שבוע האופנה של פריז נחתם בערב מחווה מיוחד למעצב הישראלי אלבר אלבז, שהלך לעולמו באפריל האחרון ממחלת הקורונה. לאחר שנה וחצי של תצוגות שנערכו בעיקר באופן דיגיטלי בעקבות המגפה העולמית, החודש האחרון השיב את התצוגות אל המסלול ואת הכוכבות לשורה הראשונה, במה שמסתמן כחזרה לשגרה. עם זאת, חלק מבתי האופנה, כמו מייזון מרג'יאלה, אלי סאאב ואחרים, המשיכו להציג במתכונת דיגיטלית. מהישראליות שכבשו את פריז, דרך המחאה של פעילי איכות הסביבה ועד אוסף מערכות הלבוש הגרנדיוזיות של קארדי בי – אוסף הרגעים הגדולים של פריז.
חיוכים וצלמים אצל שאנל
לאחר שנים ארוכות שבהן תצוגת האופנה של שאנל שימשו כשם קוד לספקטקלים מרהיבים וגדולים מהחיים, המנהלת האמנותיות וירג'יני ויאר מציגה קולקציה אינטימית, המבקשת גם באופן הצגתה לשוב אל ממדים פרופורציונליים. התצוגה נערכה כמחווה לתצוגות בשנות ה-90, עם דוגמניות חייכניות על המסלול שהידסו בתנועות ווגינג (סגנון ריקוד שהתפתח בשנות ה-80 בנשפי גייז בהארלם שבמנהטן, כמחווה לדוגמניות-על). הצלמים ניצבו משני צידי המסלול, בשונה מהיום, כשהם ממוקמים בקדמתו.
ספורט אלגנט ואלה אמהוף בלקוסט
יומו האחרון של שבוע האופנה בפריז הציג כמה מהקולקציות החשובות של העיר, אבל יותר מכולן הייתה זו הקולקציה שיצר המעצב לואי טרוטר בלקוסט, שגירתה לנו את בלוטות הטעם. השילוב בין הצלליות הנוחות לצבעוניות האופטימית, הפך את האוסף שיצר לאחד הנחשקים של העונה. על המסלול הופיעה גם אלה אמהוף, בתה החורגת של סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס.
הסימפסונים של בלנסיאגה
הומור עצמי הוא מצרך נדיר, בטח בתעשיית האופנה. בסוף השבוע חשף בית האופנה בלנסיאגה סרט קצר באורך עשר דקות, שבו מככבת משפחת סימפסון לצד דמויות מפתח מהמותג ומעולם האופנה, לרבות המנהל האמנותי של בלנסיאגה, המעצב הגיאורגי דמנה ווסאלייה, ועורכת "ווג" אמריקה אנה ווינטור, שצפתה בעצמה באולם. הסרט מלגלג על ליהוק "אנשים אמיתיים" לתצוגות של בית האופנה (פרקטיקה שכבר בסוף שנות ה-80 נעשתה על ידי מעצבים כמו מרטין מרג'יאלה), דרך תג המחיר השערורייתי של בגדי מעצבים ועד התגבשות טעם אופנתי של אנשים מתוך נהירה כעדר אחר מובילי דעה.
בכלל, נראה כי ווסאלייה ובלנסיאגה ביקשו העונה לאתגר את האופן שבו מוצגים בגדים. את המסלול החליף שטיח אדום שעליו צעדו דוגמניות ודוגמנים לצד מפורסמים בינלאומיים ודמויות בולטות מעולם האופנה, שהתייצבו לבושים בבגדי הקולקציה החדשה בבואם לצפות בסרט של הסימפסונים. בכך הפכו האורחים לנושא התצוגה, צעד שביקש ככל הנראה להאיר את יחסי הכוחות שמתנהלים כיום בין השטיח האדום לבתי אופנה. עם הרוח החדשה הזו שיתפו פעולה רבים, ביניהם אנה ווינטור, הראפרית קארדי בי, דוגמניות העל נעמי קמפבל ואמבר ולטה, השחקנית איזבל הופר, השחקן אליוט פייג', ובעל הבית של המותג, מנכ"ל קבוצת KERING פרנסואה הנרי פינו.
הכוכבות על המסלול של בלמן
אם בבלנסיאגה הלכו על קונספט חדשני – בית האופנה בלמן הלך כמה צעדים אחורה לתצוגה מיושנת הבנויה משני חלקים, שכללה מופע גרנדיוזי על הבמה לציון עשור לפועלו של המנהל האמנותי אוליבייה רוסטאן. בחלק הראשון הוצגה קולקציית אביב-קיץ 2022, שופעת חיתוכים שיצרו מחשופים מוזרים על גוף הדוגמניות, כמו שמלה החושפת את הבטן כולה או מכנסיים בגזרה נמוכה עם רצועה א-סימטרית היוצרת זווית אלכסונית בקו המותניים. החלק השני של התצוגה היה דרמטי לא פחות, ונפתח בברכה מוקלטת של ביונסה, שלאורך דקות ארוכות סיפרה על היכרותה האישית עם רוסטאן, כשברקע צעדו דוגמניות-על כמו נעמי קמפבל, נטליה וודיאנובה, מילה יובוביץ' וקרלה ברוני, שנראתה עייפה מדי על המסלול.
הישראליות בפריז
רכבת אווירית של דוגמניות ומפורסמות ישראליות יצאה העונה לפריז, שמכניסה מחוסנים ללא צורך בבידוד. על המסלול של ולנטינו צעדה הדוגמנית הצעירה אור שפירא, שעשתה טבילת אש בזירה הבינלאומית. שפירא בת ה-21 מרמת גן חתומה בסוכנות Inch Models. עד עכשיו היא הצטלמה למעצב הישראלי אופיר איבגי ולמעצבת דודו בר אור, שלדבריה גילתה אותה יחד עם הצלם יניב אדרי ומעצב השיער יניב זאדה, שגם אחראי על התספורת העכשווית שלה. גם הדוגמניות שון לוי ואוריאן יצחקי הגיעו לעיר וצעדו בתצוגה של מותג התכשיטים הצרפתי-ישראלי מסיקה, ששיתף פעולה בקולקציית קפסולה עם קייט מוס. המותג בבעלות אנדרה מסיקה, החי ופועל בישראל. בנו הוא היהלומן אילן מסיקה, בן זוגה של הדוגמנית עדן פינס, שנכחה בתצוגה.
עוד בפריז: הדוגמנית הבינלאומית סטלה עמר אליס הגיעה מניו יורק כדי לפרגן לחברהּ הקרוב, מעצב האופנה טיירי מוגלר, שפתח במוזיאון לאמנות דקורטיבית רטרוספקטיבה של יצירותיו שנדדה בעולם בשנתיים האחרונות. בשנות ה-90 שימשה עמר אליס כמוזה של המעצב ואף צעדה במספר תצוגות אופנה שלו. היא הפכה מיד לסנסציה כשהייתה מהראשונות להציג מידות גדולות על המסלול, עוד לפני שהדבר הפך לטרנד. בריאיון לרגל צאת ספרה Size Sexy בשנת 2010, סיפרה לנו: "כדי שאהיה מידה אפס, אצטרך כל החיים שלי רק לסבול. לשמור ולשמור, ולסבול. אז בחרתי לא לסבול. השלמתי עם זה. גברים חיזרו ואהבו, הרגשתי סקסית וחושנית. זה עבד כל כך טוב, שהנה, עשיתי את כל הדרך למסלול של טיירי מוגלר וז'אן פול גוטייה".
הגברות הראשונות בשורה הראשונה
לאחר שנה וחצי של נוכחות דלילה בתצוגות האופנה בעקבות הקורונה, פריז נשטפה בגל של כוכבות. אולי אלה הפרשי השעות בין פריז ללוס אנג'לס, אבל היה קשה לזהות את דמי מור בשורה הראשונה של תצוגת האופנה של קלואה, שנערכה על גדות נהר הסיין ובה נכחו גם השחקנית ג'יליאן אנדרסון והדוגמנית נטליה וודיאנובה. לצד פיגורות בינלאומיות כמו ג'ורג'יה מיי ג'אגר ופריס ג'קסון, בתו של הזמר מייקל ג'קסון, את השורה הראשונה כבשו שתי גברות ראשונות של צרפת, הנוכחית והקודמת. קרלה ברוני, אשת נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, הגיעה זוהרת מתמיד לתצוגה של סן לורן (וגם צעדה בתצוגה של בלמן, כאמור, שם נראתה זוהרת פחות), בעוד בריז'יט מקרון, רעיית נשיא צרפת, השתתפה בשבוע האופנה באופן סולידי, כשהגיעה לתמוך בתצוגת אופנה לקידום אנשים עם מוגבלויות תחת הסלוגן Victoire, on defile! (ניצחון! אנחנו צועדים!).
קארדי בי עושה את פריז
את פריז כבשה בשנית הראפרית קארדי בי, שהחליפה שלל מערכות לבוש אקסטרווגנטיות מדי יום, כמו שמלת פאייטים אדומה והדוקה בסגנון ג'סיקה ראביט עם צעיף נוצות ענקי שכיסה אותה בעיצובו של טיירי מוגלר, או ז'קט משובץ של בית האופנה סקיאפרלי עם צמד קאפים מפוסלים ממתכת מוזהבת שהתאימו לכובע פיסולי שחבשה. בין לבין החליפה הזמרת בת ה-28 מגוון מערכות לבוש צבעוניות, רובן של המעצב הבריטי המבטיח ריצ'רד קווין.
מאה שנה של "ווג" פריז
המהדורה הצרפתית של מגזין "ווג" חוגגת מאה עם תערוכה חדשה במוזיאון לאופנה גליארה בפריז. ערב הפתיחה המנומנם כלל בעיקר קולגות מהמהדורות הבינלאומיות של המגזין ודוגמניות כמו קרלי קלוס ואלסנדרה אמברוסיו, ללא נוכחות של כוכבות ודוגמניות בולטות מארץ הבגט. התערוכה, שתינעל בסוף ינואר 2022, מציגה מאה שנה של המגזין שהוקם על ידי בית ההוצאה לאור קונדה נאסט בשנת 1920 כשהוא היחיד שמחזיק בשם של עיר ולא של מדינה. התערוכה היא מסע כרונולוגי בזמן, ובוחנת את התמורות האופנתיות, החברתיות, הפוליטיות והמגדריות, כפי שאלו באו לידי ביטוי במאה השנים האחרונות במגזין – החלטות שקיבלו עורכות ועורכים מפורסמים כמו מישל דה ברונהוף, קארין רויטפלד ועמנואל אלט, שפרשה מתפקידה לאחרונה.
הבת של סטיב ג'ובס מדגמנת
יש דברים שלא עושים בשביל כסף. איב ג'ובס, בתו של מייסד חברת אפל סטיב ג'ובס, שהלך לעולמו לפני עשור בדיוק, צעדה לראשונה בחייה בתצוגה של המותג קופרני בשבוע האופנה בפריז לצד ג'יג'י חדיד ואדוט אקץ'. איב בת ה-23 היא בתו הצעירה של ג'ובס, ואת דרכה בעולם הדוגמנות החלה בחורף שעבר, אז הצטלמה למותג הביוטי גלוסייה.
חזה חשוף בתצוגה של סן לורן
שבועות האופנה של העונה החזירו את המראה הסקסי לקדמת הבמה. חזיות סטרפלס, חזיות מתחת לז'קטים, שמלות שקופות על המסלול – הגוף הנשי זוכה שוב להבלטה, כפי שגם הציגה הבלוגרית קיארה פראני בפריז, לבושה חולצת טול שקופה של סקיאפרלי, שרק כפתורי זהב מסתירים את פטמותיה.
בתצוגה של סן לורן, שנערכה כמדי עונה על רקע מגדל אייפל בעיר, בחר המנהל האמנותי של בית האופנה, המעצב אנתוני וקארלו, ללכת עם המגמה צעד אחד קדימה, ושלח אל המסלול דוגמניות עם ז'קטים שפטמות פרצו מתוכם, כאילו במקרה, או שמלות ערב עשויות רשת החושפות את החזה כולו.
מחאה ושומרי ראש על המסלול של לואי ויטון
הפרעות לתצוגות על ידי מחאות ספונטניות אינן דבר חדש. אם בעבר היו אלה פעילים למען זכויות בעלי חיים שהתפרצו במהלך התצוגות במחאה על שימוש בפרווה, בשנים האחרונות מתגבר השיח על מעורבותה של תעשיית האופנה במשבר האקלים.
לתצוגת האופנה של לואי ויטון התפרצה פעילת איכות הסביבה עם מסר חד משמעי: "צריכת יתר = הכחדה". רק לאחר שהשלימה את המסלול, קפצו המאבטחים באולם והוציאו אותה החוצה. הם לא לקחו סיכון גם בתום התצוגה: שומר ראש ליווה את המעצב ניקולה גסקייה, כשעלה להשתחוות מול הקהל. לפחות זה הוסיף קצת עניין לקולקציה חסרת החן שהציג.
מיו מיו מציגים: הגזרה הנמוכה חוזרת
כבר דיווחנו כאן יותר מפעם אחת כי הגזרה הנמוכה של מכנסיים וחצאיות חוזרת, מראה שמציג טורסו ארוך אך גם סכנה לחשיפה של התחתונים. אותה גזרה שנויה במחלוקת מאמצע שנות ה-90, שכבשה בסערה את רשתות האופנה בתחילת שנות האלפיים, מרימה את ראשה מחדש. הפעם זה קרה בתצוגה של בית האופנה מיו מיו בעיצובה של מיוצ'ה פראדה, ששיגרה אל המסלול דוגמניות בחצאיות מיני קצרצרות בגזרה נמוכה לצד מכנסיים רחבים שנתלו על עצמות האגן.