנה מתעוררת מחדש", מתייחס ל-250 שמלות ואביזרים מתוך אוסף המוזיאון מ-400 השנים האחרונות, שיוצגו מחדש בתערוכה. כולם יאוחדו ויזואלית על ידי איקונוגרפיה הקשורה לטבע, שתשמש כמטפורה לשבריריות ולארעיות של אופנה, וכאמצעי לבחינת הנושאים המחזוריים של לידה מחדש והתחדשות.
השנה נבחרה התמה The Garden Of Time, כשם סיפור קצר מ-1962 של הסופר ג'יימס גרהאם באלארד – סיפור דיסטופי על רוזן שמנסה לעצור את הזמן. כמצופה, לא מעט מהאורחות בטקס התיישרו לפי פרשנות מילולית לתמה ולנושא התערוכה: פרחים, עוד קצת פרחים, פלירטוט עם מוטיב היער האפל בשלל שמלות גותיות, יפהפיות נרדמות, שתי מכשפות, וגם לא מעט שמלות וינטג' מוצלחות, כמו השמלה השחורה והדרמטית בעיצוב ג'ון גליאנו לקו ההוט קוטור של ז'יבנשי מאביב-קיץ 1996.
לצד הבחירות האמנותיות – טובות ורעות – של רבות מהכוכבות, היו כאלו שהסתפקו בשמלה אנמית מהקו המסחרי של בית האופנה שאיתו הן בהתקשרות עסקית. וכן, נעמי קמפבל, אנחנו מדברים עלייך. מי שאכזבה בהיעדרותה השנה הייתה ריהאנה, שהייתה אמורה להתייצב אמש אך בשל שפעת נבצר ממנה ברגע האחרון להופיע על השטיח האדום. קבלו את הטובות, הרעות והמפתיעות של "האוסקר של האופנה".
המתלבשות הטובות
זנדאיה לובשת ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה וז'יבנשי הוט קוטור וינטג'
לאחר היעדרות של חמש שנים מהטקס, חוזרת זנדאיה, המארחת-שותפה של הערב, בשתי הופעות מוחצות על השטיח האדום, שתיהן בעיצוב ג'ון גליאנו. האחת מההווה כמנהלו האמנותי של מייזון מרג'יאלה, השנייה מעברו של המעצב בתקופתו בבית ז'יבנשי באמצע שנות ה-90 – שתיהן בניצוחו של הסטייליסט הצמוד לואו רואץ', שסיפר בשבוע שעבר ל"ניו יורק טיימס" כי רק ביום שבת הקודם הם נכנסו למדידות והחלטות אחרונות. התוצאה הסופית אפלה, דרמטית ומכשפת, והיא בהחלט מפגש משולש מרהיב בין זנדאיה, גליאנו ורואץ'.
קים קרדשיאן לובשת ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה
החיבור בין שובל התחרה הרומנטי, הסריג הנונשלנטי מעל, והמחוך הבלתי אפשרי (במגזין "פיפל" דיווחו שקים קרדשיאן הזדקקה לסיוע בעלייה במדרגות), יצרו מפגן ויזואלי מרהיב שהדגים כיצד ניתן ללבוש ארכיטיפים היסטוריים כמו המחוך בצורה נונשלנטית ועכשווית.
אמה צ'מברלין לובשת ז'אן פול גוטייה
שמלת התחרה השחורה בעיצוב ז'אן פול גוטייה הביאה מראה גותי רך לתמת היער האפל של אמה צ'מברלין.
ניקול קידמן לובשת בלנסיאגה
זו פשוט שמלה מצוינת! השחקנית ניקול קידמן בעיצוב דרמטי בשחור ולבן שהוא רפליקה לשמלה בעיצובו של כריסטובל בלנסיאגה מ-1951, עם משחקי נפחים וחיתוכים היוצרים מתח מעניין.
טיילור ראסל לובשת לואווה
השחקנית טיילור ראסל ממשיכה לאתגר את השטיח האדום בהופעותיה. כאן היא בשמלה פיסולית מקושטת פרחים עם מחוך קולר שנראה כעשוי פורמייקה. לא מראה שכל אחת יכולה להחזיק, אבל ראסל עושה זאת בהליכה.
אל פנינג לובשת בלמן
המעצב אוליבייה רוסטאן מבית האופנה בלמן הלך על פרשנות מילולית לנושא התערוכה: יפהפיות נרדמות. זה הצליח לו עם שמלת אורגנזה פיסולית, העשויה ארבע שכבות בד, ובה משחקי שקיפות וצמד יונים התלויות על כתפיה של אל פנינג.
לנה דל ריי לובשת אלכסנדר מקווין
המעצב שון מקגיר, המנהל האמנותי הנכנס בבית האופנה אלכסנדר מקווין, ממשיך להתכתב עם יצירתו של המאסטר. כאן הוא ביצע מחווה לאחד המראות המפורסמים של מקווין מקולקציית סתיו-חורף 2006-07, שלבשה על המסלול הדוגמנית ראקל צימרמן, עם מעין כיסוי כילה שכיסה את פניה. בהשראתו, יצר מקגיר לזמרת לנה דל ריי שמלה בצבע גוף עם רקמת עלים קוצניים, שהמשיכו גם בעיצוב השיער המיוחד.
קארדי בי לובשת Windowsen
אישה קטנה, אגו גדול. הראפרית קארדי בי בחרה פעם נוספת בשמלה עם שובל רחב מבד פליסה שחור שהקיף אותה ב-360 מעלות. הטורבן השחור הוסיף לה עוצמה ודרמה.
פמלה אנדרסון לובשת אוסקר דה לה רנטה
השחקנית פמלה אנדרסון "שברה" את תענית האיפור שהיא מקדמת בשנה האחרונה, והגיעה לטקס לבושה שמלה רומנטית ומחמיאה של אוסקר דה לה רנטה ושרשרת יהלומי מעבדה של פנדורה. בחשבון האינסטגרם שלה הדגימה אנדרסון כיצד לרוץ כמו נסיכה מהאגדות.
ג'יג'י חדיד לובשת תום בראון
פרשנות מעניינת של המעצב תום בראון (בן זוגו של אוצר התערוכה אנדרו בולטון) לנושא הערב. בראון יצר צללית מעניינת – מחוך הדוק למעלה, חלק תחתון סוריאליסטי המורכב ממעין מעיל-שמלה בקישוט פרחים.
המתלבשות הרעות
דואה ליפה לובשת מארק ג'ייקובס
מהמראות הגרועים של השטיח האדום השנה. דואה ליפה נראית כאילו התלבשה לכנס מכשפות או למסיבת תחפושות. המראה הורכב מגיבוב של פריטי לבוש, שנראו יחד כמו עבודה של מלביש בהצגת בית ספר.
ג'ניפר לופז לובשת סקיאפרלי
משהו לא טוב עובר לאחרונה על המעצב דניאל רוזברי בסקיאפרלי, בעיקר על השטיח האדום, עם שמלות שאיבדו את רוחו האמנותית והיצירתית של בית האופנה. גם הפעם, השמלה, היפה כשלעצמה, שלובשת לופז (גם היא מארחת-שותפה של האירוע), נראית כמו עיצוב של זוהיר מוראד הלבנוני, ובכל אופן, חסרת ייחוד או קשר לתמה של הערב.
קנדל ג'נר לובשת ז'יבנשי וינטג'
קנדל ג'נר במחווה לאלכסנדר מקווין, לבושה שמלה בעיצובו מתוך קולקציית סתיו-חורף 1999-2000 לבית האופנה ז'יבנשי, שבזמנו שקדו לאורך 500 שעות על הכנתה. על אף הכוונות הטובות, החיבור בין ג'נר לשמלה עם חיתוכי המותניים המשוננים לא עבד הפעם.
קיילי ג'נר לובשת אוסקר דה לה רנטה
צרת אחיות, חצי נחמה. קיילי ג'נר, האחות הצעירה של קנדל, בשמלת סטרפלס אלגנטית "ללא טעויות" לכאורה של אוסקר דה לה רנטה. התוצאה הסופית משעממת וחסרת אופי.
אריאנה גרנדה לובשת לואווה
הרבה כוונות טובות היו בבחירה האמנותית של אריאנה גרנדה, אך החיבור בינה לשמלה בעיצובו של ג'ונתן אנדרסון ללואווה לא עבד, והיא לא הצליחה לשאת אותה כמו שצריך. עם זאת, מגיעה מילה טובה על האיפור הנפלא.
אליזבת דביקי לובשת דיור
מישהי כאן קיבלה את התזכיר לאירוע באיחור? אחרת אין דרך להסביר איך בית דיור מוציא תחת ידו את אחת השמלות חסרות הסטייל של הערב – שמלת סטרפלס מוזהבת עשויה בד קטיפה. המעצבת מריה גרציה קיורי כבר מזמן איבדה חוש לשמלות שטיח אדום מרהיבות, אבל אפשר היה לשלוף משהו מהארכיון של בית האופנה או סתם לבחור בשמלה טובה יותר מקו ההוט קוטור.
טיילה לובשת בלמן
תרגיל עיצובי מעניין של אוליבייה רוסטאן בבלמן הסתיים במפח נפש. השמלה שפוסלה על גופה של טיילה הייתה עשויה בין השאר מחול, שצריך היה להרטיב כדי שלא יתייבש. "ההשראה מאחורי היצירה הזו נבעה מהרצון להגדיר מחדש גבולות ולהפוך חומר חולף ליצירת מופת נצחית", אמר המעצב למגזין ווג. טיילה עצמה נזקקה לסיוע של ארבעה אנשי צוות כדי לטפס במדרגות של המוזיאון, עד כי הם נדרשו להרים אותה כמו שק חול בידיהם. ישיבה על כיסא בכלל לא באה בחשבון. חבל, אין שום יופי בלסבול.
נעמי קמפבל לובשת ברברי
לפחות האיפור והשיער נראו מצוין. הדוגמנית נעמי קמפבל באחת השמלות האנמיות של הערב ובהיסטוריה האישית שלה, בעיצוב דניאל לי לברברי.
ניקי מינאז' לובשת מארני
יש הרבה הומור בבחירה של ניקי מינאז' בשמלת הפרחים התלת-ממדית של מארני. עם זאת, התוצאה נראתה כמו יצירה משיעור מלאכה בבית ספר יסודי, ולא כמו בגד שמגיעים איתו לגאלה של המטרופוליטן.
אדווה אבואה לובשת H&M
הפרצוף העגום של הדוגמנית אדווה אבואה סיפק רגע של הצצה לתת-מודע על רגשותיה כלפי הבלון האדום שעיצבו עבורה במותג H&M.
מישל יאו לובשת בלנסיאגה
יש סיכוי טוב שהשמלה הזו הולכת לשבור שיאים של ממים ברשתות החברתיות, ובצדק.
אמנדה סייפריד לובשת פראדה
אם אפשר היה לקצר את השמלה ב-20 סנטימטרים, היא הייתה יכולה להחמיא לסייפריד ולבית האופנה. כרגע, היא נראית כמו וילון אמבטיה פרחוני, שברגע האחרון הפך לשמלה.
ליזו לובשת Weinsanto
בת הים הקטנה בשמלה שקטנה עליה במידה וסנפיר על הראש. המוזיקאית ליזו בשמלה שלא עושה איתה חסד, וזו עוד מישהי שיודעת להחזיק בגד על השטיח האדום.
דמי מור לובשת האריס ריד
דמי מור בשמלה ייחודית של האריס ריד, שמחמיאה מאוד לנתוניה, אולם הדפס הפרחים מיושן ורק פוגם במראה.
אמיליה גריי המלין לובשת אנדרקובר
רעיון מצוין, ביצוע בינוני. הדוגמנית אמיליה גריי המלין בשמלת סטרפלס צהובה עם אקווריום של פרחים בעיצוב ג'ון טקאשי מהמותג היפני אנדרקובר.
המתלבשים הגברים
מילה טובה מגיעה לנבחרת הגברים של הערב, שהפתיעו בשלל מראות מרהיבים תוך מתיחת גבולות גם בגזרה הצרה של חליפת מכנסיים מחויטת. המוזיקאי אשר התייצב במערכת לבוש שחורה שכללה גלימה דרמטית ומגבעת א-לה זורו בעיצוב אלכסנדר מקווין, בעוד באד באני, מארח-שותף של הערב, בחר בחליפה עם תיפורים חיצוניים בעיצוב ג'ון גליאנו למייזון מרג'יאלה.
אחרים הסתפקו בסיכות מתוכשטות שנשאו על דש הז'קט: השחקן מייק פייסט ענד סיכת תות גדולת ממדים, מורגן ספקטור בחר בשני פרחי פרג עצומים שהונחו על ז'קט אדום בעיצוב ווילי שאוורייה, עומאר אפולו לבש ז'קט עם צווארון מתוכשט של לואווה, וג'ק הארלו בחר בסיכת פנינים וחליפה אפורה בעיצוב קים ג'ונס לדיור גברים.