לפני כשנה פתחה הצלמת ויזמת האופנה שחר לב את חנות האונליין "עודה-פעם" עם התמחות בבגדי וינטג' וצעצועים לילדים, שביקור וירטואלי בה מטיס את המבקרים בחזרה אל ילדותם. הרעיון להקמת החנות נולד לאחר לידתו של בנה יובל, כיום בן שלוש. כשחזרו בני המשפחה לישראל מחמש שנות מגורים בברלין, גרמניה, החליטה לב לפתוח חנות בגדי וינטג' לילדים. "קיימות ובגדי יד שנייה בברלין הפכו לחלק מאורח החיים שלנו", היא אומרת בריאיון ל-ynet. "כשיובל נולד, נחשפתי לעולם קסום עם כל כך הרבה היסטוריה וזיקה נוסטלגית".
בשונה מחנויות יד שנייה, שוק בגדי הווינטג' לילדים עוד נמצא בחיתוליו. "וינטג'" אמיתי מגדיר בגדים עם ותק של 20 שנה לפחות, כאשר תחת הקטגוריה "יד שנייה" אפשר למכור גם אימונית של גאפ מהעונה הקודמת. סיבה פרקטית ולא פחות חשובה, היא העובדה שהורים רבים לא ממהרים לקנות פריטי יד שנייה לילדים ומעדיפים לקחת בגדים מבני משפחה וחברים – ולא מילדים זרים, עקב הבלאי הגדול שעוברים בגדים לגילאים אלה. "הבגדים שאני מביאה בעיקר חגיגיים", אומרת לב, "אבל לבן שלי, שלובש רק יד שנייה, אני קונה גם בגדים של מותגים מקומיים, כי ברור שבגן הוא מתלכלך".
ב"עודה-פעם" (שיבוש מכוון של צמד המילים "עוד הפעם") תוכלו למצוא פריטים נדירים וייחודיים כמו סט שלושה חלקים לתינוקות בגיל 18-12 חודשים של איב סן לורן במחיר של 310 שקל, מכנסיים עם פסים צבעוניים לאורך במחיר 90 שקל וז'קט ג'ינס עם רקמה של "המלך בבר" (130 שקל) – מהדמויות הפופולריות והאהובות על בעלת החנות.
"הרבה מהבגדים שאני מביאה, בעיקר מאיטליה ומצרפת, יעוררו נוסטלגיה בהורים, כמו הדמויות של המלך בבר וטינטין", אומרת לב, צלמת בהשכלתה. "אני כל הזמן מקבלת הודעות מלקוחות שהבגדים מזכירים להם את בגדי הילדות שהיו להם. אחת הלקוחות זיהתה מעיל שהיה לה כילדה. זה מעורר הרבה אמוציות".
לדבריה, הבחירות הסגנוניות שלה כקניינית נקבעות לפי אינטואיציה וטעם אישי, אבל גם בהתאם לצורכי הלקוחות, כמו מעילי גשם ובגדי תינוקות מיוחדים. "הלקוחות הטובים ביותר הם הורים לתינוקות ולילדים עד גיל שלוש - אחר כך, כשהילדים נכנסים לגן, הם מתחילים לדרוש בגדים שילדים אחרים לובשים. למזלי, הבן שלי עוד לא שם. הוא בוחר ומרכיב את התלבושות שלו בעצמו, ואני מאמינה שהוא גם יגדל לתוך זה, כי זה החינוך שהוא מקבל בבית. הרבה אנשים גם מגיבים לבגדים שלו, אז הוא נהנה מתשומת הלב".
כשפתחה את חנות האונליין, חשבה לב שתפגוש אנשים כמותה: היפסטרים תל אביבים ("למרות שאני לא גרה בתל אביב"). להפתעתה, גילתה כי הלקוחות מגיעים מכל הארץ ובעיקר מהמגזר הדתי. "מרבית המשלוחים השנה היו ליישובים דתיים, מקומות שרק נחשפתי אליהם", היא מספרת. "זה מגזר שאוהב להתלבש חגיגי ויש לו אירועים רבים. אני גם חושבת שהם מתחברים יותר לסטייל האירופאי והצנוע של הבגדים".
את הייחודיות של הבגדים אפשר לראות בתצלומים היפים שיצרו צלמת האופנה רותם לבל והסטייליסטית חיה וידר. כל אחד מהדגמים גם מצולם בנפרד באתר המכירה, מה שמקל על הקנייה. חובבי חוויית החיפוש והליקוט בחנויות יד שנייה או במחסנים של ארגוני צדקה (עזר מציון, ויצו וכדומה), יצטרכו לחפש אותה במקום אחר. בהשוואה לפריטי יד שנייה, גם מחירי הווינטג' יקרים יותר, כשטווח המחירים הוא 550-50 שקל.
"מהניסיון שלי, אנשים מוכנים לשלם את המחיר, והבגדים שאני מביאה פונים לקהל מאוד ספציפי", אומרת לב. "בחנויות כמו ויצו לא תמצא בגדי וינטג' לילדים של מותגים כמו סן לורן או דיור מלפני 40 שנה. בסופו של דבר, המחירים נגישים. מי שרוצה לקנות יד שנייה, יכול למצוא את זה בחנויות יד שנייה כמו ויצו. אני מציעה שילוב בין קיימות לאהבת אופנה".