שבוע האופנה לנשים במילאנו שמסתיים היום (שני), נערך בצל מלחמת רוסיה-אוקראינה. למרות שבין מילאנו לקייב מפרידים קצת יותר מאלפיים קילומטרים, הדי המלחמה הגדירו מחדש את המפגש בין קו האש לקו המותן. מחוץ לתצוגות של פראדה ושל ורסאצ'ה, לדוגמה, התקיימו הפגנות תמיכה ספונטניות באוקראינה, כשמפגינות ומפגינים עמדו עם שלטים בגנות פוטין ורוסיה. דוגמניות אוקראיניות שצעדו על המסלול "הלאימו" את עמוד האינסטגרם שלהן לשרשרת של סטוריז שקראו לעולם לא לעצום עיניים, ועורך האופנה טים בלנקס מאתר "ביזנס אוף פאשן" פרסם בחשבון האינסטגרם שלו תיעוד מחוץ לתצוגה של ורסאצ'ה, שם נשאו מפגינות שלטים עם הכיתוב No Swift For Russia בקריאה למדינות המערב וארצות הברית להוציא את רוסיה ממערכת הבנקאות הבינלאומית.
בין אם השלטים האלו אפקטיביים או לא, עצם העובדה שתקשורת האופנה, הבידור והרכילות נשאה עיניים למילאנו בשבוע החולף, הפכה גם את המחאה השקטה הזו לידיעה חדשותית, לצד הופעתן של ריהאנה בשורה הראשונה של גוצ'י עם בטן הריונית, ליידי אמליה וליידי אלייזה ספנסר (האחייניות של הנסיכה דיאנה המנוחה) בתצוגה של אלברטה פראטי, או היריבות המתמשכת בין ג'וליה פוקס לקים קרדשיאן, שדאגו להתלבש דומה אך הורחקו זו מזו בתצוגות שונות: פוקס הייתה בוורסאצ'ה ודיזל, קרדשיאן התעמקה בתפרים ובצלליות של פראדה. ללמדכם כי מלחמות עולם הן עניין של פרספקטיבה.
אם ברוב ימי שבוע האופנה התמיכה בעם האוקראיני התרחשה בעיקר מחוץ לאולמי התצוגה, הרי שאתמול (ראשון) בשעות אחר הצהריים היה זה מעצב האופנה הוותיק ג'ורג'יו ארמאני שבחר להעלות אותה על המסלול. המעצב שחתם את שבוע האופנה בתצוגה אלגנטית, בחר להציג את הדגמים על המסלול ללא המוזיקה שבדרך כלל נלווית לתצוגות. "ההחלטה לא להשמיע מוזיקה בתצוגה היא סימן של כבוד לאנשים שנפגעו מהטרגדיה המתמשכת", מסר הכרוז לקהל בתחילת התצוגה. מאוחר יותר, הסביר המעצב כי אות הסולידריות הזה היה המעט שיכול היה לעשות. "יכולתי רק לסמן את פעימות הלב שלי דרך השתיקה", אמר ארמאני. "הדבר הטוב ביותר הוא לתת אות שאנחנו לא מרוצים, לסמן שמשהו מטריד קורה".
בתוך כך, הכוכבים הגדולים של מילאנו לחורף 2022-23 היו הבגדים, עם שישה ימים של אופנה מרהיבה, סקסית, עמוסה בקריאטיביות, מהסוג שמחזיר את הזוהר לעיר ואת התשוקה לבגדים. לא רק בתי האופנה המשפחתיים של איטליה הציגו בה קולקציות חזקות, אלא גם הרבה בכורות שנראו בשבוע החולף על המסלול במילאנו. למשל, זו של מתיו בלזי למותג הנוסק בוטגה ונטה או זו של גלן מרטנז, שהציג לראשונה בשבוע האופנה לנשים במילאנו את קולקציית החורף שלו לדיזל. אספנו את הקולקציות של השניים האחרונים ועוד כמה מהרגעים הגדולים שעשו את שבוע האופנה של מילאנו.
שיתוף הפעולה: גוצ'י x אדידס
לאחר מספר חודשים של ציפייה, בית האופנה גוצ'י חשף את שיתוף הפעולה המדובר עם מותג הספורט אדידס. בכך מצטרף גוצ'י לבתי אופנה ומעצבים ששיתפו פעולה עם אדידס, כמו ג'רמי סקוט, פראדה, אלכסנדר וונג ואחרים. המנהל האמנותי של גוצ'י, אלסנדרו מיקלה (שבמקביל משתף פעולה עם המותג דה נורת' פייס), יצר אוסף של פריטי רטרו מעוטרים במוטיב שלושת הפסים של אדידס, כמו מחוך כחול בשילוב בד הלוגו של המותג, שנלבש מעל שמלת מקסי לבנה עם שלושה פסים אדומים בצדדים, מטפחות ראש וחליפות מכנסיים משובצות עם הלוגו של שני מותגי הענק.
לראשונה בשבוע האופנה לנשים: דיזל
למרות שבעבר כבר הציג בשבוע האופנה לגברים במילאנו, זו הפעם הראשונה שמותג הג'ינס דיזל (שהוקם באיטליה בשנת 1978) מציג בשבוע האופנה לנשים. וזה בהחלט היה ספתח ראוי. המעצב המוכשר גלן מרטנז, שמונה אשתקד למנהל האמנותי של דיזל, יצר קולקציה נרחבת של מערכות לבוש מג'ינס הפונות לדור ה-Z בהשראת אופנת הגראנג' משנות ה-90 ואלמנטים של סגנון ה-Y2K מהעשור לאחר מכן. לעיני אורחים בשורה הראשונה כמו ג'וליה פוקס, הראפר גאנה, הזמרה טיאנה טיילור ואחרים, הציג מרטנז קולקציה מלאה בניגודים: חצאיות מיקרו-מיני לצד מכנסי באגי, חליפות ג'ינס הדוקות לגוף עם מגפיים גבוהים לצד מעילי אוברסייז פרוותיים, ומספר דוגמניות שנשלחו צבועות מכף רגל ועד ראש בטוטאל-לוק של אדום, כחול וזהב.
השורה הראשונה: ריהאנה חושפת את ההיריון
ריהאנה ובן זוגה, הראפר ASAP רוקי, נכחו בשורה הראשונה של גוצ'י במראה זוהר המרפרר לימי הדיסקו העליזים בשנות ה-70. הזמרת חשפה בטן של היריון מתקדם בחזיית לטקס שחורה, מעיל פרוותי בצבע לבנדר ואביזר ראש מלוחיות מתכת. מעניין לגלות כי ריהאנה הגיעה לתצוגה של גוצ'י מקבוצת Kering שהם המתחרים של LVMH, הבעלים לשעבר של המותג פנטי בעיצובה. האם מתבשל כאן שיתוף פעולה עסקי חדש?
עוד במילאנו: קים קרדשיאן בסגנון אוברסייז שנראה בעיקר לא נוח בתצוגה של פראדה, שם ראתה את אחותה קנדל ג'נר צועדת על המסלול; ג'וליאן מור בשורה הראשונה של בוטגה ונטה; שרון סטון בדולצ'ה & גבאנה (כולל בפתיחת חנות חדשה של הצמד); וקיארה פראני בכל השאר.
ההבטחה הישראלית: סאן מזרחי
הדוגמנית הישראלית סאן מזרחי, שריאיון ראשון איתה פורסם כאן בשבוע שעבר, ממשיכה לכבוש פסגות בעולם האופנה. מזרחי בת ה-23, בתו של הכדורגלן הנודע אלון מזרחי, צעדה בשבוע האחרון בתצוגות של בוטגה ונטה (ואפילו קיבלה במתנה תיק צד לבן של המותג בתום התצוגה), בלומרין (בנוסף לקמפיין הקיץ של בית האופנה בהובלתה) ועל המסלול של פנדי (שעבורו הצטלמה לאחרונה לקמפיין שצפוי להתפרסם בחודש הבא).
שובו של המחוך: ורסאצ'ה
דוגמניות עם גבות מחוקות ושיער ארוך וחלק עם שביל באמצע, המזכירות בהופעתן את קים קרדשיאן (ותעיד על כך הדוגמנית שפתחה את התצוגה), נראו כחיילות על המסלול של ורסאצ'ה. בית האופנה החזיר לקדמת הבמה את המחוך, אותו פריט לבוש שנוי במחלוקת ששב בשנתיים האחרונות למלתחה הנשית.
טבילת אש: בכורות על המסלול של טרוסרדי ובוטגה ונטה
תצוגת האופנה של בוטגה ונטה, הראשונה בעיצובו של מתיו בלזי לאחר הדחתו של המנהל האמנותי הקודם דניאל לי לפני כחצי שנה, נפתחה עם דוגמנית שצעדה לבושה במכנסי ג'ינס לבנים וגופייה לבנה – מעין נקודת התחלה נקייה, ראשונית, לקולקציית הביכורים בעיצובו למותג הרותח של הרגע.
בלזי השכיל להתרחק ככל האפשר מכתב היד של קודמו בתפקיד, ויצר קולקציה עשירה באביזרים נחשקים הכוללים נעליים צבעוניות ותיקי אוברסייז לצד דגמים עם מראות מנוגדים של יום וערב, נשי וגברי, שילוב בין עבודות יד עמלניות למראה Y2K צעיר ובועט. מאחורי הקלעים סיפר המעצב כי המוטיב העיקרי שהניע אותו בעיצוב הקולקציה הוא תנועה.
קולקציית ביכורים נוספת שהוצגה השבוע הייתה של צמד המעצבים סרהאט איסיק ובנג'מין אלכסנדר האסבי ממותג הגברים הברלינאי GmbH לבית האופנה הוותיק טרוסרדי. השפה המחוספסת עדיין שם, וכך גם הצלליות החזקות והשחור העוצמתי, שאתגרו את השניים לעצב לראשונה גם בגדי נשים. אין ספק שעם הרבה עבודת יחסי ציבור, יש סיכוי שהשניים יסייעו להפוך את טרוסרדי למותג נחשק.
מרתף המשחקים: סגנון ה-BDSM של קוואלי
ג'וליה פוקס לא לבד. הדומינטריקס לשעבר שמציגה בהופעותיה אופנת סאדו-מאזו עכשווית, יכולה למלא ארון בגדים שלם מהקולקציה בעיצובו של פאוסטו פואיזי, שסוגר שנה בבית רוברטו קוואלי. פואיזי יצר שילובים בין רתמות עור הלקוחות מעולמות ה-BDSM לבין שמלות משי-שיפון רכות, לצד שמלות עם מעין מחוכים מובנים מרצועות עור באותו אלמנט עיצובי.
הפופ-אפ: ג'קומוס בלבן
לאחר ההצלחה בפריז, המעצב סימון פורטה ג'קומוס פתח חנות פופ-אפ נוספת במילאנו במהלך שבוע האופנה. הקונספט: חנות אוטומטית לתיקים ולאביזרים הפתוחה 24/7, ללא קופות וללא צוות מוכרים. אם בפריז האביזרים שנמכרו היו כולם בצבע ורוד, הפעם הצבע השולט הוא לבן.
פופיק בחוץ: הגזרה הנמוכה ממשיכה
מה שהחל כטפטוף בשבוע האופנה הקודם לאביב-קיץ 2022, יהפוך למבול בחורף הבא. הגזרה הנמוכה לא מסתמנת כאפיזודה עונתית חולפת, אלא צפויה להמשיך איתנו ולהתגבר בקולקציות נוספות בחורף 2022-23. ורסאצ'ה, אטרו, מיסוני, דיזל, פאלם אנג'לס ואחרים יצרו פרשנויות מגוונות למגמה, כשהם משאירים את הפופיק כאחד האיברים החשופים של העונה. רק שלא תתקררו.
על המסלול של מרילינג: המעצב הישראלי אבשלום גור
בית האופנה MARYLING, שנוסד בשנת 2010, הציג בשבוע האופנה במילאנו קולקציה בניצוחו של המעצב הישראלי אבשלום גור, המנהל האמנותי של המותג בעשור החולף. עם 200 חנויות ברחבי העולם וקהל לקוחות רחב, מצליח גור לייצר מלתחה עכשווית, צבעונית ונשית, המשלבת בין פריטי מפתח על-זמניים כמו מעילי שרלינג וטרנץ', לפריטי לבוש טרנדיים, כמו שמלות בהדפסי פרחים וסריגים צבעוניים.
ריחוק חברתי: המסכות של דולצ'ה & גבאנה
משקפי מסכה המכסים חצי מהפנים בצבע שחור מט, שהציגו בבית האופנה דולצ'ה & גבאנה, מבקשים לייצר דיסטנס של אחרי המגפה. עוד דרך לשמור על ריחוק חברתי ולהודיע לאנשים לא לפנות אליכם.
לאן אתם רצים? דוגמניות ודוגמנים על המסלול של סוניי
התצוגה של המותג האיטלקי סוניי בעיצוב סימון ריזו ולוריס מסינה, נערכה במתכונת של פעילות ספורטיבית. כלומר, לא הליכה על המסלול, אלא ריצה של ממש. דוגמניות ודוגמנים בסריגים רחבים ומכנסיים צבעוניים התעופפו ברחובות העיר – אולי ממהרים ליעד לא ידוע, אולי בורחים מהמציאות הנוכחית למקום טוב יותר. כך או כך, הפורמט הספורטיבי הפך למרענן רשמי במהלך השבוע.
היפה והחיה: הקולקציה של מוסקינו
ג'רמי סקוט, המנהל האמנותי של מוסקינו, יצר קולקציה מבריקה ועשירה בציטוטים: מאלמנטים קישוטיים מתקופת הרוקוקו, דרך חפצים שהואנשו היישר מאגדת "היפה והחיה" של דיסני, ועד לתמונת הסיום שבה יצא בעצמו אל הקהל לבוש בחליפת חלל אדומה בדומה לגיבור הסרט "אודיסיאה בחלל: 2001" של הבמאי סטנלי קובריק.
העיתונאית סוזי מנקס חיברה בין הנעשה על המסלול לתמונות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שנפתחה באותו יום, כשכתבה כי "ג'רמי סקוט נתן להיקסמות שלו מהסרט להגדיר את הטירוף של מלחמת העולם השלישית". הוא עצמו היה פחות קוהרנטי: "אנשים יכולים לקחת את זה בצורה פשוטה או עמוקה", סיכם את הופעתו בחליפת חלל בבמה שעוצבה כ"חדר מלון פרובינציאלי בפריז". האם זה עתה הוא נחת על כדור הארץ ומה שראינו היה אטרקציה?
הסעודה האחרונה: מארני
התצוגה של מארני בעיצובו של פרנצ'סקו ריסו הוצגה באולם שעוצב כיער אפל, שבו התהלכו דוגמניות ודוגמנים כשדונים הלבושים בבגדים צבעוניים. לסיום הם יצאו החוצה מחושך לאור, וצעדו על שולחן ארוך ועמוס דברי אוכל ושתייה באווירת "הסעודה האחרונה" של דה וינצ'י המוצג בכנסיית סנטה מריה דלה גרציה במילאנו.
הטופ-מודלס מדגמנות: פראדה
התצוגה של פראדה לא הביאה כל חדש לשבוע האופנה, אלא בעיקר פירוק והרכבה מחודשת של אוצר המילים של בית האופנה עם ציטוטים מקולקציות עבר של המותג. ועדיין, זאת הייתה קולקציה אלגנטית ונשית, שהציגה צלליות חזקות לצד רכות ושמלות שקופות לצד מעילי אוברסייז מחבקים, שהופיעו על רשימה ארוכה של טופ-מודלס כמו קאיה גרבר, אריזונה מיוז והאנטר שפר, הפרזנטורית של בית האופנה, שחתמה את התצוגה.