לפני כשלושה שבועות הגיעה המוזיקאית הבריטית צ'ארלי XCX לטורניר הטניס ווימבלדון. בזמן שיתר האורחות התלבשו באופן המתכתב עם הספורט הלבן, כמו חצאיות טניס צחורות וסריגי וי לבנים מהסוג שרנה לקוסט לבש בשנות ה-20 של המאה הקודמת, צ'ארלי XCX הגיעה חמושה במשקפי שמש שחורים ולבושה בשחור עם שמלת מיני עשויה קרושה וזוג נעליים עם גרבי תחרה של ג'יאנביטו רוסי. בהופעתה חיזקה הזמרת את סגנון ה-brat המדובר, שבמידה רבה היא אחראית על הפיכתו לטרנד הבולט של הקיץ.
Brat, "פרחח" בתרגום לעברית, הוא שם אלבומה החדש של XCX, שיצא בתחילת יוני. 15 שירי האלבום מלהטטים בין פופ עכשווי לנגיעות אלקטרוניות מתחילת שנות האלפיים, אולם היה זה צבע האלבום שהפך לדיבור החם של התקופה תחת ההאשטג brat summer – פרחחי קיץ. "זאת הבחורה המעט מבולגנת שאוהבת לחגוג ולפעמים אולי אומרת דברים מטופשים", הסבירה הזמרת לעוקביה בטיקטוק. "זו הבחורה שעפה על עצמה, אבל גם עלולה לחוות התמוטטות, והיא חוגגת בדרך הזאת".
לאחר שקיץ 2023 נשטף ב"ורוד ברבי" בעקבות הסרט שובר הקופות – בשבועות האחרונים כובש הירוק-ליים את עולם האופנה ואת הרשתות החברתיות, חוצה גבולות תרבותיים וגילאים: ממתבגרים בטיקטוק ועד סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס. הירוק של צ'ארלי XCX אינו מלא חיוניות כמו ירוק דשא או אלגנטי כמו ירוק בקבוק. להפך, הוא יוצר תחושה מטרידה, מטונפת וטראשית, מזכיר שילוב בין ירוק ניאון מווסטים המזוהים עם עובדי ניקיון או סדרנים באירועי ענק לסטיקלייט משומש זרוק ברחוב.
את הטון הזה הטעינה המוזיקאית בדימויים שליוו את יציאת האלבום. בתצלום ששיתפה בחשבון האינסטגרם שלה, היא נראית יושבת על מדרכה מלוכלכת, אוחזת בידה את עטיפת התקליט. בתצלום נוסף היא דורכת עליו עם מגף, בזמן שפלאש בוהק "מפריע" ופוגם, לכאורה, בהרמוניה הצבעונית. "הרעיון היה להכין משהו דוחה ממש ולהפוך אותו לדבר שאנשים יסתכלו עליו ויחשבו: 'למה הירוק הזה? למה הפונט המפוקסל? למה זה נראה חרא?" הסבירה בטיקטוק. "נהניתי שאנשים מצד אחד שנאו את זה ומצד שני כתבו למה זה טוב. זו הייתה הנקודה".
בריאיון לגרדיאן הבריטי, תיאר הסופר ועיתונאי המוזיקה מייקל קראג כי "צ'ארלי מגשרת בין עולמות הפופ, האופנה, הסגנון ה'מגניב' וכל הדברים האלה שהמילה פרחח ניזונה מהם. זאת מסיבה, זה לבלות עם החברים הלוהטים שלך, זה לא לפחד להשמיע את הדעות שלך".
"האלבום מסמל רגע בזמן", הוסיף בשיחה עם הניו יורק טיימס פיטר סאוויל, מי שעיצב את עטיפות האלבומים של הלהקות ניו אורדר וג'וי דוויז'ן, שהגדירו את התקופה שבה יצאו. "זהו רגע אוטונומי זמני בתרבות הפופ, שמודיע לפתע על קמפיין פוליטי, ועל אחד גדול – קמפיין בעל משמעות גלובלית".
בדבריו הוא כיוון, מן הסתם, לקמפיין הבחירות של קמלה האריס, המועמדת המובילה של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. בציוץ שפרסמה צ'ארלי XCX ב-22 ביולי, נכתב בפשטות: kamala IS brat. הרשתות החברתיות נצבעו מיד בירוק-ליים, כולל הבחירה האסטרטגית של צוות הסושיאל של המועמדת להחליף את תמונת הנושא בטוויטר של האריס לצבע האלבום, כקריצה לקהל צעיר ומרדני. גם אם מהצד היה נראה כי האריס בת ה-59 מזיעה ממאמץ כדי להתחבר לדור הטיקטוק, מיתוגית היה זה צעד נכון עבורה. גם כבידול סגנוני מול טראמפ והלאומנות האמריקנית שלו.
מי שעיצב את עטיפת האלבום ואחראי על הגוון הספציפי, שככל הנראה יתפייד במהירות שבה הגיע, הוא המעצב הגרפי ברנט דיוויד פריני בן ה-39 מסטודיו Special Offer. בריאיון לניו יורק טיימס הסביר פריני כי תהליך העבודה נמשך כחמישה חודשים, שבהם הוא וצ'ארלי ניסו 500 גוונים של ירוק. "ההנחיה שקיבלתי מצ'ארלי הייתה: 'אני לא רוצה שזה ירגיש כאילו יש לזה טעם. אני רוצה שזה ירגיש מרתיע ודי זועף'", אמר פריני.
"האתגר הפך להיות – איך לקחת את הדבר הזה ולהפוך אותו למשהו מיוחד, כי זאת עטיפה פשוטה עד כאב", הוסיף. "זה היה צריך להיות משהו שלא באמת יכול להיות קשור לשום דבר אחר. הבחירה הסופית הגיעה מתחושה רגשית של צ'ארלי. זה היה צריך להיות משהו שלוכד את האנרגיה של האלבום, שהרגיש מאוד חסר כבוד ו-In Your Face, בדומה לאותה אנרגיה ששורפת את רשתית העין כשרואים אדום רווי או כתום רווי".
התוצאה הסופית ידועה, והראשונים למהר ולגרוף הון על האלבום היו מותגי אופנה. למרות שרובם עיצבו וייצרו את קולקציות קיץ 2024 לפני כשנה, הם מיהרו לשלוף פריטים בצבעוניות מתאימה. חלקם, כפי שאספנו בכתבה זו, מזכירים את הגוון הספציפי, מתקשרים איתו, גם אם מדובר בניואנסים מינוריים. בפלטפורמת הרכישות המקוונת אטסי דיווחו כי החיפושים אחר פריטים בצבע ירוק-ליים באתר זינקו ב-40 אחוז בשלושת החודשים האחרונים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
המספרים האלה אינם רק נתונים יבשים, אלא מצביעים על שינויים במאזן הכוחות של קובעי טעם. "פעם מותגים בחרו צבע המזוהה איתם, אבל אז עברו שנים עד שמישהו קשר את הצבע למותג שלך", הסבירה סוניטה יאומנס, שמלמדת מיתוג גרפי וזהות בקולג' לתקשורת בלונדון. המקרה של צ'ארלי XCX עשה זאת בזמן קצר ובהצלחה גדולה.
לאחרונה, סיפרה יאומנס, הבחינה בעמיתה לעבודה, יושבת לבושה ירוק brat בישיבת דירקטוריון של גלריה לאמנות. "חשבתי, 'אלוהים אדירים, היא אפילו לא מבינה שהיא לובשת את הצבע הזה'", סיכמה. "וזה גרם לי לחשוב על כך שבבחירות הלבוש שלנו, אנשים לפעמים אפילו לא מבינים שהם תומכים במשהו".
בתמונה למעלה: שמלה, 330 שקל, מנגו | תיק, 649 שקל, קרל לגרפלד ברזילי | משקפי שמש, 549 שקל, רייבאן | חליפה, 1,643 שקל, מייקל קורס בפקטורי 54 | כפכפים, 279 שקל, UGG ברשת אוריג'ינלס