בשבוע שעבר יצאו בני הזוג ברוקלין בקהאם וניקולה פלץ לארוחת ערב בבוורלי הילס, לוס אנג'לס. מצלמות הפפראצי תיעדו את פלץ במערכת לבוש שלא משאירה הרבה מקום לדמיון: חזייה ותחתונים שחורים, כשמעליהם רק בגד גוף שקוף שכיסה את כל גופה. תיק צד קטן ומגפי פלטפורמה שחורים השלימו את הופעתה.
פלץ בת ה-28 היא המצטרפת האחרונה לטרנד השקוף, The Sheer Trend, שכבש את השטיחים האדומים ואת הכוכבות הגדולות: זנדאיה, קים קרדשיאן, פלורנס פיו, אירינה שייק, ריטה אורה, סידני סוויני, קנדל ג'נר ואחרות. כולן בחרו בשמלות, חליפות וחולצות שקופות, אשר חשפו את קווי המתאר של הגוף במשחקי הסתרה של עור ובד. האם זה אקסהיביציוניזם בלבד או שמדובר במחאה שקטה נגד ניסיונות צנזורה של הגוף הנשי ברשתות החברתיות?
ניצוצות של המגמה נצפו על מסלולי התצוגות כבר בספטמבר אשתקד בשבוע האופנה של ניו יורק. מותג האופנה טיבי הציג חולצות דקיקות ושקופות שנלבשו עם מכנסי ג'ינס בגזרת אוברסייז או מתחת לאוברולים בסגנון עבודה. המעצבת טורי בורץ' שלחה אל המסלול חצאיות בשתי שכבות: חצאית מקסי שקופה שמעליה חצאית מיני אטומה. משחקי השקיפות המשיכו במערכות לבוש שכללו חצאית קצרה וחזייה, שמעליהן שכבת טול דקיקה שכיסתה אותן כמו כילה. חולצות ושמלות שקופות בלטו גם בתצוגה של בית האופנה האיטלקי ולנטינו, ובגדים שניתן לראות דרכם הופיעו באותה עונה גם בתצוגה של פראדה.
"בד שקוף משדר נועזות, אבל צריך לשים לב שאחד העדכונים הבולטים בקולקציות אביב-קיץ 2023 הוא התפתחות ממראה סקסי למראה אולטרה-נשי", הסבירה חזאית הטרנדים ג'סיקה ריצ'רדס בריאיון למגזין "מארי קלייר". והיא בהחלט צודקת. על אף העור החשוף, רוב הכוכבות – כמו גם הצעות הלבוש של בתי האופנה – שומרות על מראה נשי שאפשר להתייחס אליו כסקסי אבל לאו דווקא כפרובוקטיבי.
קים קרדשיאן, לדוגמה, הגיעה בחודש אפריל לדבר בכנס מאה המשפיעים של מגזין TIME, לבושה בחליפת מכנסיים שקופה בצבע שנהב בעיצוב ריק אוונס. קרדשיאן, אחת מהנשים המשפיעות בתחום האופנה בזכות אימפריית האופנה SKIMS שהקימה בשנת 2019, הציגה מראה ששידר קודים עסקיים מצד אחד (חליפה), אך עשתה זאת גם בדרך שהציגה ביטחון עצמי ונגיעה למותג ההלבשה שלה – חשיפת הגוף על ידי בחירה בבגד שקוף.
מהביקיני ועד קארי בראדשו
היסטורית, כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת אנחנו מתחילים לראות את הגוף החשוף נוכח באופנה, לאחר שעשור וחצי קודם לכן ויתרו נשים על המחוך לטובת חזיות ושמלות רכות בקווי המתאר של הגוף. זה המשיך עם לידתו של הביקיני בשנת 1946 בפריז וחצאיות המיני בסוף שנות ה-50 בלונדון, ועשור לאחר מכן עם שמלות חושפניות וסקסיות של שנות ה-70 בסיועו של המעצב איב סן לורן. בשנת 1999 הציג אלבר אלבז, אז המנהל האמנותי של סן לורן, חולצת שיפון שחורה ושקופה שנלבשה ללא חזייה ושידרה לעולם חוזק וסקסיות של נשים.
על אחד המראות הבלתי נשכחים של שמלה שקופה על השטיח האדום חתומה קייט מוס, שבשנת 1993 התייצבה במסיבה של סוכנות הדוגמנות עלית בשמלת סליפ מטאלית ושקופה. והייתה גם קארי בראדשו בדייט עם מיסטר ביג בעונה הראשונה של "סקס והעיר הגדולה" ב-1998, לבושה שמלה קטנה בצבע גוף של DKNY שזכתה לכינוי "השמלה העירומה", למרות שלא הייתה שקופה כלל.
לאורך השנים פלרטטו מפורסמות ומעצבים עם חשיפת הגוף הנשי, תוך שהם נתקלים בצנזורה, בעיקר בקרב גורמים שמרניים וכלי תקשורת. בתוך כך, הנוכחות העכשווית של כוכבות החושפות את עצמן על השטיח האדום היא המשך ישיר למחאת FreeTheNipple, שהחלה ב-2017 בתמיכתן של כוכבות כמו מיילי סיירוס, פריס ג'קסון וקארה דלווין, לאחר שברשת החברתית אינסטגרם צונזרו תמונות של נשים שחשפו פטמות, וזאת בניגוד לפטמה הגברית. בדף הערכים של התנועה נכתב: "אנחנו מאמינות שכל בני האדם נולדו שווים ואנחנו בעד העצמה וחופש".
רוחות של שינוי הגיעו מכיוונה של חברת מטא (תאגיד הענק של מארק צוקרברג שמאחורי פייסבוק ואינסטגרם) בינואר השנה, כשמועצת הפיקוח של החברה פרסמה מסמך לפיו צנזורה של פטמות נשיות בפלטפורמות שלה פוגעת בחופש הביטוי של נשים ביולוגיות, טרנסג'נדריות ואנשים א-בינארים. מועצת הפיקוח המליצה לעבד מחדש את מדיניות העירום שלה "כדי שכל האנשים יטופלו באופן התואם את תקני זכויות האדם הבינלאומיים, ללא אפליה על רקע מין או מגדר", כפי שצוין באתר האינטרנט שלהם. ההמלצה טרם אומצה.
"כולם צריכים להתגבר על הסלידה שלהם מפטמות נשיות"
אחת הפעילות הבולטות בתחום היא הכוכבת האיטלקייה קיארה פראני, שבפברואר השנה הצטלמה בשמלת הוט קוטור בהשראת עיצוב של מריה גרציה קיורי לדיור מ-2018 המדמה את גופה הנשי העירום. "אשליה זו של עירום מבקשת להזכיר לכולם את הזכות ואת השוויון המגדרי שיש להם להראות את עצמם, מבלי שהם צריכים להרגיש נשפטים או אשמים", כתבה פראני למיליוני העוקבים שלה באינסטגרם לצד תמונתה בשמלה, "אשליה זו של עירום היא תזכורת לכך שכל מי שמחליט להיראות או להרגיש סקסי אינו מאשר לאף אחד להצדיק אלימות של גברים או להפחית מהטעויות שלהם". הפוסט גרף כמעט שני מיליון לייקים ורוב התגובות אליו היו חיוביות.
מאבק נוסף התחולל בעמוד האינסטגרם של יומון האופנה WWD, שפרסם וידיאו חושפני של הראפרית קוי לראי בתצוגת האופנה של סן לורן. היו מי שהזדעזעו מהשמלה השקופה שלבשה לראי, היו את אלה שהתייצבו לצידה ותמכו ברעיון של חשיפת הגוף. כריסי רתרפורד, עורכת לשעבר במגזין "הרפר'ס בזאר" ויועצת למותגי אופנה, הגיבה לפוסט וכתבה כי "כולם צריכים להתגבר על הסלידה שלהם מפטמות נשיות".
בריאיון לאתר WWD הוסיפה כי "גורמים לנו להרגיש שאנחנו אלה שצריכות לשלוט בעצמנו כדי לא 'להלהיב' גברים, במקום שהם יראו אותנו למעשה כבנות אדם שראויות לכבוד בלי קשר למה שאנחנו לובשות או איך שאנחנו נראות". מייסדת מותג ההלבשה התחתונה Perkies, רוזי מנג'יארוטי, הסכימה והוסיפה באותה כתבה שהמגמה הנוכחית היא דוגמה אחת לאופן שבו "נשים מחפשות לתבוע בעלות מחודשת על המיניות שלהן. אנחנו לא לובשות את הבגדים האלה כדי למשוך את תשומת הלב של גברים", אמרה לסיכום, "אלא כדי לקחת את מה שיש לנו ולחגוג את זה".