באוקטובר 2023, מיד לאחר שהסתיים שבוע האופנה בפריז, נערך בבירת סעודיה ריאד שבוע האופנה הראשון, שהופק על ידי נציבות האופנה הסעודית. האירוע התקיים במרכז הפיננסי של ריאד (King Abdullah Financial District) והציגו בו 30 מעצבים ומותגים מקומיים.
מאז מתקיים האירוע כפעמיים בשנה ומארח בשורה הראשונה פיגורות מהעולם הערבי וגם מפורסמות מקומיות, ביניהן ג'ורג'ינה רודריגז, בת זוגו של הכדורגלן כריסטיאנו רונאלדו (שמשחק בנבחרת אל-נאסר בסעודיה), שהגיעה לצפות בתצוגות של המעצבות פאטימה אל-עבדולקאדר ושל ח'ולא אלעיבאן. בוראק צ'אקמק, מנכ"ל ועדת האופנה הסעודית, מסר אז בהודעה לתקשורת כי "האירוע מציג את מיטב הכישרונות היצירתיים שלנו ומאפשר למותגים שלנו להראות לעולם מה יש לאופנה הסעודית להציע".
שבוע האופנה בריאד סימן נקודת מפנה ביחסה של סעודיה לאופנה ופתיחותה לעולם המערבי, מגמה שמתגברת בשנה החולפת. בחודש מאי, לדוגמה, נערכה בסעודיה תצוגת בגדי ים ראשונה – צעד חתרני במונחים של המדינה המוסלמית הגדולה – ובחודש האחרון, כחלק מפסטיבל "עונת ריאד", נערכה תצוגת אופנה מדוברת של המעצב הלבנוני אלי סאאב בהשתתפותן של זמרות כמו ג'ניפר לופז וסלין דיון.
במקביל נפתחה החודש התערוכה Christian Dior: Designer of Dreams במוזיאון הלאומי של סעודיה (נעילה: 2 באפריל), שמציגה 75 שנות יצירה של בית האופנה כריסטיאן דיור. המוצגים בתערוכה נבחרו עם דגש על השפעות מקומיות, כמו החיבור לאזור אל-עולא שבמדינה, המשתקף ביצירות בהשראת אור המדבר והחולות הזהובים, תוך הדגשת השילוב בין עיצוב עילי מערבי לבין מוטיבים מהמסורת והטבע המקומיים.
אחד המהלכים שנקטה סעודיה כדי לחזק את תעשיית האופנה שלה היה הקמתה של ועדת האופנה הסעודית בשנת 2020, שבראשה עומד בוראק צ'אקמק, לשעבר דיקן המחלקה לאופנה בבית הספר לעיצוב פרסונס בניו יורק. "אנחנו בונים כאן תעשיית אופנה מאפס", הסביר צ'אקמק בריאיון לאתר פורבס בשנה שעברה.
"האתגר הגדול ביותר שלנו הוא השגת נתוני שוק. חשוב שלוועדה, למעצבים ולבעלי העסקים, תהיה יכולת לקבל החלטות מבוססות נתונים", אמר. "סצנת האופנה הסעודית ייחודית. צריך להשתתף באירוע סעודי כמו גביע סעודיה כדי לחוות את המקוריות, האהבה ליוקרה והעושר, שמשתלבים עם המורשת הסעודית לצד מודרניות".
צ'אקמק אמר כי הוא אופטימי לגבי יכולת הצמיחה של ענף האופנה במדינה המוסלמית, והוא רואה זאת על ידי שימור המסורת המזרח תיכונית לצד פיתוח שפה עיצובית חדשה. אחת היוזמות שהוביל היא Saudi 100 Brands – תוכנית פיתוח מקצועית שמסייעת לכישרונות חדשים מתחום האופנה, 85 אחוז מתוכם נשים, למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם דרך קורסים ממוקדים וסיוע בפיתוח המותג.
"מה שמבדיל את המעצבים הסעודים מאחרים הוא החזון שלנו, שנולד מהעבר ומהמורשת שלנו. אנחנו שאפתנים, ומתעקשים להתבלט בתחום האופנה על ידי הצגת עיצובים ששואבים השראה מהעבר העתיק של הממלכה שלנו ומהטבע", אמרה נור אל דהרי, מעצבת מ-100 המותגים הסעודיים, המתמחה בשמלות ערב רקומות ומציגה גם בשבוע האופנה בריאד.
השלב הנוכחי בהתבססותם של מותגי אופנה בסעודיה, לרבות תצוגות, תערוכות וקריצה למערב, מגיע לאחר שני עשורים וחצי של יציבות בשוק היוקרה במדינה העשירה בזהב שחור. בתחילת שנות האלפיים החלו מותגי היוקרה להיכנס לסעודיה, מהלך שהתעצם בעשור השני של המאה ה-21 עם התרחבות של קבוצות אופנה חזקות, כמו Chalhoub האמירתית, המייצגת מותגים כגון פנדי, ורסאצ'ה וטום פורד; כמו גם השקת מגזיני אופנה הפונים לאוכלוסייה המקומית, כמו Vogue Arabia ו-Marie Claire Arabia שבסיסם באיחוד האמירויות.
מהלכים אלו חיזקו את הכלכלה המקומית. אם בעבר התבצעו כ-70 אחוז מהקניות של לקוחות המפרץ וסעודיה מחוץ למדינה, בעיקר בבירות אופנה כמו מילאנו ופריז, כיום ישנה מגמה גוברת של צריכת מותגי יוקרה בקניונים המקומיים. נכון לשנת 2023, תעשיית האופנה בסעודיה מוערכת בכ-30 מיליארד דולר, והיא צפויה להגיע ל-42 מיליארד דולר עד 2028, עם צמיחה משמעותית של 48 אחוז במכירות האופנה הקמעונאיות עד 2025.
לתעשייה תרומה של 2.5 אחוז לתמ"ג של המדינה עם יצירת 320,000 מקומות עבודה. נשים מהוות 52 אחוז מכוח העבודה בתעשייה, מה שמדגיש את נושא הגיוון והשוויון המגדרי שסעודיה מעוניינת לשדר. כמו כן, השוק הסעודי משקיע בהרחבת מותגים ומעצבים מקומיים, ביניהם Hindamme של מוחמד עסירי, המשלב אלמנטים מהמורשת הסעודית בעיצוב מודרני, מעצב ההוט קוטור יוסף אקבר, והמעצבת ארווה אל-בנאווי, המשלבת בין קלאסי לעכשווי.
"דוגמניות בבגדי ים?! לא היה דבר כזה בסעודיה עד כה"
"זו תקופה מאוד מהפכנית, אם כי שקטה, בסעודיה, שאותה יזם יורש העצר מוחמד בן סלמאן שמנהל את הממלכה", מסביר פרופ' עוזי רבי, חוקר בכיר במרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב. "הפתיחות בזירת האופנה לוקחת את המדינה צעד נוסף קדימה, כי היא נוגעת לעניין זכויות נשים בסעודיה. דוגמניות בבגדי ים?! לא היה דבר כזה בסעודיה עד כה. אבל זה חלק מחזון 2030 שסעודיה מבקשת לקדם. בחמש השנים האחרונות אנחנו רואים נשים נוהגות לבד, בעלות תעודות זהות עם תמונה, משתתפות בתחרות סרטים קצרים – מקרים שהכותרת שלהם היא אחת: סעודיה רוצה את העולם אצלה".
"חזון 2030", שמקדם יורש העצר מוחמד בן סלמאן (המכונה MBS), היא תוכנית אסטרטגית נרחבת שהשיק בשנת 2016, במטרה לגוון את כלכלת הממלכה ולהפחית את התלות בהכנסות מנפט. התוכנית כוללת רפורמות כלכליות, חברתיות ותרבותיות רחבות היקף, לרבות בתחום התיירות.
"בן סלמאן תהה כיצד תיראה הממלכה ב-2030 והחל לייצר סעודיזציה של כוח העבודה עם אמנציפציה של נשים במונחים סעודיים. לא מורידים כאן את החיג'אב, אבל מקדמים דברים שנשים יכלו לחלום עליהם לפני 20-15 שנה", אומר פרופ' רבי. "הסעודים עושים זאת בריקוד מאוד מיוחד, המשלב קידמה עם קשב למסורת ולשמרנות. הם עושים לכאורה את כל הדברים האלה באישור דתי. אני אומר לכאורה, כי לפעמים האישור הזה מגיע בדיעבד".
איך שומרים על תהליכי מודרניזציה מול חוקי השריעה האסלאמיים?
"כשההווה הסעודי העכשווי רוצה לנוע קדימה, הוא מתייעץ עם העבר איך אפשר לנסח את העתיד באופן כזה שיהיה מקובל גם על המסורת. יש כאן הרבה מאוד טקטיקות מאוד מעניינות, שלפיהן קידמה זה משהו שצריך לקבל גושפנקא מהממסד הדתי, כל עוד אתה מאמץ משהו חדש שעלול להיתפס על ידי רדיקלים כחידוש עם כפירה".
מה שאתה בעצם אומר זה שהם מכופפים את ההלכה לטובת מהלכי המודרניזציה שרוצים לפתח?
"בהחלט. בן סלמאן לא רק הולך על הכפפת האסלאם לצורכי המדינה, אלא משתמש בדת כמנוף לקידמה. זה חלק מהאישיות השנויה במחלוקת שלו. כך, על אף האכזריות שלו והאוטוריטריות שלו כבית מלוכה – הוא פופולרי מאוד בקרב הציבור הצעיר בסעודיה. הוא פותח את סעודיה לעולם, מייצר אינטראקציות וגם מקבל הכרה. יש פה מהלך מתוחכם: זו לא קפריזה – זאת אסטרטגיה שמטרתה לפתוח את סעודיה לעולם ולהפוך אותה למאירת פנים לתייר ולאיש העסקים. עם בחירתו של טראמפ וידיו הארוכות של ג'ארד קושנר בכלכלה הסעודית, אפשר בהחלט לצפות למשהו גדול יותר ממה שהיה עד עכשיו".
הסוף לחוקי הצניעות עוד רחוק
אופנה לא מסתכמת רק בבגדים ובנשים סעודיות הלובשות דולצ'ה & גבאנה מתחת לניקאב השחור – היא הלך רוח, אספקלריה לתהליכים חברתיים ופוליטיים. לדברי פרופ' רבי, המהלכים של בן סלמאן אינם עניין ליחסי ציבור בלבד עבור עיניים מערביות וליברליות, אלא מקרינים באופן ישיר גם על חיי האזרחים. ניתן לראות זאת ברשתות החברתיות, בתיאטרון הסעודי, בחופש הביטוי, בחוקי הירושה ובמערכת החינוך. לכאורה, כמובן. בעוד עשור צפויה סעודיה גם לארח את מונדיאל 2034, ועד אז היא פועלת לחיזוק מעמדה כמדינה המשלבת חדשנות לצד מסורת, תיירות לצד עסקים.
האתגרים שמביאה איתה המודרניזציה מגיעים מבית ומחוץ. אחת הדוגמאות הבולטות היא תצוגת בגדי הים שנערכה במדינה בחודש מאי האחרון כחלק מ"שבוע האופנה בים האדום" במלון היוקרה סנט רג'יס באי הסעודי אומחאת. לא בורקיני כפי שהייתם חושבים, אלא דוגמניות בבגדי ים בגזרה שלמה ובביקיני. היסטוריה, לא פחות. מעצבת האופנה יסמינה קנזל, שהציגה בגדי ים על המסלול, אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "סעודיה היא מדינה שמרנית, אבל בחרנו להציג בגדי ים אלגנטיים. זה רגע היסטורי מבחינתי בתחום האופנה בעולם הערבי".
אל מול הקידמה של נשים בביקיני על המסלול, כדאי לזכור כי נשים בסעודיה אינן מתלבשות כך, גם לא בחוף הים. התצוגה המדוברת פיצלה את הסעודים לשניים. היו מי שתמכו וראו בתצוגה הכרה בזכויות נשים והכיוון שאליו שואפת הממלכה, צעד לעידוד תיירות מערבית. מנגד, היו שראו בתצוגה אצבע בעין ופרובוקציה מול חוקי האסלאם, בטח במדינה אדוקה ושמרנית שמאמינים רבים עולים אליה לרגל מדי שנה מכל רחבי העולם.
לינה אל-הַדלול, פעילת זכויות אדם סעודית וקול ברור נגד הממשל, טענה כי תצוגת בגדי הים שנערכה בחודש מאי נועדה לשפר את הדימוי הבינלאומי כלפי חוץ, אך אינה בהכרח משקפת שינוי אמיתי בזכויות האזרח, בחירות חופשיות, ובעיקר ביחס הסעודי כלפי נשים. בחשבון הטוויטר שלה היא פרסמה את הציוץ הבא: "שלושה שבועות אחרי שהרשויות בסעודיה שלחו את מנאהל אל-אוטייבי ל-11 שנות מאסר על בחירתה בלבוש (אל-אוטייבי הצטלמה ללא עבאיה והפרה את חוקי הצניעות במדינה, א"י), צולמו חלק מהנשים המובילות ב-WWE בבגד ים חושפני בים סוף בסעודיה", כתבה וסיכמה את הדו-פרצופיות הזו במשפט אחד: "כך נראית בקצרה המציאות הסעודית תחת מוחמד בן סלמאן".
ערוץ האופנה של ynet פנה בחודש האחרון לחמש משפיעניות אופנה ומעצבות סעודיות בבקשה להתראיין לכתבה זו – כולן סירבו.