ביום שבת הקרוב, לאחר דחייה של שנה בדיוק, תיפתח בטרמינל עיצוב בת ים התערוכה FACE IT (אוצר ומפיק: משה אברמוב, נעילה: 4 באפריל 2021) של צלם האופנה והדיוקנאות איתן טל. למעלה מ-30 נשים מפורסמות התייצבו לאורך שנה וחצי חשופות מול עדשת המצלמה של טל, נטולות איפור וסטיילינג וללא ריטוש בתוכנת פוטושופ לאחר מכן.
דיוקנאות עצומים בגובה של שני מטרים ורוחב של מטר וחצי, המתינו תלויים מזה שנה בחלל, מחכים לפתיחת התערוכה שנדחתה בעקבות נגיף הקורונה והסגר הראשון, תחת מתווה התו הסגול. "לפני שבוע חזרתי לגלריה לאחר שנה שלא ראיתי את התמונות", מספר טל על המפגש המחודש עם תצלומיו. "ניקיתי את האבק מכל אחת ואחת מהן, את הנקבוביות שבולטות החוצה מתוך הפנים".
כבר כמעט 30 שנה שאיתן טל, 49, הוא מצלמי האופנה הבולטים והמשפיעים הפועלים בזירה המקומית. סגנון הצילום המלוטש שלו קנה לו שערים למגזינים רבים, הפקות אופנה, קמפיינים מסחריים וגם לא מעט מפורסמות שלא זזות מילימטר בלעדיו. כשהציע להן להשתתף בפרויקט, רובן השיבו בחיוב. הראשונה היתה הדוגמנית לשעבר מיכאלה ברקו, שהתייצבה ליום הצילומים לאחר לילה לבן עם כתמים שחורים מתחת לעיניים.
"היא התמסרה לצילום, ונתנה לי חופש פעולה אמנותי", הוא מספר. בעקבותיה הגיעו האחרות, לאחר מסע שכנועים אישי של טל: מיקס של נשים בגילאים שונים ומתחומים מגוונים, ביניהן מארינה מקסימיליאן, אוולין הגואל, נורית גפן, ציפי פינס, אילנית, תום יער, יעל רייך, לאה שנירר, רות אסרסאי, מאיה ורטהיימר ועוד.
"אני מכירה את איתן למעלה מעשור, ולא היתה התלבטות אם להשתתף בפרויקט", מספרת הדוגמנית ושחקנית סתיו סטרשקו, 28. לדבריה, הצילומים לפרויקט נערכו לפני שהחלה בטיפול הורמונלי כחלק מהשינויים הפיזיולוגיים שהיא עוברת כטרנסג'נדרית. "היום אני הרבה יותר שלמה עם עצמי בהשוואה לתקופה ההיא. הייתי בחוסר ביטחון עם הגוף, האם הוא נשי מספיק", היא אומרת.
על חווית הצילומים היא מוסיפה: "מצד אחד, נחמד לראות את היופי הטבעי והלא 'נגוע', ומצד שני, יש בחשיפה הזאת משהו פגיע ואמיתי. כיף לראות מראה פחות מרוטש ויותר אמיתי, בניגוד לדימוי המושלם שמנסים למכור לנו. אני חושבת שהתוצאה הסופית מאוד יפה ואמיתית אצל כל המצולמות".
כדוגמנית ושחקנית צעירה, היה לך קל יותר להצטלם חשופה ללא איפור?
"אני מסתובבת ללא איפור ביום-יום. אני מניחה שעבור מצולמת מבוגרת, החוויה לראות את עצמך ללא איפור היתה עוצמתית יותר. אבל גם לנו, בעיקר נשים צעירות – כי לגברים יש פחות בעיות עם המראה שלהם – יש 'אישיוז' עם מראה, בטח היום, בעידן האינסטגרם עם פילטרים ופוטושופ".
"לאורך השנים מגיעות אליי מצולמות לאחר שעברו איפור, שיער וסטיילינג שמוסיף להן ביטחון עצמי גבוה מאוד. הרעיון היה לחשוף את מי שהן באמת", מספר טל. "עכשיו הן הגיעו עם חוסר ביטחון, כי הן לא רגילות לעמוד מול מצלמה ללא איפור ושיער". על הפרויקט עבד טל בצמוד למאפר ערן פאל, ששימש כיועץ אמנותי. תפקידו היה לקלף את השכבות שאיתן הגיעו המצולמות לסט. "אחרי שאתה מסיר מהן הכל, אתה מגלה מה באמת שייך לכל אחת, איזה מסכות הן עוטות על עצמן. למי, לדוגמה, היו גבות מצוירות שנעלמו. צריך הרבה אומץ בשביל לקחת חלק בפרויקט הזה. כל אחת שהסכימה היא גיבורה בעיניי".
אני מניח שהיו כאלה שסירבו.
"גלית גוטמן היא מוזה שלי שנים ארוכות, סמל בתעשייה, וברור שהיא לא הסכימה. לא משנה כמה ביקשתי ושלחתי חברים שישכנעו אותה – היא נותרה בשלה. גם לניקול ראידמן ופנינה רוזנבלום נעשתה פנייה, אבל כנראה שהיה להן קשה להתמודד עם פריים נקי ללא ריטוש, ללא עיבוד. רק מצלמה ותאורה פרונטלית".
"סדרת המגבת" של מריו טסטינו נולדה בסוף ימי צילום, כשטסטינו הציע לדוגמניות ודוגמנים להצטלם עטופים במגבת לבנה. התוצאה היתה אחידה, כמו אצלך. האם התהליך היה דומה – מסיימים יום צילום ועושים פריים נוסף, הפעם ללא מסכות?
"זה לא היה בסוף יום צילום, אלא בתיאום אישי מול כל אחת. בניגוד ליום צילום רגיל, אף אחת מהמצולמות לא ראתה את התמונות קודם. הן ייחשפו אליהן בגודלן הטבעי רק ביום שבת הקרוב. לשמחתי, כולן שחררו וסמכו עליי, ואף אחת לא הטילה וטו לאחר הצילום. ריגש אותי לראות את התוצאות. הייתי צריך להילחם גם בדחף הטבעי שלי כצלם, לתקן את התמונות בפוטושופ".
כצלם אופנה, אתה רגיל לצלם נשים לאחר שצוות של איפור ושיער עמל עליהן במשך שעות. עכשיו הן חשופות, תרתי משמע. ללא איפור, ללא מגננה. איך ניגשת לזה?
"זה היה לי קשה, מודה. גם אני לא רגיל לצלם אותן ככה. תהיתי אם זה יעשה לי נזק בתעשייה", הוא אומר בצחוק. "כשאתה עומד מול כל דיוקן בגובה שני מטרים, הן נראות אחרת. אתה יכול לעמוד שעה מול הזמרת אילנית ולא תבחין שזאת היא. גם את נטלי דדון קשה לזהות".
הפרויקט של טל מגיע בשיאו של שיח על רבגוניות, "נשים אמיתיות" וקבלת האחר בעולם האופנה. המהפכה לא נעשית ביום אחד, ובעשור האחרון הפכו דוגמניות מבוגרות, במידות גדולות, טרנסג'נדריות ובעלות מוגבלות לחלק אינטגרלי מעולם האופנה.
"אנחנו חיים עכשיו בעידן שמציף את השונה", מודה טל. "תראה את כל הנשים השונות שצועדות על המסלולים בשבועות האופנה, ואיך אנחנו מוחאים כפיים לשוני הזה". ובכל זאת, אחידות הצילום בשחור-לבן מאפשרת להתבונן בהבדלים בין הדמויות, בין הנשים המבוגרות לצעירות, בין אלה שהחדירו לפניהן מילויים ומשתקים דוגמת בוטוקס, ע"ע נטלי דדון ולאה שנירר, לאלה שנותרו טבעיות, דוגמת נורית גפן בת ה-76, לשעבר דוברת ערוץ הילדים וערוץ 8 של הוט.
גפן, "76 וחצי", היא מדייקת, היא המצולמת המבוגרת ביותר בפרויקט. "אני הכי זקנה, וזִקנה מתאימה לי", היא צוחקת בישירות מצדו השני של קו הטלפון. "בעיניי, אלה השנים הכי יפות שלי ואני מרגישה הכי יפה שיש. כל החיים לא חשבתי שאני יפה, אבל היום אני מלאה בביטחון עצמי, מרגישה חופשייה ומשוחררת, לא צריכה למצוא חן בעיני אף אחד, ולא מחפשת חתן: אני חיה לבד כבר 30 שנה וטוב לי. מאחר שאני בפנסיה – אני חוגגת. אני מתה על הזִקנה, היא מביאה איתה דברים טובים. כמובן, אם מנטרלים מזה את כל המחלות והבעיות שמגיעות עם הגיל".
לדבריה, הבחירה להתמסר למצלמה של טל היא אישית וגם ציבורית. "אהבתי את הקונספט של צילום טבעי נטול פילטרים. אני חושבת שאני היחידה, או לפחות בין הבודדות, שלא עשו לאורך השנים אף התערבות כירורגית או הזרקות. כולן יפהפיות, אבל הן זקוקות לזה מכך שהן מופיעות על במה או בטלוויזיה.
"אני רוצה לומר לנשים, וגם לגברים, שמספיק עם הצרכנות המטורפת הזאת, ולהתעסק במראה שלך וכל היום להזריק זה חלק מצריכה. אני, לדוגמה, לא קונה בגדים חדשים כבר שנים ארוכות, לא הולכת שבי אחר קוסמטיקה, וגם הפסקתי לשים בושם על הגוף. יש לי את הריח שלי, הריח של נורית. מה שמעניין אותי היום זה רק התוכן והרוח – לא הבגדים היפים של אנשים או הבושם שהם מתיזים על עצמם. אני מסתכלת פנימה".
"אני מאוד גאה בכל הנשים שהצטלמו: אלו הטבעיות ואלו שעושות ניתוחים, מזריקות ושלמות עם זה", אומר טל. "לאה שנירר נראית מדהים לגילה, למרות שהיא עשתה הכל בפנים, ומנגד יש את נורית גפן, שאפשר לשבת ולבהות בתוך הפנים שלה במשך שעות ארוכות. זה פריים מדהים בגלל העומקים והרבדים שבו. כצלם אופנה שסגד כל השנים לצילום שטוח, נקי, ל'לאה שנירר', הפריים של נורית הוא אחד החזקים בתערוכה".
הרגשת הבדל ביחס של נשים צעירות לעומת מבוגרות אל המצלמה?
"הפתיע אותי לגלות שנשים מבוגרות הרגישו בנוח יותר והן בעלות ביטחון עצמי מול המצלמה, לעומת חוסר הביטחון של המצולמות הצעירות, שמתרגשות מכל תגובה ברשתות החברתיות".
עד כמה העבודה על הפרויקט שינתה את התפיסה שלך כצלם אופנה מסחרי?
"היום, לאחר כמעט 30 שנה כצלם, אני מרגיש הרבה יותר נגיש וקשוב למצולמות. יותר נכנס פנימה עם המצלמה, והתחלתי לאהוב גם את הקמטוטים הקטנים בפנים של המצולמות, ואני משאיר אותם לאחר הצילום. קודם הייתי מוחק אותם בצורה מוחלטת".