"אני אסירת תודה שהצלחתי להגשים את המשאלה של אימי, ליצור חיים לעצמי". מרגוט פרידלנדר

בגיל 102, ניצולת השואה מרגוט פרידלנדר מככבת על שער ווג גרמניה

היא נולדה בברלין, איבדה את משפחתה בשואה והצליחה לשרוד שהות במחנה הריכוז טרזיינשטט. כעת היא זוכה למקום של כבוד על השער החגיגי בגיליון של המגזין הגרמני המוקדש כולו לנושא "אהבה"

פורסם:
גיליון יולי-אוגוסט 2024 של ווג גרמניה הצליח להפוך את מגזין האופנה שלרוב מדשדש בצל המהדורות האחרות של ווג למוקד העניין העולמי. הסיבה: הבחירה המפתיעה במרגוט פרידלנדר, ניצולת שואה בת 102, לככב על השער החגיגי. בריאיון הנרחב, שמלווה בתמונות אופנתיות, היא מספרת על חייה הצעירים בגרמניה הנאצית ועל המחויבות שלה להמשיך את זכר השואה גם היום.
2 צפייה בגלריה
מרגוט פרידלנדר על שער מגזין ווג גרמניה, גיליון יולי-אוגוסט 2024
מרגוט פרידלנדר על שער מגזין ווג גרמניה, גיליון יולי-אוגוסט 2024
מרגוט פרידלנדר על שער מגזין ווג גרמניה, גיליון יולי-אוגוסט 2024
(צילום: Mark Peckmezian)

מרגוט פרידלנדר נולדה בברלין בשנת 1921 ובילתה את שנות המלחמה המוקדמות עם אימה ואחיה הצעיר ראלף לאחר שהוריה נפרדו. הם תכננו לברוח מגרמניה בשנת 1943, אך אחיה נעצר על ידי הגסטאפו. האם ניסתה להתעמת עם הגסטאפו, מה שהוביל לשליחתה למחנה ההשמדה אושוויץ יחד עם בנה, שם נרצחו שניהם. לפני שנלקחה, היא השאירה הודעה מאחור לבתה: "נסי ליצור חיים לעצמך".
פרידלנדר, שהייתה בת 21, נותרה מאחור. היא ניסתה להתחבא, אך נתפסה ונשלחה למחנה הריכוז טרזיינשטט בשנת 1944. שם פגשה את בעלה, אדולף, והם נישאו לאחר שחרורם מהמחנה. ב-1946 היגרו השניים לארצות הברית וחיו בניו יורק במשך יותר משישה עשורים. ב-2010, לאחר מותו של בעלה, היא החליטה לעבור בחזרה לברלין. בריאיון למגזין ווג גרמניה היא סיפרה על התמודדותה ואמרה: "אני אסירת תודה שהצלחתי להגשים את המשאלה של אימי, ליצור חיים לעצמי".

מאז שובה לברלין היא עוסקת בהעלאת מודעות לזוועות השואה, פעילות שעליה גם זכתה בפרסים. היא סיפרה לווג כי היא מזועזעת מעליית הימין הקיצוני וההתקפות האנטישמיות כיום. על הקיטוב בחברה אמרה: "אל תסתכלו על הדברים שמפרידים בינינו, תסתכלו על מה שמחבר בינינו. תהיה אנושיים".
הבחירה בפרידלנדר לשער המגזין נעשתה כחלק מקונספט לגיליון החגיגי תחת התמה של "אהבה", עם התמקדות ב"פריטים והאנשים האהובים עלינו". היא עצמה הודתה למגזין ואמרה: "אמשיך לספר את הסיפור שלי, כדי שהאסון שקרה לא יתרחש שוב אף פעם".

ברחבי העולם זוכה כעת השער לתשומת לב תקשורתית רבה, וב"טלגרף" הבריטי אף התייחסו לפרידלנדר כ"הבחירה הטובה ביותר לשער ווג אי-פעם".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button