זו הייתה הפתעה שנשמרה בסוד. המוזמנים התייצבו בשעת ערב מוקדמת במשרדים של בית האופנה האיטלקי ורסאצ'ה במילאנו, בלי לדעת כי הם עומדים לחזות במיני-היסטוריה מקומית, בזמן שצלמי הפפראצי בחוץ תיעדו את מעצב האופנה קים ג'ונס, המנהל האמנותי של בית האופנה פנדי, ואת סילביה פנדי, מבעלי המותג. לפי התגובות ברשתות החברתיות, היה אפשר לחשוב כי מדובר בפירגון קולגיאלי, אך מאחורי הקלעים תוכנן בדיסקרטיות שיתוף פעולה בין שני בתי האופנה האיטלקיים, מהלך דומה לזה שביצעו לאחרונה בלנסיאגה וגוצ'י לרגל חגיגות המאה של האחרונים.
בעידן של מלחמה על דעת הקהל בתעשיית האופנה – "טובים השניים מן האחד" הוא לא רק ציטוט מספר "קהלת", אלא מגמה שמותגי יוקרה בוחרים בה. בניגוד לשיתופי פעולה בין רשתות מסחריות למותגי-על שמבקשים להנגיש את הקולקציות לקהל הרחב, כאן מדובר במפגן כוח. עם זאת, במקרה הנוכחי זו אינה קולקציה משותפת לשני המנהלים האמנותיים, אלא תרגיל בעיצוב תחת השם המשותף פנדצ'ה: דונטלה ורסאצ'ה עיצבה קולקציה לפנדי, קים ג'ונס לוורסאצ'ה. שתי הקולקציות יושקו במאי הקרוב כקולקציות קדם-סתיו 2022, ואם לשפוט ממה שהוצג על המסלול – אין לצפות לבשורה עיצובית. נראה כי כל מעצב נותר באזור הנוחות שלו, תוך שמירה על הדי.אן.איי הקיים של כל בית אופנה.
לא פלא שהבגדים נותרו כשחקני משנה בתצוגה, שהייתה עמוסה בדוגמניות-על משלושת העשורים האחרונים. את כוכבות שנות ה-90 ייצגו קייט מוס, נעמי קמפבל, אמבר ולטה, קירסטן אוון, קריסטן מקמנאמי ושלום הארלו, שכמעט עפה מהמסלול לאחר ששובל שמלתה נתפס במדרגות שהיו חלקות ומסוכנות, כפי שאפשר היה להבין גם מהבעתה של נעמי קמפבל שהסתובבה על המסלול מוקדם מדי. את הדור הצעיר ייצגו אמילי רטאייקאוסקי, סטלה מקסוול, לילה גרייס מוס, אניה רוביק, ג'יג'י חדיד, אדוט אקץ', לילי דונלדסון והרבה אחרות, שהפכו ל"דונטלה" לערב אחד עם פאות פלטינה ארוכות.
זה היה סיום מעט צורם לשבוע האופנה במילאנו, שהצליח להשיב מעט מהזוהר שהתפוגג בשנה וחצי של מגפה עולמית. בדומה לשבועות האופנה של ניו יורק ושל לונדון, גם כאן נערכו תצוגות במתכונת היברידית: תצוגות ופרזנטציות דיגיטליות לצד תצוגות מול קהל שהתיישב עם מסכות על הפנים ובריחוק חברתי. התמונות של שורות צפופות עם מפורסמים שנדחסים ישבן אל ישבן ישובו בקרוב, אך בינתיים, מרווח הנשימה נשמר. הנה הרגעים הגדולים הנוספים של התצוגות במילאנו.
המסלול הנוצץ: ורסאצ'ה
מעצבת האופנה דונטלה ורסאצ'ה אוהבת לערוך מפגני כוח על המסלול, וגם העונה היא גייסה את הכוכבות הגדולות לתצוגה הנוצצת של המותג, שהתקיימה כמה ימים לפני התצוגה המשותפת עם פנדי. לבושות בשחור קלאסי, בהדפסי מטפחת פסטליים ובצבעי ניאון חזקים של ורוד וירוק, צעדו על המסלול ג'יג'י חדיד, לורדס ליאון (בתה של מדונה), האם הטרייה נעמי קמפבל, הדוגמנית אמילי רטאייקאוסקי, והפרזנטורית הנוכחית של בית האופנה, המוזיקאית דואה ליפה, שפתחה וסגרה את התצוגה. לצד השמות המפורסמים צעד על המסלול גם הדוגמן הישראלי הצעיר ינאי בראל מסוכנות בריק, שזו טבילת אש ראשונה שלו בשבוע אופנה בינלאומי.
השיבה למילאנו: רוברטו קוואלי
חצי שנה לאחר שהציג את קולקציית הביכורים שלו לרוברטו קוואלי בפרזנטציה דיגיטלית בשבוע האופנה של לונדון, מעצב האופנה פאוסטו פואיזי מגיע למילאנו לתצוגה ראשונה של המותג הוותיק. הדפסי החיות המזוהים עם קוואלי נראו הפעם חייתיים יותר ובעלי עומק, לצד שילובים מעניינים עם הדפסי פרחים. לצידם, יצר פואיזי סדרה של תכשיטי חיות בעלי ויזואליה מרשימה, כמו קולר עור צמוד לצוואר עם תליון בצורת ראש נמר משובץ באבני חן (שדומה לו כבר הציג בעבר בית האופנה ורסאצ'ה בשיתוף הפעולה עם H&M) או חזיית עור שחורה עם רצועות זהב רחבות במראה קרוקודיל וסוגר בדוגמת ראש נמר.
התצוגה הכפולה: פראדה
זאת לא הייתה מתצוגות התכלית של בית האופנה פראדה, או אם להשתמש במילים פחות עדינות: זו הייתה תצוגה נוראית. ולא אחת, אלא שתיים. לראשונה בחר בית האופנה להציג את תצוגת אביב-קיץ 2022 בשתי מדינות במקביל: בשנחאי שבסין ובמילאנו שבאיטליה. אותה השעה, אותם הבגדים, דוגמניות אחרות. התצוגה גם שודרה במקביל בעמוד האינסטגרם של פראדה, במסך מפוצל ממילאנו ומשנחאי. אך מה שתוכנן להיות מפגן כוח בינלאומי ודיגיטלי היוצר תחושה של עולם אופנה ללא גבולות, התרסק כשהחלו לעלות הבגדים.
המעצבים מיוצ'ה פראדה וראף סימונס שלחו למסלול דוגמניות לבושות בחצאיות ובשמלות מיני עם שובלים צרים, טריק עיצובי שלא עבד (אפשר היה להסתפק בו בדגם אחד ולא על שורה ארוכה של דגמים). אליהן התווספו קרדיגנים צמריריים עם רכיסת שרוכים, שנראו מתאימים יותר לזארה מאשר לבית אופנה שרואה בעצמו כוח עיצובי מוביל.
הטרנד: לנז'רי על המסלול
קיץ 2022 צפוי להביא את הלנז'רי אל הרחוב. אם צריך לסמן טרנד בולט אחד היוצא ממילאנו, מדובר בשובה של החזייה למרכז המסלול – חלק משיח המבקש להשיב את המראה הסקסי ואת הגוף החשוף אל קדמת הבמה לאחר שהות ארוכה בטרנינג בין כותלי הבית. בתי אופנה סולידיים כמו סלבטורה פרגאמו, מיסוני וג'ורג'יו ארמאני הצטרפו ל"חשודים מיידיים" כמו בתי האופנה ורסאצ'ה ודולצ'ה & גבאנה, שכל אחד מהם העניק פרשנות משלו למגמה. זאת ועוד: בפראדה, לדוגמה, יצרו סריגים עם ברזלים המסמנים את מיקום החזייה במעין גרסה מתוחכמת של הטרנד, במותג בעל הרוח הצעירה msgm הציגו חזיות וגוזיות שנלבשו דווקא מעל הבגדים, ובבית האופנה ארמנו סקרבינו הלכו על כל הקופה ושלחו למסלול דוגמניות בחזיות תחרה עם או בלי ז'קט מעל, לאמיצות יותר או פחות.
עם מעודדות על הדשא: בוס x ראסל
מותג האופנה הגרמני בוס הציג במילאנו את שיתוף הפעולה השני שלו עם חברת הספורט האמריקנית Russell Athletic, מפגש ענקים בין שתי חברות ותיקות שנוסדו בתחילת המאה ה-20: ראסל בשנת 1902, בוס בשנת 1924. התצוגה נערכה באווירת בייסבול אמריקנית עם להקת מעודדות על הדשא, בעוד לקהל ביציעים הוגשו נקניקיות, בירה ופופקורן. במהלך אוקטובר תנחת הקולקציה גם בחנויות פקטורי 54 בישראל.
על המסלול צעדו ג'יג'י חדיד, אירינה שייק וג'ורדן בארט בבגדי קז'ואל בעיצובים זהים לנשים ולגברים, עם שפה נינוחה שמתאימה למי שמחפשים את המראה הספורטיבי גם מחוץ למגרש. את התצוגה נעל כוכב הטיק-טוק האיטלקי ממוצא סנגלי חאבי ליים, שנחשב לכוכב הרשת הכי חזק באיטליה ובעולם. לליים 113.5 עוקבים בטיק-טוק (שהופכים אותו למשתמש עם כמות העוקבים השנייה בגודלה בעולם) ו-46.6 מיליון עוקבים באינסטגרם, שמציבים אותו כאדם עם כמות העוקבים הגדולה ביותר באיטליה. אחריו ברשימה נמצאת קיארה פראני, בפער ניכר עם 24.9 מיליון עוקבים.
השורה הראשונה: הישראליות תופסות מקום של כבוד
השחקנית שירה האס בשורה הראשונה של פראדה או הדוגמנית בר רפאלי במיסוני? קשה שלא לראות במפגש בין השתיים מראה לחילופי הדורות של המפורסמות הישראליות. האס, הכוכבת הגדולה שיצאה מישראל בשנים האחרונות והפכה לחביבת המגזינים ועורכות האופנה בעולם בזכות המראה השברירי והחזק בו-זמנית, הגיעה למילאנו עם בן זוגה עידו וויסמן. בסריג גולף אדום וחצאית שחורה באורך הברכיים, נראה כי היא מצאה את הצללית המחמיאה לה ביותר. רפאלי, מצידה, הגיעה זוהרת לתצוגה של מיסוני, לבושה בחליפת לורקס בגוון ירוק בקבוק שכללה גופייה חושפת בטן, מכנסיים וקרדיגן ארוך מעל.
עוד במילאנו: השחקנית ברוק שילדס בתצוגה של סלבטורה פרגאמו לבושה בטוטאל לוק שחור מעור, שיצר מראה קלאסי בעל קווים נקיים; קיארה פראני, שנראתה כמו נערת קולג' אמריקנית בתצוגה של בוס וראסל; ומאדי זיגלר, שהתפרסמה בגיל שמונה כשרקדה בקליפ של הזמרת סיה ועכשיו תפסה מקום בשורה הראשונה של פנדי.
שמות פס: הפרובוקציה של הקיץ הבא
אם להסתובב בחזייה כפי שהצגנו בטרנד הקודם נראה מהלך פרובוקטיבי, מה דעתכן על חזיית סטרפלס בלתי אפשרית העשויה מרצועה צרה ברוחב של חגורה ממוצעת? נראה כי השאיפה לתפוס כותרות והפנייה לקהל צעיר, רזה ושטוח, שלחה את בתי האופנה להציג חזיית סטרפלס צרה, צעד שממשיך את המחשופים הסקסיים של התקופה, ע"ע החולצה עם המחשוף התחתון של ג'קומוס.
בית האופנה מארני, שהציג קולקציה אמנותית ברוח שנות ה-70, שיגר דוגמנית עם חזיית פסים צבעונית שבקושי הצליחה לכסות את החזה שלה, ובמיסוני יצרו רצועת עור עם לוגו המותג בליווי חצאית מיני תואמת. האוסף המפתיע מכולם היה של בית האופנה הוותיק מקס מרה, שפונה לקהל ממוסד ובוגר. במותג הציגו מגוון רחב של דגמי סטרפלס, שהיו רחבים מספיק כדי לכסות את החזה, אך ספק אם יהפכו ללהיט בקרב לקוחות המותג בסניף גן העיר בתל אביב.
קריצה לג'יי לו: דולצ'ה & גבאנה
חזיות תחרה המבצבצות מתחת למקטורנים, תחתוני בוקסר עם לוגו עצום הפורצים מתחת למכנסיים בגזרה נמוכה – צמד המעצבים דומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה מעולם לא היו אנשים של אנדרסטייטמנט. תצוגת אביב-קיץ 2022 בעיצובם שילבה את כל האלמנטים הסגנוניים המזוהים עם בית האופנה, כמו הדפסים פרחוניים ומנומרים, לתצוגה סקסית וחצופה, קז'ואלית מאוד, תוך ניסיון לעורר את בלוטות הטעם עם סלוגנים כמו Made in Italy וחלקים עליונים בנפחים מוגזמים. זה לא תמיד עבד, אבל רגע של זיק הומוריסטי נרשם כשעל המסלול צעדה דוגמנית בחולצת טי ורודה בצביעת טאי דאי שעליה מתנוססת דמותה של ג'ניפר לופז, ששמה גם נכתב בשיבוץ אבנים מנצנץ.
ההופעה המפתיעה: ארין אוקונור
הדוגמנית ארין אוקונור רק בת 43, אך נחשבת לאחת הדוגמניות שניסחה בהופעתה את שנות ה-90. המראה האנדרוגיני שלה כבש בזמנו צלמים כמו סטיבן מייזל, אבל בשנים האחרונות היא ממעטת לדגמן, בעיקר לאחר שהפכה לאם לשני בנים, בני שלוש ושבע. מדי פעם היא עושה גיחות מפתיעות למסלול, כמו השבוע, בתצוגת האופנה של המותג MM6 – הקו המשני והנגיש יותר של בית האופנה מייזון מרג'יאלה.
רגע של פיוטיות: התצוגה של ז'יל סנדר
שני שינויים מרכזיים באו לידי ביטוי בקולקציה שיצרו המעצבים לוסי ולוק מאייר במותג ז'יל סנדר. האחד, פלטת הצבעים הבהירה והפסטלית שהחליפה את הצבעוניות המונוכרומטית מהעבר. השני, שפה עיצובית נגישה ויומיומית יותר, כזו המחוברת לחיים האמיתיים. התוצאה: אחת הקולקציות היפות ביותר שיצאו העונה ממילאנו ואחת הפיוטיות של בני הזוג בעבודה ובחיים, שביוני האחרון חבקו בת ראשונה.