קיארה פראני
סליחה, במי מדובר? אם יש דמות שמייצגת את דור המייסדות של בלוגי האופנה, שידעו למנף את ההשפעה שלהן ברשתות החברתיות לכדי מכונת כסף, הרי זו קיארה פראני. היא נחשבת לבלוגרית האופנה הכי מפורסמת בעולם, הכי בלונדינית, הכי איטלקייה והכי זכאית לתואר "משפיענית".
לבלוג שלה קוראים The Blonde Salad. הוא נולד בשנת 2009, והיום מתופעל על ידי צוות שלם של אנשים. יחד הם אחראים על המותג "קיארה פראני", ששווה הרבה מאוד כסף.
פראני מדגמנת עבור עשרות מותגים – לואי ויטון, פנדי, טוד'ס, גס, סטיב מאדן, ועוד רבים אחרים שמשלמים לה ביד נדיבה. היא לא רק יפה, בלונדינית ואופנתית, היא גם יודעת להפוך את התכונות האלו לערך מוסף נחשק – גם בשיתופי פעולה עם בתי אופנה ומותגי יופי מגוונים, וגם בפתיחה של חנויות שנושאות את שמה ורוכבות על הערך המיתוגי שלה כאחת שיודעת.
למה אייקון? פראני היא תמנון רב-זרועות באוקיינוס האופנה העולמי. חוץ מהבלוג, יש לה גם קו נעליים, קולקציית איפור וחנות קונספט במילאנו. כל המלצה בבלוג שלה, שווה עשרות אלפי דולרים. יש לה סטייל בערמות וחיים מצולמים ומתועדים אינסטגרמית, שנראים בדיוק כמו אלה שהיינו רוצים לעצמנו. יש לה בעל שהוא ראפר איטלקי, קצת נמוך ממנה, קצת צעיר ממנה, ולוהט לא פחות, שני ילדים מדוגמים, גישה לכל בגד של כל בית אופנה שבא לה עליו, עיניים בצבע תכלת וחיוך של מיליון דולר.
בקיצור, קיארה פראני היא כל מה שאפשר לדמיין כשחושבים על המושג "בלוגריות אופנה של הביוקר", שהמרחק ביניהן לבין מקבילותיהן הישראליות, לדוגמה, הוא כמו המרחק שבין בקבוק בושם של דיור לבין מטהר אוויר בריח אורנים.
לפראני יש 25 מיליון עוקבים באינסטגרם, ומשנת 2017 ואילך היא מתברגת באופן קבוע בצמרת רשימות משפיעני האופנה העולמיים. בבית שלה במילאנו יש קומה שלמה המוקדשת לבגדים, תיקים, נעליים ואביזרים, שאותם היא נוהגת לארוז לחופשות פוטוגניות באתרים אקזוטיים בעולם. החיים שלה הם האינסטגרם של האינסטגרם, שמתנהלים כאילו אין קורונה, או פחמימות, או מגבלות על משקל יתר של מזוודות, או דאגות אנושיות שאי אפשר לפתור בעזרת הפילטר הנכון.
היא אמיתית? היא פיקציה של הרשת? לא ברור, ונראה שלאף אחד לא באמת אכפת, כל עוד היא מצטלמת בספונטניות כביכול בנופש בסרדיניה לבושה בביקיני של ורסאצ'ה, ומעשירה את חשבון הבנק שלה ב-12,000 דולר. זה, כך אומרים, הסכום שהיא מקבלת עבור כל צילום ברשת של תוכן שיווקי.
פראני מיומנת להפליא בבחירות מה ללבוש ומתי. כשיש צורך בבאז, היא לא מהססת להתפשט עד לזוג כפתורי פטמות מוזהבים מבית האופנה סקיאפרלי, ולזכות בעוד קצת כותרות. עבורה, פרובוקציות אופנתיות הן רק עוד אבן דרך בכיבוש התואר "הפאשניסטה של העשור".
כדרכן של מלכות רשת, גם היחס אל פראני נע בין הערצה ליזמת הדיגיטל בעלת החוש השיווקי המטורף, לבין ביקורת על כך שהיא המונית, ממוסחרת ונטולת סגנון אישי. האמת נמצאת, כרגיל, אי שם באמצע.
פראני החלה את דרכה כשסצנת בלוגרי האופנה הייתה עוד בחיתוליה והעולם הווירטואלי היה רעב לקולות חדשים. היא הביאה לשם את כל הסלט הבלונדיני הזה, שכלל את השילוב הנכון בין נעליים ממותגות שאפשר רק לחלום עליהן, לבין גופייה מזארה. היא הייתה במקום הנכון, בזמן הנכון, ועשתה את הדבר הנכון. הדרך הזו השתלמה לה, והיום היא קוטפת את פירות הטיפוס מעמדת האנונימית שהתאמצה לקבל מקום בעמידה לתצוגת אופנה, אל צילום השער החדש והראשון שלה במגזין "ווג" איטליה הנחשב.
למה לא? מינוני חשיפה מופרזים, מיתוג חסר ייחוד ומחסור בסלקטיביות בבחירות המסחריות שלה – כל אלה הופכים את פראני למה שמכונה בבוז בפי הדור החדש של הפאשניסטים כ"יותר מדי בייסיק".
ובכל זאת: פראני מבינה ומכירה את הקהל שלה, והיא השכילה לגדול יחד איתו. היא נגישה ועממית אבל לא באמת, שזה צירוף שקוסם, גם כעת, הן למפרסמים והן לעוקבים. היא בוכה, כועסת, יולדת ומתחבקת, ומכירה לנו את סבתא שלה, את האחיות, הבעל והילדים.
זה המקצוע ומקור הפרנסה שלה, אבל היא מצליחה איכשהו לטשטש את האג'נדה השיווקית וליצור דמות אמיתית ורלוונטית. אני לא יודע אם קיארה פראני מאמינה לעצמה, אבל אנחנו מאמינים לה.
מה זה אייקון אחד בשבוע?
עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.
בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.